uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 98 ust. 5a akapit trzeci,
(1) Scenariusze wstrząsu stosowane do celów nadzorczych zostały określone przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego 2 i są odzwierciedlone w wytycznych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego dotyczących zarządzania ryzykiem stopy procentowej wynikającym z działalności w ramach portfela bankowego 3 , które mają zastosowanie od dnia 30 czerwca 2019 r. Należy zapewnić, by scenariusze wstrząsu stosowane do celów nadzorczych określone w niniejszym rozporządzeniu opierały się na tych specyfikacjach i tej metodyce.
(2) Do celów obliczania wartości ekonomicznej kapitału własnego oraz wyniku odsetkowego netto należy określić wspólne założenia na potrzeby modelowania i założenia parametryczne, które instytucje powinny stosować. W tym celu przy obliczaniu wyniku odsetkowego netto należy przyjąć założenie bilansu stałego w rocznym horyzoncie czasowym, natomiast przy obliczaniu wartości ekonomicznej kapitału własnego należy przyjąć założenie bilansu odpływów, w przypadku którego zapadające pozycje nie są zastępowane. Założenia te mają na celu osiągnięcie właściwego kompromisu między dokładnością obliczeń, wiarygodnością wartości szacunkowych i złożonością operacyjną.
(3) Aby osiągnąć odpowiednią równowagę między zapewnieniem porównywalności wyników oraz elastyczności niezbędnej ze względu na długookresowy horyzont czasowy i nieodłączną złożoność operacyjną, przy obliczaniu wyniku odsetkowego netto należy uwzględniać marże handlowe i elementy składowe spreadu, natomiast przy obliczaniu wartości ekonomicznej kapitału własnego instytucje powinny postępować zgodnie ze swoim wewnętrznym podejściem w zakresie zarządzania i pomiaru w odniesieniu do ryzyka stopy procentowej w portfelu bankowym.
(4) Zgodnie ze standardami Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego w ramach każdego testu wartości odstających, do którego przeprowadzenia zobowiązano w uzupełnieniu testu dotyczącego wartości ekonomicznej kapitału własnego, należy stosować wartość progową służącą identyfikacji banków wykazujących wartości odstające, która jest co najmniej tak rygorystyczna jak wartość progowa stosowana w przypadku testu dotyczącego wartości ekonomicznej kapitału własnego (15 % kapitału Tier 1). Ta wartość progowa powinna zasadniczo odzwierciedlać panujące aktualnie warunki w sposób proporcjonalny i solidny pod względem ostrożnościowym, przyczyniając się tym samym do pewności prawa i osiągnięcia harmonizacji w obrębie Unii, mając również na uwadze fakt, że przekroczenie wartości progowych w przypadku wartości ekonomicznej kapitału własnego i wyniku odsetkowego netto w ramach testów wartości odstających niekoniecznie będzie oznaczać konieczność dokonania przez instytucje ponownej kalibracji swoich wewnętrznych ustaleń, procesów lub mechanizmów oraz odpowiadających im modeli i podejść, ani też pociągać za sobą automatyczne skorzystanie z uprawnień nadzorczych, o ile zarządzanie przez instytucję ryzykiem stopy procentowej wynikającym z działalności w ramach portfela bankowego jest adekwatne oraz proporcjonalne do modelu biznesowego, a instytucja nie jest nadmiernie narażona na ten rodzaj ryzyka.
(5) Aby zapewnić zharmonizowaną metodykę na potrzeby nadzorczego testu wartości odstających w odniesieniu do tego, co stanowi "duże obniżenie" wyniku odsetkowego netto w następstwie nagłej i nieoczekiwanej zmiany poziomu stóp procentowych, należy wprowadzić referencyjną wartość progową, która będzie równie rygorystyczna jak wartość progowa na potrzeby nadzorczego testu wartości odstających w odniesieniu do wartości ekonomicznej kapitału własnego, jak również specyfikacje dotyczące obliczania wyniku odsetkowego netto.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(7) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.856 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/856 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających scenariusze wstrząsu stosowane do celów nadzorczych, wspólne założenia na potrzeby modelowania i założenia parametryczne oraz definicję dużego obniżenia |
| Data aktu: | 01/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 24/04/2024 |
| Data wejścia w życie: | 14/05/2024 |