uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 12 lit. a) i c),
(1) Art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735 stanowi, że podmioty posiadające zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 mają wnieść wkład w ogólnounijny cel dotyczący dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. proporcjonalnie do ilości gazu ziemnego i ropy naftowej wyprodukowanych przez nie w Unii w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
(2) Zgodnie z art. 23 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w oparciu o informacje przekazane Komisji przez państwa członkowskie na podstawie art. 23 ust. 2 tego rozporządzenia do dnia 30 września 2024 r. Komisja ma określić indywidualne wkłady podmiotów posiadających zezwolenie w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r.
(3) W tym celu konieczne jest przede wszystkim uzupełnienie przepisów, na podstawie których należy identyfikować posiadaczy zezwoleń podlegających obowiązkowi wniesienia wkładu oraz obliczać ich indywidualne wkłady.
(4) Zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735 Komisja ma określić próg produkcji, poniżej którego posiadacz zezwolenia jest wyłączony z obowiązku wniesienia wkładu. Celem tego progu jest skoncentrowanie wysiłków administracyjnych organów krajowych i podmiotów zobowiązanych na tych podmiotach, które ze względu na swoją znaczącą działalność w zakresie produkcji węglowodorów dysponują środkami finansowymi i technicznymi umożliwiającymi inwestowanie w uruchamianie miejsc składowania geologicznego CO2. Zgodnie z art. 23 ust. 5, aby osiągnąć docelowe wielkości dostępnej mocy zatłaczania, podmioty zobowiązane mogą inwestować w projekty składowania CO2 lub je opracowywać, samodzielnie lub we współpracy, mogą zawierać umowy z innymi podmiotami zobowiązanymi oraz mogą zawierać umowy z podmiotami realizującymi projekty w zakresie składowania lub osobami trzecimi realizującymi projekty składowania lub inwestorami w celu wywiązania się ze zobowiązań w zakresie ich wkładu.
(5) Przy określaniu progu produkcji konieczne jest również zwrócenie szczególnej uwagi na MŚP oraz zapewnienie sprawiedliwego podziału wyłączonej mocy zatłaczania między podmioty zobowiązane.
(6) Należy zatem wyłączyć posiadaczy zezwoleń, którzy w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. wyprodukowali mniej niż 610 tys. ton oleju ekwiwalentnego do gazu ziemnego i ropy naftowej i którzy odpowiadają za całkowitą produkcję gazu ziemnego i ropy naftowej stanowiącą mniej niż 5 % całkowitej unijnej produkcji gazu ziemnego i ropy naftowej w tym okresie.
(7) Wielkość każdego wkładu należy obliczać proporcjonalnie, dzieląc wielkości wyprodukowane przez każdy podmiot zobowiązany przez sumę produkcji wszystkich podmiotów zobowiązanych. Stosunek ten należy następnie pomnożyć przez ogólnounijny cel dotyczący mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., tj. 50 mln ton rocznie.
(8) Niektóre państwa członkowskie pozwalają więcej niż jednemu podmiotowi na posiadanie tego samego zezwolenia. W takich przypadkach dane państwo członkowskie powinno wskazać wielkość produkcji każdego posiadacza wspólnego zezwolenia, tak aby Komisja mogła ustalić, czy podlega on obowiązkowi wnoszenia wkładu, i określić wielkość jego wkładu, czy też należy go wyłączyć.
(9) Zezwolenia mogły zostać przeniesione z jednego podmiotu prawnego na drugi w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2023 r. Aby dokładnie podzielić wielkość produkcji między podmiot przekazujący a podmiot przejmujący, należy określić właściwy moment w czasie na potrzeby podziału produkcji oraz odpowiadający mu obowiązek wniesienia wkładu przez poszczególnych posiadaczy zezwolenia.
(10) Aby cała produkcja na terytorium Unii w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. przełożyła się na obowiązek wniesienia wkładu w rozwój mocy zatłaczania CO2, należy wprowadzić przepis dotyczący posiadaczy zezwoleń, którzy przestali legalnie istnieć w tym okresie, a także do dnia 31 grudnia 2030 r.
(11) Aby monitorować postępy w osiąganiu ogólnounijnego docelowego poziomu mocy zatłaczania CO2, zgodnie z art. 42 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2024/1735, należy przewidzieć standardowy zestaw informacji wymaganych na potrzeby sprawozdań, o których mowa w art. 23 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2024/1735, w oparciu o informacje przekazane przez podmioty zobowiązane samodzielnie lub we współpracy, jeżeli współpracują one zgodnie z art. 23 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/1735.
(12) Zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w terminie do dnia 30 czerwca 2025 r. posiadacze zezwoleń mają przedłożyć Komisji plan określający szczegółowo sposób, w jaki zamierzają wywiązać się ze zobowiązań w zakresie ich wkładu w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. Aby zapewnić posiadaczom zezwoleń czas na przygotowanie i przedłożenie tego planu do dnia 30 czerwca 2025 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1477 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1477 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 przez określenie zasad dotyczących identyfikacji upoważnionych producentów ropy naftowej i gazu, którzy muszą wnieść wkład w osiągnięcie celu Unii dotyczącego dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zasad obliczania ich odpowiednich wkładów oraz obowiązków sprawozdawczych |
| Data aktu: | 21/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 26/07/2025 |