(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 sierpnia 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska ospy owiec i ospy kóz u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszar buforowy wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2025/1160 4 przyjęto w związku z wystąpieniem ognisk ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii oraz ustanowiono w niej środki nadzwyczajne, które mają zostać wprowadzone przez to państwo członkowskie. W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 przewiduje się, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które mają zostać ustanowione przez Bułgarię zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w częściach A i B załącznika I do wspomnianej decyzji wykonawczej.
(5) Od czasu ostatniej zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 Bułgaria powiadomiła Komisję o wystąpieniu czterdziestu dodatkowych ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce, znajdujących się w obwodach Płowdiw, Stara Zagora i Chaskowo, w obrębie już ustanowionych obszarów objętych ograniczeniami, a także w obwodzie Kyrdżali, poza już ustanowionymi obszarami objętymi ograniczeniami wymienionymi w załączniku I do tej decyzji wykonawczej.
(6) W obecnej sytuacji epidemiologicznej istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Bułgarię w obwodach już dotkniętych chorobą, głównie w obwodzie Płowdiw, występuje wiele nowych ognisk, co sugeruje, że choroba nadal się rozprzestrzenia. Istnieje również nowe ognisko znajdujące się poza ustanowionymi obszarami objętymi ograniczeniami określonymi w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 w obwodzie Kyrdżali, co wskazuje na to, że choroba przeniosła się poza obszary objęte ograniczeniami pomimo wprowadzonych już środków zwalczania chorób.
(7) W związku z tym obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe w Bułgarii określone w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 należy skorygować pod względem przestrzennym i czasowym w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się ospy owiec i ospy kóz na terytorium Bułgarii i na pozostałą część Unii.
(8) Wielkość obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na tych obszarach, opierają się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Kryteria stosowane przy wyborze wielkości obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także okresu obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, obejmują uwzględnienie nie tylko sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na obszarach dotkniętych tą chorobą, ale również ogólnej sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na całym terytorium Bułgarii oraz poziomu ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się choroby. Przy określaniu czasu trwania środków uwzględniono również normy międzynarodowe Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt 5 .
(9) Ze względu na sytuację epidemiologiczną konieczne jest również przedłużenie okresu obowiązywania dodatkowych środków mających zastosowanie na obszarach objętych ograniczeniami, a mianowicie zakazu przemieszczania owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych do wszelkich miejsc przeznaczenia znajdujących się poza zewnętrznymi granicami bezpośrednio otaczających obszarów buforowych oraz z każdego obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami tego obszaru buforowego, w tym do miejsc przeznaczenia znajdujących się na innych obszarach buforowych, jak określono w załączniku I część B, a także zakazu przemieszczania zwierząt pochodzących z tych obszarów Bułgarii, które nie podlegają ograniczeniom z powodu ospy owiec i ospy kóz, na wszelkie obszary w zewnętrznych granicach obszarów buforowych.
(10) Ze względu na sytuację epidemiologiczną konieczna jest również zmiana obszarów określonych w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 na terytorium Bułgarii, na których należy stosować dalsze środki nadzwyczajne, takie jak środki mające zastosowanie do obszarów buforowych, jak przewidziano w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, a także zakaz przemieszczania owiec i kóz do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami tych obszarów, po zniesieniu obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także okres obowiązywania takich środków.
(11) Ponadto, aby zminimalizować ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, konieczne jest również przedłużenie zakazu przemieszczania kóz i owiec z terytorium Bułgarii do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza Bułgarią.
(12) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się tej choroby z zakładów w Bułgarii, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich zmiany, które mają być wprowadzone niniejszą decyzją w decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160, powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1761 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/1761 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/1160 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii |
| Data aktu: | 22/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/08/2025 |