uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/969 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające platformę współpracy mającą na celu wspieranie funkcjonowania wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1726 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a)-g),
(1) Rozporządzeniem (UE) 2023/969 ustanowiono platformę współpracy mającą na celu wspieranie funkcjonowania wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych ("platforma współpracy JIT" lub "platforma"). W rozporządzeniu tym określono również zasady podziału obowiązków między użytkownikami platformy współpracy JIT oraz warunki, na jakich mogą oni uzyskać dostęp do platformy, a także przepisy szczegółowe dotyczące ochrony danych niezbędne do uzupełnienia istniejących ustaleń dotyczących ochrony danych.
(2) Przed opracowaniem platformy współpracy JIT konieczne jest przyjęcie szeregu środków w celu jej technicznego wdrożenia - w szczególności w odniesieniu do funkcji platformy wymaganych do koordynacji zespołów JIT i zarządzania nimi oraz do bezpiecznej komunikacji - takich jak specyfikacje połączeń między scentralizowanym systemem informacyjnym a odpowiednimi narzędziami informatycznymi, wspierającymi funkcjonowanie zespołów JIT, którymi zarządza sekretariat sieci JIT, aspekty bezpieczeństwa, rejestry, informacje i statystyki, a także wymogi dotyczące wyników i dostępności.
(3) Na podstawie tych środków Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), która jest odpowiedzialna za zaprojektowanie i opracowanie platformy, powinna zaprojektować fizyczną architekturę platformy współpracy JIT, w tym opracować jej specyfikacje techniczne.
(4) Aby zapewnić poufność i bezpieczeństwo dochodzeń i śledztw, platforma powinna składać się z wyodrębnionych przestrzeni współpracy JIT, z których każda będzie reprezentować jeden indywidualny zespół JIT. Platforma nie powinna umożliwiać interakcji między poszczególnymi przestrzeniami współpracy JIT.
(5) Dostęp do funkcji platformy powinny określać profile użytkowników przypisane poszczególnym użytkownikom platformy współpracy zespołów JIT.
(6) Po otrzymaniu odpowiedniej umowy o JIT i wszelkich dodatków do niej eu-LISA powinna rozpocząć proces tworzenia nowej przestrzeni współpracy JIT dla danego zespołu JIT oraz udzielić dostępu do przyszłej przestrzeni współpracy JIT administratorowi lub administratorom z państwa członkowskiego i administratorowi lub administratorom z Prokuratury Europejskiej (EPPO). Następnie każdy administrator z państwa członkowskiego lub każdy administrator z EPPO powinien mieć możliwość utworzenia odpowiedniej przestrzeni współpracy JIT.
(7) Aby zapewnić odpowiednie zarządzanie przestrzeniami współpracy JIT, każda taka przestrzeń powinna umożliwiać wyznaczenie co najmniej jednego administratora z państwa członkowskiego oraz co najmniej jednego administratora z EPPO, z których każdy będzie reprezentował co najmniej jedno państwo członkowskie i którzy powinni mieć równe prawa w zakresie zarządzania prawami użytkowników platformy współpracy JIT.
(8) Zgodnie z zasadami określonymi w umowie o JIT administratorzy z państwa członkowskiego, z EPPO lub z sekretariatu sieci JIT mogą zmieniać profile indywidualnych użytkowników platformy współpracy JIT bądź też przyznawać lub odbierać im prawa dostępu do odpowiedniej przestrzeni współpracy JIT.
(9) eu-LISA, w porozumieniu z grupą doradczą ds. platformy współpracy JIT, powinna określić biznesowe i techniczne specyfikacje funkcji scentralizowanego systemu informacyjnego i oprogramowania komunikacyjnego, a także połączeń między scentralizowanym systemem informacyjnym a odpowiednimi narzędziami informatycznymi, wspierającymi funkcjonowanie zespołów JIT, zarządzanymi przez sekretariat sieci JIT.
(10) Funkcja "identyfikowalności dowodów" powinna umożliwiać śledzenie wszystkich dowodów wymienianych za pośrednictwem platformy współpracy JIT, dostęp do nich i ich przetwarzanie. Włączenie lub wyłączenie funkcji "identyfikowalności dowodów" nie powinno mieć wpływu na rejestry techniczne przewidziane w art. 25 rozporządzenia (UE) 2023/969 i art. 9 niniejszej decyzji.
(11) Ponieważ platforma powinna zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa, eu-LISA powinna wprowadzić wszelkie niezbędne środki techniczne i organizacyjne, aby szybko i skutecznie radzić sobie z podejrzanymi działaniami i incydentami bezpieczeństwa.
(12) Platforma powinna zawierać scentralizowane repozytorium rejestrów służące do bezpiecznego przechowywania i monitorowania infrastruktury i rejestrów technicznych, dostępne wyłącznie dla eu-LISA.
(13) Aby zapewnić monitorowanie korzystania z platformy, powinna ona automatycznie tworzyć statystyki dzienne. Statystyki te nie powinny zawierać danych osobowych ani umożliwiać identyfikacji indywidualnych użytkowników platformy współpracy JIT i wymienianych między nimi danych.
(14) Aby zapewnić wiarygodność platformy, współczynnik dostępności scentralizowanego systemu informacyjnego i oprogramowania komunikacyjnego powinien wynosić co najmniej 97,6 % w ciągu roku kalendarzowego.
(15) Aby uzyskać niezbędną pomoc, użytkownicy platformy współpracy JIT powinni mieć możliwość składania, za pośrednictwem scentralizowanego systemu informacyjnego, wniosków o wsparcie techniczne do eu-LISA oraz wniosków o wsparcie biznesowe do sekretariatu sieci JIT.
(16) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2023/969 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Dania nie jest zatem związana niniejszą decyzją ani jej nie stosuje.
(17) Irlandia jest związana rozporządzeniem (UE) 2023/969 i w związku z tym uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji.
(18) Europejski Inspektor Ochrony Danych wydał opinię w dniu 17 marca 2025 r.
(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. platformy współpracy wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1274 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/1274 ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/969 w odniesieniu do środków niezbędnych do technicznego wdrożenia platformy współpracy wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych |
| Data aktu: | 30/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 21/07/2025 |