Decyzja 50/2021 (2024/46) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 50/2021
z dnia 5 lutego 2021 r.
zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG [2024/46]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do obowiązku rozliczania, zawieszania obowiązku rozliczania, wymogów dotyczących zgłaszania, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego, rejestracji repozytoriów transakcji i nadzoru nad nimi, a także wymogów dotyczących repozytoriów transakcji 1 .

(2) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt 31bc (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012) w załączniku IX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1.
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 R 0834: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. (Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 42).";

2.
po dostosowaniu e) wprowadza się dostosowanie w brzmieniu:

"ea) w art. 4a ust. 2 i art. 10 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »17 czerwca 2019 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r.«";

3.
po dostosowaniu f) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"fa) w art. 6a:

(i) w ust. 1 i 2 po słowie »Komisji« wprowadza się słowa »i, w odniesieniu do państw EFTA, Urzędu Nadzoru EFTA«;

(ii) w ust. 4 dodaje się akapity w brzmieniu:

»W odniesieniu do państw EFTA, bez zbędnej zwłoki po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, i na podstawie uzasadnienia i dowodów przedstawionych przez ESMA, Urząd Nadzoru EFTA zawiesza - w drodze decyzji - obowiązek rozliczania w odniesieniu do konkretnych klas instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym albo do konkretnego rodzaju kontrahentów, o których mowa w ust. 1, albo odrzuca wniosek o zawieszenie. W przypadku odrzucenia wniosku o zawieszenie Urząd Nadzoru EFTA przedstawia ESMA pisemne uzasadnienie tej decyzji. Urząd Nadzoru EFTA bezzwłocznie informuje o tym Stały Komitet Państw EFTA i przekazuje mu uzasadnienie przekazane ESMA. Informacje takie nie są podawane do wiadomości publicznej.

Komisja i Urząd Nadzoru EFTA współpracują w celu uzgodnienia identycznych stanowisk w sprawie zawieszenia obowiązku rozliczania i, w stosownych przypadkach, obowiązku obrotu, oraz w sprawie przedłużenia zawieszenia na podstawie ust. 8.«;

(iii) w ust. 8 akapit pierwszy w odniesieniu do państw EFTA słowa »Komisja może - w drodze aktu wykonawczego -« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA może - w drodze decyzji -«;

(iv) w ust. 8 akapit trzeci po słowie »Rada« dodaje się słowa »i Stały Komitet Państw EFTA«;

(v) w ust. 8 akapit czwarty w odniesieniu do państw EFTA słowa »akt wykonawczy« odczytuje się jako »decyzja Urzędu Nadzoru EFTA«;

fb) w art. 9 ust. 1 w odniesieniu do państw EFTA słowa »12 lutego 2014 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 206/2016 z dnia 30 września 2016 r.«.";

4.
tekst dostosowania g) otrzymuje brzmienie:

"w art. 11 ust. 3 w odniesieniu do państw EFTA słowa »16 sierpnia 2012 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 206/2016 z dnia 30 września 2016 r.«.";

5.
tekst dostosowania r) pkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"w odniesieniu do państw EFTA w ust. 2, 3, 4 i 5 oraz ust. 6 zdania pierwsze i drugie słowo »ESMA« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA«";

6.
tekst dostosowania s) pkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"w odniesieniu do państw EFTA w ust. 2-8 oraz w ust. 9 zdanie pierwsze, drugie i trzecie słowo »ESMA« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA«";

7.
tekst dostosowania t) pkt (v) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 4 i 6 po słowie »ESMA« dodaje się słowa »lub Urząd Nadzoru EFTA«";

8.
dostosowania t) pkt (iv) i t) pkt (v) otrzymują odpowiednio oznaczenia t) pkt (v) i t) pkt (iv);
9.
tekst dostosowania w) pkt (i) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 1 po akapicie drugim dodaje się akapity w brzmieniu:

»Przed przygotowaniem jakiegokolwiek projektu na potrzeby Urzędu Nadzoru EFTA zgodnie z art. 73 ust. 1 i dotyczącego okresowej kary pieniężnej zgodnie z art. 66 ESMA zapewnia osobom, których dotyczy postępowanie, możliwość przedstawienia swojego stanowiska w odniesieniu do ustaleń. Podstawę projektów ESMA mogą stanowić wyłącznie ustalenia, co do których osoby, których dotyczy postępowanie, mogły przedstawić swoje stanowisko.

Podstawę decyzji Urzędu Nadzoru EFTA przyjętych zgodnie z art. 73 ust. 1 i dotyczących okresowej kary pieniężnej zgodnie z art. 66 mogą stanowić wyłącznie ustalenia, co do których osoby, których dotyczy postępowanie, mogły przedstawić swoje stanowisko.

Akapity trzeci i czwarty niniejszego ustępu nie mają zastosowania do decyzji, o których mowa w art. 73 ust. 1 lit. a), c) i d), jeżeli konieczne jest podjęcie pilnych działań w celu zapobieżenia istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla systemu finansowego lub zapobieżenia istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla integralności, przejrzystości, skuteczności i uporządkowanego funkcjonowania rynków finansowych, w tym dla stabilności lub prawidłowości danych zgłaszanych do repozytorium transakcji. W takiej sytuacji ESMA może przygotować projekt, a Urząd Nadzoru EFTA może przyjąć decyzję tymczasową. ESMA zapewni osobom, których dotyczy postępowanie, możliwość przedstawienia swojego stanowiska najszybciej jak to możliwe po przygotowaniu takiego projektu.«";

11.
skreśla się dostosowanie zd) pkt (iii);
12.
tekst dostosowania zh) pkt (i) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 1 po akapicie pierwszym dodaje się akapity w brzmieniu:

»Przez okres dwóch lat od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r. obowiązek rozliczania określony w art. 4 nie ma zastosowania do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, co do których można obiektywnie stwierdzić za pomocą pomiarów, że redukują ryzyka inwestycji bezpośrednio związane z wypłacalnością finansową systemów programów emerytalnych, które mają siedzibę w państwie EFTA, ani do podmiotów, które mają siedzibę w państwie EFTA, utworzonych w celu realizacji świadczeń wyrównawczych na rzecz uczestników takich systemów w przypadku niewykonania zobowiązania.

Obowiązek rozliczania określony w art. 4 nie ma zastosowania do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, o których mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, zawartych przez systemy programów emerytalnych od dnia 2 lipca 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r.«".

Artykuł  2

Teksty rozporządzenia (UE) 2019/834 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 lutego 2021 r. pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG *.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2021 r.

* Wskazano wymogi konstytucyjne.

1 Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 42.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024