uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 3,
(1) Zakres regulaminu ONZ nr 155 2 w sprawie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem rozszerzono o przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa dla pojazdów kategorii L (pojazdów dwu- i trzykołowych oraz czterokołowców). Aby objąć pojazdy kategorii L w Unii zakresem stosowania regulaminu ONZ nr 155, konieczne jest dodanie odniesienia do tego regulaminu w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 44/2014 3 .
(2) Pojazdy kategorii L1e z pedałami, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, oraz rowery pedałowe ze wspomaganymi pedałami wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia (UE) nr 168/2013 na podstawie art. 2 ust. 2 lit. h) tego rozporządzenia, nie różnią się pod względem technicznym z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa. Ten drugi rodzaj rowerów, stanowiący dominującą część (średnio 97 %) oferty produktowej większości producentów rowerów, podlegałby wymaganiom w zakresie cyberbezpieczeństwa określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 4 , natomiast pierwszy wspomniany wyżej rodzaj rowerów, stanowiący jedynie znikomą część (średnio 3 %) oferty produktowej większości producentów rowerów, podlegałby wymaganiom w zakresie cyberbezpieczeństwa określonym w regulaminie ONZ nr 155. Producenci produkujący rowery wspomagane elektrycznie z elementami cyfrowymi są często zaangażowani w produkcję zarówno rowerów pedałowych ze wspomaganymi pedałami opisanych w klauzuli wyjątkowej w art. 2 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, jak i pojazdów z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013. Osiągnięcie zgodności z innym zestawem wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do jedynie niewielkiego segmentu całkowitej produkcji spowodowałoby nieproporcjonalne obciążenie administracyjne względem producentów rowerów. Z tych powodów należy wyłączyć pojazdy z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, z zakresu stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do określonych w nim wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
(3) Ponieważ pojazdy z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, podlegają wymogom rozporządzenia (UE) 2024/2847 na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1535 5 , należy dostosować obowiązywanie wymagań regulaminu ONZ nr 155 do daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2024/2847.
(4) Poza zapewnieniem zgodności nowych typów pojazdów organy krajowe i producenci potrzebują dodatkowego czasu na dostosowanie również wszystkich istniejących typów pojazdów do przepisów dotyczących cyberbezpie- czeństwa określonych w regulaminie ONZ nr 155.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1455 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1455 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do ustanowienia wymogów technicznych i procedur badań w zakresie ochrony pojazdów kategorii L przed cyberatakami |
| Data aktu: | 23/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 18/11/2025 |