Decyzja wykonawcza 2024/865 określająca wartości odnoszące się do wyników producentów i grup producentów nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2022 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/865
z dnia 18 marca 2024 r.
określająca wartości odnoszące się do wyników producentów i grup producentów nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2022 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1653)

(Jedynie teksty w języku angielskim, chorwackim, duńskim, estońskim, francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, rumuńskim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 marca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 5 akapit drugi i art. 9 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 Komisja jest zobowiązana do określenia każdego roku średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 oraz docelowego indywidualnego poziomu emisji dla każdego producenta lub grupy producentów odpowiedzialnych za nowe samochody osobowe i nowe lekkie pojazdy użytkowe zarejestrowane w Unii.

(2) Obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji za rok kalendarzowy 2022 mają być oparte na szczegółowych danych zebranych przez organy sprawozdawcze dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w tym roku kalendarzowym.

(3) Wszystkie organy sprawozdawcze przekazały Komisji swoje dane za rok kalendarzowy 2022. W niektórych przypadkach uczyniły to jednak z pewnymi opóźnieniami w stosunku do terminu składania sprawozdań, który przypadał na 28 lutego 2023 r. W przypadkach, w których weryfikacja przeprowadzona przez Komisję wyraźnie wykazała, iż pewnych danych brakuje lub są one rażąco błędne, Komisja kontaktowała się z organami sprawozdawczymi i, za zgodą tych organów, odpowiednio korygowała lub uzupełniała dane. Jeżeli osiągnięcie porozumienia z organem sprawozdawczym nie było możliwe, wstępne dane przekazane przez ten organ sprawozdawczy nie były korygowane.

(4) 20 czerwca 2023 r. Komisja opublikowała wstępne dane. W dniu 27 czerwca 2023 r. Komisja powiadomiła 92 producentów samochodów osobowych i 71 producentów lekkich pojazdów użytkowych oraz odpowiednie grupy producentów o wstępnych obliczeniach ich średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz ich docelowych indywidualnych poziomów emisji za rok kalendarzowy 2022 r.

(5) W odpowiedzi 55 producentów samochodów osobowych i 37 producentów lekkich pojazdów użytkowych powiadomiło Komisję o błędach w danych, zgodnie z art. 7 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2019/631. Komisja zweryfikowała zgłoszone przez producentów błędy oraz uzasadnienia konieczności ich skorygowania.

(6) W przypadku trzech producentów lekkich pojazdów użytkowych wszystkie pojazdy zgłoszone we wstępnym zbiorze danych nie wchodziły w zakres rozporządzenia (UE) 2019/631 i w związku z tym nie uwzględniono ich w nie- mniejszej decyzji. W przypadku jednego producenta samochodów osobowych i jednego producenta lekkich pojazdów użytkowych żaden z pojazdów we wstępnym zbiorze danych nie miał wartości indywidualnych poziomów emisji CO2 zgłoszonej w ramach światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich ("WLTP"). W przypadku czterech producentów lekkich pojazdów użytkowych żadnego z pojazdów we wstępnym zbiorze danych nie miał zgłoszonej wartości masy w stanie gotowym do jazdy. Ponieważ obie te wartości są wymagane do obliczenia wyników producenta w roku kalendarzowym 2022, tych sześciu producentów nie uwzględniono w niniejszej decyzji.

(7) W wyniku błędów poddanych przez Komisję weryfikacji konieczne jest potwierdzenie lub zmiana wstępnych obliczeń dla łącznie 91 producentów samochodów osobowych i 63 producentów lekkich pojazdów użytkowych.

(8) Zgodnie z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631 producenci, którzy wraz ze wszystkimi powiązanymi z nimi przedsiębiorstwami odpowiadają za mniej niż 1 000 nowych samochodów osobowych lub mniej niż 1 000 nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii w poprzednim roku kalendarzowym, są zwolnieni z obo wiązku osiągnięcia docelowego indywidualnego poziomu emisji. Należy jednak obliczyć i zgłosić ich średni indywi dualny poziom emisji CO2 oraz liczbę zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojaz dów użytkowych.

(9) Zapisy zawierające kompletne dane dotyczące masy pojazdu w stanie gotowym do jazdy i emisji CO2, ale bez numerów identyfikacyjnych pojazdów lub z nieprawidłowymi numerami identyfikacyjnymi pojazdów i w związku z tym oznaczone kodem błędu B, powinny również być uwzględniane przy obliczaniu docelowych indywidualnych poziomów emisji oraz średnich indywidualnych poziomów emisji CO2. Ponieważ jednak producenci nie mogą zweryfikować ani poprawić tych zapisów, przy określaniu odległości do poziomu docelowego dla danego producenta należy zastosować margines błędu. Margines błędu jest obliczany jako różnica między odległościami pomiędzy średnimi indywidualnymi poziomami emisji CO2 a docelowym indywidualnym poziomem emisji z uwzględnieniem wszystkich rejestracji pojazdów, których producent nie może zweryfikować. Zastosowany margines błędu zawsze poprawia wynik producenta w stosunku do określonego dla niego docelowego indywidualnego poziomu emisji, niezależnie od tego, czy powyższa różnica jest wartością dodatnią, czy ujemną.

(10) W przypadku gdy po uwzględnieniu marginesu błędu odległość do poziomu docelowego producenta lub grupy producentów jest większa od zera, nakłada się opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2019/631. Dotyczy to jednego producenta samochodów osobowych:

(11) Wartości odnoszące się do wyników producenta potwierdzone lub zmienione niniejszą decyzją mogą zostać zmienione w przypadku, gdy odpowiednie organy krajowe potwierdzą istnienie nieprawidłowości dotyczących wartości emisji CO2 lub wartości masy przedłożonych w celu ustalenia, czy dany producent spełnia wymogi dotyczące docelowego indywidualnego poziomu emisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Wartości odnoszące się do wyników producentów i grup producentów nowych samochodów osobowych w odniesieniu do roku kalendarzowego 2022 r., o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/631, określono w załączniku I do niniejszej decyzji.
2. 
Wartości odnoszące się do wyników producentów i grup producentów lekkich pojazdów użytkowych w odniesieniu do roku kalendarzowego 2022 r., o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/631, określono w załączniku II do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do następujących producentów indywidualnych i grup producentów utworzonych zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2019/631:

1)
ADDAX MOTOR NV

Kleine Tapuitstraat 18

8540 Deerlijk

Belgia

2)
ALFA ROMEO SPA

C.so G. Agnelli, 200

10135 Torino (TO)

Włochy

3)
ALKE SRL

via Vigonovese 123

35127 Padova (PD)

Włochy

4)
ALPINA BURKARD BOVENSIEPEN GMBH E CO KG

Alpenstraße 35-37

86807 Buchloe

Niemcy

5)
ANHUI JIANGHUAI AUTOMOBILE GROUP CORP LTD

Reprezentowany w Unii przez:

JAC-Italy Design Center S.R.L

Via Torino 21/b

10044 Pianezza (TO)

Włochy

6)
ASTON MARTIN LAGONDA LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

Aston Martin Lagonda of Europe GmbH, Unterschweinstiege 2-14

60549 Frankfurt am Main

Niemcy 7) AUDI AG

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

8)
AUDI HUNGARIA ZRT

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

9)
AUDI SPORT GMBH

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

10)
AUTOMOBILE DACIA SA

Str. Uzinei Nr. 1

115400 Mioveni (Arges)

Rumunia

11)
AUTOMOBILES CITROEN

2-10 boulevard de l'Europe

78300 Poissy

Francja

12)
AUTOMOBILES PEUGEOT

2-10 boulevard de l'Europe

78300 Poissy

Francja

13)
AUTOMOBILI LAMBORGHINI SPA

via Modena 12

40019 Sant'Agata Bolognese (BO)

Włochy

14)
BATTSWAP INC

Reprezentowany w Unii przez:

BattSwap DE GmbH

Äußere Sulzbacher Str. 118

90491 Nürnberg

Niemcy

15)
BAYERISCHE MOTOREN WERKE AG

P.O. box

DE-80788 München

Niemcy

16)
BENTLEY MOTORS LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Bentley Motors Germany GmbH

Zeppelinstraße 1

85399 Hallbergmoos

Niemcy

17)
BMW M GMBH

P.O. box

DE-80809 München

Niemcy

18)
Grupa producentów BMW (M1)

Zarządzający grupą producentów:

Bayerische Motoren Werke AG

P.O. box

DE-80788 München

Niemcy

19)
Grupa producentów BMW (N1)

Zarządzający grupą producentów:

Bayerische Motoren Werke AG

P.O. box

DE-80788 München

Niemcy

20)
B-ON GMBH

Liebigstrasse 50

52070 Aachen

Niemcy

21)
BRILLIANCE SHINERAY CHONGQING AUTOMOBILE CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

SWM Motorcycles S.R.L.

Via Nino Bixio n. 8

21024 Biandronno (VA)

Włochy

22)
BUGATTI AUTOMOBILES SAS

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

23)
BUGATTI RIMAC DOO

Ljubljanska ulica 7

10431 Brezje (Sveta Nedelja)

Chorwacja

24)
BYD AUTO INDUSTRY COMPANY LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

BYD Europe B.V.

's-Gravelandseweg 256

3125 BK Schiedam

Niderlandy

25)
CATERHAM CARS LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

Caterham Competition France

Valat de Fontanes

30520 Saint-Martin-de-Valgalgues

Francja

26)
CENNTRO AUTOMOTIVE CORPORATION

Reprezentowany w Unii przez:

Cenntro Automotive Europe GmbH

Dettinger Straße 157-159

73230 Kirchheim unter Teck

Niemcy

27)
CHINA FAW GROUP CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

China FAW Group Import & Export Co., Ltd. Deutschland

Eschersheimer Landstraße 14

60322 Frankfurt am Main

Niemcy

28)
DFSK MOTOR CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Giotti Victoria S.r.l.

Pisana Road, 11/a

50021 Barberino, Val D' Elsa (FI)

Włochy

29)
DONKERVOORT AUTOMOBIELEN BV

Pascallaan 96

8218 NJ Lelystad

Niderlandy

30)
DR AUTOMOBILES SRL

Zona Industriale, Snc

86070 Macchia d'Isernia (IS)

Włochy

31)
DR ING HCF PORSCHE AG

Porscheplatz 1,

70435 Stuttgart

Niemcy

32)
ESAGONO ENERGIA SRL

Via Puecher 9

20060 Pozzuolo Martesana (MI)

Włochy

33)
ETESIA SAS

13 Rue de l'Industrie

67160 Wissembourg

Francja

34)
EURASIA MOTOR COMPANY SRL

Via Perrucchetti 18

25036 Palazzolo sull' Oglio (BS)

Włochy

35)
EVUM MOTORS GMBH

Joseph-Dollinger-Bogen 26

80807 München

Niemcy

36)
FABBRICA DALLARA SRL

Via Guglielmo Marconi 18

43040 Varano de' Melegari (PR)

Włochy

37)
FCA US LLC

Reprezentowany w Unii przez:

Stellantis Europe SpA

C.so G. Agnelli 200

10135 Torino (TO)

Włochy

38)
FERRARI SPA

Via Emilia Est 1163

41122 Modena (MO)

Włochy

39)
FORD MOTOR COMPANY

Reprezentowany w Unii przez:

Ford-Werke GmbH

Henry Ford Strasse 1

50725 Köln

Niemcy

40)
FORD MOTOR COMPANY OF AUSTRALIA PTY LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

Ford-Werke GmbH

Henry Ford Strasse 1

50725 Köln

Niemcy

41)
Grupa producentów FORD (M1)

Zarządzający grupą producentów:

Ford-Werke GmbH

Henry Ford Strasse 1

50725 Köln

Niemcy

42)
Grupa producentów FORD (N1)

Zarządzający grupą producentów:

Ford-Werke GmbH

Henry Ford Strasse 1

50725 Köln

Niemcy

43)
FORD-WERKE GMBH

Henry Ford Strasse 1

50725 Köln

Niemcy

44)
GARIA AS

Lunikvej 44 B

DK-2670 Greve

Dania

45)
GENERAL MOTORS HOLDINGS LLC

Reprezentowany w Unii przez: KnowMotive

Bouwhuispad 1

8121 PX Olst

Niderlandy

46)
GOUPIL INDUSTRIE SAS

2445 Avenue de la Vallée du Lot

47320 Bourran

Francja

47)
GREAT WALL MOTOR COMPANY LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

Great Wall Motor Deutschland GmbH

Max-Diamand-Straße 7

80937 München

Niemcy

48)
HAIMA CAR CO LTD

Reprezentowany w Unii przez: XPeng European Holding B.V.

Delflandlaan 1, 1062EA Amsterdam

Niderlandy

49)
HENAN SUDA ELECTRIC VEHICLE TECHNOLOGY CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

DCKD GmbH

Am Falder 4

40589 Düsseldorf

Niemcy

50)
HONDA MOTOR CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Honda Motor Europe Ltd

Wijngaardveld 1 (Noord V) 9300 Aalst

Belgia

51)
HYUNDAI ASSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET AS

Reprezentowany w Unii przez:

Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH

Hyundai Platz

65428 Rüsselsheim am Main

Niemcy

52)
Grupa producentów HYUNDAI MOTOR EUROPE (M1)

Zarządzający grupą producentów:

Hyundai Motor Company

Reprezentowany w Unii przez:

Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH

Hyundai Platz

65428 Rüsselsheim am Main

Niemcy

53)
Grupa producentów HYUNDAI MOTOR EUROPE (N1)

Zarządzający grupą producentów:

Hyundai Motor Company

Reprezentowany w Unii przez:

Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH

Hyundai Platz

65428 Rüsselsheim am Main

Niemcy

54)
HYUNDAI MOTOR COMPANY

Reprezentowany w Unii przez:

Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH

Hyundai Platz

65428 Rüsselsheim am Main

Niemcy

55)
HYUNDAI MOTOR MANUFACTURING CZECH SRO

c/o. Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH

Hyundai Platz

65428 Rüsselsheim am Main

Niemcy

56)
ISUZU MOTORS LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

Isuzu Motors Europe NV

Bist 12

2630 Aartselaar

Belgia

57)
IVECO SPA

Via Puglia 35

10156 Torino (TO)

Włochy

58)
JAGUAR LAND ROVER LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

JLR Ireland (Services) Ltd, Software Engineering Centre

Three Airport Avenue, Shannon Industrial Estate

V14 YH92 Shannon (Co. Clare)

Irlandia

59)
JIANGLING MOTOR HOLDING CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Aiways Automobile Europe GmbH Duerrstrasse 1

80992 München

Niemcy

60)
JIANGXI JIANGLING GROUP ELECTRIC VEHICLE CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Renault SAS

122-122 bis avenue du Général Leclerc

92 100 Boulogne-Billancourt

Francja

61)
KG MOBILITY CORPORATION

Reprezentowany w Unii przez:

KG Mobility Europe Parts Center B.V.

IABC 5253 & 5254

4814RD Breda

Niderlandy

62)
KIA CORPORATION

Reprezentowany w Unii przez:

Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH

Hyundai-Platz

65428 Rüsselsheim am Main

Niemcy

63)
Grupa producentów KIA (M1)

Zarządzający grupą producentów:

Kia Corporation

Reprezentowany w Unii przez:

Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH

Hyundai Platz

65428 Rüsselsheim am Main

Niemcy

64)
Grupa producentów KIA (N1)

Zarządzający grupą producentów:

Kia Corporation

Reprezentowany w Unii przez:

Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH

Hyundai-Platz

65428 Rüsselsheim am Main

Niemcy

65)
KIA SLOVAKIA SRO

c/o Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH

Hyundai-Platz

65428 Rüsselsheim am Main

Niemcy

66)
LANZHOU ZHIDOU ELECTRIC VEHICLE CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Nextem Italia Srl

Via Marradi 14

57126 Livorno (LI)

Włochy

67)
LEAPMOTOR AUTOMOBILE CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Greenkar Automotive Srl

Via di Quarto Peperino 22

CAP 00188 Interno 18, Roma (RM)

Włochy

68)
LEEH GROUP KFT

Eötvös utca 48. 4. em.

1067 Budapest

Węgry

69)
LIGIER GROUP

Route d'Hauterive 105

3200 Abrest

Francja

70)
LLC AUTOMOBILE PLANT GAZ

Reprezentowany w Unii przez:

ITU Rebelia

Poe 2

Lahte Tartumaa 60502

Estonia

71)
LONDON EV COMPANY LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

China-Euro Vehicle Technology (CEVT)

Pumpgatan 1

41755 Göteborg

Szwecja

72)
LOTUS CARS LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

China-Euro Vehicle Technology (CEVT)

Pumpgatan 1

41755 Göteborg

Szwecja

73)
LUCID USA INC

Reprezentowany w Unii przez:

Lucid Europe B.V.

Amsteldijk 166, 1079, LH Amsterdam

Niderlandy

74)
MAGYAR SUZUKI CORPORATION LTD

Schweidel József u. 52

2500 Esztergom

Węgry

75)
MAHINDRA & MAHINDRA LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Mahindra Europe Srl

Via Cancelliera 35

00072 Ariccia (RM)

Włochy

76)
MANUFACTURE ALPINE DIEPPE JEAN REDELE

40 Avenue de Bréauté

76885 Dieppe Cédex

Francja

77)
MAN TRUCK & BUS SE

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

78)
MASERATI SPA

Viale Ciro Menotti 322

41122 Modena (MO)

Włochy

79)
MAZDA MOTOR CORPORATION

Reprezentowany w Unii przez:

Mazda Motor Europe GmbH

European R&D Centre

Hiroshimastr. 1

61440 Oberursel/Taunus

Niemcy

80)
MAZDA MOTOR LOGISTICS EUROPE N.V.

Blaasveldstraat 162

2830 Willebroek

Belgia

81)
Grupa producentów MAZDA-SUBARU-SUZUKI-TOYOTA (M1)

Zarządzający grupą producentów:

Toyota Motor Europe NV/SA

Avenue du Bourget 60

1140 Brussels

Belgia

82)
MCLAREN AUTOMOTIVE LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

McLaren Automotive Europe S.L.U.

Pol. Ind. L'Albornar S/N

43710 Santa Oliva, Tarragona

Hiszpania

83)
MELEX SP ZOO

ul Investorow 25

39-300 Mielec

Polska

84)
MERCEDES-AMG GMBH

Daimlerstrasse 1

71563 Affalterbach

Niemcy

85)
MERCEDES-BENZ AG

Mercedesstraße 120

70372 Stuttgart

Niemcy

86)
Grupa producentów MERCEDES-BENZ (M1)

Zarządzający grupą producentów: Mercedes-Benz AG

Mercedesstraße 120

70372 Stuttgart

Niemcy

87)
MITSUBISHI MOTORS CORPORATION

Reprezentowany w Unii przez:

Mitsubishi Motor R&D Europe GmbH

Diamantstraße 1

65468 Trebur

Niemcy

88)
MITSUBISHI MOTORS THAILAND CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Mitsubishi Motor R&D Europe GmbH

Diamantstraße 1

65468 Trebur

Niemcy

89)
MORGAN TECHNOLOGIES LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Corbital Limited

8 Priory Office Park, Stillgorgan Road

A94 EE95 Blackrock, Co. Dublin

Irlandia

90)
NANJING GOLDEN DRAGON BUS CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

BIO AUTO SP. Z O.O.

Ul. Swiętokrzyska 12/323

30-015 Krakow

Polska

91)
NEXT E.GO MOBILE SE

Lilienthalstraße 1

52068 Aachen

Niemcy

92)
NEXTEM E-MOBILITY LIMITED

Reprezentowany w Unii przez:

NEXTEM Italia Srl

Via Giovanni Marradi 14

I-57126 Livorno (LI)

Włochy

93)
NIO CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Nio Deutschland GmbH

Montgelastrasse 14

81679 München

Niemcy

94)
NISSAN AUTOMOTIVE EUROPE SAS

8 rue Jean-Pierre Timbaud

78180 Montigny-le-Bretonneux

Francja

95)
OPEL AUTOMOBILE GMBH

Bahnhofsplatz 1 IPC 39-13

65423 Rüsselsheim am Main

Niemcy

96)
OZ TRUCK SRL

Viale De Gasperi 132

38023 Cles (TN)

Włochy

97)
PAGANI AUTOMOBILI SPA

Via dell' Artigianato 5

41018 San Cesario sul Panaro (MO)

Włochy

98)
PIAGGIO & C SPA

Viale Rinaldo Piaggio, 25

56025 Pontedera (PI)

Włochy

99)
POLARIS SALES EUROPE SARL

Reprezentowany w Unii przez:

Goupil Industrie SAS

2445 Avenue de la Vallée du Lot

47320 Bourran

Francja

100)
POLESTAR PERFORMANCE AB

Assar Gabrielssons väg 9

40531 Göteborg

Szwecja

101)
Grupa producentów RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI (M1)

Zarządzający grupą producentów:

Renault SAS

122-122 bis avenue du Général Leclerc

92 100 Boulogne-Billancourt

Francja

102)
Grupa producentów RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI (N1)

Zarządzający grupą producentów:

Renault SAS

122-122 bis avenue du Général Leclerc

92 100 Boulogne-Billancourt

Francja

103)
RENAULT SAS

122-122 bis avenue du Général Leclerc

92 100 Boulogne-Billancourt

Francja

104)
RENAULT TRUCKS

99 Route de Lyon TER L10 0 01

69806 Saint Priest Cedex

Francja

105)
ROLLS-ROYCE MOTOR CARS LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Bayerische Motoren Werke AG

P.O. box

DE-80788 München

Niemcy

106)
ROMANITAL SRL

Via delle Industrie, 107

90040 Isola delle Femmine (PA)

Włochy

107)
SAIC MAXUS AUTOMOTIVE CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

SAIC Europe Sarl

Professor W.H. Keesomlaan 12

1183 DJ Amstelveen,

Niderlandy

108)
SAIC MOTOR CORPORATION LTD

Reprezentowany w Unii przez:

SAIC Motor Europe BV

Professor W.H. Keesomlaan 12

1183 DJ Amstelveen,

Niderlandy

109)
SEAT SA

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

110)
SECMA SAS

Rue Denfert Rochereau

59580 Aniche

Francja

111)
SKODA AUTO AS

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

112)
SMART AUTOMOBILE CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Smart Europe GmbH

Esslinger Str. 7

70771 Leinfelden-Echterdingen

Niemcy

113)
STELLANTIS AUTO SAS

2-10 boulevard de l'Europe

78300 Poissy

Francja

114)
STELLANTIS EUROPE SPA

C.so G. Agnelli 200

10135 Torino (TO)

Włochy

115)
Grupa producentów STELLANTIS (M1)

Zarządzający grupą producentów:

Stellantis Auto SAS

2-10 boulevard de l'Europe

78300 Poissy

Francja

116)
Grupa producentów STELLANTIS (N1)

Zarządzający grupą producentów:

Stellantis Auto SAS

2-10 boulevard de l'Europe

78300 Poissy

Francja

117)
STREETSCOOTER GMBH

Jülicher Straße 191

52070 Aachen

Niemcy

118)
SUBARU CORPORATION

Reprezentowany w Unii przez:

Subaru Europe NV/SA

Leuvensesteenweg 555 B/8

1930 Zaventem

Belgia

119)
SUZUKI MOTOR CORPORATION

Reprezentowany w Unii przez:

Magyar Suzuki Corporation Ltd.

Schweidel József u. 52

2500 Esztergom

Węgry

120)
TESLA INC

Reprezentowany w Unii przez:

Tesla Motors Netherlands B.V.

Burgemeester Stramanweg 122

1101 EN Amsterdam

Niderlandy

121)
Grupa producentów TESLA-HONDA-JLR (M1)

Zarządzający grupą producentów:

Tesla Inc

Reprezentowany w Unii przez:

Tesla Motors Netherlands B.V.

Burgemeester Stramanweg 122

1101 EN Amsterdam

Niderlandy

122)
TOYOTA MOTOR CORPORATION

Reprezentowany w Unii przez:

Toyota Motor Europe NV/SA

Avenue du Bourget 60

1140 Brussels

Belgia

123)
TOYOTA MOTOR EUROPE NV SA

Avenue du Bourget 60

1140 Brussels

Belgia

124)
VOLKSWAGEN AG

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

125)
Grupa producentów VOLKSWAGEN (M1)

Zarządzający grupą producentów:

Volkswagen AG

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

126)
Grupa producentów VOLKSWAGEN (N1)

Zarządzający grupą producentów:

Volkswagen AG

Letter box 011/1882

38436 Wolfsburg

Niemcy

127)
VOLVO CAR CORPORATION

Regulatory Affairs Environment (Dep 58832)

PV3A1, PVE Reception, Assar Gabrielssons väg

40531 Göteborg

Szwecja

128)
ZHAOQING XIAOPENG INVESTMENT OF NEW ENERGY CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

XPeng European Holding B.V.

Hoogoorddreef 11, 1101BA, Amsterdam

Niderlandy

129)
ZHEJIANG GEELY AUTOMOBILE CO LTD

Reprezentowany w Unii przez:

Lynk & Co International AB

Planetgatan 6

41755 Göteborg

Szwecja

Sporządzono w Brukseli dnia 18 marca 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYNIKI PRODUCENTÓW NOWYCH SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Tabela 1

Wartości odnoszące się do wyników indywidualnych producentów nowych samochodów osobowych w roku kalendarzowym 2022 zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/631

A B C D E F G H I J K
Nazwa producenta Grupy producentów Odstępstwa Wyłączenia Całkowita liczba rejestracji Średnia masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy Średni indywidualny poziom emisji CO2 Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Superjednostki Limit superjednostek na rok 2022 Ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji Margines błędu
ALFA ROMEO SPA P8 29 798 1 703,85 154,359 122,176 32,177 0 0 2,060 0,006
ALPINA BURKARD BOVENSIEPEN GMBH E CO KG DMD 694 2 112,23 240,213 0 7,5 0
ANHUI JIANGHUAI AUTOMOBILE GROUP CORP LTD DMD 82 1 602,32 0 0 7,5 0
ASTON MARTIN LAGONDA LIMITED DMD 859 2 019,93 296,87 0 7,5 0
AUDI AG P10 464 198 1 756,35 115,832 129,983 - 14,151 0 0 1,311 0
AUDI HUNGARIA ZRT P10 2 510 1 432,72 167,301 108,36 58,941 0 0 0 0
AUDI SPORT GMBH P10 15 481 1 868,46 241,251 121,711 119,540 0 0 0 0
AUTOMOBILE

DACIA SA

P7 308 127 1 179,73 99,874 103,374 - 3,502 0 0 2,511 0,002
AUTOMOBILES CITROEN P8 224 244 1 174,72 122,223 114,536 7,687 0 0 3,058 0
AUTOMOBILES PEUGEOT P8 148 141 1 582,11 118,624 131,132 - 12,508 0 0 2,186 0
AUTOMOBILI LAMBORGHINI SPA P10 836 1 985,44 339,048 123,283 215,765 0 7,5 0,558 0
BAYERISCHE MOTOREN WERKE AG P1 625 223 1 775,05 102,601 127,901 - 25,300 0 0 1,958 0
BENTLEY MOTORS LTD P10 1 869 2 457,13 259,682 143,256 116,426 0 0 1,494 0
BMW M GMBH P1 10 043 1 980,66 242,27 119,564 122,706 0 0 2,492 0
BRILLIANCE SHINERAY CHONGQING AUTOMOBILE CO LTD DMD 60 1 649,00 188,533 0 7,5 0
BUGATTI AUTOMOBILES SAS 8 2 070,00 561,375 112,629 448,746 0 0 0 0
BUGATTI RIMAC DOO 3 2 375,00 0 148,13 148,130 0 7,5 0 0
BYD AUTO INDUSTRY COMPANY LIMITED 5 777 2 078,45 0 138,255 138,255 0 7,5 0 0
CATERHAM CARS LIMITED DMD 138 673,04 151,036 0 7,5 0
CHINA FAW

GROUP CO LTD

DMD 2 102 2 708,29 0 0 7,5 0
DFSK MOTOR CO LTD DMD 2 233 1 833,01 61,798 0 0 0
DONKERVOORT AUTOMOBIELEN BV DMD 12 865,00 191 0 7,5 0
DR AUTOMOBILES SRL ND 22 635 1 392,35 152,302 162,613 - 10,311 0,191 7,487 0 0
DR ING HCF PORSCHE AG P10 63 171 2 038,38 164,055 135,627 28,426 0 0 1,108 0,002
EURASIA MOTOR COMPANY SRL DMD 107 1 417,84 149,131 0 7,5 0
FABBRICA

DALLARA SRL

DMD 31 1 010,00 221,871 0 7,5 0
FCA US LLC P8 53 804 1 662,49 109,902 124,426 - 14,575 0 0 0,723 0,051
FERRARI SPA D 3 356 1 736,17 261,033 295 - 33,967 0 7,5 0 0
FORD MOTOR COMPANY P2 3 075 1 848,3 265,608 112,146 153,460 0 0 1,511 0,002
FORD MOTOR COMPANY OF AUSTRALIA PTY LIMITED P2 1 2 379,00 255 147,189 107,811 0 0 0 0
FORD-WERKE GMBH P2 402 917 1 557,24 112,088 123,436 - 11,348 0 0 2,637 0
GENERAL

MOTORS

HOLDINGS LLC

D 1 096 1 794,02 242,09 255 - 12,910 0 7,5 0 0
GREAT WALL MOTOR COMPANY LIMITED DMD 267 1 638,16 18,604 5,081 7,5 0
HAIMA CAR CO LTD DMD 286 1 712,00 0 0 7,5 0
HENAN SUDA ELECTRIC VEHICLE TECHNOLOGY CO LTD DMD 62 1 459,35 1,912 0,62 7,5 0
HONDA MOTOR CO LTD P9 40 168 1 482,07 120,145 118,998 1,147 0 0 1,243 0
HYUNDAI ASSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET AS P3 122 436 1 091,48 118,677 96,204 22,473 0 0 1,822 0
HYUNDAI MOTOR COMPANY P3 101 190 1 672,38 79,896 122,655 - 42,764 0 0 0,916 0,005
HYUNDAI MOTOR MANUFACTURING CZECH SRO P3 209 218 1 579,30 101,642 117,45 - 15,814 0 0 1,61 0,006
IVECO SPA DMD 1 2 205,00 243 0 7,5 0
JAGUAR LAND Rover limited P9 53 065 2 204,71 156,855 146,319 10,533 0 0 1,545 0,003
JIANGLING MoToR HOLDING

CO LTD

1 299 1 843,98 0 109,834 109,834 0 0 0 0
JIANGXI jiAngling grOup electric VEHICLE CO LTD DMD 75 1 675,00 0 0 7,5 0
KG MOBILITY CORPORATION D 14 235 1 546,84 173,771 174,397 - 0,626 1,027 7,279 0 0
KIA

CORPORATION

P4 213 231 1 399,99 83,703 110,301 - 26,598 0 0 1,148 0
KIA SLOVAKIA SRO P4 221 023 1 534,69 115,425 114,512 0,907 0 0 1,431 0,006
LANZHOU ZHIDOU ELECTRIC VEHICLE CO LTD DMD 238 866,89 0 0 7,5 0
LEAPMOTOR AUTOMOBILE CO LTD DMD 2 1 278,00 0 0 7,5 0
LEEH GROUP KFT DMD 1 975,00 0 0 7,5 0
LONDON EV COMPANY LIMITED DMD 1 2 233,00 19 0 0 0
LOTUS CARS LIMITED DMD 233 1 211,14 215,858 0 7,5 0
LUCID USA INC DMD 9 2 435,00 0 0 7,5 0
MAGYAR SUZUKI CORPORATION LTD P5 66 025 1 317,81 122,983 113,214 9,765 0 4,956 3,177 0,004
MAHINDRA &

MAHINDRA LTD

D 770 1 191,01 156,623 164 - 7,377 0 7,5 0 0
MANUFACTURE ALPINE DIEPPE JEAN REDELE P7 2 874 1 181,76 153,124 96,887 56,237 0 0 1,409 0
MASERATI SPA D 5 253 2 027,45 223,464 262 - 38,536 0 7,5 2,511 0
MAZDA MOTOR CORPORATION P5 98 579 1 513,88 114,084 117,73 - 3,646 4,956 4,956 0,908 0
MAZDA MOTOR LOGISTICS EUROPE NV P5 12 702 1 429,55 128,61 115,967 12,643 0 4,956 1,144 0
MCLAREN AUTOMOTIVE LIMITED DMD 206 1 496,54 262,544 0 7,5 0
MERCEDES-AMG GMBH P6 713 1 643,04 291,067 111,555 179,512 0 0 0 0
MERCEDES-BENZ AG P6 553175 1 873,88 111,697 126,687 - 14,996 0 0 0,797 0,006
MITSUBISHI MOTORS CORPORATION P7 27 632 1 974,91 46,011 126,811 - 80,815 0 0 0 0,015
MITSUBISHI MOTORS THAILAND CO LTD P7 27 205 953,84 114,892 91,588 23,304 0 0 1,362 0
MORGAN TECHNOLOGIES LTD DMD 171 1 136,00 167,275 0 7,5 0
NANJING GOLDEN DRAGON BUS CO LTD DMD 130 1 955,00 0 0 7,5 0
NEXT E.GO

MOBILE SE

DMD 345 1 255,69 0 0 0 0
NIO CO LTD DMD 1 689 2 473,51 0 0 7,5 0
NISSAN AUTOMOTIVE EUROPE SAS P7 161 320 1 414,77 116,625 118,553 - 1,931 0 0 2,259 0,003
OPEL AUTOMOBILE GMBH P8 116 685 1 407,46 123,526 120,49 3,036 0 0 2,825 0
PAGANI

AUTOMOBILI SPA

DMD 3 1 453,00 359 0 7,5 0
POLESTAR PERFORMANCE AB 21 423 2 106,62 0 139,193 139,193 0 7,5 0 0
RENAULT SAS P7 702 652 1 391,91 105,865 110,94 - 5,081 0 0 2,312 0,006
RENAULT TRUCKS DMD 58 2 259,12 240,686 0 7,5 1,073
ROLLS-ROYCE

MOTOR CARS LTD

P1 320 2 704,33 366,741 145,028 221,713 0 0 0 0
SAIC MAXUS AUTOMOTIVE CO LTD 1 565 1 947,35 0 120,787 120,787 0 7,5 0 0
SAIC MOTOR CORPORATION LTD 65 151 1 670,72 45,386 114,687 - 69,301 0 0 0 0
SEAT SA P10 298 588 1 469,25 115,920 116,440 - 0,520 0 0 1,556 0
SECMA SAS DMD 79 686,35 139,342 0 7,5 0
SKODA AUTO AS P10 470 727 1 490,19 116,460 118,692 - 2,233 0 0 1,899 0,001
SMART AUTOMOBILE CO LTD DMD 249 1 919,27 0 0 7,5 0
STELLANTIS AUTO SAS P8 837 222 1 358,72 94,251 120,986 - 26,735 0 0 2,246 0
STELLANTIS

EUROPE SPA

P8 428 996 1 232,48 95,348 109,504 - 14,156 0 0 1,448 0
SUBARU CORPORATION P5 11 187 1 695,57 166,67 123,521 43,145 4,077 4,956 0,85 0,004
SUZUKI MOTOR CORPORATION P5 45 609 1 039,95 105,348 100,915 4,433 1,460 4,956 2,941 0
TESLA INC P9 170 218 1 985,74 0 114,555 114,555 0 0 0 0
TOYOTA MOTOR CORPORATION 198 181 1 263,89 103,737 111,13 - 7,393 1,294 5,755 0,802 0
TOYOTA MOTOR EUROPE NV SA P5 487 789 1 451,33 112,412 121,673 - 9,264 1,188 4,956 1,008 0,003
VOLKSWAGEN AG P10 1 024 46

464

1 522,43 116,184 119,907 - 3,727 0 0 1,593 0,004
VOLVO CAR CORPORATION 203 526 1 972,99 79,703 133,278 - 53,575 0 0 0,547 0
ZHAOQING XIAOPENG

INVESTMENT OF NEW ENERGY CO LTD

DMD 356 2 110,19 0 0 7,5 0
ZHEJIANG GEELY AUTOMOBILE CO LTD 26 356 1 951,74 28,051 134,035 105,984 0 0 0 0

Tabela 2

Wartości odnoszące się do wyników grup producentów nowych samochodów osobowych w roku kalendarzowym 2022 zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/631

A B C D E F G H I J K L
Nazwa grupy producentów Grupy producentów Całkowita liczba rejestracji Średnia masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy Średni indywidualny poziom emisji CO2 Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Superjednostki Limit superjednostek na rok 2022 Ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji Margines błędu Referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP
BMW P1 635 586 1 778,76 104,942 127,461 - 22,519 0 0 1,965 0
FORD P2 405 993 1 559,44 113,252 122,866 - 9,616 0 0 2,628 0,002
HYUNDAI MOTOR EUROPE P3 432 844 1 463,07 101,377 112,585 - 11,211 0 0 1,508 0,003
KIA P4 434 254 1 468,54 99,848 112,449 - 12,604 0 0 1,292 0,003
MAZDA-SUBARU

SUZUKI-TOYOTA

P5 721 891 1 425,07 114,248 118,620 - 4,378 1,677 4,956 1,311 0,006
MERCEDES-BENZ P6 553888 1 873,59 111,928 126,607 - 14,686 0 0 0,796 0,007
RENAULTNISSANMITSUBISHI P7 1 229 8

810

1 344,67 104,741 110,277 - 5,539 0 0 2,280 0,003
STELLANTIS P8 1 838 8

890

1 342,40 103,170 118,285 - 15,116 0 0 2,144 0,001
TESLA-HONDA- JLR P9 263451 1 953,05 49,913 136,938 - 87,026 0 0 0,500 0,001
VOLKSWAGEN P10 2 341 8

844

1 572,56 118,502 121,575 - 3,075 0 0 1,569 0,002 119,440

Objaśnienia do tabel 1 i 2:

We wszystkich obliczeniach leżących u podstaw wartości wymienionych w tych tabelach uwzględniono tylko te pojazdy, dla których zgłoszone zostały zarówno indywidualne poziomy emisji CO2, jak i wartość masy w stanie gotowym do jazdy.

W przypadku indywidualnego producenta, który jest członkiem grupy producentów w roku kalendarzowym 2022, wartości wymienione w tabeli 1 to wartości, które miałyby zastosowanie, gdyby producent nie był członkiem grupy producentów.

Kolumna A:

Tabela 1: "Nazwa producenta" oznacza nazwę producenta zgłoszoną Komisji przez zainteresowanego producenta lub, w przypadku braku takiego zgłoszenia, nazwę podaną przez organ sprawozdawczy.

Tabela 2: "Nazwa grupy producentów" oznacza nazwę grupy producentów zadeklarowaną przez zarządzającego grupą producentów.

Kolumna B:

"D" oznacza, że dla roku kalendarzowego 2022 przyznano odstępstwo zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/631 (drobny producent).

"ND" oznacza, że dla roku kalendarzowego 2022 przyznano odstępstwo (dla producentów niszowych) zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631.

"DMD" oznacza, że stosuje się wyłączenie de-minimis zgodnie z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631, w związku z czym producent nie musi osiągnąć docelowego indywidualnego poziomu emisji w roku kalendarzowym 2022 r.

"P" oznacza, że producent jest członkiem grupy producentów utworzonej na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE) 2019/631, a umowa powołująca tę grupę jest ważna na rok kalendarzowy 2022.

Kolumna C:

"Całkowita liczba rejestracji" oznacza całkowitą liczbę nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Unii, Islandii i Norwegii w roku kalendarzowym 2022, za które odpowiada producent (tabela 1) lub członkowie grupy producentów (tabela 2).

Kolumna D:

"Średnia masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy" (kg) oznacza średnią masy w stanie gotowym do jazdy nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Unii, Islandii i Norwegii w roku kalendarzowym 2022, za które odpowiada producent (tabela 1) lub członkowie grupy producentów (tabela 2).

Kolumna E:

"Średni indywidualny poziom emisji CO2" (g CO2/km) oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 określony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1151 2  dla nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Unii, Islandii i Norwegii w roku 2022, za które odpowiada producent (tabela 1) lub członkowie grupy producentów (tabela 2).

Przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 Komisja uwzględniła, w stosownych przypadkach:

stosowanie superjednostek (kolumna H);
ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji (kolumna J)

Kolumna F:

"Docelowy indywidualny poziom emisji" (g CO2/km) oznacza docelowy indywidualny poziom emisji producenta (tabela 1) lub grupy producentów (tabela 2) obliczony zgodnie z częścią A pkt 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631 lub, w stosownych przypadkach ("D" lub "ND" w kolumnie B w tabeli 1), poziom docelowy w ramach odstępstwa przyznany na podstawie art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/631.

Referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP) stosowany do obliczania docelowego indywidualnego poziomu emisji jest określony w części A załącznika II do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/2087 3  lub w części A załącznika I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1623 4 . W przypadku grup producentów wymienionych w tabeli 2, których skład się zmienił w roku kalendarzowym 2022, referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP jest wymieniony w kolumnie L w tabeli 2.

W przypadku gdy producent korzysta z wyłączenia na podstawie art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631 ("DMD" w kolumnie B w tabeli 1), docelowy indywidualny poziom emisji nie ma zastosowania, w związku z czym nie wskazuje się również "odległości do poziomu docelowego" (kolumna G) ani "marginesu błędu" (kolumna K).

Kolumna G:

"Odległość do poziomu docelowego" (g CO2/km) oznacza różnicę między średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 (kolumna E) a docelowym indywidualnym poziomem emisji (kolumna F), od której odejmuje się margines błędu (kolumna

K).

Jeżeli wartość odległości do poziomu docelowego jest większa od zera, oznacza to, że docelowy indywidualny poziom emisji został przekroczony.

W przypadku producenta, który jest członkiem grupy producentów ("P" w kolumnie B w tabeli 1), zgodność z docelowym indywidualnym poziomem emisji ocenia się wyłącznie na poziomie grupy producentów.

Kolumna H:

"Superjednostki" (g CO2/km) oznaczają jednostki emisji, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/631, określone zgodnie z pkt 4.1 lit. g) zawiadomienia Komisji 2017/C 218/01 5  i które mają być uwzględniane przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 (kolumna E). Na potrzeby określenia liczby superjednostek przypisywanych danemu producentowi lub grupie producentów każdy z ich nowych samochodów osobowych o indywidualnym poziomie emisji CO2 poniżej 50 g CO2/km (NEDC) zarejestrowanych w Unii, Islandii i Norwegii w 2022 r. jest liczony jako 1,33 samochodu osobowego.

Kolumna I:

"Limit superjednostek na rok 2022" (g CO2/km) oznacza maksymalną liczbę superjednostek, którą można wykorzystać w roku kalendarzowym 2022, obliczoną zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1153 6  i pkt 6.3 zawiadomienia Komisji 2017/C 218/01. Jeżeli obliczona liczba superjednostek w roku kalendarzowym 2022 jest wyższa niż "limit superjednostek na rok 2022", wartość uwzględniana w obliczeniach (kolumna H) jest ograniczona do tego limitu.

W przypadku grup producentów wymienionych w tabeli 2, których skład zmienił się w porównaniu z rokiem kalendarzowym 2021, "limit superjednostek na rok 2022" oblicza się jako średnią wartości "limitu superjednostek na rok 2022" wskazanego dla każdego członka grupy w kolumnie I tabeli 1, ważonego zgodnie z całkowitą liczbą samochodów osobowych o indywidualnym poziomie emisji w cyklu NEDC nieprzekraczającym 50 g CO2/km, które zostały zarejestrowane przez członków grupy w roku kalendarzowym 2022.

Kolumna J:

"Ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji" (g CO2/km) oznacza ograniczenie emisji uwzględniane do celów obliczania średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 (kolumna F), które wynika z zastosowania technologii innowacyjnych mających zweryfikowany udział w redukcji emisji CO2 i zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631. Uwzględniono jedynie ekoinnowacje zatwierdzone w odniesieniu do procedury badania emisji w cyklu WLTP. Ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji oblicza się zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153 i pkt 4.1 lit. f) zawiadomienia Komisji 2017/C 218/01.

Kolumna K:

"Margines błędu" (g CO2/km) oznacza wartość, o którą skorygowano różnicę między średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 (kolumna E) a docelowym indywidualnym poziomem emisji (kolumna F) przy obliczaniu odległości do poziomu docelowego (kolumna G) w celu uwzględnienia zapisów zgłoszonych Komisji przez producenta (tabela 1) lub grupę producentów (tabela 2) z kodem błędu B, jak określono w art. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/392 7 .

Taki margines błędu oblicza się zgodnie z następującym wzorem:

Margines błędu = wartość bezwzględna [(AC1 - TG1) - (AC2 - TG2)]

AC1 = średni indywidualny poziom emisji CO2, z uwzględnieniem zapisów z kodem błędu B (jak określono w kolumnie E);

TG1 = docelowy indywidualny poziom emisji, z uwzględnieniem zapisów z kodem błędu B (jak określono w kolumnie F);

AC2 = średni indywidualny poziom emisji CO2, obliczony po wyłączeniu zapisów z kodem błędu B;

TG2 = docelowy indywidualny poziom emisji, obliczony po wyłączeniu zapisów z kodem błędu B.

Kolumna L (tabela 2):

"Referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP" oznacza referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP określony zgodnie z częścią A pkt 3 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631. Wartość podaje się wyłącznie w odniesieniu do nowych grup i grup producentów, których skład zmienił się w roku kalendarzowym 2022. W przypadku pozostałych grup producentów referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP jest wymieniony w części A załącznika II do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087 lub w części A załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1623.

ZAŁĄCZNIK  II

WYNIKI PRODUCENTÓW NOWYCH LEKKICH POJAZDÓW UŻYTKOWYCH

Tabela 1

Wartości odnoszące się do wyników indywidualnych producentów nowych lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2022 zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/631

A B C D E F G H I
Nazwa producenta Grupy producentów Odstępstwa Wyłączenia Całkowita liczba rejestracji Średnia masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy Średni indywidualny poziom emisji CO2 Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji Margines błędu
ADDAX MOTOR NV DMD 85 1 163,34 0 0
ALFA ROMEO SPA P6 446 1 755,00 146,012 162,000 - 15,988 1,241 0
ALKE SRL DMD 147 1 147,34 0 0
AUDI AG P7 54 1 833,30 158,750 184,858 - 26,108 2,769 0
AUTOMOBILE DACIA SA P5 751 1 251,01 121,432 111,915 9,517 2,135 0
AUTOMOBILES CITROEN P6 48 601 1 851,17 185,838 218,192 - 32,355 0,583 0,001
AUTOMOBILES PEUGEOT P6 110 954 1 892,23 184,649 217,999 - 33,350 0,607 0
BATTSWAP INC DMD 16 1 320,00 0 0
BAYERISCHE MOTOREN WERKE AG P1/DMD 46 1 797,50 141,180 2,972
B-ON GMBH DMD 2 511 1 847,11 0 0
BYD AUTO INDUSTRY COMPANY LIMITED DMD 377 1 772,93 0 0
CENNTRO AUTOMOTIVE CORPORATION DMD 136 1 435,55 0 0
DFSK MOTOR CO LTD DMD 1 280 1 186,82 136,859 0
DR AUTOMOBILES SRL DMD 476 2 040,00 288,000 0
DR ING HCF PORSCHE AG P7 3 2 285,00 219,193 230,218 - 11,025 1,474 0
ESAGONO ENERGIA SRL DMD 22 1 236,82 0 0
ETESIA SAS DMD 5 1 171,00 0 0
EVUM MOTORS GMBH DMD 155 1 601,38 0 0
FCA US LLC P6 2 357 2 072,38 204,939 198,593 6,346 0,388 0
FORD MOTOR COMPANY OF AUSTRALIA PTY LIMITED P2 29 795 2 337,67 250,468 233,677 16,791 0 0
FORD-WERKE GMBH P2 122 289 1 982,81 187,308 200,635 - 13,328 0,060 0,001
GARIA AS DMD 6 942,33 0 0
GOUPIL INDUSTRIE SAS 654 1 265,29 0 93,245 - 93,245 0 0
GREAT WALL MOTOR COMPANY LIMITED DMD 558 1 857,07 224,000 0
HYUNDAI ASSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET AS P3/DMD 35 1 116,97 119,929 2,128
HYUNDAI MOTOR COMPANY P3/DMD 198 2 026,43 200,660 0,148
HYUNDAI MOTOR MANUFACTURING CZECH SRO P3/DMD 36 1 525,50 104,233 1,656
ISUZU MOTORS

LIMITED

D 8 613 2 157,26 240,324 249 - 8,676 0 0
IVECO SPA 11 458 2 401,72 274,612 292,670 - 18,080 0 0,022
JAGUAR LAND ROVER LIMITED 3 526 2 164,50 196,256 222,285 - 26,029 2,530 0
KG MOBILITY CORPORATION DMD 637 2 193,18 235,063 0
KIA CORPORATION P4/DMD 302 1 169,19 111,691 1,557
KIA SLOVAKIA SRO P4/DMD 196 1 588,82 133,508 1,625
LIGIER GROUP DMD 133 712,71 0 0
LLC AUTOMOBILE PLANT GAZ DMD 76 2 506,08 344,868 0
LONDON EV COMPANY LIMITED DMD 59 2 278,53 20,610 0
MAGYAR SUZUKI CORPORATION LTD 8 1 357,38 128,377 148,449 - 20,072 3,623 0
MAN TRUCK & BUS SE P7 10 112 2 228,95 242,563 240,813 1,750 1,297 0
MAZDA MOTOR CORPORATION DMD 6 1 694,33 147,000 0
MELEX SP ZOO DMD 2 1 230,00 0 0
MERCEDES-BENZ AG 111283 2 191,48 204,725 225,594 - 20,872 0,808 0,003
MITSUBISHI MOTORS CORPORATION P5 9 1 975,00 46,000 158,619 - 112,619 0 0
MITSUBISHI MOTORS THAILAND CO LTD P5 6 231 2 076,22 236,963 205,339 31,624 1,285 0
NEXTEM E-MOBILITY LIMITED DMD 40 1 320,00 0 0
NISSAN AUTOMOTIVE EUROPE SAS P5 16 013 1 848,27 179,315 180,4 - 1,093 1,649 0,008
OPEL AUTOMOBILE GMBH P6 20 445 1 564,91 141,763 170,86 - 29,097 0,223 0
OZ TRUCK SRL DMD 1 1 600,00 0 0
PIAGGIO & C SPA D 4 339 1 387,39 189,461 194 - 4,583 0 0,044
POLARIS SALES EUROPE SARL DMD 520 963,40 0 0
RENAULT SAS P5 163 568 1 790,55 181,783 196,187 - 14,409 1,654 0,005
RENAULT TRUCKS 8 339 2 220,93 270,658 277,862 - 7,217 1,020 0,013
ROMANITAL SRL DMD 47 1 625,74 246,021 0
SAIC MAXUS AUTOMOTIVE CO LTD D 3 841 2 027,65 56,509 174 - 117,491 0 0
SAIC MOTOR CORPORATION LTD 2 1 753,50 21,500 140,114 - 118,614 0 0
SEAT SA P7 79 1 423,95 129,004 132,666 - 3,662 0,085 0
SKODA AUTO AS P7 111 1 565,50 132,764 147,777 - 15,013 1,975 0
STELLANTIS AUTO SAS P6 80 558 1 490,15 131,592 154,580 - 22,991 0,134 0,003
STELLANTIS EUROPE SPA P6 73 342 1 618,64 160,964 175,359 - 14,396 1,513 0,001
STREETSCOOTER GMBH 499 1 785,75 0 143,209 - 143,209 0 0
SUZUKI MOTOR CORPORATION D 9 469 1 164,93 172,976 174 - 1,024 0,002 0
TOYOTA MOTOR EUROPE NV SA 57 217 1 872,01 179,669 204,655 - 24,989 0,510 0,003
VOLKSWAGEN AG P7 102 843 1 926,45 184,203 192,942 - 8,739 1,408 0
VOLVO CAR CORPORATION DMD 1 465 1 851,29 136,642 1,168

Tabela 2

Wartości odnoszące się do wyników grup producentów nowych lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2022 zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/631

A B C D E F G H I J
Nazwa grupy producentów Grupy producentów Wyłączenia Całkowita liczba rejestracji Średnia masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy Średni indywidualny poziom emisji CO2 Docelowy indywidualny poziom emisji Odległość do poziomu docelowego Ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji Margines błędu Referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP
BMW P1/DMD 46 1 797,50 141,180 2,972 184,352
FORD P2 152084 2 052,33 199,682 207,047 - 7,365 0,048 0 210,991
HYUNDAI MOTOR EUROPE P3/DMD 269 1 841,06 177,252 0,607
KIA P4/DMD 498 1 334,34 120,278 1,583
RENAULT-NISSANMITSUBISHI P5 186 572 1 802,88 183,164 191,362 - 8,203 1,644 0,005
STELLANTIS P6 336 703 1 711,71 164,453 188,903 - 24,451 0,665 0,001
VOLKSWAGEN P7 113202 1 952,73 189,317 196,705 - 7,388 1,397 0 204,217

Objaśnienia do tabel 1 i 2:

We wszystkich obliczeniach leżących u podstaw wartości wymienionych w tych tabelach uwzględniono tylko te pojazdy, dla których zgłoszone zostały zarówno indywidualne poziomy emisji CO2, jak i wartość masy w stanie gotowym do jazdy.

W przypadku indywidualnego producenta, który jest członkiem grupy producentów w roku kalendarzowym 2022, wartości wymienione w tabeli 1 to wartości, które miałyby zastosowanie, gdyby producent nie był członkiem grupy producentów.

Kolumna A:

Tabela 1: "Nazwa producenta" oznacza nazwę producenta zgłoszoną Komisji przez zainteresowanego producenta lub, w przypadku braku takiego zgłoszenia, nazwę podaną przez organ sprawozdawczy.

Tabela 2: "Nazwa grupy producentów" oznacza nazwę grupy producentów zadeklarowaną przez zarządzającego grupą producentów.

Kolumna B:

"D" oznacza, że dla roku kalendarzowego 2022 przyznano odstępstwo zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/631 (drobny producent).

"DMD" oznacza, że stosuje się wyłączenie de-minimis zgodnie z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631, w związku z czym producent nie musi osiągnąć docelowego indywidualnego poziomu emisji w roku kalendarzowym 2022 r.

"P" oznacza, że producent jest członkiem grupy producentów utworzonej na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE) 2019/631, a umowa powołująca tę grupę jest ważna na rok kalendarzowy 2022.

Kolumna C:

"Całkowita liczba rejestracji" oznacza całkowitą liczbę nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii, Islandii i Norwegii w roku kalendarzowym 2022, za które odpowiada producent (tabela 1) lub członkowie grupy producentów (tabela 2).

Kolumna D:

"Średnia masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy" (kg) oznacza średnią masy w stanie gotowym do jazdy nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii, Islandii i Norwegii w roku kalendarzowym 2022, za które odpowiada producent (tabela 1) lub członkowie grupy producentów (tabela 2).

Kolumna E:

"Średni indywidualny poziom emisji CO2" (g CO2/km) oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 określony zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1151 dla wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii, Islandii i Norwegii w roku kalendarzowym 2022, za które odpowiada producent (tabela 1) lub członkowie grupy producentów (tabela 2).

Przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 Komisja uwzględniła, w stosownych przypadkach, ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji (kolumna H).

Kolumna F:

"Docelowy indywidualny poziom emisji" (g CO2/km) oznacza docelowy indywidualny poziom emisji producenta (tabela 1) lub grupy producentów (tabela 2) obliczony zgodnie z częścią B pkt 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631 lub, w stosownych przypadkach ("D" w kolumnie B w tabeli 1), poziom docelowy w ramach odstępstwa przyznany na podstawie art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/631.

Referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP stosowany do obliczania docelowego indywidualnego poziomu emisji jest określony w części B załącznika II do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087 lub w części B załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1623. W przypadku grup producentów wymienionych w tabeli 2, których skład się zmienił w roku kalendarzowym 2022, referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP jest wymieniony w kolumnie J w tabeli 2.

W przypadku gdy producent korzysta z wyłączenia na podstawie art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631 ("DMD" w kolumnie B w tabeli 1), docelowy indywidualny poziom emisji nie ma zastosowania, w związku z czym nie wskazuje się również "odległości do poziomu docelowego" (kolumna G) ani "marginesu błędu" (kolumna I).

Kolumna G:

"Odległość do poziomu docelowego" (g CO2/km) oznacza różnicę między średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 (kolumna E) a docelowym indywidualnym poziomem emisji (kolumna F), od której odejmuje się margines błędu (kolumna I).

Jeżeli wartość odległości do poziomu docelowego jest większa od zera, oznacza to, że docelowy indywidualny poziom emisji został przekroczony.

W przypadku producenta, który jest członkiem grupy producentów ("P" w kolumnie B w tabeli 1), zgodność z docelowym indywidualnym poziomem emisji ocenia się wyłącznie na poziomie grupy producentów.

Kolumna H:

"Ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji" (g CO2/km) oznacza ograniczenie emisji uwzględniane do celów obliczania średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 (kolumna E), które wynika z zastosowania technologii innowacyjnych mających zweryfikowany udział w redukcji emisji CO2 i zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631. Uwzględniono jedynie ekoinnowacje zatwierdzone w odniesieniu do procedury badania emisji w cyklu WLTP. Ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinnowacji oblicza się zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1152 i pkt 4.1 lit. f) zawiadomienia Komisji 2017/C 218/01.

Kolumna I:

"Margines błędu" (g CO2/km) oznacza wartość, o którą skorygowano różnicę między średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 (kolumna E) a docelowym indywidualnym poziomem emisji (kolumna F) przy obliczaniu odległości do poziomu docelowego (kolumna G) w celu uwzględnienia zapisów zgłoszonych Komisji przez producenta (tabela 1) lub grupę producentów (tabela 2) z kodem błędu B, jak określono w art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/392.

Taki margines błędu oblicza się zgodnie z następującym wzorem:

Margines błędu = wartość bezwzględna [(AC1 - TG1) - (AC2 - TG2)]

AC1 = średni indywidualny poziom emisji CO2, z uwzględnieniem zapisów z kodem błędu B (jak określono w kolumnie E);

TG1 = docelowy indywidualny poziom emisji, z uwzględnieniem zapisów z kodem błędu B (jak określono w kolumnie F);

AC2 = średni indywidualny poziom emisji CO2, obliczony po wyłączeniu zapisów z kodem błędu B;

TG2 = docelowy indywidualny poziom emisji, obliczony po wyłączeniu zapisów z kodem błędu B.

Kolumna J (tabela 2):

"Referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP" oznacza referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji WLTP określony zgodnie z częścią B pkt 3 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631. Wartość podaje się wyłącznie w odniesieniu do nowych grup i grup producentów, których skład zmienił się w roku kalendarzowym 2022. W przypadku pozostałych grup producentów referencyjny docelowe indywidualne poziomy emisji WLTP są wymienione w części B załącznika II do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087 lub w części B załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1623.

1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/631/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1151/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2087 z dnia 26 września 2022 r. potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2020 oraz informująca producentów o wartościach, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji i poziomów docelowych w ramach odstępstw w latach kalendarzowych 2021-2024 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (Dz.U. L 280 z 28.10.2022, s. 49, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/2087/oj).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1623 z dnia 3 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia wartości odnoszących się do wyników producentów i grup producentów nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych na rok kalendarzowy 2021 oraz wartości, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji począwszy od 2025 r., na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/631 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz sprostowania decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087 (Dz.U. L 200 z 10.8.2023, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/1623/oj).
5 Zawiadomienie Komisji 2017/C 218/01 - Wytyczne w sprawie monitorowania i sprawozdawczości danych dotyczących rejestracji nowych lekkich samochodów dostawczych (Dz.U. C 218 z 7.7.2017, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1153 z dnia 2 czerwca 2017 r. ustanawiające metodę określania parametrów korelacji niezbędnych do odzwierciedlenia zmian w regulacyjnej procedurze badań oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 679, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/1153/oj).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/392 z dnia 4 marca 2021 r. w sprawie monitorowania i raportowania danych dotyczących emisji CO2 z samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) nr 1014/2010, (UE) nr 293/2012, (UE) 2017/1152 i (UE) 2017/1153 (Dz.U. L 77 z 5.3.2021, s. 8, ELI:. http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/392/oj).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.865

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/865 określająca wartości odnoszące się do wyników producentów i grup producentów nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2022 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631
Data aktu: 18/03/2024
Data ogłoszenia: 20/03/2024