Zalecenie 2024/774 w sprawie kodeksu praktyk dotyczącego współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie na rzecz waloryzacji wiedzy

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2024/774
z dnia 1 marca 2024 r.
w sprawie kodeksu praktyk dotyczącego współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie na rzecz waloryzacji wiedzy

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W zaleceniu Rady (UE) 2022/2415 1  w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy zaleca się państwom członkowskim zachęcanie do multidyscyplinarnej i interdyscyplinarnej współpracy w celu stymulowania waloryzacji wiedzy w Europie oraz ułatwianie takiej współpracy.

(2) Wzmocnienie współtworzenia, wspólnej produkcji i waloryzacji wiedzy między podmiotami działającymi w sferze przemysłu oraz badań naukowych i innowacji, a także ewentualnie innymi zainteresowanymi stronami, takimi jak organy publiczne i społeczeństwo obywatelskie, ma kluczowe znaczenie w kontekście wspierania ekosystemu badań naukowych i innowacji w Unii. Współtworzenie przez przemysł i środowisko akademickie wymaga relacji systemowych opartych na wspólnych interesach różnych zainteresowanych stron. W związku z tym obejmuje ono szerszy zakres interakcji wykraczających poza wspólne badania naukowe i transfer technologii.

(3) Efektywna współpraca przemysłu i środowiska akademickiego ma zasadnicze znaczenie dla przyspieszenia wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań oraz opracowywania nowych technologii, produktów i usług z myślą o sprostaniu najpilniejszym wyzwaniom społecznym, takim jak zapewnienie sprawiedliwej ekologicznej i cyfrowej transformacji. W Nowym europejskim planie na rzecz innowacji 2  i Europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych 3  współpraca między szkołami wyższymi a przemysłem została uznana za kluczowy kanał tworzenia, waloryzacji i rozpowszechniania nowej wiedzy. Ponadto w konkluzjach Rady w sprawie Nowego europejskiego planu na rzecz innowacji 4  podkreślono, że skuteczna współpraca między sektorem badań naukowych, przedsiębiorstwami i sektorem publicznym jest jedną z sił napędowych waloryzacji wiedzy.

(4) W konkluzjach Rady w sprawie europejskiej strategii na rzecz wzmacniania pozycji instytucji szkolnictwa wyższego z myślą o przyszłości Europy 5  podkreślono, że należy nadal zachęcać instytucje szkolnictwa wyższego, by przekształcały wiedzę w umiejętności, kompetencje i innowacje poprzez rozwijanie ścisłej współpracy z partnerami gospodarczymi, społecznymi i przemysłowymi w lokalnych i regionalnych ekosystemach badań naukowych i innowacji oraz poprzez ułatwianie mobilności międzysektorowej między instytucjami szkolnictwa wyższego a innymi partnerami.

(5) W zaleceniu Rady 6  w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie państwom członkowskim zalecono położenie szczególnego nacisku na programy mające na celu wzmocnienie umiejętności potrzebnych naukowcom do zaangażowania się w działania związane z waloryzacją wiedzy. Programy te obejmują zwiększanie świadomości i szkolenia w zakresie współpracy przemysłu i środowiska akademickiego. Zalecono również promowanie i wspieranie systemów oceny i wynagradzania naukowców. Systemy te obejmują między innymi uznawanie różnorodności produktów i działań, w tym waloryzację wiedzy, współpracę przemysłu i środowiska akademickiego, kształtowanie polityki w oparciu o dowody i interakcję ze społeczeństwem.

(6) Współpraca międzynarodowa stanowi kluczowy element badań naukowych i innowacji, ponieważ ułatwia dostęp do nowych rynków i sprzyja tworzeniu sieci talentów; nauka i technologia są jednak również głównym obiektem napięć geopolitycznych w zmieniającym się środowisku globalnym 7 . Inne zmiany, takie jak przejście na system otwartej nauki i otwartych innowacji, stanowią zarówno wyzwania, jak i szanse dla zmieniającego się ekosystemu badań naukowych i innowacji. Zmiany te powinny zapewnić doskonałość i oddziaływanie unijnych inwestycji w badania naukowe i innowacje oraz chronić interesy Unii. W tym kontekście zestaw narzędzi służący przeciwdziałaniu zagranicznej ingerencji w badania naukowe i innowacje 8  sprzyja zwiększaniu świadomości i budowaniu odporności w sektorze badań naukowych i innowacji w całej Europie, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa wspólnych działań w dziedzinie badań naukowych i innowacji 9 .

(7) Wspólne działania w zakresie badań naukowych i innowacji wiążą się z wyzwaniami, ponieważ uczestniczą w nich różni partnerzy z odmiennych środowisk kulturowych i mający różne doświadczenie zawodowe, motywacje i interesy 10 . Do partnerów tych należą uniwersytety, organizacje badawcze, społeczności lokalne, przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), organizacje pozarządowe i partnerzy społeczni.

(8) Celem niniejszego zalecenia jest zapewnienie szczegółowych wytycznych i narzędzi dla podmiotów zaangażowanych w badania naukowe i innowacje. Niniejsze zalecenie powinno ułatwić tworzenie sprzyjającego środowiska i korzystnych warunków dla współtworzenia. Powinno ono pomóc w opracowaniu interaktywnych modeli i wspierać rolę pośredników i platform cyfrowych, które ułatwiają współtworzenie i pozwalają lepiej dopasować podaż innowacji do popytu na nie.

(9) Niniejsze zalecenie opiera się na wkładzie wspólnoty praktyków w zakresie współpracy przemysłu i środowiska akademickiego na rzecz waloryzacji wiedzy. W kodeksie praktyk uwzględniono nowe kierunki wyznaczone w zaleceniu (UE) 2022/2415, ponieważ zachęca się w nim do ustanawiania powiązań między wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w badania naukowe i innowacje oraz do sprzyjania współtworzeniu między tymi podmiotami, a także podkreśla się w nim znaczenie umiejętności i praktyk w zakresie przedsiębiorczości. Kodeks praktyk wnosi również wkład w realizację działania "Udoskonalenie wskazówek UE dotyczących lepszej waloryzacji wiedzy" stanowiącego jeden z elementów programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 11 .

(10) Wszystkie podmioty działające w sferze badań naukowych i innowacji zaangażowane we współtworzenie przez przemysł i środowisko akademickie zachęca się do stosowania się do niniejszego zalecenia. Obejmuje to uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego, publiczne i prywatne organizacje zajmujące się badaniami naukowymi, innowacjami i technologiami, infrastruktury badawcze i technologiczne, dowolnej wielkości przedsiębiorstwa (w tym przedsiębiorstwa typu startup, przedsiębiorstwa typu spin-off i przedsiębiorstwa scale-up) oraz pośredników (m.in. specjalistów ds. transferu wiedzy i technologii, inkubatory, parki naukowe, pośredników instytucjonalnych). Wprawdzie niniejsze zalecenie dotyczy głównie organizacji, jego treść ma jednak również zasadnicze znaczenie dla ukierunkowania pojedynczych naukowców, innowatorów i ich zespołów we współtworzeniu przez przemysł i środowisko akademickie. Niniejsze zalecenie powinno przyczynić się do rozwoju dynamicznego środowiska badań naukowych i innowacji oraz wypracowania kompleksowego wzajemnego zrozumienia odpowiednich celów i działań przemysłu i środowiska akademickiego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1. DEFINICJE

Do celów niniejszego zalecenia stosuje się następujące definicje:

1) "waloryzacja wiedzy" oznacza proces tworzenia społecznej i gospodarczej wartości z wiedzy poprzez łączenie różnych obszarów i sektorów oraz przekształcanie danych, wiedzy fachowej i wyników badań w zrównoważone produkty, usługi, rozwiązania i polityki oparte na wiedzy, które przynoszą społeczeństwu korzyści 12 ;

2) "współtworzenie przez przemysł i środowisko akademickie" oznacza proces wspólnej produkcji i waloryzacji wiedzy z udziałem podmiotów działających w sferze przemysłu oraz w sferze badań naukowych i innowacji, a także ewentualnie innych zainteresowanych stron, takich jak organy publiczne, partnerzy społeczni i społeczeństwo obywatelskie 13 ;

3) "środowisko akademickie" oznacza uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego, w tym publiczne i prywatne organizacje badawczo-technologiczne 14 , szkoły wyższe nauk stosowanych i inne wyższe instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego;

4) "aktywa intelektualne" oznaczają wszelkie rezultaty lub produkty powstałe w wyniku jakiejkolwiek działalności w zakresie badań naukowych i innowacji (takie jak prawa własności intelektualnej, dane, wiedza fachowa, prototypy, procesy, praktyki, technologie i oprogramowanie);

5) "otwarta nauka" oznacza podejście do procesu naukowego oparte na otwartej współpracy, narzędziach i rozpowszechnianiu wiedzy, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 15 ;

6) "otwarte innowacje" oznaczają podejście polegające na otwarciu procesu innowacji poza organizację 16 ;

7) "otwarty dostęp" oznacza zapewniany nieodpłatnie użytkownikom końcowym dostęp do danych badawczych, w tym publikacji naukowych, zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 39 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695.

2. BUDOWANIE ŚRODOWISKA SPRZYJAJĄCEGO WSPÓŁTWORZENIU PRZEZ PRZEMYSŁ I ŚRODOWISKO AKADEMICKIE

2.1. Strategia, zwiększanie świadomości i zachęty

2.1.1. Zaleca się promowanie współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie w strategii organizacji poprzez:

a) określenie jasnej misji promowania współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie na rzecz waloryzacji wiedzy oraz opracowanie dostosowanych do potrzeb strategii w zakresie badań i rozwoju, zatwierdzonych przez kadrę kierowniczą wyższego i średniego szczebla;

b) zachęcanie do międzydyscyplinarnej współpracy i wymiany wiedzy w ramach organizacji w celu promowania kultury innowacji i otwartego dialogu, dzielenia się zarówno dobrymi wynikami, jak i wyzwaniami oraz uczenia się poprzez działanie;

c) rozważenie utworzenia specjalnych zespołów odpowiedzialnych za ułatwianie i wspieranie współpracy przemysłu i środowiska akademickiego; inwestowanie czasu i zasobów; zapewnienie wytycznych dotyczących identyfikacji potencjalnych partnerów (biorąc pod uwagę interesy, zobowiązania, wcześniejsze doświadczenia i komple- mentarność zdolności); dostarczanie informacji na temat rodzajów współtworzenia i dostępnych partnerstw (różne stopnie zaangażowania, czas trwania i warunki);

d) wzmocnienie dialogu między przemysłem a środowiskiem akademickim na poziomie struktur doradczych i realizowanie wspólnych planów działania z udziałem środowiska akademickiego, przemysłu, organów publicznych, partnerów społecznych, klastrów, przedsiębiorstw typu startup i obywateli, na przykład poprzez ustanowienie specjalnych rad; ewentualne organizowanie okrągłych stołów, form lub procesów współpracy obejmujących analizę potrzeb w zakresie umiejętności w celu określenia wyzwań edukacyjnych oraz zidentyfikowania kompetencji i umiejętności istotnych z punktu widzenia rynku pracy w celu odpowiedniego dostosowania programów i metod nauczania oraz wyposażenia studentów w umiejętności dostosowane do przyszłych wyzwań;

e) rozwijanie wspólnych struktur, takich jak ośrodki innowacji i wiedzy, wirtualne instytuty i akademie przedsiębiorczości 17  w celu wspierania współpracy i tworzenia zrównoważonych, wzajemnie połączonych ekosystemów; ewentualne tworzenie żywych laboratoriów i oferowanie działań opartych na wyzwaniach, takich jak hakatony, skupiających międzynarodowe i interdyscyplinarne zespoły studentów, naukowców, przedstawicieli przedsiębiorstw i miast w celu opracowania innowacyjnych rozwiązań, które są istotne dla przedsiębiorstw i miast;

f) tworzenie możliwości przyjmowania studentów studiów licencjackich i magisterskich, doktorantów i naukowców z tytułem doktorskim w przedsiębiorstwach oraz aktywne angażowanie się we wspólne badania oraz badania naukowe i innowacje ukierunkowane na realizację misji;

g) promowanie działań mających na celu budowanie zaufania i wzajemnej wiedzy (takich jak tworzenie sieci kontaktów, delegowanie i wymiana pracowników między partnerami) oraz korzystanie z narzędzi (takich jak bony innowacyjne) w celu wspierania bardziej efektywnych i trwałych partnerstw.

2.1.2. Zaleca się zwiększanie świadomości w organizacjach na temat wzajemnych korzyści i możliwości tworzenia wartości, jakie może zaoferować współtworzenie przez przemysł i środowisko akademickie, poprzez:

a) wspieranie kultury międzysektorowego współtworzenia i wzajemnego uczenia się przez wymianę pomysłów na tematy będące przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz przez dzielenie się przykładami sukcesów i najlepszymi praktykami 18 ;

b) zapewnienie zgodności interesów publicznych i prywatnych dzięki określeniu wspólnych wyzwań i celów przemysłu i środowiska akademickiego, takich jak zaspokajanie potrzeb społecznych lub rozwój innowacji technologicznych;

c) informowanie o korzyściach płynących ze współtworzenia wiedzy dla przemysłu, takich jak przyczynianie się do zaspokajania potrzeb społecznych, wywieranie wpływu społecznego, doskonalenie badań przemysłowych, dostęp do talentów i wymiany umiejętności, zwiększanie skali innowacji społecznych i organizacyjnych w miejscu pracy, dostęp do programów badawczych finansowanych ze środków publicznych, podział ryzyka w celu testowania nowych pomysłów i technologii, ulepszanie produktów lub usług oraz zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstw;

d) informowanie o korzyściach płynących ze współtworzenia wiedzy dla organizacji badawczych, takich jak przyczynianie się do zaspokajania potrzeb społecznych, wywieranie wpływu społecznego, stymulowanie rozwoju przedsiębiorstw typu spin-off, wspólne projekty i publikacje, przemysłowe zastosowanie wyników badań, kontakty z przemysłem, wymiana umiejętności i dostęp do infrastruktury, zwiększanie skali innowacji społecznych i organizacyjnych, zwiększanie szans na zatrudnienie studentów i naukowców oraz możliwości finansowe (w tym większe możliwości finansowania);

e) propagowanie udanych partnerstw między przemysłem a środowiskiem akademickim w ramach organizacji, podkreślanie znaczenia skutecznego zarządzania aktywami intelektualnymi oraz wykazywanie wartości wytworzonej w ramach współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie;

f) współpracę z decydentami i organami administracji publicznej w zakresie polityki w obszarze współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie, finansowanie i bodźce podatkowe (np. w odniesieniu do finansowania doktoratów przemysłowych);

g) tworzenie wspólnych działań (takich jak konkursy obejmujące studia przypadków, hakatony, kampanie komunikacyjne, wspólne szkolenia i weryfikacja poprawności projektu) oraz angażowanie obywateli w działania z zakresu współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie zgodnie z zaleceniem Komisji (EU) 2024/736 19 .

2.1.3. Zaleca się stworzenie zachęt dla wszystkich pracowników organizacji docelowych 20  w przemyśle i środowisku akademickim, które mobilizowałyby do udziału we współtworzeniu przez przemysł i środowisko akademickie, poprzez:

a) uznawanie i nagradzanie udanych partnerstw między przemysłem i środowiskiem akademickim, wymiany pracowników lub mobilności międzysektorowej oraz umiejętności zdobytych w procesie współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie w ramach procesów rekrutacji, oceny wyników 21 , oceny kariery zawodowej oraz rozwoju zawodowego pracowników; należy także rozważyć inne zachęty, takie jak finansowanie, współwłasność własności intelektualnej i podział opłat licencyjnych;

b) informowanie o korzyściach dla pracowników przemysłu i środowiska akademickiego, które płyną z różnych możliwości współtworzenia i partnerstwa, takich jak uczenie się przez całe życie, rozwój zawodowy i osobisty, autonomia badawcza, role przywódcze i możliwości komercjalizacji badań;

c) zaangażowanie wszystkich pracowników w dwukierunkową mobilność międzysektorową - od przemysłu do środowiska akademickiego i vice versa - w celu promowania współtworzenia i działań interdyscyplinarnych, takich jak programy uniwersyteckie, w celu wypełnienia luki między badaniami naukowymi a praktycznymi zastosowaniami w przemyśle;

d) dostarczanie wszystkim pracownikom informacji na temat odpowiednich narzędzi i programów, w tym na temat dotacji na projekty, stypendiów, programów doktoranckich i podoktorskich realizowanych we współpracy z przemysłem, takich jak praktyki pozaakademickie będące elementem stypendiów podoktorskich w ramach działań "Maria Skłodowska-Curie" (MSCA) 22 , sieci doktoranckie MSCA (w tym doktoraty przemysłowe) 23 , dotacje na weryfikację poprawności projektu 24 , sojusze europejskich szkół wyższych 25 , możliwości finansowania zalążkowego, usługi wsparcia, szkolenia i coaching, możliwości finansowania i wydarzenia.

2.2. Rozwój umiejętności i uczenie się przez całe życie

2.2.1. Zaleca się inwestowanie w rozwój umiejętności i uczenie się przez całe życie, aby zintensyfikować współtworzenie przez przemysł i środowisko akademickie, poprzez:

a) zapewnianie coachingu, mentoringu oraz możliwości rozwoju zawodowego i osobistego dla wszystkich pracowników w przemyśle i środowisku akademickim (w tym mikropoświadczeń i szkoleń zawodowych) 26  oraz zachęcanie do udziału w tych działaniach;

b) inwestowanie w różnorodne i elastyczne możliwości uczenia się, w tym mikropoświadczenia, w celu zaspokojenia zmieniających się potrzeb w całym przemyśle i środowisku akademickim oraz zaangażowanie nauczycieli i zaproszonych wykładowców o różnych profilach, zwłaszcza z sektora przemysłu;

c) wzmocnienie przekrojowych umiejętności pracowników przemysłu i środowiska akademickiego niezbędnych do skutecznej współpracy międzydyscyplinarnej i międzysektorowej, takich jak komunikacja, przywództwo, dostosowanie do zmieniającego się środowiska pracy, elastyczność i umiejętności negocjacyjne;

d) wspieranie kompleksowego zrozumienia sposobu funkcjonowania przedsiębiorstw oraz zapewnienie studentom i naukowcom szkoleń i możliwości przedstawiania swoich projektów panelom przedstawicieli przemysłu w celu uzyskania informacji zwrotnych i stworzenia sieci na potrzeby ich przyszłego rozwoju zawodowego, w tym poprzez tworzenie inkubatorów studenckich;

e) rozwijanie umiejętności w zakresie zarządzania projektami, nadzoru i mentoringu, oceny skutków, komunikacji, współtworzenia wiedzy, waloryzacji wiedzy oraz innowacji u wszystkich pracowników i studentów w środowisku akademickim; obejmuje to szkolenie w zakresie metod oceny, ram pomiaru oraz oceny wyników projektów i ich skutków społecznych;

f) wspieranie myślenia strategicznego i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości wśród studentów i naukowców w celu rozwijania przedsiębiorstw typu spin-off i przedsiębiorstw typu startup w oparciu o innowacyjne produkty i usługi wprowadzające wyniki ich badań na rynek w formie praktycznych zastosowań;

g) zapewnienie większej liczby szkoleń w zakresie możliwości finansowania badań naukowych i innowacji oraz wspieranie kompleksowego zrozumienia funkcjonowania i działalności instytucji akademickich i badawczych w całym przemyśle, w szczególności wśród MŚP, a także promowanie inkubatorów, ośrodków innowacji i ośrodków rozpowszechniania technologii w celu wspierania procesów innowacyjnych w MŚP, na przykład w oparciu o pracę wykonaną w ramach centrów doskonałości zawodowej 27 ;

h) zapewnienie szkoleń w zakresie zarządzania aktywami intelektualnymi (szkolenia powinny być również skierowane do przedstawicieli przemysłu, zwłaszcza MŚP, i środowiska akademickiego, w tym studentów, najlepiej w grupach mieszanych) oraz skoncentrowanie się na zarządzaniu aktywami intelektualnymi w projektach i part- nerstwach, w tym na kwestiach otwartej nauki i otwartych innowacji, zgodnie z zaleceniem Komisji (UE) 2023/499;

i) zapewnienie szkoleń w zakresie normalizacji w celu lepszego zrozumienia cech procesów badawczych, procesów innowacji i procesów normalizacyjnych oraz powiązań między nimi, a także sposobu, w jaki mogą się one wzajemnie wzmacniać w celu zwiększenia waloryzacji wiedzy, zgodnie z zaleceniem Komisji (UE) 2023/498 28 ;

j) rozwijanie umiejętności pracowników, studentów i naukowców w zakresie korzystania z platform i narzędzi cyfrowych, w tym związanych z umiejętnością korzystania z danych i zarządzaniem danymi w celu waloryzacji wiedzy;

k) zachęcanie wszystkich pracowników (w tym kadry kierowniczej i administracyjnej) i naukowców do udziału w odpowiednich krajowych i międzynarodowych programach mobilności międzysektorowej między środowiskiem akademickim a przemysłem oraz w innych programach, takich jak sieci doktoranckie MSCA, wymiany personelu MSCA 29 , MSCA COFUND 30 , Erasmus+ 31 , programy edukacyjne i szkoleniowe wspólnot wiedzy i innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) 32  oraz wspólnoty na rzecz europejskich badań naukowych i innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa (CERIS).

2.3. Tworzenie sieci kontaktów i komunikacja

2.3.1. Zaleca się inwestowanie w tworzenie sieci kontaktów, komunikację i budowanie relacji, aby usprawnić proces współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie, poprzez:

a) zachęcanie pracowników do udziału w działaniach z zakresu tworzenia sieci kontaktów w ramach organizacji i z organizacjami zewnętrznymi oraz zwiększanie świadomości na temat możliwości tworzenia sieci kontaktów;

b) organizowanie wydarzeń, które skupiają przedstawicieli przemysłu (w tym MŚP, przedsiębiorstwa typu spin-off i przedsiębiorstwa typu startup, aniołów biznesu, fundusze venture capital i inne zainteresowane strony) oraz przedstawicieli środowiska akademickiego w celu omówienia wspólnych interesów, wyzwań i możliwości;

c) utrzymywanie aktywnej sieci absolwentów w celu budowania połączeń i stwarzania absolwentom, którzy zostali przedsiębiorcami lub pracują w przemyśle, możliwości dzielenia się wiedzą fachową ze studentami i zapewnienia mentoringu 33 ;

d) przyłączanie się do klastrów 34 , sieci 35 , platform 36 , wspólnot praktyków, wspólnych grup roboczych i komitetów doradczych (zarówno formalnych, jak i nieformalnych) oraz korzystanie z dostępnych usług wsparcia (takich jak inkubatory, akceleratory, biura transferu wiedzy i technologii, biura łącznikowe i eksperci będący osobami trzecimi) na szczeblu unijnym, krajowym i regionalnym;

e) zwiększanie świadomości na temat wyzwań, w tym bezpieczeństwa badań naukowych w związku ze współpracą w zakresie badań naukowych i innowacji oraz ewentualnej ingerencji zagranicznej 37 , a także promowanie zawierania partnerstw między unijnymi przedsiębiorstwami a partnerami akademickimi na całym świe- cie 38 ;

f) zachęcanie do otwartej i skutecznej komunikacji oraz zapewnienie zrozumienia terminologii stosowanych przez różne podmioty;

g) identyfikację i wykorzystanie dobrze ugruntowanych, profesjonalnych platform cyfrowych lub firm maklerskich (wyposażonych w funkcje wyszukiwania, filtry, ostrzeżenia itp.), które:

(i) łączą ze sobą przedstawicieli przemysłu i środowiska akademickiego, a także inne zainteresowane strony, takie jak osoby fizyczne i organy publiczne;

(ii) badają możliwości współtworzenia;

(iii) interaktywnie dostosowują cele i założenia;

h) utworzenie wewnętrznych biur łącznikowych dysponujących niezbędnymi środkami i zasobami, które będą pełnić rolę punktów kontaktowych na potrzeby współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie, dostarczać informacji o możliwościach i zapewniać harmonijne stosunki z partnerami;

i) promowanie długoterminowego i zrównoważonego zaangażowania po zakończeniu projektu oraz wspieranie trwających stosunków i partnerstw między przemysłem a środowiskiem akademickim.

3. ZARZĄDZANIE WSPÓŁTWORZENIEM PRZEZ PRZEMYSŁ I ŚRODOWISKO AKADEMICKIE W CELU SKUTECZNEJ WALORYZACJI WIEDZY

3.1. Warunki udanego partnerstwa

3.1.1. Zaleca się opracowanie wspólnych ram partnerstwa między przemysłem i środowiskiem akademickim w celu skutecznej waloryzacji wiedzy poprzez:

a) uzgodnienie wspólnej wizji oraz wspólnych założeń, oczekiwań i celów prowadzących do wysokiego poziomu zaangażowania i długoterminowego zobowiązania przy jednoczesnym poszanowaniu wolności akademickiej oraz, w miarę możliwości i w stosownych przypadkach, z uwzględnieniem zaangażowania innych zainteresowanych stron w tworzenie ram partnerstwa;

b) wspieranie zaufania i zaangażowania wszystkich stron uczestniczących w ramach partnerstwa;

c) określenie jasnych i kompleksowych ram umownych, struktury zarządzania, ustaleń dotyczących zarządzania partnerstwem oraz procedury rozwiązywania konfliktów przy wsparciu ekspertów prawnych;

d) uzgodnienie szczegółowego harmonogramu i planu działania partnerstwa, w tym celów pośrednich i terminów, oraz ich regularnego przeglądu, a także opracowanie przez partnerów wspólnej międzysektorowej terminologii roboczej;

e) ustanowienie szczegółowych wskaźników na potrzeby monitorowania i oceny postępów, wytworzonej wartości, wpływu (środowiskowego, technologicznego, gospodarczego, społecznego, politycznego i zdrowotnego) oraz zrównoważonego charakteru partnerstwa;

f) opracowanie strategii wspólnego zarządzania aktywami intelektualnymi 39 , biorąc pod uwagę względy dotyczące wiedzy kontekstowej, wymiany danych, wyceny, wspólnego zarządzania i współwłasności w odniesieniu do własności intelektualnej, otwartej nauki, praktyk w zakresie otwartych innowacji oraz wkładu w normalizację;

g) uzgodnienie kwestii dotyczących poufności, własności danych i prywatności danych oraz polityki w zakresie konfliktów interesów;

h) ustanowienie jasnej struktury współpracy ze specjalnie przeszkolonym personelem (oraz w stosownych przypadkach specjalnym zespołem w organizacjach partnerskich); zespoły te mogą być wspierane przez biura transferu wiedzy i technologii w przypadku partnerów akademickich lub przez odpowiednie stowarzyszenia w przypadku partnerów przemysłowych;

i) promowanie równości, różnorodności, zrównoważonego rozwoju i włączenia społecznego oraz unikanie uprzedzeń ze względu na płeć w ramach celów i działań partnerstwa;

j) zwiększanie świadomości na temat ram partnerstwa oraz wartości, ról, zachęt i zasobów partnerów w celu zapewnienia jasności i dostosowania.

3.2. Zaangażowanie pośredników 40

3.2.1. Zaleca się wspieranie roli pośredników w zachęcaniu do zrównoważonego współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie w perspektywie długoterminowej oraz zarządzaniu takim współtworzeniem poprzez:

a) korzystanie ze wsparcia różnych rodzajów pośredników, w tym specjalistów ds. transferu wiedzy i technologii oraz kierowników zarządzających umowami, którzy nadzorują formalne transakcje w ramach organizacji (takie jak kwestie związane z zarządzaniem aktywami intelektualnymi); do pośredników mogą również należeć mediatorzy korporacyjni oraz inni profesjonalni mediatorzy (tacy jak stowarzyszenia branżowe lub naukowe) pomagający w dialogu i zrozumieniu relacji lub organizacje nadzorujące przestrzenie współtworzenia z udziałem wielu zainteresowanych stron (takie jak "poletka doświadczalne", środowiska testowe, platformy i żywe laboratoria);

b) korzystanie ze wsparcia pośredników w ramach partnerstwa w celu ułatwienia mediacji i komunikacji między partnerami;

c) angażowanie pośredników w opracowywanie ram partnerstwa i na potrzeby udziału w konkurencyjnych zaproszeniach do składania wniosków wraz z agencjami finansującymi;

d) współpracę z pośrednikami w celu uzyskania wskazówek na temat odpowiedzialnych innowacji, doradztwa regulacyjnego oraz wytycznych w kwestiach, w których organizacja może nie posiadać wiedzy fachowej (takich jak zarządzanie ryzykiem związanym z technologiami);

e) zapewnienie odpowiednich zasobów, w tym finansowanie i inwestowanie w profesjonalizację pośredników, oraz uznanie ich kluczowej roli w unijnych, krajowych i regionalnych ekosystemach innowacji oraz w dostosowywaniu międzysektorowych i regionalnych interesów wielu różnych stron w przemyśle i środowisku akademickim;

f) wspieranie współpracy i wymiany najlepszych praktyk między pośrednikami zaangażowanymi w procesy współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie oraz zachęcanie do eksperymentów w celu dostosowania się do nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, i czerpania z nich korzyści;

g) wzmocnienie pozycji pośredników i inwestowanie w wymagane umiejętności poprzez finansowanie wizyt studyjnych i zapewnianie możliwości szkoleniowych w odniesieniu do finansowej i niefinansowej waloryzacji wyników i przedsiębiorczości społecznej;

h) zachęcanie pośredników z przemysłu i środowiska akademickiego do nawiązywania kontaktów z regionalnymi decydentami i administracjami, inwestorami kapitału wysokiego ryzyka, aniołami biznesu i funduszami inwestycyjnymi w celu tworzenia lub wzmacniania regionalnych centrów innowacji oraz przyciągania inwestycji.

3.3. Wzmocnienie waloryzacji wyników współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie

3.3.1. Zaleca się promowanie waloryzacji wyników działań w zakresie współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie poprzez:

a) uwzględnienie w odniesieniu do każdego oczekiwanego rezultatu przepisów dotyczących własności i kontroli (w tym otwartego dostępu i ochrony własności intelektualnej) oraz planu waloryzacji w celu zwiększenia wpływu; w planie tym należy określić rolę każdej ze stron, kroki, jakie należy podjąć w celu wywarcia wpływu, oraz wspólne wykorzystanie, w stosownych przypadkach i gdy podstawowe interesy partnerów są zbieżne;

b) ustanowienie skutecznych kanałów i narzędzi 41 , w tym na potrzeby normalizacji, aby zapewnić wykorzystanie wyników, oraz sporządzenie regularnie aktualizowanego wykazu kluczowych pracowników i punktów kontaktowych dla każdego partnera w ramach danej współpracy;

c) zwiększanie świadomości oraz wykorzystanie publicznych i prywatnych systemów finansowania, w tym programów finansowania prototypów w celu wykazania technicznej wykonalności wyników badań, oraz wykorzystanie unijnego i krajowego finansowania na potrzeby wdrażania;

d) zachęcanie do korzystania z ugruntowanych narzędzi i usług, które promują określanie wyników o wysokim potencjale innowacyjnym oraz wspierają opracowywanie strategii i biznesplanów służących upowszechnieniu tych wyników w społeczeństwie.

3.3.2. Zaleca się łączenie zasobów i zaangażowanie we wspólną infrastrukturę i wspólne obiekty na potrzeby współtworzenia w celu rozwijania procesu współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie poprzez:

a) inwestowanie oraz uczestnictwo, jeżeli chodzi o wspólną infrastrukturę badawczą i technologiczną 42  oraz obiekty na potrzeby współtworzenia, takie jak wspólne przestrzenie robocze, środowiska testowe i parki innowacji, obiekty służące do przeprowadzania testów i doświadczeń 43 , a także linie pilotażowe 44 , które mogą zapewniać profesjonalne wsparcie personelu w takich dziedzinach jak rozwój biznesu, punkty łącznikowe zapewniające komunikację z przemysłem, zarządzanie biurami transferu wiedzy i technologii oraz zarządzanie finansowaniem badań naukowych, aby wypełnić lukę między przemysłem a środowiskiem akademickim;

b) zapewnienie dostępu do zasobów, takich jak wspólne obiekty, sprzęt i repozytoria danych, w celu wspierania wspólnych działań w zakresie badań naukowych i innowacji (oraz uwzględnienie powiązanych kwestii związanych z poufnością);

c) wspieranie platform otwartych innowacji (w tym cyfrowych środowisk i narzędzi do współtworzenia i nawiązywania kontaktów zawodowych między przemysłem a środowiskiem akademickim) i uczestniczenie w takich platformach, aby inicjować i rozwijać innowacyjne projekty, począwszy od innowacyjnych pomysłów, wyzwań i potrzeb przemysłowych, oraz finalizować je poprzez tworzenie konsorcjów i zespołów zajmujących się projektami innowacyjnymi;

d) oferowanie wytycznych dotyczących metod współtworzenia, otwartych innowacji i najlepszych praktyk w zakresie waloryzacji dostosowanych do konkretnych założeń i celów partnerstwa; metody te mogą obejmować design thinking (myślenie projektowe), podejścia skoncentrowane na użytkowniku i działania partycypacyjne.

3.4. Ocena wyników, wytworzonej wartości i wpływu

3.4.1. Zaleca się ocenę wyników, wytworzonej wartości i wpływu działań w zakresie współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie poprzez:

a) wspólne uzgadnianie odpowiednich mierników na potrzeby takich ocen i zapewnienie równowagi między miernikami o charakterze gospodarczym, społecznym i badawczym. Mogą one obejmować zidentyfikowane innowacje, licencje, znaki towarowe i oprogramowanie, wkład w normy i wspólne publikacje publiczno-prywatne. Należy ocenić skutki (takie jak skutki środowiskowe, technologiczne, gospodarcze, społeczne, polityczne i zdrowotne). Należy zgłaszać negatywne skutki oraz ocenić obawy natury etycznej;

b) wspólne uzgadnianie i opracowywanie mierników jakościowych na potrzeby oceny wyników partnerstwa (takich jak relacje zawodowe, zbudowane zaufanie i dzielenie się wiedzą), na przykład za pomocą ukierunkowanych ankiet i regularnego przekazywania informacji zwrotnych;

c) wykorzystanie studiów przypadków do oceny skutków społecznych i wytworzonej wartości, zwłaszcza w przypadku projektów finansowanych w przeważającej mierze ze środków publicznych, oraz publiczne udostępnianie takich studiów przypadków;

d) przegląd mierników i wskaźników z biegiem czasu oraz monitorowanie długoterminowego wpływu partnerstwa pod względem spójności, trwałości, skalowalności i możliwości ponownego wykorzystania;

e) zapewnienie sprawiedliwego i równego podziału wartości wytworzonej w wyniku działań w zakresie współtworzenia przez przemysł i środowisko akademickie w oparciu o wpływ wywarty na skutek takich działań;

f) zapewnienie, aby wszystkie zaangażowane strony uwzględniały wartość wytworzoną przez partnerstwo i wywarty przez nie wpływ przy opracowywaniu przyszłych działań i partnerstw.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2024 r.

1 Zalecenie Rady (UE) 2022/2415 z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 141, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2022/2415/oj).
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Nowy europejski plan na rzecz innowacji (COM(2022) 332 final).
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych (COM(2022) 16 final).
4 Konkluzje Rady w sprawie Nowego europejskiego planu na rzecz innowacji przyjęte 17 listopada 2022 r. (dokument Rady nr 14705/22).
5 Konkluzje Rady w sprawie europejskiej strategii na rzecz wzmacniania pozycji instytucji szkolnictwa wyższego z myślą o przyszłości Europy (2022/C 167/03).
6 Zalecenie Rady z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie (Dz.U. C, C/2023/1640, 29.12.2023, ELI: http://data.europa. eu/eli/C/2023/1640/oj).
7 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Globalne podejście do badań naukowych i innowacji. Strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie, COM(2021) 252 final z 18.5.2021.
8 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, "Tackling R&I foreign interference - Staff working document" ["Przeciwdziałanie zagranicznym ingerencjom w badania naukowe i innowacje - dokument roboczy służb Komisji"], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022.
9 Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady w sprawie "Europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego", JOIN(2023) 20 final z 20.6.2023.
10 Wykorzystywanie innowacji poprzez współpracę: wyzwania i możliwości związane z własnością intelektualną, przed którymi stoją MŚP w kontekście projektów badawczych opartych na współpracy finansowanych przez UE (lesi.org).
11 Program polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej (europa.eu).
12 Zalecenie (UE) 2022/2415.
13 Na podstawie koncepcji współtworzenia wiedzy przedstawionej w sprawozdaniu OECD "Knowledge co-creation in the 21st Century" ["Współtworzenie wiedzy w XXI wieku"].
14 Na podstawie definicji sektora akademickiego zawartej w opatrzonej komentarzami modelowej umowie o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020", https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/grants_manual/amga/h2020-amga_en.pdf.
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2021/695/oj).
16 Zalecenie Komisji (UE) 2023/499 z dnia 1 marca 2023 r. w sprawie Kodeksu postępowania dotyczącego zarządzania aktywami intelektualnymi w celu waloryzacji wiedzy w europejskiej przestrzeni badawczej (Dz.U. L 69 z 7.3.2023, s. 75, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reco/2023/499/oj).
17 Takie jak te ustanowione przez sojusze europejskich szkół wyższych.
18 Przykłady najlepszych praktyk można znaleźć w repozytorium najlepszych praktyk | z zakresu badań naukowych i innowacji (europa. eu).
19 Zalecenie Komisji (UE) 2024/736 z dnia 1 marca 2024 r. w sprawie kodeksu praktyk dotyczącego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy (Dz.U. L, 2024/736, 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2024/736/oj).
20 Wszyscy pracownicy obejmują nie tylko naukowców, ale również innych pracowników, takich jak specjaliści ds. transferu wiedzy i technologii oraz kierownicy odpowiedzialni za kontakty między przemysłem i środowiskiem akademickim.
21 W oparciu o pracę Koalicji na rzecz doskonalenia systemów oceny nauki (CoARA).
22 Stypendia podoktorskie MSCA.
23 Sieć doktorancka MSCAs.
24 Weryfikacja poprawności projektu | ERBN (europa.eu).
25 Inicjatywa dotycząca europejskich szkół wyższych | Europejski obszar edukacji (europa.eu).
26 Zgodnie z Planem działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych.
27 Centra doskonałości zawodowej - Zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie społeczne - Komisja Europejska (europa.eu).
28 Zalecenie Komisji (UE) 2023/498 z dnia 1 marca 2023 r. w sprawie Kodeksu postępowania dotyczącego normalizacji w europejskiej przestrzeni badawczej (Dz.U. L 69 z 7.3.2023, s. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2023/498/oj).
29 Wymiany personelu | Działania "Maria Skłodowska-Curie (europa.eu).
30 COFUND | Działania "Maria Skłodowska-Curie (europa.eu).
31 Strona główna | Erasmus+ (europa.eu).
32 EIT Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości:ucz się od liderów europejskiej innowacji | EIT (europa.eu).
33 Takich jak EIT Absolwenci | EIT (europa.eu).
34 Takich jak Strona główna |Europejska Platforma Współpracy Klastrów.
35 Takich jak Europejska Sieć Przedsiębiorczości |Europejska Sieć Przedsiębiorczości (europa.eu)oraz wspólnoty wiedzy i innowacji EIT oraz ich budowana na przestrzeni lat wiedza fachowa w integrowaniu badań, innowacji i edukacji w kontekście współpracy przemysłu i środowiska akademickiego.
36 Takich jak Platforma wyników programu Horyzont (europa.eu).
37 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, "Tackling R&I foreign interference - Staff working document" ["Przeciwdziałanie zagranicznym ingerencjom w badania naukowe i innowacje - dokument roboczy służb Komisji"], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022.
38 Dostępne dane w ocenie skutków wymiany pracowników zajmujących się badaniami i innowacjami (RISE): działania "Maria Skłodow- ska-Curie" - Urząd Publikacji UE (europa.eu).
39 Zaleca się stosowanie wytycznych zawartych w Kodeksie postępowania dotyczącym zarządzania aktywami intelektualnymi w celu waloryzacji wiedzy w europejskiej przestrzeni badawczej w odniesieniu do zarządzania aktywami intelektualnymi we wspólnych działaniach w zakresie badań naukowych i innowacji oraz zaleceń dotyczących projektów finansowanych w przeważającej mierze ze środków publicznych.
40 Do pośredników należą na przykład specjaliści ds. transferu wiedzy i technologii, inkubatory, parki naukowe, unijne, krajowe i regionalne centra i klastry innowacji, eksperci ds. własności intelektualnej, konsultanci i specjaliści ds. wspierania innowacji, zespoły ds. komunikacji naukowej i zaangażowania politycznego, organizacje ds. wiedzy na rzecz polityki lub organizacje doradztwa naukowego i specjaliści ds. zaangażowania obywatelskiego.
41 Research & innovation valorisation channels and tools [Kanały i narzędzia waloryzacji badań naukowych i innowacji] - Urząd Publikacji UE (europa.eu).
42 Jeżeli chodzi o tworzenie infrastruktury badawczej lub technologicznej, zob. komunikat Komisji "Zasady ramowe pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną" (Dz.U. C 414 z 28.10.2022, s. 1).
43 Program "Cyfrowa Europa".
44 Inicjatywa "Czipy dla Europy".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024