Decyzja 50/2021 (2024/46) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 50/2021
z dnia 5 lutego 2021 r.
zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG [2024/46]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do obowiązku rozliczania, zawieszania obowiązku rozliczania, wymogów dotyczących zgłaszania, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego, rejestracji repozytoriów transakcji i nadzoru nad nimi, a także wymogów dotyczących repozytoriów transakcji 1 .

(2) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt 31bc (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012) w załączniku IX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1.
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 R 0834: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. (Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 42).";

2.
po dostosowaniu e) wprowadza się dostosowanie w brzmieniu:

"ea) w art. 4a ust. 2 i art. 10 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »17 czerwca 2019 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r.«";

3.
po dostosowaniu f) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"fa) w art. 6a:

(i) w ust. 1 i 2 po słowie »Komisji« wprowadza się słowa »i, w odniesieniu do państw EFTA, Urzędu Nadzoru EFTA«;

(ii) w ust. 4 dodaje się akapity w brzmieniu:

»W odniesieniu do państw EFTA, bez zbędnej zwłoki po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, i na podstawie uzasadnienia i dowodów przedstawionych przez ESMA, Urząd Nadzoru EFTA zawiesza - w drodze decyzji - obowiązek rozliczania w odniesieniu do konkretnych klas instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym albo do konkretnego rodzaju kontrahentów, o których mowa w ust. 1, albo odrzuca wniosek o zawieszenie. W przypadku odrzucenia wniosku o zawieszenie Urząd Nadzoru EFTA przedstawia ESMA pisemne uzasadnienie tej decyzji. Urząd Nadzoru EFTA bezzwłocznie informuje o tym Stały Komitet Państw EFTA i przekazuje mu uzasadnienie przekazane ESMA. Informacje takie nie są podawane do wiadomości publicznej.

Komisja i Urząd Nadzoru EFTA współpracują w celu uzgodnienia identycznych stanowisk w sprawie zawieszenia obowiązku rozliczania i, w stosownych przypadkach, obowiązku obrotu, oraz w sprawie przedłużenia zawieszenia na podstawie ust. 8.«;

(iii) w ust. 8 akapit pierwszy w odniesieniu do państw EFTA słowa »Komisja może - w drodze aktu wykonawczego -« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA może - w drodze decyzji -«;

(iv) w ust. 8 akapit trzeci po słowie »Rada« dodaje się słowa »i Stały Komitet Państw EFTA«;

(v) w ust. 8 akapit czwarty w odniesieniu do państw EFTA słowa »akt wykonawczy« odczytuje się jako »decyzja Urzędu Nadzoru EFTA«;

fb) w art. 9 ust. 1 w odniesieniu do państw EFTA słowa »12 lutego 2014 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 206/2016 z dnia 30 września 2016 r.«.";

4.
tekst dostosowania g) otrzymuje brzmienie:

"w art. 11 ust. 3 w odniesieniu do państw EFTA słowa »16 sierpnia 2012 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 206/2016 z dnia 30 września 2016 r.«.";

5.
tekst dostosowania r) pkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"w odniesieniu do państw EFTA w ust. 2, 3, 4 i 5 oraz ust. 6 zdania pierwsze i drugie słowo »ESMA« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA«";

6.
tekst dostosowania s) pkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"w odniesieniu do państw EFTA w ust. 2-8 oraz w ust. 9 zdanie pierwsze, drugie i trzecie słowo »ESMA« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA«";

7.
tekst dostosowania t) pkt (v) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 4 i 6 po słowie »ESMA« dodaje się słowa »lub Urząd Nadzoru EFTA«";

8.
dostosowania t) pkt (iv) i t) pkt (v) otrzymują odpowiednio oznaczenia t) pkt (v) i t) pkt (iv);
9.
tekst dostosowania w) pkt (i) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 1 po akapicie drugim dodaje się akapity w brzmieniu:

»Przed przygotowaniem jakiegokolwiek projektu na potrzeby Urzędu Nadzoru EFTA zgodnie z art. 73 ust. 1 i dotyczącego okresowej kary pieniężnej zgodnie z art. 66 ESMA zapewnia osobom, których dotyczy postępowanie, możliwość przedstawienia swojego stanowiska w odniesieniu do ustaleń. Podstawę projektów ESMA mogą stanowić wyłącznie ustalenia, co do których osoby, których dotyczy postępowanie, mogły przedstawić swoje stanowisko.

Podstawę decyzji Urzędu Nadzoru EFTA przyjętych zgodnie z art. 73 ust. 1 i dotyczących okresowej kary pieniężnej zgodnie z art. 66 mogą stanowić wyłącznie ustalenia, co do których osoby, których dotyczy postępowanie, mogły przedstawić swoje stanowisko.

Akapity trzeci i czwarty niniejszego ustępu nie mają zastosowania do decyzji, o których mowa w art. 73 ust. 1 lit. a), c) i d), jeżeli konieczne jest podjęcie pilnych działań w celu zapobieżenia istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla systemu finansowego lub zapobieżenia istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla integralności, przejrzystości, skuteczności i uporządkowanego funkcjonowania rynków finansowych, w tym dla stabilności lub prawidłowości danych zgłaszanych do repozytorium transakcji. W takiej sytuacji ESMA może przygotować projekt, a Urząd Nadzoru EFTA może przyjąć decyzję tymczasową. ESMA zapewni osobom, których dotyczy postępowanie, możliwość przedstawienia swojego stanowiska najszybciej jak to możliwe po przygotowaniu takiego projektu.«";

11.
skreśla się dostosowanie zd) pkt (iii);
12.
tekst dostosowania zh) pkt (i) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 1 po akapicie pierwszym dodaje się akapity w brzmieniu:

»Przez okres dwóch lat od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r. obowiązek rozliczania określony w art. 4 nie ma zastosowania do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, co do których można obiektywnie stwierdzić za pomocą pomiarów, że redukują ryzyka inwestycji bezpośrednio związane z wypłacalnością finansową systemów programów emerytalnych, które mają siedzibę w państwie EFTA, ani do podmiotów, które mają siedzibę w państwie EFTA, utworzonych w celu realizacji świadczeń wyrównawczych na rzecz uczestników takich systemów w przypadku niewykonania zobowiązania.

Obowiązek rozliczania określony w art. 4 nie ma zastosowania do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, o których mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, zawartych przez systemy programów emerytalnych od dnia 2 lipca 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r.«".

Artykuł  2

Teksty rozporządzenia (UE) 2019/834 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 lutego 2021 r. pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG *.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2021 r.

* Wskazano wymogi konstytucyjne.

1 Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 42.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 50/2021 (2024/46) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG
Data aktu: 05/02/2021
Data ogłoszenia: 11/01/2024
Data wejścia w życie: 11/01/2024