Zalecenie 3/2023 (2024/626) w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania gładzicą i witlinkiem

ZALECENIE nr 3/2023 SPECJALNEGO KOMITETU DS. RYBOŁÓWSTWA, USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. Q) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 1 grudnia 2023 r.
w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania gładzicą i witlinkiem [2024/626]

SPECJALNY KOMITET DS. RYBOŁÓWSTWA,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa"), w szczególności jej art. 504 i art. 508 ust. 2 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 504 ust. 1 umowy stanowi, że Unia Europejska i Zjednoczone Królestwo (każde z osobna "Strona", razem "Strony") zwracają się do Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) o opinię w sprawie dostosowania obszarów zarządzania i jednostek oceny stosowanych przez ICES w odniesieniu do stad oznaczonych gwiazdką w załączniku 35.

(2) Są to: (i) złocica i szkarłacica (Morze Północne), L/W/2AC4-C; (ii) gładzica (kanał La Manche), PLE/7DE; (iii) turbot i nagład (Morze Północne), T/B/2AC4-C; oraz (iv) witlinek (Morze Celtyckie), WHG/7X7A-C.

(3) W dniu 24 lipca 2023 r. Strony przyjęły zalecenie dotyczące dostosowania obszarów zarządzania w odniesieniu do złocicy, szkarłacicy, turbota i nagłada 1 .

(4) Art. 504 ust. 2 umowy przewiduje, że w terminie sześciu miesięcy od otrzymania opinii Strony wspólnie zapoznają się z tą opinią i wspólnie rozważają dostosowania w obszarach zarządzania danymi stadami, z myślą o wspólnym ustaleniu zmian w wykazie stad i udziałów określonym w załączniku 35.

(5) Strony ustaliły konkluzje w odniesieniu do tych wspólnych wniosków skierowanych do ICES na temat czterech stad na posiedzeniu Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w dniu 21 października 2022 r. Ponadto w dniach 27 i 30 marca 2023 r. ICES wydała opinie dotyczące odpowiednio: (i) witlinka (Morze Celtyckie); oraz (ii) gładzicy (kanał La Manche).

(6) Obecnie witlinkiem (Morze Celtyckie) WHG/7X7A-C oraz gładzicą (kanał La Manche) PLE/7DE, zarządza się w ramach łącznego TAC obejmującego więcej niż jedno stado biologiczne, natomiast ICES wydaje opinie na poziomie stada biologicznego:

- witlinek (Morze Celtyckie) WHG/7X7A-C obejmuje dwa różne stada witlinka: stado w Morzu Celtyckim (części zachodnia i centralna kanału La Manche; rejony 7.b-c i 7.e-k) oraz; stado w części wschodniej kanału La Manche (rejon 7d), które stanowi część szerzej pojętego stada w Morzu Północnym i we wschodniej części kanału La Manche, gdzie udział rejonu 7d w TAC WHG/7X7A-C jest uzgadniany w ramach konsultacji trójstronnych między Zjednoczonym Królestwem, Norwegią i Unią.

- Gładzica (kanał La Manche) PLE/7DE, obejmuje dwa różne stada gładzicy (gładzica we wschodniej części kanału La Manche 7d i gładzica w zachodniej części kanału La Manche 7e), którymi zarządza się w ramach jednego TAC. Ponadto ten jeden TAC dla rejonów 7.d. i 7e opiera się na prognozowanych przez ICES połowach w każdym obszarze, które uwzględniają przepływy migracyjne w obie strony między stadami, w tym gładzicy w Morzu Północnym, która w załączniku 36 do umowy jest objęta odrębnym TAC (PLE/2A3AX4).

(7) W swojej rocznej opinii z 30 czerwca 2023 r. w sprawie witlinka i gładzicy ICES zaleciła wdrożenie zarządzania wit- linkiem na poziomie stada, a gładzicy na poziomie obszaru, z uwzględnieniem migracji. W zaleceniu ICES zwróciła uwagę, że mieszając obszary biologiczne i obszary TAC w odniesieniu do różnych stad witlinka i gładzicy, trudno będzie osiągnąć cel, jakim jest prowadzenie połowów na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) w odniesieniu do obu stad.

(8) Art. 508 ust. 2 lit. d) umowy stanowi, że Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa może przyjmować zalecenia dotyczące współpracy w zakresie zrównoważonego zarządzania rybołówstwem w ramach działu piątego (Rybołówstwo) umowy.

(9) Strony uznają, że dostosowanie obszarów zarządzania stadami może być dobrym rozwiązaniem, aby ustalić zrównoważone uprawnienia do połowów.

(10) Strony odnotowały potencjalne wyzwania społeczne i gospodarcze, które mogą wyniknąć z przejścia na zalecany w opinii ICES jeden obszar zarządzania stadem, w tym ze stosowania obowiązku wyładunku. Strony uważają, że elastyczność, polegająca np. na wymianie kontyngentów między Stronami, mogłaby złagodzić te krótkoterminowe skutki społeczne i gospodarcze oraz że elastyczność ta może być uwzględniana przy corocznych konsultacjach między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem i odzwierciedlana w pisemnym protokole z tych konsultacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Artykuł  1

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w ramach corocznych konsultacji prowadzonych na podstawie art. 498 umowy Strony zarządzały witlinkiem w rejonach 7.b-c i 7.e-k oddzielnie od witlinka w podobszarze 4 i rejonie 7.d, określając oddzielnie w przypisie do pisemnego protokołu z corocznych konsultacji maksymalne ilości witlinka, które można poławiać w rejonie 7.d oraz w rejonach 7.b-c, e-k w ramach TAC dla Morza Celtyckiego (WHG/7X7A-C).

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca ponadto, aby ogólna kwota przydzielona na rejon 7.d odpowiadała kwocie uprawnień do połowów witlinka w Morzu Północnym i we wschodniej części kanału La Manche określonej w corocznych trójstronnych konsultacjach między Zjednoczonym Królestwem, Norwegią i Unią.

Artykuł  2

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w ramach corocznych konsultacji prowadzonych na podstawie art. 498 umowy Strony zarządzały gładzicą w rejonach 7.d i 7.e na poziomie jednego obszaru, określając w przypisie do pisemnego protokołu z corocznych konsultacji oddzielnie maksymalne ilości gładzicy, które można poławiać w rejonie 7.d oraz w rejonie 7.e w ramach TAC dla kanału la Manche (PLE/7DE).

Artykuł  3

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w celu uwzględnienia potencjalnych skutków społecznych i gospodarczych w ramach corocznych konsultacji zgodnie z art. 498 umowy Strony rozważyły środki łagodzące.

Sporządzono w Brukseli i Londynie dnia 1 grudnia 2023 r.
1 Zalecenie nr 2/2023 Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa, ustanowionego na mocy art. 8 ust. 1 lit. q) Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony z dnia 24 lipca 2023 r. w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania złocicą, szkarłacicą, turbotem i nagładem (Dz.U. L 198 z 8.8.2023, s. 44).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024