uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2534 2 ustanowiono zharmonizowane wymogi dotyczące etykietowania suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, które umożliwiają konsumentom podejmowanie świadomych decyzji o zakupie na podstawie efektywności energetycznej i dodatkowych informacji na temat tych urządzeń. W art. 3 tego rozporządzenia określono również treść i format karty informacyjnej produktu i dokumentacji technicznej oraz zobowiązano dostawców do wprowadzania odpowiednich parametrów do europejskiego rejestru produktów do celów etykietowania energetycznego (EPREL).
(2) Ważne jest rozwiązanie problemu znacznego spadku trwałości suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych w ciągu ostatnich 15 lat, który przekłada się na wzrost tempa produkcji, aby zrównoważyć krótszy okres eksploatacji. Dostarczanie informacji dotyczących możliwości naprawy suszarek bębnowych za pomocą wskaźnika możliwości naprawy mogłoby przynieść szereg korzyści środowiskowych, społecznych i gospodarczych poprzez zachęcenie konsumentów do wyboru produktów o większej możliwości naprawy. Wskaźnik możliwości naprawy należy obliczać na podstawie parametrów, które są istotne dla oceny łatwości naprawy suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych.
(3) Od dnia 1 stycznia 2027 r. każdej wprowadzanej do obrotu suszarce bębnowej dla gospodarstw domowych powinna towarzyszyć etykieta i karta informacyjna produktu zawierająca informacje dotyczące możliwości naprawy. Aby zapewnić sprawne wprowadzenie wskaźnika możliwości naprawy, dostawcy mogliby dostarczać etykiety zawierające informacje dotyczące możliwości naprawy przed obowiązkowym terminem przypadającym na dzień 1 stycznia 2027 r., zamiast stosować etykiety bez tych informacji.
(4) Ponieważ wdrożenie wskaźnika możliwości naprawy nie wiąże się ze zmianą skali etykiety, po dniu 1 stycznia 2027 r. sprzedawcy powinni mieć możliwość sprzedaży, bez ograniczeń czasowych, suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych wprowadzonych do obrotu przed tą datą, z etykietami, na których nie umieszczono wskaźnika możliwości naprawy.
(5) Aby zwiększyć możliwości naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, w przeglądzie przewidzianym w art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2534 należy uwzględnić dodatkowy element, a mianowicie ocenę możliwości włączenia pomp ciepła do części priorytetowych branych pod uwagę przy obliczaniu wskaźnika możliwości naprawy.
(6) Należy dodać odpowiednie definicje dotyczące wskaźnika możliwości naprawy i średniej wilgotności końcowej, aby zagwarantować pewność prawa.
(7) Aby pomóc konsumentom w dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących stopnia naprawy i konserwacji suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, na etykietach zarówno kondensacyjnych, jak niekondensacyjnych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, należy uwzględnić odpowiednią klasę możliwości naprawy, od A do E, gdzie najwyższa klasa A odpowiada suszarkom bębnowym dla gospodarstw domowych o najlepszych wskaźnikach możliwości naprawy, a niższa klasa E - suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych o najgorszych wskaźnikach możliwości naprawy.
(8) Termin "logo" należy zastąpić terminem "piktogram" w opisie etykiety zawartym w załączniku III, aby zachować spójność z innymi aktami delegowanymi dotyczącymi etykietowania energetycznego. Odniesienie do oznakowania ekologicznego UE należy ponadto usunąć z załącznika III, ponieważ nie przyznaje się już oznakowania ekologicznego UE.
(9) Należy określić metodę obliczania wskaźnika możliwości naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, która umożliwia przypisanie klasy możliwości naprawy do każdego modelu suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.
(10) Wskaźnik możliwości naprawy należy obliczać za pomocą wzoru opartego na określonych parametrach oceny, które uznano za istotne dla określenia łatwości naprawy dla każdego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych. Te parametry oceny to głębokość demontażu, rodzaj elementów złącznych, rodzaj narzędzi i informacje dotyczące naprawy.
(11) Z wyjątkiem informacji dotyczących naprawy, które należy ocenić na poziomie produktu, pozostałe trzy parametry oceny należy ocenić na poziomie części suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych, która ma zostać zastąpiona. Z tego powodu wybrano części priorytetowe i włączono je do wzoru, za pomocą którego oblicza się każdy parametr oceny, przy czym średnia ważona odzwierciedla znaczenie każdej części priorytetowej pod względem wielkości sprzedaży i wskaźników awaryjności.
(12) Opis etapów demontażu stosowanych do obliczenia parametru oceny głębokości demontażu powinien być spójny z informacjami dotyczącymi naprawy i konserwacji, które należy przekazać profesjonalnym serwisom naprawczym.
(13) Z informacji, które mają być zawarte w dokumentacji technicznej produktu, należy usunąć szczegółowe informacje dotyczące metody obliczania średniej wilgotności końcowej dla programu "eco", które pierwotnie określono w pkt 1 lit. g) załącznika IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2534. Zauważono, że uzyskanie wartości 0 % średniej wilgotności końcowej często wiąże się z niepożądanymi negatywnymi skutkami ubocznymi, takimi jak spowodowane przez ciepło uszkodzenie tkanin w wyniku nadmiernego wysuszenia i zbyt wysokie zużycie energii, których należy unikać. Zamiast tego do obliczenia tego parametru należy stosować metody pomiaru i obliczeń przewidziane w normach zharmonizowanych, ponieważ określa się w nich odpowiednie tolerancje.
(14) Aby zapewnić konsumentom możliwość dokonywania świadomych wyborów i zachęcić do zrównoważonej konsumpcji, karta informacyjna produktu powinna zawierać informacje na temat wskaźnika możliwości naprawy i częściowych punktowych ocen dla każdego z parametrów oceny. Aby uniknąć niepotrzebnych obciążeń administracyjnych dla dostawców, jedynie zmiany w ogólnej punktowej ocenie wskaźnika możliwości naprawy produktu należy uznać za istotne dla definicji nowego modelu. Przeciwnie, zmiany w częściowych obliczeniach parametrów oceny, które nie wpływają na ogólny wskaźnik możliwość naprawy, uznaje się za nieistotne.
(15) Aby uniknąć nieporozumień po stronie dostawców i organów nadzoru rynku, należy doprecyzować treść dokumentacji technicznej, w tym istotne informacje dotyczące możliwości naprawy.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2023/2534,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1353 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1353 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2023/2534 w odniesieniu do suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych w zakresie informacji dotyczących możliwości naprawy oraz wyjaśnienia niektórych aspektów metod pomiaru i obliczeń, karty informacyjnej produktu, dokumentacji technicznej i procedury weryfikacji |
| Data aktu: | 01/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/11/2025 |