uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 177 i 186,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 2 ustanowiono unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł ("unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł"), które obejmuje elektroniczny unijny system jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX), krajowe środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł oraz różne unijne systemy pozacelne, których stosowanie jest obowiązkowe albo dobrowolne na mocy prawa Unii.
(2) W celu zoptymalizowania handlu produktami rolnymi wszystkie dokumenty, których wymaga się w prawodawstwie rolnym, aby dopełnić formalności pozacelnych, należy udostępniać organom celnym państw członkowskich w formie elektronicznej za pośrednictwem unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/1269 3 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2025/1272 4 ustanowiono elektroniczny system rolniczych formalności pozacelnych ("ELAN") w celu udostępniania organom celnym w formie elektronicznej dokumentów wchodzących w jego zakres. Opracowanie systemu ELAN i korzystanie z niego wymaga przyjęcia odpowiednich ram prawnych, w których należy określić zasady mające zastosowanie do tego systemu.
(4) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/1237 5 określono zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i wywóz na potrzeby handlu produktami rolnymi, a rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/760 6 wprowadzono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi na przywóz i wywóz podlegającymi systemowi pozwoleń. Te rozporządzenia delegowane należy zmienić, aby umożliwiać udostępnianie organom celnym państw członkowskich dokumentów objętych zakresem tych rozporządzeń w formie elektronicznej za pośrednictwem unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł.
(5) W związku z elektroniczną wymianą pozwoleń za pośrednictwem systemu ELAN i EU CSW-CERTEX należy stopniowo zastępować wzory pozwoleń na przywóz i wywóz określone w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1239 7 nowymi modelami danych zaprojektowanymi na potrzeby systemu ELAN, zwanymi ELAN1L-AGRIM i ELAN1L-AGREX, które mają umożliwić korzystanie z pozwoleń w formie elektronicznej w komunikacji między krajowymi systemami elektronicznymi, systemem ELAN i EU CSW-CERTEX. Właściwe organy wydające powinny wypełniać te modele danych zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym rozporządzeniu wykonawczym oraz według instrukcji opublikowanych w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
(6) W niniejszym rozporządzeniu należy uwzględnić, że korzystanie z systemu ELAN ma stopniowo stać się obowiązkowe zgodnie z harmonogramem okresu przejściowego określonym w art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/1272. W okresie przejściowym określonym w ust. 1 i 2 tego artykułu pozwolenia mogą opierać się na wzorach określonych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239. Ponadto w okresie przejściowym określonym w art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/1272 oraz do czasu, gdy korzystanie z systemu ELAN stanie się obowiązkowe dla organów celnych, dokumenty objęte zakresem systemu ELAN można drukować na papierze.
(7) Ponadto, kiedy korzystanie z systemu ELAN stanie się obowiązkowe, stosowanie dokumentów drukowanych na papierze może być nadal dopuszczalne jako rozwiązanie awaryjne, jeżeli system będzie tymczasowo niedostępny. Należy przewidzieć taką możliwość w niniejszym rozporządzeniu.
(8) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1237 pozwolenia na przywóz i wywóz należy przedkładać fizycznie organom celnym. Artykuł ten należy dostosować, aby uwzględnić w nim korzystanie z dokumentów elektronicznych oraz możliwość ich pobierania w formie elektronicznej z systemu ELAN.
(9) Podobnie w zakresie, w jakim w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1237 ustanowiono instrukcje dotyczące sposobu wypełniania poszczególnych sekcji pozwoleń w oparciu o aktualne wzory, artykuł ten należy włączyć do instrukcji wypełniania odpowiedniego nowego modelu danych.
(10) W art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1237 zezwala się na przenoszenie pozwoleń lub ich wyciągów na korzyść tylko jednego podmiotu, który z kolei może przenieść je z powrotem tylko na pierwotnego posiadacza. Należy doprecyzować, że w przypadku przeniesienia pozwolenia wydanego zgodnie z modelem danych ELAN1L- AGRIM z powrotem na tytularnego posiadacza, pozwolenie lub wyciąg można ponownie przenieść na inny podmiot.
(11) W art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1237 zobowiązano państwa członkowskie do przekazywania informacji na temat pozwoleń zastępczych wydanych zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239. W związku z tym art. 8 tego rozporządzenia delegowanego powinien przestać mieć zastosowanie do elektronicznych pozwoleń zastępczych wydanych w systemie ELAN lub przekazanych do tego systemu. Należy zatem wprowadzić zmiany w tym art. 8, biorąc pod uwagę, że pozwolenia można nadal drukować na papierze zarówno przed wprowadzeniem obowiązku korzystania z systemu ELAN dla wszystkich organów wydających i organów celnych, jak i wówczas, gdy system ELAN będzie tymczasowo niedostępny. W takich przypadkach nadal powinny mieć zastosowanie przepisy dotyczące pozwoleń zastępczych oraz przekazywania informacji na ich temat określone w art. 8 tego rozporządzenia delegowanego.
(12) Zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1237 obowiązek posiadania pozwolenia na przywóz nie ma zastosowania do przywozu czosnku od dnia 1 października 2017 r. W związku z tym z art. 8 tego rozporządzenia delegowanego należy usunąć obowiązek przekazywania informacji na temat pozwoleń typu "B". Należy również uchylić obowiązek wydawania pozwoleń na przywóz czosnku określony w art. 10 tego rozporządzenia delegowanego.
(13) W art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1237 należy doprecyzować, że pozwolenia wydawane na przywóz w sektorze konopi muszą być zgodne z nowym modelem danych ELAN1L-AGRIM.
(14) W art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 w wykazie mających zastosowanie przepisów należy uwzględnić rozporządzenie delegowane (UE) 2025/1269 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2025/1272 regulujące system ELAN.
(15) W art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 zobowiązano podmioty do przedkładania organom wydającym pozwolenia dowodu dopuszczenia do obrotu lub dowodu wywozu w celu zwolnienia zabezpieczeń. Artykuł ten należy dostosować, aby doprecyzować, że z chwilą, gdy pozwolenia staną się dostępne w formie elektronicznej w systemie ELAN, dowód ich wykorzystania można uzyskać z systemu ELAN.
(16) Art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 zawiera wymóg, zgodnie z którym zgłoszenie celne, które posłużyło do potwierdzenia ilości referencyjnej przypadających na podmioty, musi zawierać numer faktury. W następstwie zmiany wprowadzonej do tego artykułu rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/735 8 importerzy nie są już jednak zobowiązani do przedstawienia dowodu przypadającej na nich ilości referencyjnej w oparciu o faktury. W związku z tym rozporządzenie delegowane (UE) 2020/760 nie powinno już zawierać wymogu, aby w zgłoszeniu celnym podawano numery faktur.
(17) Korzystanie z elektronicznych pozwoleń za pośrednictwem systemu ELAN powinno ograniczyć obciążenia wynikające z przekazywania przez państwa członkowskie informacji o pozwoleniach. W szczególności z systemu ELAN można będzie pobierać informacje na temat ilości niewykorzystanych, jeżeli z systemu ELAN będą korzystać zarówno organy wydające, jak i organy celne państw członkowskich. Na tej samej zasadzie na państwach członkowskich wydających pozwolenia w systemie ELAN lub przekazujących pozwolenia do tego systemu na podstawie dokumentów wydanych przez państwa trzecie nie powinien już ciążyć obowiązek powiadamiania Komisji o tych pozwoleniach, ponieważ pozwolenia te powinny być dostępne w systemie ELAN.
(18) W zmianach wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem należy uwzględnić fakt, że korzystanie z systemu ELAN stanie się obowiązkowe dla wszystkich użytkowników po upływie okresu przejściowego określonego w art. 6 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/1272.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2016/1237 i (UE) 2020/760.
(20) Wymogi dotyczące cyfryzacji dokumentów wymaganych do dopuszczenia do obrotu i do wywozu produktów rolnych objętych niniejszym rozporządzeniem mają wpływ na transeuropejskie cyfrowe usługi publiczne w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 9 . W związku z tym przeprowadzono ocenę interoperacyjności, a wynikające z niej sprawozdanie ma zostać opublikowane na portalu Interoperacyjna Europa.
(21) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby zapewnić prawidłowe stosowanie przepisów przed udostępnieniem systemu ELAN użytkownikom do celów testowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1268 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1268 zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2016/1237 i (UE) 2020/760 w związku z ustanowieniem elektronicznego systemu rolniczych formalności pozacelnych (ELAN) |
| Data aktu: | 06/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/07/2025 |