uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 1 , w szczególności jej art. 33 ust. 7 akapit drugi,
(1) Zakres i treść informacji, które mają być przekazywane właściwym organom na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 dyrektywy 2011/61/UE, różnią się w zależności od celu i formy powiadomienia. Dla każdego rodzaju powiadomienia należy zatem określić informacje, które mają być przekazywane przez zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi ("ZAFI").
(2) W celu zapewnienia, aby właściwe organy były stale informowane o działalności ZAFI oraz aby umożliwić tym właściwym organom właściwe wykonywanie ich uprawnień nadzorczych, organy te powinny być informowane o każdej zmianie w zgłoszonych informacjach. Obejmuje to cofnięcie, unieważnienie lub zmianę zezwolenia pierwotnie udzielonego ZAFI.
(3) Właściwe organy powinny otrzymywać informacje na temat osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem oraz ich dane kontaktowe. Dane osoby należy uznać za odpowiedzialne za zarządzanie oddziałem, jeżeli posiadają uprawnienia do określania strategii oddziału, jego celów i ogólnego kierunku, do faktycznego kierowania działalnością oddziału lub jeżeli są odpowiedzialne za bieżącą działalność oddziału jako osoby na stanowisku kierowniczym. Aby uniknąć wszelkich luk, należy zapewnić, aby w odniesieniu do każdego rodzaju działalności oddziału, każdego obszaru działalności i każdej funkcji zarządczej zgłaszano osoby zajmujące odpowiednie stanowiska kierownicze.
(4) Międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy (ISIN) oraz identyfikator podmiotu prawnego (LEI) alternatywnego funduszu inwestycyjnego (AFI) są niezwykle ważne, gdyż umożliwiają jednoznaczną identyfikację AFI drogą elektroniczną. Niniejsze rozporządzenie obejmuje zatem obowiązkowe powiadomienie o numerze ISIN i LEI, jeżeli zostały one nadane AFI, a zatem są dostępne.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(6) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(7) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą formy i treści informacji, które mają być wymieniane między ZAFI a właściwymi organami krajowymi rodzimego państwa członkowskiego i właściwymi organami krajowymi przyjmujących państw członkowskich, w których ZAFI zamierza świadczyć usługi trans- graniczne. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby zapewnić ZAFI i właściwym organom krajowym całościowy ogląd tych przepisów i zagwarantować im skuteczny dostęp do tych przepisów, właściwe jest włączenie przedmiotowych przepisów do jednego rozporządzenia.
(8) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności z prawem do ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych w kontekście niniejszego rozporządzenia powinno przebiegać w zgodzie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 .
(9) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 10 października 2023 r.
(10) Aby umożliwić ZAFI i właściwym organom dostosowanie się do nowych wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, należy odroczyć jego stosowanie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.912 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/912 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazywać w związku z działalnością transgraniczną prowadzoną przez zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI) |
| Data aktu: | 15/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 25/03/2024 |
| Data wejścia w życie: | 14/04/2024, 25/06/2024 |