Decyzja 2024/851 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 12. sesji komisji przygotowawczej ds. ustanowienia międzynarodowego rejestru taboru kolejowego oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na podstawie protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego

DECYZJA RADY (UE) 2024/851
z dnia 4 marca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 12. sesji komisji przygotowawczej ds. ustanowienia międzynarodowego rejestru taboru kolejowego oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na podstawie protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia, w zakresie swoich kompetencji, zatwierdziła Protokół do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczący zagadnień właściwych dla taboru kolejowego (zwany dalej "protokołem luksemburskim"), przyjęty w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r., decyzją Rady 2014/888/UE 1 , oraz uzyskała status regionalnej organizacji integracji gospodarczej w ramach tego protokołu.

(2) Na swojej pierwszej sesji w dniu 8 marca 2024 r. Organ Nadzoru, ustanowiony na podstawie art. XII protokołu luksemburskiego (zwany dalej "Organem Nadzoru"), ma przyjąć między innymi swój statut i regulamin wewnętrzny, umowę między Organem Nadzoru a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) dotyczącą funkcji Sekretariatu Organu Nadzoru oraz inne akty dotyczące utworzenia i funkcjonowania międzynarodowego rejestru taboru kolejowego (zwanego dalej "międzynarodowym rejestrem") zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. d) Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym (zwanej dalej "konwencją kap- sztadzką"), w szczególności regulamin i procedury międzynarodowego rejestru oraz modelowe zasady dotyczące trwałej identyfikacji taboru kolejowego opracowane w ramach Komitetu Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (zwane dalej "modelowymi zasadami").

(3) Oczekuje się, że swojej na 12. sesji w dniu 7 marca 2024 r. Komisja Przygotowawcza ds. Ustanowienia Rejestru Międzynarodowego rozważy i zatwierdzi ostateczny projekt aktów, które mają zostać przyjęte na pierwszej sesji Organu Nadzoru.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na 12. Sesji Komisji Przygotowawczej oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru, ponieważ Unia jest Umawiającą się Stroną protokołu luksemburskiego, a decyzje, które mają zostać podjęte przez Organ Nadzoru, mogą prowadzić do przyjęcia aktów, które są wiążące na mocy prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na udział Unii w pracach tego organu oraz na treść prawa Unii, a mianowicie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 3 , decyzji Komisji 2012/757/UE 4  oraz decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614 5 .

(5) Projekt statutu Organu Nadzoru określa, między innymi, jego osobowość prawną, zadania i ramy administracyjne, zgodnie z wymogami konwencji kapsztadzkiej i protokołu luksemburskiego. Przyjęcie projektu statutu jest warunkiem koniecznym do ustanowienia i funkcjonowania Organu Nadzoru i w związku z tym należy poprzeć jego przyjęcie. Należy zaproponować niewielką zmianę postanowienia określającego skład Organu Nadzoru w celu wyjaśnienia odniesienia do odpowiednich postanowień protokołu luksemburskiego, a mianowicie art. XII ust. 1.

(6) Projekt regulaminu wewnętrznego Organu Nadzoru określa zasady odbywania posiedzeń, zasady reprezentacji, wnioski i decyzje oraz procedury głosowania. Obecny projekt regulaminu wewnętrznego nie jest jednak zgodny z postanowieniami protokołu luksemburskiego, w którym uznaje się status regionalnej organizacji integracji gospodarczej za równoważny statusowi państwa-Strony, ponieważ w projekcie wprowadza się nieuzasadnione rozróżnienie między, z jednej strony, państwami-Stronami per se, uprawnionymi do reprezentacji i głosowania nad decyzjami podejmowanymi przez Organ Nadzoru, a z drugiej strony, regionalnymi organizacjami integracji gospodarczej, które nie są wyraźnie określone jako członkowie Organu Nadzoru. Dlatego konieczne jest zaproponowanie zmian do tego projektu regulaminu wewnętrznego w celu zapewnienia, aby członkostwo Unii i jej prawo głosu w Organie Nadzoru były skutecznie zapewnione zgodnie z postanowieniami protokołu luksemburskiego, uwzględniając zasady dotyczące głosowania w kwestiach wchodzących w zakres wyłącznych kompetencji Unii. Pozostałe postanowienia projektu regulaminu wewnętrznego należy jednak poprzeć.

(7) Zgodnie z art. XII ust. 6 protokołu luksemburskiego OTIF ma objąć funkcję Sekretariatu Organu Nadzoru po wejściu w życie protokołu. Planowana umowa między Organem Nadzoru a OTIF określa szczegółowe warunki wykonywania zadań Sekretariatu Organu Nadzoru. Zawarcie tej umowy jest konieczne do zapewnienia należytego zarządzania pracami Organu Nadzoru, i w związku z tym należy je poprzeć.

(8) Zgodnie z art. 17 konwencji kapsztadzkiej i art. XII protokołu luksemburskiego Organ Nadzoru ma zapewnić ustanowienie międzynarodowego rejestru. Ponadto ma on zapewnić skuteczne funkcjonowanie elektronicznego systemu rejestracji opartego na przekazywanych zawiadomieniach w celu realizacji celów konwencji kapsztadzkiej i protokołu luksemburskiego poprzez ustanowienie, przegląd oraz - w razie potrzeby - zmianę regulaminu i procedur dotyczących rejestru międzynarodowego. Zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. d) i e) konwencji kapsztadzkiej i art. XIV, XV, XVI i XVII protokołu luksemburskiego regulamin ten i procedury ustanawia Organ Nadzoru. Są one potrzebne do zapewnienia ram prawnych funkcjonowania rejestru międzynarodowego, w szczególności w odniesieniu do wnoszenia o przydzielenie i przydziału identyfikatora z systemu jednoznacznej identyfikacji pojazdów kolejowych (URVIS). W Unii rejestracja i identyfikacja taboru kolejowego są również regulowane przez dyrektywę (UE) 2016/797 oraz decyzję wykonawczą (UE) 2018/1614, które przewidują między innymi specyfikacje dla europejskiego numeru pojazdu (EVN) oraz dla europejskiego rejestru pojazdów (EVR). Chociaż systemy w ramach prawa Unii i protokołu luksemburskiego dotyczą tego samego zagadnieniem identyfikacji i rejestracji taboru kolejowego, mają one różne cele i założenia, a mianowicie operacyjne (techniczne) w przypadku pierwszego i finansowe w przypadku drugiego. W rezultacie obecnie przepisy nie są ze sobą sprzeczne i oba systemy mogą współistnieć. Unia powinna zatem być w stanie dążyć do trwałej komplementarności między tymi rejestrami i systemami identyfikacji. Ponieważ przyjęcie tego regulaminu i procedur jest konieczne do zapewnienia funkcjonowania rejestru międzynarodowego, i ponieważ są one zgodne z odpowiednim ramami prawnymi Unii, należy poprzeć ich przyjęcie przez Organ Nadzoru.

(9) Aby osiągnąć ten cel, protokół luksemburski musi polegać na jasnym systemie identyfikacji i oznakowania taboru kolejowego opartym na normach międzynarodowych. Planowane modelowe zasady stanowią ramy do przydzielania identyfikatora URVIS i jego umieszczania na taborze kolejowym. Zgodnie z zasadami modelowymi oznaczenie identyfikatorem URVIS stanowi uzupełnienie każdego innego istniejącego systemu oznaczania, takiego jak system określony w decyzji 2012/757/UE. Zasady modelowe nie są sprzeczne z ramami prawnymi Unii. Właściwe jest zatem poparcie ich przyjęcia przez Organ Nadzoru,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 12. sesji Komisji Przygotowawczej ds. Ustanowienia Rejestru Międzynarodowego oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na podstawie Protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, określone jest w załączniku do niniejszej decyzji.

Niewielkie zmiany dotyczące stanowiska wyrażonego w załączniku mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramch Komisji Przygotowawczej ds. Ustanowienia Rejestru Międzynarodowego bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2024 r.
1.
Wprowadzenie

Pierwsza sesja Organu Nadzoru Protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. ("protokół luksemburski") odbędzie się w dniu 8 marca 2024 r., od razu po zakończeniu 12. i ostatniej sesji komisji przygotowawczej, która odbędzie się w dniu 7 marca 2024 r.

2.
Kompetencje UE

Unia Europejska jest umawiającą się stroną protokołu luksemburskiego. Unia Europejska ma wyłączne kompetencje w odniesieniu do punktów porządku obrad tego posiedzenia, w przypadku których Organ Nadzoru ma przyjąć akty mające skutki prawne w rozumieniu art. 218 ust. 9 TFUE, a mianowicie punktów 3 (w zakresie, w jakim punkt ten dotyczy zatwierdzenia statutu i regulaminu wewnętrznego Organu Nadzorczego), 4, 8 i 9 porządku obrad.

3.
Uwagi do punktów porządku obrad 1. Sesji Organu Nadzoru

Pkt 3 porządku obrad - Ustanowienie Organu Nadzoru (do rozpatrzenia w ramach punktu 5 porządku obrad 12. sesji komisji przygotowawczej):

Zatwierdzenie statutu Organu Nadzoru

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za zatwierdzeniem i przyjęciem projektu statutu, z zastrzeżeniem następującej zmiany: - w art. 2 (Skład) następująco zmienić ust. 2: "Skład członkowski ustala się zgodnie z art. XII ust. 1 lit. a), b) i c) protokołu".

Ustanowienie regulaminu wewnętrznego Organu Nadzoru

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za zatwierdzeniem i przyjęciem projektu regulaminu wewnętrznego, z zastrzeżeniem następujących zmian:

- W art. 1 (Definicje) następująco zmienić definicję "większości kwalifikowanej": "przez pierwsze dwa lata po wejściu w życie protokołu zwykłą większością głosów zarówno a) przedstawicieli państw-stron, jak i b) członków, a następnie większością dwóch trzecich głosów członków"; oraz definicję "państwa-strony": "państwo lub organizacja regionalna, które ratyfikowały zarówno konwencję, jak i protokół lub przystąpiły do nich";

- W art. 4 (Reprezentacja członków) następująco zmienić ust. 3: "Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 osoba wyznaczona do reprezentowania organizacji regionalnej może na każdym posiedzeniu Organu Nadzoru dysponować liczbą głosów równą liczbie jej państw członkowskich, które są uprawnione do uczestnictwa w takich posiedzeniach i głosowania na nich. Ilekroć organizacja regionalna korzysta ze swojego prawa głosu, jej państwa członkowskie nie wykonują swoich praw i odwrotnie.".

Pkt 4 porządku obrad - Zatwierdzenie porozumienia między Organem Nadzoru a OTIF dotyczącego funkcji Sekretariatu (do rozpatrzenia w ramach punktu 5 porządku obrad 12. sesji komisji przygotowawczej):

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za zatwierdzeniem porozumienia

Pkt 8 porządku obrad - Zatwierdzenie regulaminu i procedur międzynarodowego rejestru taboru kolejowego oraz ich publikacja (do rozpatrzenia w ramach punktu 6 porządku obrad 12. sesji komisji przygotowawczej):

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za zatwierdzeniem regulaminu i procedur oraz ich publikacją

Pkt 9 porządku obrad - Zatwierdzenie modelowych zasad zmienionych dnia 15 listopada 2023 r. do celów regulaminu międzynarodowego rejestru taboru kolejowego

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za przyjęciem modelowych zasad dotyczących trwałej identyfikacji taboru kolejowego
1 Decyzja Rady 2014/888/UE z dnia 4 grudnia 2014 r. w sprawie zatwierdzenia, w imieniu Unii Europejskiej, protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. (Dz.U. L 353 z 10.12.2014, s. 9).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (przekształcenie) (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2012/757/UE z dnia 14 listopada 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu »Ruch kolejowy« systemu kolei w Unii Europejskiej i zmieniająca decyzję 2007/756/WE (Dz.U. L 345 z 15.12.2012, s. 1).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.851

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/851 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 12. sesji komisji przygotowawczej ds. ustanowienia międzynarodowego rejestru taboru kolejowego oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na podstawie protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego
Data aktu: 04/03/2024
Data ogłoszenia: 11/03/2024