united kingdom
ukraine

Rozporządzenie delegowane 2024/912 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazywać w związku z działalnością transgraniczną prowadzoną przez zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI)

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/912
z dnia 15 grudnia 2023 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazywać w związku z działalnością transgraniczną prowadzoną przez zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 1 , w szczególności jej art. 33 ust. 7 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zakres i treść informacji, które mają być przekazywane właściwym organom na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 dyrektywy 2011/61/UE, różnią się w zależności od celu i formy powiadomienia. Dla każdego rodzaju powiadomienia należy zatem określić informacje, które mają być przekazywane przez zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi ("ZAFI").

(2) W celu zapewnienia, aby właściwe organy były stale informowane o działalności ZAFI oraz aby umożliwić tym właściwym organom właściwe wykonywanie ich uprawnień nadzorczych, organy te powinny być informowane o każdej zmianie w zgłoszonych informacjach. Obejmuje to cofnięcie, unieważnienie lub zmianę zezwolenia pierwotnie udzielonego ZAFI.

(3) Właściwe organy powinny otrzymywać informacje na temat osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem oraz ich dane kontaktowe. Dane osoby należy uznać za odpowiedzialne za zarządzanie oddziałem, jeżeli posiadają uprawnienia do określania strategii oddziału, jego celów i ogólnego kierunku, do faktycznego kierowania działalnością oddziału lub jeżeli są odpowiedzialne za bieżącą działalność oddziału jako osoby na stanowisku kierowniczym. Aby uniknąć wszelkich luk, należy zapewnić, aby w odniesieniu do każdego rodzaju działalności oddziału, każdego obszaru działalności i każdej funkcji zarządczej zgłaszano osoby zajmujące odpowiednie stanowiska kierownicze.

(4) Międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy (ISIN) oraz identyfikator podmiotu prawnego (LEI) alternatywnego funduszu inwestycyjnego (AFI) są niezwykle ważne, gdyż umożliwiają jednoznaczną identyfikację AFI drogą elektroniczną. Niniejsze rozporządzenie obejmuje zatem obowiązkowe powiadomienie o numerze ISIN i LEI, jeżeli zostały one nadane AFI, a zatem są dostępne.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(6) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(7) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą formy i treści informacji, które mają być wymieniane między ZAFI a właściwymi organami krajowymi rodzimego państwa członkowskiego i właściwymi organami krajowymi przyjmujących państw członkowskich, w których ZAFI zamierza świadczyć usługi trans- graniczne. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby zapewnić ZAFI i właściwym organom krajowym całościowy ogląd tych przepisów i zagwarantować im skuteczny dostęp do tych przepisów, właściwe jest włączenie przedmiotowych przepisów do jednego rozporządzenia.

(8) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności z prawem do ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych w kontekście niniejszego rozporządzenia powinno przebiegać w zgodzie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 .

(9) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 10 października 2023 r.

(10) Aby umożliwić ZAFI i właściwym organom dostosowanie się do nowych wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, należy odroczyć jego stosowanie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje, które należy przekazywać na podstawie art. 33 ust. 2 dyrektywy 2011/61/UE

1. 
Informacje, które ZAFI mają przekazywać na podstawie art. 33 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2011/61/UE, obejmują wszystkie następujące informacje:
a)
nazwę, adres i dane kontaktowe ZAFI;
b)
nazwę - lub imię i nazwisko - oraz dane kontaktowe departamentu lub punktu kontaktowego w ZAFI, który to departament lub punkt kontaktowy jest odpowiedzialny za wymianę informacji z właściwym organem rodzimego państwa członkowskiego ZAFI.
2. 
Informacje, które ZAFI mają przekazywać na podstawie art. 33 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2011/61/UE, obejmują wszystkie następujące informacje:
a)
poszczególne rodzaje działalności w zakresie zarządzania zbiorowym portfelem określone w załączniku I do dyrektywy 2011/61/UE oraz poszczególne usługi określone w art. 6 ust. 4 tej dyrektywy, które będą świadczone;
b)
strategię biznesową ZAFI w przyjmującym państwie członkowskim, a w szczególności kategorie docelowych klientów i inwestorów, z którymi ZAFI będzie prowadził transakcje w przyjmującym państwie członkowskim, oraz sposób, w jaki ZAFI będzie prowadził transakcje z tymi inwestorami;
c)
podsumowanie mechanizmów kontroli ustaleń dotyczących przekazania osobom trzecimi określonych funkcji w związku z działalnością prowadzoną w przyjmującym państwie członkowskim;
d)
informacje na temat AFI, którymi ZAFI zamierza zarządzać w przyjmującym państwie członkowskim, w tym wszystkie następujące informacje:
(i)
nazwę, rodzime państwo członkowskie, formę prawną, strategię inwestycyjną oraz, w stosownych przypadkach, czas trwania AFI;
(ii)
krajowy kod identyfikacyjny, międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy (ISIN) oraz identyfikator podmiotu prawnego (LEI) AFI, jeżeli są dostępne;
(iii)
w przypadku struktur składających się z funduszu podstawowego i funduszu powiązanego - nazwę AFI podstawowego, jego LEI (o ile jest dostępny) oraz, jeżeli ZAFI zarządzający AFI podstawowym jest inny niż ZAFI dla AFI, który ma być zarządzany - ZAFI zarządzający funduszem podstawowym, jego rodzime państwo członkowskie oraz jego LEI (o ile jest dostępny).
Artykuł  2

Informacje, które należy przekazywać na podstawie art. 33 ust. 3 dyrektywy 2011/61/UE

1. 
Informacje, które ZAFI mają przekazywać na podstawie art. 33 ust. 3 lit. b) dyrektywy 2011/61/UE, obejmują nazwę (lub imię i nazwisko), adres, krajowe kody identyfikacyjne (o ile są dostępne) oraz dane kontaktowe departamentu lub punktu kontaktowego w oddziale odpowiedzialnego za wymianę informacji z właściwymi organami rodzimego państwa członkowskiego ZAFI lub z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym oddział ma siedzibę.
2. 
Informacje, które ZAFI mają przekazywać na podstawie art. 33 ust. 3 lit. c) dyrektywy 2011/61/UE na temat osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem, obejmują imię i nazwisko, stanowisko, adres e-mail i numer telefonu osób pełniących kluczowe funkcje na stanowisku kierowniczym w odniesieniu do oddziału.
3. 
Informacje na temat struktury organizacyjnej oddziału, które ZAFI mają przekazywać na podstawie art. 33 ust. 3 lit. a) dyrektywy 2011/61/UE, obejmują wszystkie następujące informacje:
a)
wskazanie, czy ZAFI jest członkiem grupy;
b)
wyjaśnienie, w jaki sposób oddział przyczyni się do realizacji strategii ZAFI lub grupy, do której należy ZAFI;
c)
następujące informacje na temat organizacji oddziału:
(i)
funkcjonalne, geograficzne i prawne struktury raportowania;
(ii)
opis tego, jak oddział wpisuje się w strukturę korporacyjną ZAFI lub, w przypadku gdy ZAFI jest członkiem grupy - w strukturę korporacyjną grupy;
(iii)
zasady składania ZAFI sprawozdań przez oddział;
(iv)
opis procesu pomiaru ryzyka i zarządzania ryzykiem wprowadzonego przez ZAFI na poziomie oddziału zgodnie z art. 45 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 231/2013 5 ;
d)
podsumowanie systemów i mechanizmów kontroli, które zostaną wprowadzone, w tym wszystkie następujące elementy:
(i)
procedury, które wprowadzono, oraz zasoby ludzkie i materialne, które przydzielono, aby zapewnić zgodność z przepisami ustanowionymi przez państwo członkowskie przyjmujące ZAFI zgodnie z art. 12 i 14 dyrektywy 2011/61/UE;
(ii)
procedury, które wprowadzono, oraz zasoby ludzkie i materialne, które przydzielono, aby wypełnić obowiązki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu określone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 6 ;
(iii)
mechanizmy kontroli ustaleń dotyczących przekazania osobom trzecimi określonych funkcji w związku z działalnością prowadzoną przez oddział;
e)
prognozy dotyczące zarówno zysków lub strat, jak i przepływów pieniężnych dla pierwszych 36 miesięcy.
Artykuł  3

Powiadamianie o wszelkich zmianach w informacjach przekazanych na podstawie art. 33 ust. 2, 3 i 6 dyrektywy 2011/61/UE

1. 
ZAFI powiadamiają właściwe organy rodzimego państwa członkowskiego o wszelkich zmianach w informacjach, o których mowa w art. 1 i 2.
2. 
ZAFI informują właściwe organy rodzimego państwa członkowskiego o planowanym zakończeniu działalności oddziału mającego siedzibę w innym państwie członkowskim oraz przekazują tym właściwym organom wszystkie następujące informacje:
a)
imię i nazwisko, adres e-mail i numer telefonu osoby lub osób, które będą odpowiedzialne za proces wygaszania działalności oddziału;
b)
harmonogram planowanego zakończenia działalności;
c)
szczegóły i proponowane procesy likwidacji działalności gospodarczej, w tym szczegółowe informacje na temat sposobu ochrony interesów inwestorów, rozpatrywania skarg oraz uregulowania wszelkich zaległych zobowiązań.
Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 25 czerwca 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.

1 Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 231/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do zwolnień, ogólnych warunków dotyczących prowadzenia działalności, depozytariuszy, dźwigni finansowej, przejrzystości i nadzoru (Dz.U. L 83 z 22.3.2013, s. 1).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73).

Zmiany w prawie

Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.912

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/912 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazywać w związku z działalnością transgraniczną prowadzoną przez zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI)
Data aktu: 15/12/2023
Data ogłoszenia: 25/03/2024
Data wejścia w życie: 25/06/2024, 14/04/2024