uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 2 , w szczególności art. 6 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 3 , w szczególności w art. 21 i art. 140 ust. 4,
uwzględniając propozycję Rady ds. Nadzoru,
(1) Zgodnie z art. 75 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 4 właściwe organy są zobowiązane do gromadzenia informacji ujawnianych zgodnie z kryteriami ujawniania informacji ustanowionymi w art. 450 ust. 1 lit. g), h), i) oraz k) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 , a także informacji przekazywanych przez instytucje na temat zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, oraz wykorzystują te informacje w celu przeprowadzenia analiz porównawczych tendencji i praktyk w dziedzinie wynagrodzeń. Właściwe organy przekazują następnie te informacje Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB).
(2) Informacje dotyczące analizy porównawczej, które mają być gromadzone przez właściwe organy, zostały dodatkowo zharmonizowane i doprecyzowane przez EUNB w wytycznych dotyczących analiz porównawczych praktyk w dziedzinie wynagrodzeń, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć oraz zatwierdzonych wyższych stosunków zmiennych składników wynagrodzenia do składników stałych na podstawie dyrektywy 2013/36/UE (EBA/GL/2022/06) 6 , a także w wytycznych w sprawie procesu gromadzenia danych dotyczących osób o wysokich zarobkach na mocy dyrektywy 2013/36/UE i dyrektywy (UE) 2019/2034 (EBA/GL/2022/08) 7 . Wytyczne EUNB EBA/GL/2022/06 i EBA/GL/2022/08 stanowią, że w przypadku, gdy odpowiedzialność za nadzór spoczywa na Europejskim Banku Centralnym (EBC), właściwe organy powinny koordynować gromadzenie danych między sobą i przekazywać sobie nawzajem niezbędne dane i informacje w celu zapewnienia, aby tylko jeden zestaw danych dla każdego państwa członkowskiego był gromadzony i przekazywany do EUNB 8 .
(3) Zgodnie z art. 75 ust. 1 i 2 dyrektywy 2013/36/UE właściwe organy muszą przekazywać EUNB odpowiednie dane dotyczące polityki wynagrodzeń i zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, aby umożliwić EUNB analizę porównawczą tendencji i praktyk w dziedzinie wynagrodzeń w skali Unii. Analiza porównawcza pozwala na identyfikację zmian rok do roku i wskazuje na różnice między grupami/instytucjami w zależności od tego, gdzie w Unii mają one siedzibę. Aby zapewnić porównywalność, dane przekazywane EUNB muszą być spójne. Dane, które należy przekazywać na potrzeby analizy porównawczej, dotyczą istotnych i mniej istotnych nadzorowanych podmiotów.
(4) W ramach współpracy w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym, określonych w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, EBC posiada wyłączną kompetencję w zakresie wykonywania, do celów nadzoru ostrożnościowego, zadań określonych w art. 4 ust. 1 lit. e) tego rozporządzenia. Przy wykonywaniu tych zadań EBC zapewnia zgodność z przepisami prawa unijnego nakładającymi na instytucje kredytowe wymogi ostrożnościowe w dziedzinie wynagrodzeń.
(5) Zgodnie z art. 140 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) nadzorowane podmioty przekazują swojemu odpowiedniemu właściwemu organowi krajowemu informacje, które zgodnie z właściwym prawem unijnym należy przekazywać regularnie. Jeżeli wyraźnie nie postanowiono inaczej, wszelkie informacje objęte sprawozdawczością nadzorowanych podmiotów podlegają przekazywaniu do właściwych organów krajowych. Organy te dokonują wstępnego sprawdzenia danych i udostępniają informacje przekazane przez nadzorowane podmioty EBC.
(6) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i art. 21 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) zarówno EBC, jak i właściwe organy krajowe podlegają obowiązkowi wymiany informacji. Z zastrzeżeniem uprawnienia EBC do bezpośredniego otrzymywania informacji sprawozdawczych od instytucji kredytowych oraz do posiadania bezpośredniego i stałego dostępu do takich informacji właściwe organy krajowe w szczególności mają obowiązek przekazywać EBC wszystkie informacje niezbędne do celów wykonywania zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, z uwzględnieniem potrzeby koordynacji między organami w celu przekazywania tylko jednego zestawu danych na państwo członkowskie.
(7) Na potrzeby wykonywania zadań EBC dotyczących polityki i praktyk w zakresie wynagrodzeń należy doprecyzować sposób, w jaki właściwe organy krajowe przekazują EBC informacje, które otrzymują od nadzorowanych podmiotów. W szczególności bardziej szczegółowego określenia wymagają wzory, częstotliwość i terminy przedkładania EBC tych informacji, a także szczegóły kontroli jakości danych wykonywanej przez właściwe organy krajowe przed przekazaniem informacji EBC.
(8) Dane, które należy przekazywać właściwym organom na potrzeby analizy porównawczej wynagrodzeń, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, zatwierdzonych wyższych wskaźników i osób o wysokich zarobkach, zostały szczegółowo opisane w wytycznych EUNB EBA/GL/2022/06 i EBA/GL/2022/08. Aby uniknąć niespójności w zakresie informacji, które właściwe organy krajowe powinny przekazywać EBC, niniejsza decyzja zawiera w stosownych przypadkach odniesienia do tych wytycznych EUNB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.461 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2024/2 (2024/461) w sprawie przekazywania przez właściwe organy krajowe Europejskiemu Bankowi Centralnemu informacji na temat wynagrodzeń, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, zatwierdzonych wyższych wskaźników, osób o wysokich zarobkach i praktyk w zakresie różnorodności na szczeblu organu zarządzającego do celów analizy porównawczej (EBC/2024/2) |
| Data aktu: | 29/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 08/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 08/02/2024 |