uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7 i art. 10 ust. 3,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 2 zawiera przepisy dotyczące jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz niektórych układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa. W tym kontekście rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/535 wprowadzono wymóg techniczny dotyczący miejsca na drugą tylną tablicę rejestracyjną dla przyczep. Producenci potrzebują jednak więcej czasu, aby dostosować się do nowych wymogów w odniesieniu do miejsca do montażu i mocowania drugiej tablicy rejestracyjnej dla pojazdów kategorii O3 i O4. W związku z tym należy zmienić przepisy przejściowe rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 w celu zapewnienia, aby te wymogi miały najpierw zastosowanie do nowych typów pojazdów. Ponadto pojazdy kategorii O2 powinny być zwolnione z tego wymogu ze względu na ograniczenia konstrukcyjne i brak miejsca.
(2) Należy zapewnić przepisy dotyczące oznakowania numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) na pojeździe oraz zapewnienia identyfikowalności pojazdu za pomocą numeru VIN.
(3) Należy również przewidzieć pewną elastyczność w zakresie umiejscowienia przedniej tablicy rejestracyjnej w celu uwzględnienia ewentualnych ograniczeń technicznych i konstrukcyjnych w odniesieniu do czujników, radarów i kamer, które mają być instalowane na przodzie pojazdów na potrzeby systemów bezpieczeństwa przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144.
(4) Konieczne jest uzupełnienie wymagań technicznych dotyczących spryskiwaczy szyby przedniej, aby uwzględnić przypadki, w których takie systemy posiadają funkcję ograniczania nadmiernego ciśnienia w przypadku zatkania dysz.
(5) Jest to również odpowiednie, aby zoptymalizować procedury badania odszraniających i odmgławiających instalacji szyby przedniej poprzez zapewnienie skuteczniejszej sekwencji czynności w komorze pomiarowej i elastyczności w zakresie wyboru środka odtłuszczającego przy jednoczesnym zapewnieniu lepszych warunków zdrowotnych i warunków pracy osobom przeprowadzającym badania.
(6) Konieczne jest ustanowienie przepisów dotyczących zdolności holowania pojazdów silnikowych, które uległy awarii w celu zapewnienia możliwości ich bezpiecznego usunięcia, w przypadku gdy stanowią one utrudnienie ruchu drogowego. Należy ponadto ustanowić przepisy przejściowe w celu zapewnienia, aby nowe wymogi dotyczące zdolności holowania miały najpierw zastosowanie do nowych typów pojazdów.
(7) Dodatkowa masa określonych układów magazynowania energii stosowanych w pojazdach bezemisyjnych może spowodować, że masa odniesienia takich pojazdów będzie wyższa niż masa analogicznych pojazdów konwencjonalnych. Należy uwzględnić nadwyżkę masy odniesienia, aby umożliwić ujęcie pojazdów bezemisyjnych kategorii N, które w przeciwnym razie nie byłyby objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 3 , w obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji pojazdów kategorii N1 dla zainteresowanych producentów od dnia 1 stycznia 2025 r. W związku z tym należy ustanowić wymóg włączenia formalnego zapisu masy układu magazynowania energii do świadectwa zgodności, który ma być udostępniany w ramach danych z monitorowania emisji CO2.
(8) Po dacie rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 wykryto w nim pewne błędy w postaci nieprawidłowych odniesień.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535.
(10) Aby umożliwić producentom i organom udzielającym homologacji w państwach członkowskich dokonanie niezbędnych dostosowań i przygotowanie się do stosowania wymogów dotyczących masy układów magazynowania energii pojazdów bezemisyjnych, datę rozpoczęcia stosowania odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia należy odroczyć i dostosować do daty określonej w rozporządzeniu (UE) 2019/631.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.883 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/883 w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 w odniesieniu do miejsca na drugą tylną tablicę rejestracyjną dla przyczep i masy układów magazynowania energii oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia |
| Data aktu: | 21/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 22/03/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025, 11/04/2024 |