uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 9 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/848 państwa członkowskie powinny prowadzić aktualizowane wykazy zawierające nazwy i adresy podmiotów i grup podmiotów, które zgłosiły swoją działalność zgodnie z art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia. Rozporządzenie (UE) 2018/848 stanowi również, że państwa członkowskie muszą w odpowiedni sposób podać do wiadomości publicznej, w tym za pomocą odnośników do jednej strony internetowej, obszerny wykaz tych danych wraz z informacjami dotyczącymi certyfikatów wydanych podmiotom i grupom podmiotów zgodnie z art. 35 ust. 1 tego rozporządzenia.
(2) Od dnia 1 stycznia 2023 r. właściwe organy lub, w stosownych przypadkach, organy kontrolne lub jednostki certyfikujące wydały certyfikaty, o których mowa w art. 35 rozporządzenia (UE) 2018/848, w formie elektronicznej, z wykorzystaniem zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES), o którym mowa w art. 2 pkt 36 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 2 . W związku z opracowaniem systemu TRACES i elektronicznym wydawaniem certyfikatów zgodnie z art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2119 3 certyfikaty te powinny być automatycznie generowane i podawane do wiadomości publicznej przez system TRACES, aby zwiększyć przejrzystość systemu kontroli produkcji ekologicznej oraz informacji na temat podmiotów i grup podmiotów, które zgłosiły swoją działalność w ramach tego systemu.
(3) Biorąc pod uwagę, że nazwy i adresy podmiotów i grup podmiotów, które zgłosiły swoją działalność zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, powinny być podawane do wiadomości publicznej przez państwa członkowskie, nazwy i adresy podmiotów i grup podmiotów, które zostały zwolnione z obowiązku posiadania certyfikatu zgodnie z art. 35 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848, powinny być również w odpowiedni sposób podawane do wiadomości publicznej przez państwa członkowskie, w tym za pomocą odnośników do jednej strony internetowej. Państwa członkowskie powinny przy tym przestrzegać wymogów w zakresie ochrony danych osobowych wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 .
(4) Z uwagi na różnice w strukturze organizacyjnej państwa członkowskie powinny same zadecydować o tym, który organ jest odpowiedzialny za stworzenie i prowadzenie wspomnianej jednej strony internetowej oraz publikowanie danych. Komisja powinna również podawać do wiadomości publicznej, na swojej stronie internetowej, odnośniki do stron internetowych państw członkowskich zawierających nazwy i adresy podmiotów i grup podmiotów, które zostały zwolnione z obowiązku posiadania certyfikatu zgodnie z art. 35 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848. Aby zapewnić poprawność informacji podanych na stronie internetowej Komisji, należy określić współpracę między Komisją a państwami członkowskimi w zakresie utworzenia i aktualizacji strony internetowej.
(5) W celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego podmiotów w odniesieniu do dokumentacji, którą zgodnie z art. 35 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/848 zachowują w celu wykazania zgodności z obowiązkiem weryfikacji certyfikatów podmiotów będących ich dostawcami, podstawowe informacje na temat każdego certyfikatu podmiotu powinny pozostać publicznie dostępne w systemie TRACES przez okres pięciu lat od wydania certyfikatów, niezależnie od ich okresu ważności, wznowienia, wygaśnięcia, zawieszenia lub cofnięcia.
(6) Takie podstawowe informacje powinny obejmować numer certyfikatu, nazwę lub imię i nazwisko oraz adres podmiotu lub grupy podmiotów, nazwę właściwego organu lub, w stosownych przypadkach, organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej podmiotu lub grupy podmiotów, kod w przypadku organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej, działalność podmiotu lub grupy podmiotów, kategorię lub kategorie produktów, o których mowa w art. 35 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/848, datę wydania, okres ważności, w stosownych przypadkach, datę wznowienia, wygaśnięcia, zawieszenia lub cofnięcia oraz - jeżeli informacje te są dostępne - wykaz produktów lub ilość produktów.
(7) Aby podmioty i grupy podmiotów były w stanie wykazać, że są upoważnione do sprzedaży produktów ekologicznych, w tym produktów o długim okresie trwałości, niezbędny jest okres pięciu lat. Okres pięciu lat zwiększy również przejrzystość i umożliwi właściwym organom lub, w stosownych przypadkach, organom kontrolnym lub jednostkom certyfikującym skuteczne przeprowadzanie kontroli urzędowych, urzędowych postępowań wyjaśniających i działań w zakresie identyfikowalności. Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedłożył uwagi formalne w dniu 14 stycznia 2025 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1470 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1470 w sprawie metod publikowania wykazów podmiotów i grup podmiotów oraz podstawowych informacji dotyczących certyfikatu wydawanego podmiotom i grupom podmiotów zgodnie z art. 35 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 |
| Data aktu: | 23/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 27/07/2025 |