Decyzja wykonawcza 2024/853 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/853
z dnia 14 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1571)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 10 stycznia 2023 r. Hiszpania przedłożyła Komisji zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  w odniesieniu do instalacji GSM-R (globalny system łączności ruchomej dla kolei) na linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, na łącznym odcinku liczącym 88 km linii o rozstawie iberyjskim (projekt). Do wniosku dołączono dokumentację zawierającą uzasadnienie wniosku i określającą alternatywne przepisy, które dane państwo członkowskie zamierza stosować. Dokumentację uzupełniono o dokumentację uzupełniającą przedłożoną na wniosek Komisji dnia 16 czerwca 2023 r.

(2) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Zasadniczo wymóg instalacji GSM-R określony w pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(3) Linia 502 między Cáceres a Valencia de Alcántara jest linią o niskim natężeniu ruchu, z częstotliwością jednego pociągu (tam i z powrotem) co dwa dni. Na dzień złożenia wniosku nie było wniosków o eksploatację większej liczby pociągów na tej linii. Linia ta jest częścią europejskiej sieci kompleksowej, a instalacja europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) nie jest przewidywana przed 2040 r.

(4) Wniosek dotyczy odnowienia urządzeń przytorowych, które są obecnie wyposażone w analogiczny system ASFA (system klasy B), blokadę telefoniczną i nie posiadają systemu łączności radiowej. Projekt obejmuje instalację automatycznego systemu blokowania, odnowienie nastawnic oraz instalację nowego systemu łączności opartego na systemach łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego). Oczekuje się, że zostanie on uruchomiony do grudnia 2025 r.

(5) Wniosek zostaje złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie braku opłacalności ekonomicznej oddania do użytku urządzeń przytorowych do czerwca 2026 r., w tym systemu łączności z technologią GSM-R, jak określono w pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(6) Złożoności GSM-R i powiązanych kosztów instalacji nie można amortyzować na liniach o bardzo niskim zapotrzebowaniu na użytkowanie, jak ma to miejsce w przypadku linii 502. Z analizy kosztów projektu wynika, że instalacja rozwiązania GSM-R oznaczałaby 26-krotnie wyższy koszt niż rozwiązanie ostatecznie zaproponowane przez wnioskodawcę (ponad 4 mln EUR w porównaniu z 0,150 mln EUR). Koszt ten nie może być uzasadniony, biorąc pod uwagę niskie natężenie ruchu na tej linii. Koszty utrzymania planowanego rozwiązania wynoszą 2 % w porównaniu z instalacją GSM-R.

(7) Jako alternatywne rozwiązania władze hiszpańskie planują wykorzystanie systemu satelitarnego i GSM (komercyjnego), w tym jego późniejszych wersji, do celów łączności podczas eksploatacji. Rozwiązanie to jest zgodne ze studium wykonalności łączności satelitarnej dla komunikacji kolejowej, przeprowadzonym przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA) 4  w 2016 r. i rozważanym przez funkcjonalną grupę roboczą ds. FRMCS (przyszły kolejowy system łączności ruchomej) & grupę ds. architektury i technologii, luty 2020 r. - przypadek 6 (wykorzystanie łączności satelitarnej). Władze hiszpańskie przeanalizowały również wykorzystanie łączności satelitarnej w sieciach o niskim natężeniu ruchu, a wyniki testów łączności satelitarnej na odcinku Cáceres-Valencia de Alcántara dały zadowalające wyniki.

(8) Warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Hiszpanię wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, przy jednoczesnym łagodzeniu niestosowania tego przepisu poprzez zainstalowanie systemu łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego, w tym późniejszych wersji).

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Hiszpanii o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do odcinka linii 502 hiszpańskiej sieci kolejowej, znajdującego się w granicach geograficznych od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, zostaje przyjęty.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja przestaje obowiązywać w dniu, w którym wdrożenie FRMCS lub innego równoważnego nowoczesnego systemu radiowego stanie się obowiązkowe w europejskiej kompleksowej sieci kolejowej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/ oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.853

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/853 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 18/03/2024