uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W decyzji Rady 2003/17/WE 3 przewidziano, że pod pewnymi warunkami inspekcje polowe przeprowadzane w odniesieniu do określonych upraw nasiennych roślin uprawnych w państwach trzecich wymienionych w załączniku I do tej decyzji uznaje się za równoważne z inspekcjami polowymi przeprowadzanymi zgodnie z prawem Unii oraz że pod pewnymi warunkami materiał siewny niektórych gatunków produkowany w tych państwach trzecich uznaje się za równoważny z materiałem siewnym zgodnym z prawem Unii.
(2) W 2022 r. Republika Mołdawii złożyła do Komisji wniosek o uznanie równoważności swojego systemu inspekcji polowych upraw nasiennych roślin pastewnych oraz materiału siewnego roślin pastewnych wyprodukowanego i certyfikowanego w Republice Mołdawii.
(3) Komisja zbadała odpowiednie przepisy Republiki Mołdawii. W 2016 r. Komisja przeprowadziła również audyt systemu kontroli urzędowych i certyfikacji materiału siewnego roślin zbożowych, warzywnych oraz oleistych i włóknistych w Republice Mołdawii i opublikowała swoje ustalenia w sprawozdaniu. Po otrzymaniu dodatkowej dokumentacji od Republiki Mołdawii Komisja uznała, że wszystkie zalecenia zawarte w sprawozdaniu z audytu zostały wdrożone w sposób zadowalający. Na podstawie audytu i dodatkowej dokumentacji Komisja stwierdziła, że organy krajowe odpowiedzialne za wdrożenie certyfikacji materiału siewnego w Republice Mołdawii są kompetentne, posiadają odpowiednie obiekty i działają w odpowiedni sposób. Organy te są również odpowiedzialne za inspekcje polowe upraw nasiennych roślin pastewnych oraz za certyfikację materiału siewnego roślin pastewnych.
(4) Na podstawie badania przepisów Republiki Mołdawii i audytu Komisja stwierdziła, że inspekcje polowe upraw nasiennych roślin pastewnych oraz pobieranie próbek, badania i urzędowe badania pokontrolne materiału siewnego roślin pastewnych w Republice Mołdawii są odpowiednio przeprowadzane i spełniają wymogi określone w załączniku II do decyzji 2003/17/WE oraz w dyrektywie Rady 66/401/EWG 4 .
(5) W 2022 r. Ukraina złożyła do Komisji wniosek o uznanie równoważności swojego systemu inspekcji polowych upraw nasiennych buraka (Beta vulgaris), słonecznika (Helianthus annuus) i rzepaku (Brassica napus) oraz materiału siewnego buraka, słonecznika i rzepaku wyprodukowanego i certyfikowanego w Ukrainie.
(6) W 2023 r. Ukraina złożyła do Komisji wniosek o uznanie równoważności swojego systemu inspekcji polowych upraw nasiennych soi (Glycine max) oraz materiału siewnego soi wyprodukowanego i certyfikowanego w Ukrainie.
(7) Komisja zbadała odpowiednie przepisy Ukrainy. W 2015 r. Komisja przeprowadziła również audyt systemu kontroli urzędowych i certyfikacji materiału siewnego roślin zbożowych w Ukrainie i opublikowała swoje ustalenia w sprawozdaniu. Po otrzymaniu dodatkowej dokumentacji od Ukrainy Komisja uznała, że wszystkie zalecenia zawarte w sprawozdaniu z audytu zostały wdrożone w sposób zadowalający. Na podstawie audytu i dodatkowej dokumentacji Komisja stwierdziła, że organy krajowe odpowiedzialne za wdrożenie certyfikacji materiału siewnego w Ukrainie są kompetentne, posiadają odpowiednie obiekty i działają w odpowiedni sposób. Organy te są również odpowiedzialne za inspekcje polowe upraw nasiennych buraka, słonecznika, rzepaku i soi oraz za certyfikację materiału siewnego buraka, słonecznika, rzepaku i soi.
(8) Na podstawie badania przepisów Ukrainy i audytu Komisja stwierdziła, że inspekcje polowe upraw nasiennych buraka, słonecznika, rzepaku i soi oraz pobieranie próbek, badania i urzędowe badania pokontrolne materiału siewnego buraka, słonecznika, rzepaku i soi w Ukrainie są odpowiednio przeprowadzane i spełniają wymogi określone w załączniku II do decyzji 2003/17/WE oraz w dyrektywach Rady 2002/54/WE 5 i 2002/57/WE 6 .
(9) Republika Mołdawii została dopuszczona, w odniesieniu do roślin pastewnych, do systemów Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju dla certyfikatów odmian materiału siewnego znajdującego się w obrocie międzynarodowym (zwanych dalej "systemami nasiennymi OECD").
(10) Ukraina została dopuszczona, w odniesieniu do buraka, słonecznika, rzepaku i nasion soi, do systemów nasiennych OECD.
(11) Republika Mołdawii i Ukraina posiadają laboratoria nasienne akredytowane przez Międzynarodowy Związek Oceny Nasion. Fakt ten daje dodatkową pewność co do jakości inspekcji i materiału siewnego produkowanego w tych państwach oraz ich zgodności z prawem Unii.
(12) Należy zatem uznać równoważność inspekcji polowych przeprowadzanych w odniesieniu do upraw nasiennych roślin pastewnych w Republice Mołdawii oraz materiału siewnego roślin pastewnych wyprodukowanego w Republice Mołdawii i urzędowo certyfikowanego przez jej organy.
(13) Należy także uznać równoważność inspekcji polowych przeprowadzanych w odniesieniu do upraw nasiennych buraka, słonecznika, rzepaku i soi w Ukrainie oraz materiału siewnego buraka, słonecznika, rzepaku i soi produkowanego w Ukrainie i urzędowo certyfikowanego przez jej organy.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2003/17/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1228 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/1228 w sprawie zmiany decyzji Rady 2003/17/WE w odniesieniu do równoważności inspekcji polowych przeprowadzanych w Republice Mołdawii w odniesieniu do upraw nasiennych roślin pastewnych oraz w odniesieniu do równoważności materiału siewnego roślin pastewnych wyprodukowanego w Republice Mołdawii, a także w odniesieniu do równoważności inspekcji polowych przeprowadzanych w Ukrainie w odniesieniu do upraw nasiennych buraka i upraw nasiennych roślin oleistych oraz w odniesieniu do równoważności materiału siewnego buraka i materiału siewnego roślin oleistych wyprodukowanego w Ukrainie |
| Data aktu: | 17/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/07/2025 |