uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu 1 , w szczególności jej art. 7,
(1) W komunikacie Komisji w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 2 określono wdrożenie inteligentnych systemów transportowych ("ITS") jako kluczowe działanie na rzecz osiągnięcia opartej na sieci i zautomatyzowanej multimodalnej mobilności, a tym samym przyczyniające się do przekształcenia europejskiego systemu transportowego, aby zrealizować cel efektywnej, bezpiecznej, zrównoważonej, inteligentnej i odpornej mobilności. W strategii zapowiedziano przegląd rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/1926 3 w celu uwzględnienia obowiązkowej dostępności dynamicznych zbiorów danych, które są niezbędne z punktu widzenia osiągnięcia celów politycznych tej strategii; zapowiedziano też ocenę zapotrzebowania na działania regulacyjne dotyczące praw i obowiązków dostawców usług cyfrowych w zakresie podróży multimodalnych.
(2) W ramach Europejskiego Zielonego Ładu 4 podkreślono obok inteligentnych systemów zarządzania ruchem, możliwych dzięki transformacji cyfrowej, coraz większą rolę zautomatyzowanej i opartej na sieci multimodalnej mobilności oraz cel wspierania nowych usług zrównoważonego transportu i mobilności, które dają możliwość zmniejszenia zatorów komunikacyjnych i zanieczyszczenia środowiska, szczególnie na obszarach miejskich. Rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926 wspiera zmianę w kierunku bardziej zrównoważonych rodzajów transportu, w tym wykorzystania rodzajów aktywnych, takich jak chodzenie pieszo i jazda na rowerze. Wprowadzając obowiązek zapewnienia dostępności zbiorów danych dynamicznych i nowych zbiorów danych statycznych, historycznych i obserwowanych zgodnie z propozycją zawartą w zmianach rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926, usługi w zakresie informacji o podróżach multimodalnych mogą poprawić jakość informacji i usług dla pasażerów, aby zwiększyć multimodalną mobilność i zredukować emisje zgodnie z celami określonymi w Europejskim Zielonym Ładzie.
(3) W europejskiej strategii w zakresie danych 5 opisano, w jaki sposób udostępnienie większej ilości danych ma zasadnicze znaczenie z punktu widzenia sprostania wyzwaniom społecznym, klimatycznym i środowiskowym. W strategii podkreślono korzyści, jakie innowacje oparte na danych przyniosą obywatelom, i zaproponowano utworzenie ogól- nounijnych wspólnych, interoperacyjnych przestrzeni danych w strategicznych sektorach, w tym wspólnej europejskiej przestrzeni danych dotyczących mobilności. W tym względzie rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926 przyczynia się do większej dostępności i wymiany danych dotyczących informacji o podróżach multimodalnych. Wprowadzając obowiązek zapewnienia dostępności zbiorów danych dynamicznych, co zakłada nowelizacja rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926, więcej danych będzie udostępnianych i wymienianych zgodnie z celami europejskiej strategii w zakresie danych.
(4) W celu zachowania spójności i uniknięcia pokrywania się z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/670 6 do zakresu rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926 należy dodać konkretne rodzaje danych dotyczących parkingów, a z zakresu tego rozporządzenia delegowanego należy usunąć rodzaje danych dotyczących stacji tankowania paliwa i ładowania. Dane dotyczące parkingów, takie jak lokalizacja i dostępność miejsc parkingowych oraz sposób wnoszenia opłaty za parking, a także informacje o taryfach parkingowych uznaje się za istotne z punktu widzenia dalszego rozwoju wiarygodnych usług w zakresie informacji o podróży i powinni je udostępniać posiadacze danych, w tym organy odpowiedzialne za transport, przewoźnicy, zarządcy infrastruktury, podmioty świadczące usługi transportu na żądanie lub operatorzy parkingów.
(5) Należy zapewnić spójność z przepisami dotyczącymi praw i obowiązków pasażerów, takimi jak przepisy określone w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 7 , (UE) nr 1177/2010 8 , (UE) nr 181/2011 9 i (UE) 2021/782 10 .
(6) W stosownych przypadkach środki przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/1926 powinny uwzględniać przyszły akt w sprawie danych 11 .
(7) Dane nadal stanowią opartą na kontekście podstawę dla generowania usług w zakresie informacji o podróżach mul- timodalnych. W miarę przyspieszania wdrażania ITS w całej Unii wymaga to stałego wsparcia w postaci zwiększonego i płynnego dostępu do istniejących i nowych rodzajów danych istotnych w kontekście świadczenia usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych. W związku z tym historyczne dane na temat podróży i ruchu, w szczególności służące obliczeniu średnich opóźnień, a także dane obserwowane dotyczące opóźnień i odwołań oraz informacje o parkingach są istotne i powinny być udostępniane w celu poprawy usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych i ułatwienia pasażerom podróży. Jeżeli chodzi o historyczne i obserwowane dane na temat podróży i ruchu, należy udostępniać jedynie dane, które są istotne z punktu widzenia poprawy skuteczności usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych. Dane obserwowane dotyczące opóźnień i odwołań w połączeniu z przepisami dotyczącymi praw i obowiązków pasażerów mogą również umożliwić dostawcom usług informowanie pasażerów o przysługującym im prawie do odszkodowania. W tym kontekście posiadacze danych powinni dzielić się również informacjami o przyczynie opóźnień lub odwołań w celu oceny prawa do odszkodowania. Ponieważ cel wymiany danych obserwowanych jest powiązany z prawem pasażerów do odszkodowania w przypadku opóźnienia lub odwołania, za pośrednictwem krajowego punktu dostępu, jak określono w art. 3, powinny być udostępniane jedynie dane dotyczące godziny przyjazdu lub odjazdu, bądź obie te informacje, oraz w miarę możliwości przyczyny opóźnień lub odwołań, a nie wszystkie dane operacyjne zgromadzone podczas danej podróży. Posiadacze danych powinni przechowywać dane przez odpowiedni czas odpowiadający prawom pasażerów określonym w odpowiednich przepisach Unii, o których mowa w motywie 5.
(8) W odniesieniu do wymiany statycznych, historycznych, obserwowanych i dynamicznych danych na temat podróży i ruchu posiadacze danych powinni udostępniać te dane za pośrednictwem krajowego punktu dostępu, jak określono w art. 3, stosując normy i specyfikacje techniczne, o których mowa w art. 4 i 5. Udostępnianie może odbywać się także przy użyciu każdej innej normy, jeżeli posiadacze danych mogą udowodnić, że jest ona w pełni zgodna z normami odniesienia, i pod warunkiem udostępnienia wszystkich wymaganych informacji. W celu udowodnienia zgodności posiadacze danych mogą wykorzystywać konwertery lub walidatory.
(9) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 12 , w której określono minimalne przepisy dotyczące ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego na terenie całej Unii, pozostaje bez uszczerbku dla niniejszego rozporządzenia delegowanego.
(10) Promowanie transportu multimodalnego jest istotne z punktu widzenia osiągnięcia ogólnego celu klimatycznego Unii. Z uwagi na obecną niezadowalającą dostępność dynamicznych danych multimodalnych uważa się, że dostępność zbiorów dynamicznych danych jest niezbędna, aby wspierać stały rozwój usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych w całej Unii i w związku z tym powinna być obowiązkowa.
(11) Wszelkie przetwarzanie związane z udostępnianiem i ponownym wykorzystywaniem danych osobowych powinno być prowadzone zgodnie z przepisami Unii i przepisami państw członkowskich dotyczącymi ochrony danych osobowych i prywatności, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 13 oraz z dyrektywą 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 14 w formie, w jakiej przetransponowano je do prawa krajowego. Wymiana danych osobowych za pośrednictwem krajowych punktów dostępu nie jest konieczna z punktu widzenia osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia. W związku z tym posiadacze danych powinni wprowadzić odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia anonimizacji wszelkich danych osobowych przed ich udostępnieniem za pośrednictwem krajowych punktów dostępu.
(12) Państwa członkowskie i zainteresowane strony ITS powinny współpracować w celu uzgodnienia wspólnych definicji jakości danych z myślą o stosowaniu wspólnych wskaźników jakości danych w całym łańcuchu wartości dla danych na temat podróży i ruchu (takich jak kompletność, dokładność i aktualność danych, jak również zastosowane kontrole jakości), w szczególności w odniesieniu do usług transgranicznych. Należy je także zachęcać do pracy na rzecz ustanowienia powiązanych metod pomiaru i monitorowania jakości dla różnych rodzajów danych. Należy zachęcać państwa członkowskie do wzajemnej wymiany wiedzy, doświadczeń i najlepszych praktyk w dziedzinie jakości danych w ramach realizowanych obecnie oraz w przyszłości projektów koordynacyjnych.
(13) Usługi w zakresie informacji o podróżach multimodalnych powinny być dokładne, aby zapewnić użytkownikom końcowym jak najlepsze informacje pod względem niezawodności i terminowości. W celu poprawy jakości należy zachęcać użytkowników danych i posiadaczy danych do współpracy służącej zapewnieniu, aby dane były jak najdokładniejsze, na przykład dzięki zgłaszaniu posiadaczowi danych, od którego pochodzą dane, wszelkich nieścisłości.
(14) W celu umożliwienia skutecznego i efektywnego pod względem kosztów korzystania z krajowych punktów dostępu oraz umożliwienia użytkownikom danych wyszukiwania i korzystania ze zbiorów danych udostępnianych za pośrednictwem krajowych punktów dostępu określonych w art. 3, państwa członkowskie i zainteresowane strony ITS powinny współpracować i uzgodnić wymogi dotyczące metadanych, z uwzględnieniem schematu metadanych napDCAT-AP i kolejnych wersji.
(15) Państwa członkowskie powinny współpracować w celu harmonizacji swojego podejścia do oceny zgodności w ramach realizowanych obecnie oraz w przyszłości projektów koordynacyjnych, co pomoże we wdrażaniu rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926.
(16) W celu umożliwienia niezbędnego przygotowania do udostępnienia wszystkich zbiorów dynamicznych danych na temat podróży i ruchu określonych w niniejszym rozporządzeniu w wymaganych formatach za pośrednictwem krajowych punktów dostępu określonych w art. 3 należy zaktualizować termin dostarczenia takich danych. Ponadto należy również określić termin dostarczenia nowych zbiorów statycznych, historycznych i obserwowanych danych na temat podróży i ruchu.
(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Parlamentu Europejskiego i Rady 15 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 25 lipca 2023 r.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2023 r.
Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.
27.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.
27.12.2025W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.490 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/490 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych |
| Data aktu: | 29/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 04/03/2024 |