uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 8,
(1) Na podstawie art. 57 rozporządzenia (UE) 2021/696 każde państwo członkowskie może uczestniczyć w partnerstwie ds. obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych (SST), pod warunkiem, że spełnia ono kryteria określone w tym artykule.
(2) Przepisy i procedury dotyczące uczestnictwa państw członkowskich w podkomponencie SST, ustanowienia partnerstwa ds. SST oraz opracowania wstępnych kluczowych wskaźników efektywności określono w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/1245 2 . Stwierdzono, że piętnaście państw członkowskich spełnia kryteria uczestnictwa określone w rozporządzeniu (UE) 2021/696, a także warunki indywidualne i zbiorowe określone w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2022/1245. Państwa te wyznaczyły krajowe podmioty założycielskie, które wspólnie tworzą partnerstwo ds. SST oraz podpisały w dniu 11 listopada 2022 r. umowę w sprawie partnerstwa ds. obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych (zwaną dalej "umową w sprawie partnerstwa ds. SST"), która określa zasady i mechanizmy ich współpracy. W dniu 11 lipca 2023 r. podpisały one również porozumienia wykonawcze z punktem pierwszego kontaktu ds. SST dotyczące współpracy w zakresie obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych ("porozumienia wykonawcze"), a w dniu 13 lipca 2023 r. - umowę w sprawie praw i obowiązków w odniesieniu do praw własności intelektualnej ("umowa w sprawie PWI").
(3) Inne państwa członkowskie wyraziły zainteresowanie uczestnictwem w partnerstwie ds. SST. W związku z tym w dniu 10 października 2024 r. Komisja zwróciła się do członków komitetu ds. Programu w składzie zajmującym się świadomością sytuacyjną w przestrzeni kosmicznej (SSA) o zgłoszenie zainteresowania uczestnictwem w partnerstwie ds. SST do dnia 9 grudnia 2024 r. Wiele z tych państw członkowskich zadeklarowało zainteresowanie uczestnictwem w partnerstwie ds. SST.
(4) Aby umożliwić innym państwom członkowskim uczestnictwo w partnerstwie ds. SST, należy ustanowić dalsze przepisy dotyczące składania przez te państwa wniosków oraz weryfikacji ich zgodności z kryteriami uczestnictwa określonymi w rozporządzeniu (UE) 2021/696, jak wskazano w warunkach indywidualnych określonych w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1245. Na potrzeby przygotowania przez te państwa wniosków i zapewnienia, aby ich wkład w partnerstwo ds. SST w wystarczającym stopniu uwzględniał dotychczasowe osiągnięcia partnerstwa ds. SST i opierał się na nich, te inne państwa członkowskie powinny mieć dostęp do istniejących umów i porozumień oraz w razie potrzeby, do wszelkich innych dokumentów, które są dostępne dla członków partnerstwa ds. SST.
(5) W przypadku, gdy państwa członkowskie proponują czujniki na potrzeby partnerstwa ds. SST, należy wymagać przeprowadzenia analizy architektury, o której mowa w warunkach zbiorowych określonych w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1245, w celu wykazania wartości dodanej tych czujników dla istniejącego partnerstwa ds. SST.
(6) Aby umożliwić państwom członkowskim składającym wniosek uczestnictwo w kolejnej umowie o udzielenie dotacji, która zostanie zawarta między partnerstwem ds. SST a Komisją przed opublikowaniem kolejnej dotacji w okresie od IV kwartału 2025 r. do I kwartału 2026 r., należy określić termin składania wniosków przez państwa członkowskie składające wniosek.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ds. Programu w składzie zajmującym się SSA, o którym mowa w art. 107 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696,
(8) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie jak najszybciej, aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na rozpatrzenie wniosków i przygotowanie kolejnej umowy o udzielenie dotacji w celu zapewnienia nieprzerwanego świadczenia unijnych usług SST,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1205 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/1205 ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do procedury włączenia dodatkowych państw członkowskich do partnerstwa ds. obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych |
| Data aktu: | 19/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 21/06/2025 |