(Dz.U.UE L z dnia 22 stycznia 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 24 listopada 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "HouseEurope! TAK dla renowacji" ("HouseEurope! Power to Renovation").
(2) Celem inicjatywy według organizatorów jest stworzenie "zachęt, dzięki którym renowacja i przekształcenie istniejących budynków staną się nową normą i powszechnym zwyczajem". Organizatorzy postulują "drugie życie dla istniejących budynków w oparciu o trzy kluczowe filary": (i) "ulgi podatkowe na prace renowacyjne i materiały ponownie wykorzystane"; (ii) "sprawiedliwe zasady oceny zarówno potencjału, jak i ryzyka istniejących budynków"; oraz (iii) "nowe wartości wbudowanych emisji CO2 w istniejących budynkach".
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Mowa w nim o spekulacyjnej działalności deweloperskiej oraz o wpływie rozbiórki i budowy budynków na środowisko. Organizatorzy inicjatywy uważają, że renowacja budynków mogłaby "zapewnić przystępne cenowo przestrzenie mieszkalne, wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa, ograniczyć emisję CO2 oraz zachować wspomnienia i społeczności". W załączniku doprecyzowano cele inicjatywy w odniesieniu do: (i) "zachowania, renowacji i ponownego wykorzystania budynków po adaptacji"; (ii) zachęt gospodarczych "aby renowacja stała się atrakcyjniejsza i bardziej opłacalna ekonomicznie niż rozbiórka"; (iii) "uwzględniania energii już zainwestowanej w budynki, tak aby poniesionym już skutkom środowiskowym nadać zrównoważony charakter"; (iv) tworzenia przystępnych cenowo mieszkań; (v) odchodzenia od przemysłu budowalnego wymagającego dużych nakładów materiałowych w kierunku przemysłu wymagającego dużych nakładów pracy; (vi) dostosowania do polityki Unii w celu "promowania renowacji i transformacji oraz wzmocnienia zrównoważonego rozwoju"; (vii) zachęcania do renowacji i przekształcania budynków w celu przyczynienia się do realizacji celów klimatycznych Unii.
(4) W ramach wniosku o rejestrację organizatorzy przedłożyli dokument dodatkowy zawierający konkretne propozycje ustawodawcze.
(5) Jeżeli chodzi o pierwszy filar inicjatywy, Komisja mogłaby przedłożyć na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) wniosek dotyczący aktu prawnego w celu stworzenia zachęt gospodarczych w postaci ulg podatkowych na prace renowacyjne i materiały ponownie wykorzystane. Komisja mogłaby również przedstawić na podstawie art. 175-178 TFUE wnioski dotyczące wprowadzenia nowej warunkowości lub warunków podstawowych w zakresie założeń dotyczących renowacji budynków mieszkalnych, zwiększenia finansowania infrastruktury mieszkaniowej i podziału kosztów renowacji w sposób sprawiedliwy społecznie. Ponadto Komisja mogłaby na mocy art. 173 i art. 182 ust. 1 TFUE przedłożyć wniosek w dziedzinie badań i rozwoju.
(6) W odniesieniu do drugiego filaru inicjatywy Komisja mogłaby zaproponować przepisy dotyczące oceny potencjału i ryzyka istniejących budynków, aby umożliwić zachowanie istniejących obiektów budowlanych, tworzenie przystępnych cenowo mieszkań, przekształcenie sektora budowlanego i dostosowanie do polityki Unii, na podstawie art. 114 TFUE, pod warunkiem że wymogi tej podstawy prawnej zostaną należycie uzasadnione w odpowiednim czasie.
(7) Ponadto w odniesieniu do trzeciego filaru inicjatywy Komisja mogłaby, na podstawie art. 192 i 194 TFUE, zaproponować nowe wartości dla CO2 wbudowanego w istniejące struktury, aby dowartościować wbudowaną energię i osiągnąć cele klimatyczne.
(8) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(9) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(10) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(11) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(12) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "HouseEurope! TAK dla renowacji".
(13) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Strasburgu dnia 21 stycznia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.123 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/123 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej HouseEurope! TAK dla renowacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
| Data aktu: | 21/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2025 |