uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret czwarte,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret czwarte, art. 12 ust. 1, art. 22 w powiązaniu z art. 17,
(1) W dyrektywie 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 2 wprowadzono zmiany dotyczące dostępu instytucji płatniczych i instytucji pieniądza elektronicznego, zwanych łącznie dostawcami usług płatniczych niebędącymi bankami, do systemów płatniczych prowadzonych przez bank centralny. W związku z tym konieczne są zmiany wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) 3 (zwanych dalej "wytycznymi w sprawie TARGET"), między innymi w celu włączenia dostawców usług płatniczych niebędących bankami do podmiotów kwalifikujących się do uczestnictwa w TARGET. W związku z opóźnieniami w transpozycji zmian dyrektyw 98/26/WE i (UE) 2015/2366 w niektórych państwach członkowskich strefy euro do prawa krajowego Rada Prezesów EBC podjęła decyzję o opóźnieniu wprowadzania zmian do wytycznych w sprawie TARGET. Rada Prezesów podjęła tę decyzję w celu uniknięcia niepewności prawnej, jaka miałaby miejsce, gdyby dostawcy usług płatniczych niebędący bankami kwalifikowali się do dostępu do niektórych, ale nie wszystkich, systemów płatniczych obsługiwanych przez banki centralne Eurosystemu, w tym komponentów TARGET.
(2) Decyzja (UE) 2025/222 (EBC/2025/2) stanowi, że od dnia 16 czerwca 2025 r. dostawcy usług płatniczych niebędący bankami mogą wnioskować o dostęp do TARGET. Datę tę należy zatem odroczyć do dnia 6 października 2025 r., czyli do dnia, od którego - ze względów technicznych - zastosowanie będą miały zmiany wytycznych TARGET.
(3) Decyzja (UE) 2025/222 (EBC/2025/2) ustanawia okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2025 r. w celu umożliwienia dostawcom usług płatniczych niebędącym bankami, obecnie zarejestrowanym jako adresowalni posiadacze kodów identyfikacyjnych instytucji (BIC) lub jako podmioty osiągalne na własny rachunek banków centralnych Eurosystemu, migracji w celu nabycia uczestnictwa w TARGET. Ten okres przejściowy powinien zostać przedłużony w związku z odroczeniem odpowiednich zmian w wytycznych w sprawie TARGET. Przedłużenie okresu przejściowego do dnia 31 marca 2026 r. uznaje się za rozsądne i odpowiednie, aby umożliwić migrację i stopniowe wycofywanie istniejącego połączenia przez niektórych dostawców usług płatniczych niebędących bankami do celów przetwarzania płatności.
(4) Ponieważ przepisy decyzji (UE) 2025/222 (EBC/2025/2), które umożliwiają dostawcom usług płatniczych niebędącym bankami ubieganie się o dostęp do TARGET, mają zastosowanie od dnia 16 czerwca 2025 r., należy zmienić tę decyzję przed tą datą. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w trybie pilnym w dniu następującym po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(5) Decyzja (UE) 2025/222 (EBC/2025/2) powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1148 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2025/18 (2025/1148) zmieniająca decyzję (UE) 2025/222 w sprawie dostępu dostawców usług płatniczych niebędących bankami do systemów płatniczych prowadzonych przez banki centralne Eurosystemu i do rachunków w bankach centralnych (EBC/2025/2) |
| Data aktu: | 02/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/06/2025 |