Decyzja wykonawcza 2024/458 w sprawie utworzenia konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury cyfrowej dla Sojuszu na potrzeby technologii językowych (ALT-EDIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/458
z dnia 1 lutego 2024 r.
w sprawie utworzenia konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury cyfrowej dla Sojuszu na potrzeby technologii językowych (ALT-EDIC)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiającą program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 3 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją (UE) 2022/2481 uprawniono Komisję do utworzenia konsorcjów na rzecz europejskiej infrastruktury cyfrowej ("EDIC").

(2) 5 grudnia 2023 r. Bułgaria, Chorwacja, Francja, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Niderlandy, Polska i Słowenia wezwały Komisję do utworzenia konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury cyfrowej dla Sojuszu na potrzeby technologii językowych (ALT-EDIC). Grecja przyłączyła się do tego wniosku 16 stycznia 2024 r.

(3) Jako przyjmujące państwo członkowskie Francja złożyła oświadczenie zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) decyzji (UE) 2022/2481, w którym uznała ALT-EDIC za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE oraz za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 11 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady (UE) 2020/262 2  od dnia ustanowienia EDIC.

(4) Komisja oceniła wniosek na podstawie art. 14 ust. 2 decyzji (UE) 2022/2481 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w art. 13-21 decyzji (UE) 2022/2481.

(5) Zgodnie z art. 13 ust. 3 decyzji (UE) 2022/2481 w sprawie utworzenia ALT-EDIC skonsultowano się z komitetem ustanowionym na podstawie art. 23 ust. 1 wspomnianej decyzji; komitet ten wydał pozytywną opinię.

(6) ALT-EDIC ma na celu rozwój wspólnej europejskiej infrastruktury w zakresie technologii językowych, aby zwiększyć potencjał Europy, zwiększyć konkurencyjność i utrzymać różnorodność językową i bogactwo kulturowe Europy.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Cyfrowej Dekady ustanowionego w art. 23 ust. 1 decyzji (UE) 2022/2481,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym tworzy się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury cyfrowej dla Sojuszu na potrzeby technologii językowych (ALT-EDIC).
2. 
AlT-EDIC posiada osobowość prawną i posiada, w każdym z państw członkowskich, zdolność do czynności prawnych o najszerszym zakresie przyznawaną podmiotom prawnym na podstawie prawa krajowego danego państwa członkowskiego. ALT-EDIC może w szczególności nabywać, być właścicielem lub zbywać mienie ruchome i nieruchome oraz własność intelektualną, zawierać umowy i być stroną w postępowaniach sądowych.
3. 
Zasadnicze elementy statutu ALT-EDIC uzgodnione przez jego członków, są załączone do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU ALT-EDIC

1)
Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. c) decyzji (UE) 2022/2481:
Artykuł  2

Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy

[...]

2. 
Nazwa EDIC, o której mowa w ust. 1, brzmi: "Sojusz na potrzeby technologii językowych - ALT-EDIC", zwany dalej "ALT-EDIC".
3. 
Siedziba statutowa ALT-EDIC znajduje się w Villers-Cotterets, Francja.
2)
Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. d) decyzji (UE) 2022/2481:
Artykuł  27

Czas trwania

ALT-EDIC ustanawia się na czas nieokreślony.

Artykuł  28

Likwidacja

1. 
Decyzję o likwidacji ALT-EDIC podejmuje zgromadzenie członków zgodnie z art. 10.
2. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od przyjęcia decyzji o likwidacji ALT-EDIC, ALT-EDIC powiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
3. 
Aktywa pozostałe po spłacie długów ALT-EDIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanego rocznego wkładu na rzecz ALT-EDIC, jak określono w art. 9, lub przekazuje innemu podmiotowi prawnemu, jeżeli podmiot ten kontynuuje działalność EDIC.
4. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od zakończenia procedury likwidacji, ALT-EDIC powiadamia Komisję o tym fakcie.
5. 
ALT-EDIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
3)
Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. e) decyzji (UE) 2022/2481:
Artykuł  19

Odpowiedzialność i ubezpieczenie

1. 
ALT-EDIC odpowiada za swoje długi.
2. 
Odpowiedzialność finansowa członków za długi ALT-EDIC jest ograniczona do wysokości ich odpowiednich wkładów wniesionych na rzecz EDIC, jak określono w załączniku III.
3. 
Unia Europejska nie ponosi odpowiedzialności za długi ALT-EDIC.
4. 
ALT-EDIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą ryzyko związane z jego działalnością.
4)
Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. i) decyzji (UE) 2022/2481:
Artykuł  18

Zwolnienia z podatku i akcyzy

1. 
Zwolnienia z VAT na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE ograniczają się do zakupów dokonywanych przez ALT-EDIC oraz przez członków ALT-EDIC, które są przeznaczone do oficjalnego i wyłącznego użytku ALT-EDIC, pod warunkiem że takich zakupów dokonuje się wyłącznie na potrzeby niemającej charakteru gospodarczego działalności ALT-EDIC zgodnej z przedmiotem jego działalności.
2. 
Zwolnienia z VAT ograniczone są do zakupów o wartości przekraczającej 300 EUR.
3. 
Zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 11 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady (UE) 2020/262 ograniczają się do zakupów dokonywanych przez ALT-EDIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku ALT-EDIC, pod warunkiem że (i) takich zakupów dokonuje się wyłącznie na potrzeby niemającej charakteru gospodarczego działalności ALT-EDIC zgodnej z przedmiotem jego działalności i (ii) że wartość zakupu przekracza kwotę 300 EUR.
4. 
Procedura na szczeblu krajowym niezbędna do zarejestrowania ALT-EDIC jako organizacji międzynarodowej zostanie rozpoczęta w dniu utworzenia ALT-EDIC.
1 Dz.U. L 323 z 19.12.2022, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/2481/oj.
2 Dyrektywa Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiająca ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (Dz.U. L 58 z 27.2.2020, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2020/262/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.458

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/458 w sprawie utworzenia konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury cyfrowej dla Sojuszu na potrzeby technologii językowych (ALT-EDIC)
Data aktu: 01/02/2024
Data ogłoszenia: 07/02/2024
Data wejścia w życie: 07/02/2024