Rozporządzenie delegowane 2025/1045 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 w odniesieniu do dodania podgrup pojazdów dla samochodów ciężarowych typu bardzo ciężki zestaw

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1045
z dnia 20 maja 2025 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 w odniesieniu do dodania podgrup pojazdów dla samochodów ciężarowych typu bardzo ciężki zestaw
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), e), f) i g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jeśli są użytkowane w odpowiednich warunkach eksploatacyjnych i regionalnych, samochody ciężarowe typu bardzo ciężki zestaw ("samochody ciężarowe EHC") zdefiniowane w art. 3 pkt 25 rozporządzenia (UE) 2019/1242 mogą wykazywać niższe emisje CO2 w stosunku do przebiegu i przewożonego ładunku (co wyraża się w niższych wartościach gCO2/ukm) niż inne zespoły pojazdów;

(2) takie niższe wartości gCO2/ukm należy odzwierciedlić w obliczeniach zgodności z docelowymi poziomami emisji CO2 przewidzianymi w art. 3a ust. 1 lit. b), c) i d) rozporządzenia (UE) 2019/1242 przez dodanie oddzielnych podgrup pojazdów dla samochodów ciężarowych EHC.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1242,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia (UE) 2019/1242

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1242 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1242 wprowadza się następujące zmiany:

1)
pkt 1.1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1.1. Dla pojazdów ciężkich kategorii N podgrupę pojazdów sg określono w następujący sposób:

Grupa pojazdów zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia (UE) 2017/2400 Typ kabiny Moc silnika Zakres roboczy (OR) Podgrupa pojazdów (sg) przypisana do celów niniejszego rozporządzenia (1)
Pojazdy inne niż pojazdy specjalistyczne Pojazdy specjalistyczne
53 i bezemisyjne pojazdy ciężkie w 51 Wszystkie 53 53v
54 i bezemisyjne pojazdy ciężkie w 52 Wszystkie 54 -
1s Wszystkie 1s 1sv
1 Wszystkie 1 1v
2 Wszystkie 2 2v
3 Wszystkie 3 3v
4 Wszystkie < 170 kW Wszystkie 4-UD 4v
Kabina dzienna > 170 kW Wszystkie 4-RD
Kabina sypialna > 170 kW

i < 265 kW

Kabina sypialna > 265 kW < 350 km
Kabina sypialna > 265 kW > 350 km 4-LH
5 Kabina dzienna Wszystkie Wszystkie 5-RD 5v
Kabina sypialna < 265 kW
Kabina sypialna > 265 kW < 350 km
Kabina sypialna > 265 kW > 350 km 5-LH
9 Kabina dzienna Wszystkie Wszystkie 9-RD 9v
Kabina sypialna Wszystkie < 350 km
Kabina sypialna Wszystkie > 350 km 9-LH
10 Kabina dzienna Wszystkie Wszystkie 10-RD 10v
Kabina sypialna Wszystkie < 350 km
Kabina sypialna Wszystkie > 350 km 10-LH
11 Wszystkie, z wyłączeniem samochodów ciężarowych EHC 11 11v
Wszystkie, wyłącznie samochody ciężarowe EHC 11-EHC
12 Wszystkie, z wyłączeniem samochodów ciężarowych EHC 12 12v
Wszystkie, wyłącznie samochody ciężarowe EHC 12-EHC
16 Wszystkie, z wyłączeniem samochodów ciężarowych EHC 16 16v
Wszystkie, wyłącznie samochody ciężarowe EHC 16-EHC
(1) Do celów obliczania udziału pojazdów i średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 producentów w okresach

sprawozdawczych w latach 2030-2034 zgodnie z odpowiednio pkt 2.4 i 2.7 bezemisyjne pojazdy specjalistyczne kategorii N przypisuje się w następujący sposób:

Bezemisyjny pojazd specjalistyczny w podgrupie Przypisany do podgrupy pojazdów
53v 53
1sv 1s
1v 1
2v 2
3v 3
4v 4-UD
5v 5-RD
9v 9-RD
10v 10-RD
11v 11
12v 12
16v 16

»Kabina sypialna« oznacza typ kabiny z przedziałem znajdującym się za siedzeniem kierowcy, przeznaczonym do spania, zgłaszany zgodnie z art. 13a i 13b.

»Kabina dzienna« oznacza typ kabiny, która nie jest kabiną sypialną.

Jeżeli nowy pojazd ciężki jest przypisany do podgrupy pojazdów 4-UD, ale dane dotyczące emisji CO2 w g/ km nie są dostępne dla profili zadań UDL lub UDR określonych w pkt 1.4, nowy pojazd ciężki należy przypisać do podgrupy pojazdów 4-RD.

»Zakres roboczy« oznacza dystans, jaki może przebyć pojazd ciężki w warunkach transportu długodystansowego bez ładowania lub tankowania, jak określono w pkt 1.3.

Jeżeli w przypadku pojazdu ciężkiego należącego do grup 11, 12 lub 16 informacje dotyczące TPMLM, o których mowa w art. 3 pkt 25 lit. c), nie są dostępne, pojazd ten przypisuje się do podgrup pojazdów 11-EHC, 12-EHC i 16-EHC wyłącznie na podstawie kryteriów określonych w art. 3 pkt 25 lit. a) i b).";

2)
pkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:

"2.1.1. Wagi profili zadań (Wsg,mp) dla pojazdów ciężkich kategorii N

Podgrupa pojazdów (sg) (1) Profil zadań (mp) (2)
RDL RDR LHL LHR UDL UDR REL, RER LEL LER MUL MUR COL COR
53, 53v 0,25 0,25 0 0 0,25 0,25 0 0 0 0 0 0 0
54 0,25 0,25 0 0 0,25 0,25 0 0 0 0 0 0 0
1s, 1sv 0,1 0,3 0 0 0,18 0,42 0 0 0 0 0 0 0
1, 1v 0,1 0,3 0 0 0,18 0,42 0 0 0 0 0 0 0
2, 2v 0,125 0,375 0 0 0,15 0,35 0 0 0 0 0 0 0
3, 3v 0,125 0,375 0 0 0,15 0,35 0 0 0 0 0 0 0
4-UD 0 0 0 0 0,5 0,5 0 0 0 0 0 0 0
4-RD 0,45 0,45 0,05 0,05 0 0 0 0 0 0 0 0 0
4-LH 0,05 0,05 0,45 0,45 0 0 0 0 0 0 0 0 0
4v 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0,25 0,25 0,25 0,25
5-RD 0,27 0,63 0,03 0,07 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5-LH 0,03 0,07 0,27 0,63 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5v 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0,5 0,5
9-RD 0,27 0,63 0,03 0,07 0 0 0 0 0 0 0 0 0
9-LH 0,03 0,07 0,27 0,63 0 0 0 0 0 0 0 0 0
9v 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0,25 0,25 0,25 0,25
10-RD 0,27 0,63 0,03 0,07 0 0 0 0 0 0 0 0 0
10-LH 0,03 0,07 0,27 0,63 0 0 0 0 0 0 0 0 0
10v 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0,5 0,5
11 0,3 0,7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
11v 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0,1 0,23 0,3 0,37
11-EHC 0,03 0,07 0 0 0 0 0 0,27 0,63 0 0 0 0
12 0,3 0,7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
12v 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0,3 0,7
12-EHC 0,03 0,07 0 0 0 0 0 0,27 0,63 0 0 0 0
16, 16v 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0,3 0,7
16-EHC 0,03 0,07 0 0 0 0 0 0,27 0,63 0 0 0 0
(1) Zob. definicje w pkt 1.1.

(2) Zob. definicje w pkt 1.4.";

3)
pkt 2.5.1 otrzymuje brzmienie:

"2.5.1. Pojazdy ciężkie kategorii N

Wartości ładowności PL sg, mp (w tonach) określa się w następujący sposób:

Podgrupa pojazdów (sg) (1) Profil zadań (mp) (2)
RDL RDR LHL LHR UDL UDR REL RER LEL LER MUL MUR COL COR
53 jak określono w pkt 3.1.1 nie dotyczy jak określono w pkt 3.1.1 nie dotyczy
53v
54
1s
1sv
1
1v
2 jak określono w pkt 3.1.1
2v
3 nie dotyczy
3v
4-UD 0,9 4,4 1,9 14 0,9 4,4 3,5 17,5 3,5 26,5 0,6 3,0 0,9 4,4
4-RD
4-LH
4v
5-RD 2,6 12,9 2,6 19,3 2,6 12,9 3,5 17,5 3,5 26,5 nie dotyczy nie dotyczy 2,6 12,9
5-LH
5v
9-RD 1,4 7,1 2,6 19,3 1,4 7,1 3,5 17,5 3,5 26,5 1,2 6,0 1,4 7,1
9-LH
9v
10-RD 2,6 12,9 2,6 19,3 2,6 12,9 3,5 17,5 3,5 26,5 nie dotyczy nie dotyczy 2,6 12,9
10-LH
10v
11 1,4 7,1 2,6 19,3 1,4 7,1 3,5 17,5 3,5 26,5 1,2 6,0 1,4 7,1
11v
11-EHC 31
12 2,6 12,9 2,6 19,3 2,6 12,9 3,5 17,5 3,5 26,5 nie dotyczy nie dotyczy 2,6 12,9
12v
12-EHC 31
16 1,4 7,1 2,6 19,3 1,4 7,1 3,5 17,5 3,5 26,5 nie dotyczy nie dotyczy 2,6 12,9
16v
16-EHC 34
(1) Zob. definicje w pkt 1.1.

(2) Zob. definicje w pkt 1.4.

Technicznie dopuszczalne maksymalne wartości ładowności maxPLsgi objętości ładunku CVsg określa się zgodnie z pkt 3.1.1.";

4)
pkt 2.6.1 otrzymuje brzmienie:

"2.6.1. Roczne przebiegi dla pojazdów ciężkich kategorii N

Podgrupa pojazdów (sg) (1) Roczny przebieg AMsg (w km)
53, 53v 58 000
54 58 000
1s, 1sv 58 000
1, 1v 58 000
2, 2v 60 000
3, 3v 60 000
4-UD 60 000
4-RD 78 000
4-LH 98 000
4v 60 000
5-RD 78 000
5-LH 116 000
5v 60 000
9-RD 73 000
9-LH 108000
9v 60 000
10-RD 68 000
10-LH 107 000
10v 60 000
11 65 000
11v 60 000
11-EHC 107 000
12 67 000
12v 60 000
12-EHC 107 000
16, 16v 60 000
16-EHC 107 000
(1) Zob. definicje w pkt 1.1.";
5)
pkt 4.3.1 otrzymuje brzmienie:

"4.3.1. Następujące cele redukcji emisji CO2rfsg i rfpsg, zgodnie z art. 3a, stosuje się do pojazdów ciężkich w podgrupie pojazdów sg w poszczególnych okresach sprawozdawczych:

Cele redukcji emisji CO2 rfsg i rfpsg
Podgrupy pojazdów (sg) Okresy sprawozdawcze w latach
2025-2029 2030-2034 2035-2039 Od 2040 r.
Średnie samochody ciężarowe 53, 54 0 43 % 64 % 90 %
Ciężkie samochody ciężarowe > 7,4 t 1s, 1, 2, 3 0 43 % 64 % 90 %
Ciężkie samochody ciężarowe > 16 t o konfiguracjach osi 4 x 2 i 6 x 4 4-UD, 4-RD, 4-LH, 5-RD, 5-LH, 9-RD, 9-LH, 10-RD, 10-LH 15 % 43 % 64 % 90 %
Ciężkie samochody ciężarowe > 16 t o szczególnych konfiguracjach osi 11, 12, 16,

11-EHC,

12-EHC,

16-EHC

0 43 % 64 % 90 %
Pojazdy specjalistyczne 53v, 1sv, 1v, 2v, 3v, 4v, 5v, 9v, 10v, 11v, 12v, 16v 0 0 64 % 90 %
Autokary i autobusy międzymiastowe (rfsg) 32-C2, 32-C3,

32-DD,

34-C2, 34-C3,

34-DD, 31-L2, 33-L2

0 43 % 64 % 90 %
Pojazdy podstawowe autokarów i autobusów międzymiastowych (rfpsg) 32-C2, 32-C3,

32-DD,

34-C2, 34-C3,

34-DD, 31-L2, 33-L2

0 43 % 64 % 90 %
Przyczepy 421, 421v, 422, 422v, 423, 431, 431v, 432, 432v, 433, 611, 612, 611 V, 612 V, 621, 623, 621 V, 622, 622 V, 623 V, 624, 624 V, 625, 631, 631v, 632, 632v, 633 0 7,5 % 7,5 % 7,5 %
Naczepy 111, 111 V, 112, 112 V, 113, 121, 121 V, 122, 122 V, 123, 123 V, 124, 124 V, 125, 126, 131, 131 V, 132,

132 V, 133

0 10 % 10 % 10 %

Dla okresów sprawozdawczych w latach przed 2025 r. wszystkie cele redukcji emisji CO2rfsg i rfpsg wynoszą 0.".

1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1045

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1045 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 w odniesieniu do dodania podgrup pojazdów dla samochodów ciężarowych typu bardzo ciężki zestaw
Data aktu: 20/05/2025
Data ogłoszenia: 25/07/2025
Data wejścia w życie: 14/08/2025