uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1999 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Zgodnie z sekcją I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 załączniki A i B do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), zawartej w Genewie w dniu 30 września 1957 r. 3 , mają zastosowanie do przewozów krajowych w obrębie Unii.
(2) W dyrektywie 2008/68/WE upoważniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych zmieniających załączniki do tej dyrektywy w celu uwzględnienia zmian w ADR, w szczególności wynikających z postępu naukowo- technicznego. Na mocy dyrektywy (UE) 2022/1999 Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zmieniających załączniki do tej dyrektywy, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w dyrektywie 2008/68/WE, a w konsekwencji - zmian w ADR.
(3) Załączniki do dyrektywy 2008/68/WE, w szczególności załącznik I, który dotyczy transportu drogowego towarów niebezpiecznych, były zmieniane dziewięciokrotnie, a po raz ostatni - dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2022/149 4 .
(4) Aby zapewnić właściwe egzekwowanie obowiązujących przepisów dotyczących transportu towarów niebezpiecznych, należy dostosować wykaz kontrolny stosowany na potrzeby przeprowadzania kontroli na drodze, określony w załączniku I do dyrektywy (UE) 2022/1999, do ADR, która ma zastosowanie zgodnie z sekcją I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE.
(5) W szczególności w rozdziale 1.4 załącznika A do ADR określono odpowiednie obowiązki w zakresie bezpieczeństwa, które spoczywają na uczestnikach łańcucha transportowego towarów niebezpiecznych, a mianowicie na nadawcach, przewoźnikach, odbiorcach, załadowcach, pakujących, napełniających, operatorach cystern i rozładowcach, co zapewnia jasność, przejrzystość i możliwość egzekwowania tych obowiązków. Wykaz kontrolny określony w załączniku I do dyrektywy (UE) 2022/1999 powinien odzwierciedlać te postanowienia ADR poprzez wskazanie uczestników łańcucha transportowego, którzy mogą ponosić odpowiedzialność za dane naruszenie. Takie informacje mogą służyć za podstawę przeprowadzania dalszych kontroli przez organy krajowe.
(6) W wykazie kontrolnym określonym w załączniku I do dyrektywy (UE) 2022/1999 należy zamieścić odniesienia do konkretnych postanowień ADR, aby ułatwić organom egzekwującym oraz uczestnikom łańcucha transportowego identyfikację zmienionych postanowień ADR.
(7) Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2022/1999 państwa członkowskie przesyłają Komisji za każdy rok kalendarzowy sprawozdania z przeprowadzonych kontroli zawierające liczbę stwierdzonych naruszeń według kategorii ryzyka, o których mowa w załączniku II do tej dyrektywy. W celu ułatwienia tej sprawozdawczości w wykazie kontrolnym określonym w załączniku I konieczne jest podanie kategorii ryzyka stwierdzonego naruszenia, ustalonej zgodnie z załącznikiem II.
(8) W załączniku II do dyrektywy (UE) 2022/1999 sklasyfikowano naruszenia ADR według poziomu ryzyka, jakie stwarzają. Listę tę należy aktualizować z uwzględnieniem zmian w ADR, która ma zastosowanie zgodnie z sekcją I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE.
(9) W sekcji 9 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403 5 naruszenia określone w sekcji I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE sklasyfikowano według ich wpływu na dobrą reputację przewoźników. Sekcja ta została sporządzona w sposób spójny z załącznikiem II do dyrektywy (UE) 2022/1999. Należy zatem zachować spójność brzmienia nowego załącznika II do dyrektywy (UE) 2022/1999 z sekcją 9 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/403.
(10) W związku z tym załączniki I i II do dyrektywy (UE) 2022/1999 należy odpowiednio zmienić, a dla zapewnienia przejrzystości - zastąpić je nowym brzmieniem.
(11) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną państw członkowskich i Komisji z dnia 28 września 2011 r. dotyczącą dokumentów wyjaśniających 6 państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, jednego lub większej liczby dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1801 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2025/1801 dostosowująca do postępu naukowo-technicznego załączniki I i II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1999 w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych |
| Data aktu: | 23/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 13/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 02/11/2025 |