Decyzja wykonawcza 2024/831 w sprawie upoważnienia Szwecji do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej przez gospodarstwa domowe oraz przedsiębiorstwa w sektorze usług w niektórych rejonach w północnej Szwecji

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2024/831
z dnia 4 marca 2024 r.
w sprawie upoważnienia Szwecji do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej przez gospodarstwa domowe oraz przedsiębiorstwa w sektorze usług w niektórych rejonach w północnej Szwecji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/2409 2  upoważniono Szwecję do stosowania do dnia 31 grudnia 2023 r. obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa w sektorze usług w niektórych rejonach w północnej Szwecji, zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE.

(2) Pismem z dnia 11 kwietnia 2023 r. Szwecja zwróciła się o upoważnienie do stosowania przez dodatkowy okres czterech lat, tj. od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej przez tych samych beneficjentów. Obniżka ograniczona jest do 96 SEK za MWh. W piśmie z dnia 10 października 2023 r. Szwecja przekazała dodatkowe informacje i wyjaśnienia.

(3) Na terenach, których dotyczy wniosek, koszty ogrzewania są przeciętnie wyższe niż w pozostałej części kraju ze względu na dłuższy okres grzewczy. Obniżenie kosztów energii elektrycznej ponoszonych przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa działające w sektorze usług na tych terenach zmniejsza zatem różnicę pomiędzy poziomem łącznych kosztów ogrzewania ponoszonych przez odbiorców na północy Szwecji a poziomem tych kosztów ponoszonych przez odbiorców w pozostałych częściach kraju. W związku z tym środek przyczynia się do realizacji celów polityki regionalnej oraz polityki spójności. Obniżka podatku nie powinna przekroczyć tego, co jest konieczne, aby zrekompensować dodatkowe koszty ogrzewania ponoszone przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa działające w sektorze usług w niektórych rejonach północnej Szwecji.

(4) Obniżone stawki podatku powinny być wyższe od stawek minimalnych określonych w art. 10 dyrektywy 2003/96/WE.

(5) Ze względu na oddalenie terenów, których dotyczy środek, oraz na fakt, że obniżka podatku jest ograniczona do gospodarstw domowych i przedsiębiorstw z sektora usług i nie przekracza dodatkowych kosztów ogrzewania na północy Szwecji, nie przewiduje się, by środek ten doprowadził do poważnych zakłóceń konkurencji ani do zmian w wymianie handlowej między państwami członkowskimi.

(6) W związku z tym środek jest dopuszczalny ze względu na prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego i konieczność zapewnienia uczciwej konkurencji. Jest on również zgodny z polityką Unii w dziedzinie zdrowia, środowiska, energii i transportu.

(7) Zgodnie z art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE każde upoważnienie przyznawane na podstawie tego przepisu musi być ograniczone w czasie. Aby dać zainteresowanym gospodarstwom domowym oraz przedsiębiorstwom w sektorze usług wystarczającą pewność, upoważnienie należy przyznać na wnioskowany okres czterech lat. Upoważnienie powinno przestać być jednak stosowane od daty rozpoczęcia stosowania zmienionego powszechnego

systemu opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, przyjętego przez Radę na podstawie art. 113 lub jakiegokolwiek innego odpowiedniego postanowienia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jeżeli takie przepisy będą miały zastosowanie w okresie stosowania wnioskowanego upoważnienia.

(8) Aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń dla zainteresowanych gospodarstw domowych oraz przedsiębiorstw w sektorze usług, należy zapewnić możliwość dalszego stosowania przez Szwecję, z zachowaniem ciągłości, obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej przez tych samych beneficjentów. Należy zatem udzielić przedmiotowego upoważnienia ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2024 r., w celu zachowania ciągłości w stosunku do wcześniejszych uregulowań na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2017/2409. Przepis przewidujący stosowanie od dnia poprzedzającego wejście w życie środka szczególnego zapewnia respektowanie uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych gospodarstw domowych oraz przedsiębiorstw w sektorze usług, ponieważ środek szczególny nie narusza ich praw i obowiązków.

(9) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym upoważnia się Szwecję do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa w sektorze usług położone w gminach wymienionych w załączniku. Obniżka podstawowej krajowej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej nie przekracza tego, co jest konieczne, aby zrekompensować dodatkowe koszty ogrzewania związane z północnym położeniem w porównaniu z pozostałą częścią terytorium Szwecji, i nie przekracza 96 SEK za MWh.
2. 
Obniżone stawki muszą być zgodne z wymogami dyrektywy 2003/96/WE, w szczególności z minimalnymi stawkami określonymi w jej art. 10.
Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Szwecji.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Regiony Gminy
Norrbottens län Wszystkie gminy
Västerbottens län Wszystkie gminy
Jämtlands län Wszystkie gminy
Västernorrlands län Sollefteå, Ånge, Örnsköldsvik
Gävleborgs län Ljusdal
Dalarnas län Malung-Sälen, Mora, Orsa, Älvdalen
Värmlands län Torsby
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2017/2409 z dnia 18 grudnia 2017 r. upoważniająca Szwecję do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej przez gospodarstwa domowe oraz przedsiębiorstwa w sektorze usług w niektórych rejonach w północnej Szwecji zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE (Dz.U. L 342 z 21.12.2017, s. 10).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.831

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/831 w sprawie upoważnienia Szwecji do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej przez gospodarstwa domowe oraz przedsiębiorstwa w sektorze usług w niektórych rejonach w północnej Szwecji
Data aktu: 04/03/2024
Data ogłoszenia: 06/03/2024