Rozporządzenie 2024/868 zmieniające decyzję Rady 2009/917/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/868
z dnia 13 marca 2024 r.
zmieniające decyzję Rady 2009/917/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 2  określa zharmonizowane zasady ochrony i swobodnego przepływu danych osobowych przetwarzanych do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w tym ochrony przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa publicznego i zapobiegania takim zagrożeniom. W dyrektywie tej nałożono na Komisję obowiązek dokonania przeglądu innych stosownych aktów prawnych przyjętych przez Unię w celu oceny konieczności dostosowania ich do tej dyrektywy i, w razie potrzeby, przedstawienia niezbędnych propozycji zmian takich aktów dla celów zapewnienia spójnego podejścia do ochrony danych osobowych wchodzących w zakres stosowania tej dyrektywy.

(2) Decyzja Rady 2009/917/WSiSW 3  ustanawia system informacji celnej (CIS), którego celem jest pomoc w zapobieganiu poważnym naruszeniom przepisów krajowych, w prowadzeniu dochodzeń w sprawie tych naruszeń i w ich ściganiu przez szybkie udostępnianie informacji, a tym samym poprawa skuteczności administracji celnych. CIS składa się z centralnej bazy danych, w której przechowywane są dane osobowe, takie jak nazwiska i imiona, adresy, numery dokumentów tożsamości, związane z towarami, środkami transportu, przedsiębiorstwami lub osobami oraz zatrzymanymi, zajętymi lub skonfiskowanymi przedmiotami i gotówką. Centralną bazą danych zarządza Komisja, która nie ma dostępu do danych osobowych przechowywanych w bazie. Organy wyznaczone przez państwa członkowskie mają prawo dostępu do centralnej bazy danych oraz mogą wprowadzać do niej informacje oraz przeglądać przechowywane w niej informacje. Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) i Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) mają, w ramach swoich odpowiednich mandatów i wykonywania swoich zadań, prawo dostępu do danych wprowadzonych do centralnej bazy danych przez organy wyznaczone przez państwa członkowskie oraz do przeszukiwania tych danych.

(3) Aby zapewnić spójne podejście do ochrony danych osobowych w Unii, należy zmienić decyzję 2009/917/WSiSW w celu dostosowania jej do dyrektywy (UE) 2016/680. Określone w tej decyzji przepisy o ochronie danych osobowych powinny być w szczególności zgodne z zasadą celowości, ograniczać się do określonych kategorii osób, których dane dotyczą, i określonych kategorii danych osobowych, być zgodne z wymogami w zakresie bezpieczeństwa danych, obejmować dodatkową ochronę szczególnych kategorii danych osobowych i być zgodne z warunkami dalszego przetwarzania. Ponadto należy przewidzieć skoordynowany nadzór nad funkcjonowaniem CIS sprawowany przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i krajowe organy nadzorcze zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .

(4) W celu zapewnienia jasnego i spójnego podejścia do ochrony danych osobowych na odpowiednim poziomie termin "poważne naruszenia" stosowany w decyzji 2009/917/WSiSW należy zastąpić terminem "czyny zabronione", używanym w dyrektywie (UE) 2016/680, mając na uwadze, że sam fakt, iż dane zachowanie jest zakazane na mocy prawa karnego państwa członkowskiego, wskazuje na pewną wagę danego naruszenia. Ponadto cel CIS powinien nadal ograniczać się do pomocy w zapobieganiu czynom zabronionym, w prowadzeniu dochodzeń w ich sprawie oraz w wykrywaniu i ściganiu czynów zabronionych określonych w przepisach krajowych, zdefiniowanych w decyzji 2009/917/WSiSW, czyli w przepisach krajowych, w odniesieniu do których właściwe są administracje celne państw członkowskich i które w związku z tym są szczególnie istotne w kontekście ceł. W związku z powyższym, mimo że kwalifikacja jako czyn zabroniony jest niezbędnym wymogiem, nie wszystkie czyny zabronione określone w przepisach krajowych należy uznać za objęte decyzją 2009/917/WSiSW. Na przykład czyny zabronione związane z nielegalnym handlem narkotykami, nielegalnym handlem bronią i praniem pieniędzy są objęte decyzją 2009/917/WSiSW. Zastąpienia terminu "poważne naruszenia" terminem "czyny zabronione" nie należy ponadto rozumieć jako mającego wpływ na szczególne wymogi określone w decyzji 2009/917/WSiSW dotyczące sporządzania i przesyłania przez każde państwo członkowskie wykazu czynów zabronionych określonych w jego przepisach krajowych, które spełniają określone warunki, na potrzeby bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych.

(5) Podczas przetwarzania danych osobowych na podstawie decyzji 2009/917/WSiSW, bez uszczerbku dla przepisów szczegółowych zawartych w tej decyzji, państwa członkowskie podlegają przepisom krajowym przyjętym na podstawie dyrektywy (UE) 2016/680, Komisja podlega przepisom określonym w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, Europol podlega przepisom określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 5 , a Eurojust podlega przepisom określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 6 . Akty te regulują w szczególności obowiązki i zadania administratorów, współadministratorów i podmiotów przetwarzających oraz relacje między nimi w zakresie ochrony danych osobowych. Krajowe organy nadzorcze odpowiedzialne za monitorowanie i zapewnianie stosowania dyrektywy (UE) 2016/680 w każdym państwie członkowskim powinny być właściwe do monitorowania i zapewniania stosowania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych określonych w decyzji 2009/917/WSiSW przez właściwe organy każdego państwa członkowskiego. Europejski Inspektor Ochrony Danych powinien być odpowiedzialny za monitorowanie i zapewnianie stosowania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych określonych w decyzji 2009/917/WSiSW przez Komisję, Europol i Eurojust.

(6) Aby zapewnić optymalne zabezpieczanie danych w CIS przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążeń administracyjnych dla właściwych organów i zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 515/97 7 , należy uprościć procedurę zatrzymywania danych osobowych w CIS przez zniesienie obowiązku corocznego przeglądu konieczności zatrzymywania danych osobowych oraz określenie maksymalnego pięcioletniego okresu zatrzymywania, który może zostać wydłużony o okres dodatkowych dwóch lat, o ile takie wydłużenie zostanie uzasadnione. Ten okres zatrzymywania jest konieczny i proporcjonalny ze względu na typowy czas trwania postępowania karnego i konieczność dostępu do danych w celu prowadzenia wspólnych operacji celnych i dochodzeń.

(7) Przetwarzanie danych osobowych na podstawie decyzji 2009/917/WSiSW wiąże się z przetwarzaniem, wymianą i późniejszym wykorzystywaniem odpowiednich informacji do celów określonych w art. 87 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Z myślą o spójności i skutecznej ochronie danych osobowych przetwarzanie danych osobowych na podstawie decyzji 2009/917/WSiSW powinno być zgodne z prawem Unii i prawem krajowym dotyczącym ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania lub ścigania czynów zabronionych lub wykonywania kar, w tym ochrony przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa publicznego i zapobiegania takim zagrożeniom.

(8) Zgodnie z art. 6a Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do TFUE, Irlandia jest związana decyzją 2009/917/WSiSW i uczestniczy w związku z tym w przyjęciu niniejszego rozporządzenia.

(9) Zgodnie z art. 1, 2 i 2a Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania jest związana decyzją 2009/917/WSiSW i uczestniczy w związku z tym w przyjęciu niniejszego rozporządzenia.

(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 4 lipca 2023 r.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję Rady 2009/917/WSiSW,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W decyzji 2009/917/WSiSW wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Celem systemu informacji celnej, zgodnie z niniejszą decyzją, jest pomoc właściwym organom państw członkowskich w zapobieganiu czynom zabronionym w określonym w przepisach krajowych, w prowadzeniu dochodzeń w sprawie tych czynów oraz w ich wykrywaniu i ściganiu poprzez możliwie szybkie udostępnianie danych, a przez to zwiększanie skuteczności procedur współpracy i kontroli stosowanych przez administracje celne państw członkowskich.";

2)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. »dane osobowe« oznaczają dane osobowe zdefiniowane w art. 3 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 * ;

b)
dodaje się punkt w brzmieniu:

"6. »krajowy organ nadzorczy« oznacza organ nadzorczy zdefiniowany w art. 3 pkt 15 dyrektywy (UE) 2016/680.";

3)
w art. 3 ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

(nie dotyczy wersji polskiej);

4)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

(nie dotyczy wersji polskiej);

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W żadnym przypadku do systemu informacji celnej nie wprowadza się szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 10 dyrektywy (UE) 2016/680.";

5)
art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Na potrzeby działań, o których mowa w ust. 1, dane osobowe wchodzące w zakres kategorii wymienionych w art. 3 ust. 1 mogą zostać wprowadzone do systemu informacji celnej jedynie wtedy, gdy istnieją uzasadnione powody pozwalające domniemywać, w szczególności na podstawie wcześniejszych nielegalnych działań, że dana osoba dopuściła się, dopuszcza się lub dopuści się czynu zabronionego określonego w przepisach krajowych.";

6)
art. 7 otrzymuje brzmienie:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Bezpośredni dostęp do danych wprowadzonych do systemu informacji celnej jest zastrzeżony dla organów krajowych wyznaczonych przez każde państwo członkowskie. Organami tymi są administracje celne, ale mogą nimi być także inne organy, które zgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi i procedurami danego państwa członkowskiego są właściwe do prowadzenia działań w celu określonym w art. 1 ust. 2.";

b)
uchyla się ust. 3;
7)
w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Organy krajowe wyznaczone przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 7, Europol i Eurojust mogą przetwarzać dane osobowe z systemu informacji celnej w celu określonym w art. 1 ust. 2, zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym mającym zastosowanie do ochrony danych osobowych za uprzednią zgodą wyznaczonych organów krajowych państwa członkowskiego, które wprowadziło dane osobowe do tego systemu, i z zastrzeżeniem spełnienia wszelkich warunków nałożonych przez te organy.

Organy krajowe wyznaczone przez każde państwo członkowskie, Europol i Eurojust mogą przetwarzać dane nie- osobowe z systemu informacji celnej w celu określonym w art. 1 ust. 2 lub w innych celach, w tym w celach administracyjnych, zgodnie z warunkami nałożonymi przez wyznaczone organy krajowe państwa członkowskiego, które wprowadziło dane nieosobowe do Systemu.

2. Bez uszczerbku dla ust. 1 i 4 niniejszego artykułu oraz art. 11 i 12 dane z systemu informacji celnej mogą być wykorzystywane jedynie przez krajowe organy, które w każdym państwie członkowskim zostały wyznaczone przez to państwo członkowskie i są - w świetle przepisów ustawowych, wykonawczych i procedur tego państwa członkowskiego - organami właściwymi do podejmowania działań w celu określonym w art. 1 ust. 2.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Za uprzednią zgodą wyznaczonych organów państwa członkowskiego, które wprowadziło dane osobowe do systemu informacji celnej, i z zastrzeżeniem wszelkich warunków nałożonych przez te organy, dane osobowe z Systemu mogą być:

a) przekazywane organom krajowym, innym niż organy wyznaczone na podstawie ust. 2, i dalej przez nie przetwarzane, zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym mającym zastosowanie do ochrony danych osobowych; lub

b) przekazywane właściwym organom państw trzecich oraz organizacjom międzynarodowym lub regionalnym i dalej przez nie przetwarzane, zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym mającym zastosowanie do ochrony danych osobowych.

Dane nieosobowe z systemu informacji celnej mogą być przekazywane organom krajowym, innym niż organy wyznaczone na podstawie ust. 2, państwom trzecim oraz organizacjom międzynarodowym lub regionalnym, i dalej przez nie przetwarzane, zgodnie z warunkami nałożonymi przez wyznaczone organy krajowe państwa członkowskiego, które wprowadziło dane nieosobowe do Systemu.";

8)
art. 13 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Z zastrzeżeniem niniejszej decyzji, jeżeli sąd lub inny właściwy organ któregokolwiek państwa członkowskiego podejmuje ostateczną decyzję o zmianie, uzupełnieniu, korekcie lub usunięciu danych znajdujących się w systemie informacji celnej, państwa członkowskie zobowiązują się wzajemnie do wykonania tej decyzji. W razie sprzeczności między decyzjami sądów lub innych właściwych organów różnych państw członkowskich, w tym między decyzjami krajowych organów nadzorczych, dotyczącymi korekt lub usunięć, państwo członkowskie, które wprowadziło odnośne dane, usuwa te dane z Systemu.";

9)
art. 14 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 14

Dane osobowe wprowadzone do systemu informacji celnej są zatrzymywane jedynie przez okres konieczny do osiągnięcia celu określonego w art. 1 ust. 2 i nie mogą być zatrzymywane przez okres dłuższy niż pięć lat. Jednakże w wyjątkowych przypadkach dane te mogą być zatrzymywane przez dodatkowy okres do dwóch lat, jeżeli, i tylko w zakresie w jakim, w indywidualnym przypadku ustalone zostanie, że istnieje bezwzględna potrzeba warunkująca osiągnięcie tego celu.";

10)
w art. 15 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

(nie dotyczy wersji polskiej);

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Na potrzeby bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych każde państwo członkowskie przekazuje pozostałym państwom członkowskim, Europolowi, Eurojustowi oraz komitetowi, o którym mowa w art. 27, wykaz czynów zabronionych określonych w jego przepisach krajowych.

Wykaz ten zawiera tylko te czyny zabronione, które podlegają:

a) karze pozbawienia wolności lub środkowi zabezpieczającemu polegającemu na pozbawieniu wolności na maksymalny okres co najmniej 12 miesięcy; lub

b) grzywnie w wysokości co najmniej 15 000 EUR.";

11)
art. 20 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 20

O ile niniejsza decyzja nie stanowi inaczej, do przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszej decyzji:

a) przez organy krajowe wyznaczone przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 7 niniejszej decyzji stosuje się przepisy krajowe przyjęte na podstawie dyrektywy (UE) 2016/680;

b) przez Komisję stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 * ;

c) przez Europol stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 * ; oraz

d) przez Eurojust stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 * .

12)
uchyla się art. 22, 23, 24 i 25;
13)
art. 26 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 26

1. Europejski Inspektor Ochrony Danych odpowiada za monitorowanie przetwarzania danych osobowych przez Komisję na podstawie niniejszej decyzji oraz za dopilnowanie, by było ono prowadzone zgodnie z niniejszą decyzją. Zastosowanie mają odpowiednio zadania i uprawnienia, o których mowa w art. 57 i 58 rozporządzenia (UE) 2018/1725.

2. Co najmniej raz na pięć lat Europejski Inspektor Ochrony Danych przeprowadza audyt przetwarzania danych osobowych przez Komisję na podstawie niniejszej decyzji, zgodnie z międzynarodowymi standardami audytu. Sprawozdanie z tego audytu przekazuje się Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i krajowym organom nadzorczym.

3. Europejski Inspektor Ochrony Danych i krajowe organy nadzorcze, działając w zakresie swoich kompetencji, czynnie współpracują w ramach swoich obowiązków, aby zapewnić skoordynowany nadzór nad funkcjonowaniem systemu informacji celnej zgodnie z art. 62 rozporządzenia (UE) 2018/1725.";

14)
art. 27 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) wprowadzanie w życie i prawidłowe stosowanie niniejszej decyzji, bez uszczerbku dla uprawnień krajowych organów nadzorczych i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych;";

15)
w art. 28 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 dodaje się litery w brzmieniu:

"i) zapewnić w razie awarii możliwość przywrócenia zainstalowanych systemów;

j) zapewnić właściwe funkcjonowanie Systemu, zgłaszanie błędów w Systemie oraz odporność przechowywanych danych osobowych na uszkodzenia powodowane błędnym działaniem Systemu.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Komitet, o którym mowa w art. 27, monitoruje przeszukiwanie systemu informacji celnej, by skontrolować, czy prowadzone przeszukiwania były dozwolone i prowadzone przez uprawnionych użytkowników. Kontroli poddaje się co najmniej 1 % wszystkich przeszukiwań. Rejestr takich przeszukiwań i kontroli pozostaje w Systemie i służy tylko w wyżej określonym celu wspomnianemu komitetowi, krajowym organom nadzorczym i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych. Rejestr ten usuwa się po sześciu miesiącach.";

16)
art. 29 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 29

Właściwa administracja celna, o której mowa w art. 10 ust. 1, odpowiada za środki bezpieczeństwa, o których mowa w art. 28, w odniesieniu do terminali znajdujących się na terytorium danego państwa członkowskiego, za weryfikacje określone w art. 14 i 19, oraz pod innymi względami za prawidłowe stosowanie niniejszej decyzji w zakresie, w jakim jest to konieczne w świetle przepisów ustawowych, wykonawczych i procedur tego państwa członkowskiego.";

17)
w art. 30 uchyla się ust. 1.
Artykuł  2

Do dnia 9 października 2025 r., bez uszczerbku dla stosowania niniejszego rozporządzenia, dane osobowe wprowadzone do systemu informacji celnej przed dniem 8 kwietnia 2024 r. są poddawane przeglądowi przez państwa członkowskie, które wprowadziły te dane, oraz, w razie potrzeby, aktualizowane lub usuwane w celu zapewnienia zgodności ich przetwarzania z decyzją 2009/917/WSiSW zmienioną niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach człon kowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Strasburgu dnia 13 marca 2024 r.

1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 26 lutego 2024 r.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
3 Decyzja Rady 2009/917/WSiSW z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie stosowania technologii informatycznej do potrzeb celnych (Dz.U. L 323 z 10.12.2009, s. 20).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) oraz zastąpienia i uchylenia decyzji Rady 2002/187/WSiSW (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 138).
7 Rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego (Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
***) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) oraz zastąpienia i uchylenia decyzji Rady 2002/187/WSiSW (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 138).";

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024