Rozporządzenie wykonawcze 2024/453 w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego we Włoszech

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/453
z dnia 5 lutego 2024 r.
w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego we Włoszech

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 220 ust. 1 akapit pierwszy lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W okresie od 1 stycznia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r. Włochy potwierdziły i zgłosiły 23 ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5. Gatunki, których to dotyczy, to pisklęta Gallus domesticus, kury nioski, indyki, kaczki i perliczki.

(2) Włochy niezwłocznie i skutecznie wprowadziły wszelkie niezbędne środki w zakresie zdrowia zwierząt i środki weterynaryjne wymagane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 2  i rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/687 3 .

(3) W szczególności Włochy wprowadziły środki kontroli, monitorowania i zapobiegania oraz ustanowiły obszary zapowietrzone i zagrożone ("obszary objęte ograniczeniami") zgodnie z decyzjami wykonawczymi Komisji (UE) 2022/53 4 , (UE) 2022/106 5 , (UE) 2022/145 6 , (UE) 2022/198 7 , (UE) 2022/257 8 , (UE) 2022/349 9 , (UE) 2022/417 10 , (UE) 2022/454 11 , (UE) 2022/522 12 , (UE) 2022/623 13  i (UE) 2022/690 14 .

(4) Włochy poinformowały Komisję, że niezbędne środki w zakresie zdrowia i środki weterynaryjne zastosowane w celu powstrzymania i zwalczenia choroby miały negatywne skutki dla bardzo wielu podmiotów i że podmioty te poniosły straty w dochodach, które nie kwalifikują się do wkładu finansowego Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 15 .

(5) W dniu 27 lutego 2023 r. Komisja otrzymała od władz Włoch formalny wniosek o częściowe sfinansowanie niektórych środków nadzwyczajnych na podstawie art. 220 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przypadków potwierdzonych w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r. W dniach 14 marca 2023 r., 17 maja 2023 r., 6 grudnia 2023 r. i 12 stycznia 2024 r. władze włoskie wyjaśniły i udokumentowały swój wniosek.

(6) W wyniku zastosowania środków w zakresie zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych, o których mowa w motywie 3, przedłużono okresy likwidacji w gospodarstwach, zabroniono umieszczania ptactwa i ograniczono przemieszczanie w gospodarstwach utrzymujących wszelkiego rodzaju drób położonych w obszarach objętych ograniczeniami. Doprowadziło to do strat w produkcji jaj wylęgowych, jaj spożywczych, żywych zwierząt i mięsa drobiowego w tych gospodarstwach, ale również do strat spowodowanych zniszczeniem i zaszeregowaniem do niższej kategorii jaj i mięsa.

(7) Zgodnie z art. 220 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Unia jest zobowiązana do zapewnienia częściowego finansowania nadzwyczajnych środków wspierania rynku odpowiadającego 50 % wydatków poniesionych przez Włochy. Komisja powinna ustalić maksymalne ilości kwalifikujące się do finansowania w odniesieniu do każdego nadzwyczajnego środka wspierania rynku po rozpatrzeniu przedłożonego przez Włochy wniosku odnoszącego się do ognisk choroby potwierdzonych w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r.

(8) Aby uniknąć ryzyka nadmiernej rekompensaty, kwota ryczałtowa częściowego finansowania powinna opierać się na badaniach technicznych i ekonomicznych lub dokumentach księgowych oraz powinna być ustalona na odpowiednim poziomie dla każdego zwierzęcia i produktu w zależności od kategorii.

(9) W celu uniknięcia ryzyka podwójnego finansowania poniesione straty nie mogą być stratami już zrekompensowanymi w ramach pomocy państwa lub ubezpieczenia, a częściowe finansowanie przez Unię na podstawie niniejszego rozporządzenia powinno być ograniczone do kwalifikujących się zwierząt i produktów, w odniesieniu do których nie otrzymano wkładu finansowego Unii na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/690.

(10) Zakres i czas obowiązywania nadzwyczajnych środków wspierania rynku przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu należy ograniczyć do tego, co jest absolutnie niezbędne do wsparcia rynku. W szczególności nadzwyczajne środki wspierania rynku powinny mieć zastosowanie wyłącznie do produkcji jaj i mięsa drobiowego w gospodarstwach położonych w obszarach objętych ograniczeniami i w okresie obowiązywania środków w zakresie zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych ustanowionych w przepisach Unii i Włoch w odniesieniu do 23 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków, potwierdzonych w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r.

(11) W celu zapewnienia elastyczności w przypadku różnicy między liczbą jaj lub zwierząt kwalifikujących się do rekompensaty a maksymalnymi wartościami określonymi w niniejszym rozporządzeniu, które oparto na szacunkach, w granicach określonych limitów rekompensata może zostać dostosowana, o ile przestrzegana jest maksymalna kwota wydatków współfinansowanych przez Unię.

(12) Ze względów budżetowych jedynie płatności dokonane przez Włochy na rzecz beneficjentów najpóźniej do dnia 30 września 2024 r. powinny kwalifikować się do częściowego finansowania przez Unię. Art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 16 , zastąpiony od dnia 1 stycznia 2023 r. art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/127 17 , nie powinien mieć zastosowania.

(13) Aby zagwarantować kwalifikowalność i prawidłowość płatności, Włochy powinny przeprowadzić kontrole ex ante.

(14) W celu zapewnienia natychmiastowego wdrożenia przez Włochy środków określonych w niniejszym rozporządzeniu powinno ono wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Unia zapewnia częściowe finansowanie odpowiadające 50 % wydatków poniesionych przez Włochy w celu wsparcia rynku jaj i mięsa drobiowego poważnie dotkniętego wystąpieniem 23 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5, które zostały wykryte i zgłoszone przez Włochy w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 30 kwietnia 2022 r.

Artykuł  2
1. 
Wydatki poniesione przez Włochy kwalifikują się do częściowego finansowania przez Unię jedynie:
a)
w okresie stosowania środków w zakresie zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych, o których mowa w przepisach Unii wymienionych w załączniku, oraz w odniesieniu do okresu ustanowionego w art. 1; oraz
b)
w odniesieniu do tych gospodarstw drobiarskich, w których zastosowano środki w zakresie zdrowia zwierząt i środki weterynaryjne, i które znajdują się w obszarach, o których mowa w przepisach Unii wymienionych w załączniku ("obszary objęte ograniczeniami"); oraz
c)
jeśli zostały wypłacone beneficjentowi przez Włochy najpóźniej do dnia 30 września 2024 r.; oraz
d)
jeżeli za okres, o którym mowa w lit. a), na zwierzę lub produkt nie przyznano żadnej rekompensaty z tytułu pomocy państwa ani ubezpieczenia i w odniesieniu do którego nie otrzymano wkładu finansowego Unii na mocy rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/690.
2. 
Żaden z wydatków poniesionych przez Włochy po dniu 30 września 2024 r. nie kwalifikuje się do finansowania unijnego, niezależnie od części wydatków, jaką stanowi.
Artykuł  3
1. 
Maksymalna kwota częściowego finansowania przez Unię wynosi 46 670 790 EUR, w następującym rozbiciu:
a)
za straty związane z przedłużonymi okresami odłogowania w obszarach objętych ograniczeniami stosuje się następujące stawki ryczałtowe:
(i)
0,020 EUR za tydzień za młodą kurę objętą kodem CN 0105 11 11- do maksymalnie 1 712 326zwierząt;
(ii)
0,062 EUR za tydzień za kurę nioskę z chowu klatkowego objętą kodem CN 0105 94 00 - do maksymalnie 2 640 927 zwierząt;
(iii)
0,070 EUR za tydzień za kurę nioskę z chowu ściółkowego objętą kodem CN 0105 94 00 - do maksymalnie 2 403 234 zwierząt;
(iv)
0,062 EUR za tydzień za kurę nioskę z chowu na wolnym wybiegu objętą kodem CN 0105 94 00 - do maksymal nie 61 052 zwierząt;
(v)
0,092 EUR za tydzień za kurę nioskę z chowu ekologicznego objętą kodem CN 0105 94 00 - do maksymalnie 96 222 zwierząt;
(vi)
0,046 EUR za tydzień za brojlera objętego kodem CN 0105 94 00 - do maksymalnie 51 416 397 zwierząt;
(vii)
0,054 EUR za tydzień za kapłona objętego kodem CN 0105 94 00 - do maksymalnie 149 980 zwierząt;
(viii)
0,077 EUR za tydzień za kurczę rasy golden objęte kodem CN 0105 94 00 - do maksymalnie 63 948 zwierząt;
(ix)
0,092 EUR za tydzień za samicę indyka objętą kodem CN 0105 99 30 - do maksymalnie 3 747 578 zwierząt;
(x)
0,152 EUR za tydzień za samca indyka objętego kodem CN 0105 99 30 - do maksymalnie 5 025 869 zwierząt;
(xi)
0,122 EUR za tydzień za samicę i samca indyka z chowu mieszanego, objęte kodem CN 0105 99 30 - do maksy malnie 11 280 zwierząt;
(xii)
0,473 EUR za tydzień za indyka reprodukcyjnego objętego kodem CN 0105 99 30 - do maksymalnie 20 263 zwierząt;
(xiii)
0,111 EUR za tydzień za kaczkę objętą kodem CN 0105 99 10 - do maksymalnie 89 600 zwierząt;
(xiv)
0,055 EUR za tydzień za perliczkę objętą kodem CN 0105 99 50 - do maksymalnie 307 904 zwierząt;
(xv)
0,299 EUR za tydzień za perliczkę reprodukcyjną objętą kodem CN 0105 99 50 - do maksymalnie 118 000 zwie rząt;
b)
za straty związane ze skróceniem cyklu produkcji (wczesny ubój zwierząt) w obszarach objętych ograniczeniami stosuje się następujące stawki ryczałtowe:
(i)
0,059 EUR za tydzień za hodowlaną kurę brojlera objętą kodem CN 0105 94 00 - do maksymalnie 97 480 zwie rząt;
(ii)
0,473 EUR za tydzień za indyka reprodukcyjnego objętego kodem CN 0105 99 30 - do maksymalnie 42 066 zwie rząt;
(iii)
0,037 EUR za tydzień za młodą kurę lub wiejskie kurczę objęte kodem CN 0105 11 11, zaszeregowane do niższej kategorii - do maksymalnie 12 198 zwierząt;
(iv)
0,103 EUR za tydzień za brojlera lub kapłona objętego kodem CN 0105 94 00, zaszeregowanego do niższej katego rii - do maksymalnie 16 451 130 zwierząt;
(v)
0,132 EUR za tydzień za samicę indyka objętą kodem CN 0105 99 30, zaszeregowaną do niższej kategorii - do maksymalnie 374 957 zwierząt;
(vi)
0,224 EUR za tydzień za samca indyka objętego kodem CN 0105 99 30, zaszeregowanego do niższej kategorii - do maksymalnie 730 944 zwierząt;
c)
za straty związane z przedłużonymi okresami chowu i tuczu w obszarach objętych ograniczeniami stosuje się następujące stawki ryczałtowe:
(i)
0,066 EUR za tydzień za standardową młodą kurę objętą kodem CN 0105 11 11 - do maksymalnie 872 739 zwierząt;
(ii)
0,070 EUR za tydzień za młodą kurę z chowu ściółkowego objętą kodem CN 0105 11 11 - do maksymalnie 666 082 zwierząt;
(iii)
0,139 EUR za tydzień za młodą kurę z chowu ekologicznego objętą kodem CN 0105 11 11 - do maksymalnie 36 596 zwierząt;
(iv)
0,081 EUR za tydzień za brojlera objętego kodem CN 0105 94 00 - do maksymalnie 24 140 zwierząt;
(v)
0,066 EUR za tydzień za wiejskie kurczę objęte kodem CN 0105 94 00 - do maksymalnie 1 716 zwierząt;
(vi)
0,189 EUR za tydzień za samicę indyka objętą kodem CN 0105 99 30 - do maksymalnie 513 948 zwierząt;
(vii)
0,302 EUR za tydzień za samca indyka objętego kodem CN 0105 99 30 - do maksymalnie 378 384 zwierząt;
d)
za stratę wartości zwierząt i produktów na obszarach objętych ograniczeniami stosuje się następujące stawki ryczałtowe:
(i)
0,132 EUR za kurze jajo wylęgowe objęte kodem CN 0407 11 00, zniszczone - do maksymalnie 1 164 942 jaj;
(ii)
0,525 EUR za indycze jajo wylęgowe objęte kodem CN 0407 19 11, zniszczone - do maksymalnie 552 137 jaj;
(iii)
0,132 EUR za jajo wylęgowe perliczki objęte kodem CN 0407 19 11, zniszczone - do maksymalnie 416 986 jaj;
(iv)
0,228 EUR za pisklę z linii brojlera objęte kodem CN 0105 94 00, poddane eliminacji - do maksymalnie 8 733 309 zwierząt;
(v)
0,340 EUR za pisklę z linii wiejskiego kurczęcia objęte kodem CN 0105 94 00, poddane eliminacji - do maksymalnie 87 750 zwierząt;
(vi)
0,550 EUR za pisklę z linii samicy indyka objęte kodem CN 0105 99 30, poddane eliminacji - do maksymalnie 271 790 zwierząt;
(vii)
1,000 EUR za pisklę z linii samca indyka objęte kodem CN 0105 99 30, poddane eliminacji - do maksymalnie 396 850 zwierząt;
(viii)
0,225 EUR za pisklę z linii perliczki objęte kodem CN 0105 94 00, poddane eliminacji - do maksymalnie 44 193 zwierząt;
(ix)
0,096 EUR za jajo wylęgowe objęte kodem CN 0407 11 00 przetworzone na produkty jajeczne, do maksymalnie 10 294 920 jaj,
(x)
0,022 EUR za jajo wylęgowe objęte kodem CN 0407 21 00, przetworzone na produkty jajeczne, do maksymalnie 8 414 970 jaj;
(xi)
0,029 EUR za jajo z chowu ściółkowego objęte kodem CN 0407 21 00, przetworzone na produkty jajeczne, do maksymalnie 449 280 jaj;
(xii)
0,028 EUR za jajo ekologiczne objęte kodem CN 0407 21 00, przetworzone na produkty jajeczne, do maksymal nie 1 188 000 jaj.
2. 
W przypadku gdy liczba jaj lub zwierząt bądź ilość mięsa kwalifikującego się do rekompensaty przekracza maksymalną liczbę jaj lub zwierząt bądź kilogramów mięsa określoną w poszczególnych pozycjach ust. 1, wydatki kwalifikujące się do częściowego finansowania przez Unię mogą zostać dostosowane dla poszczególnych pozycji, pod warunkiem że łączna kwota dostosowań wyniesie mniej niż 20 % maksymalnej kwoty wydatków częściowo finansowanych przez Unię, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  4

Włochy przeprowadzają kontrole administracyjne i kontrole na miejscu zgodnie z art. 59 i 60 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 18 .

W szczególności Włochy sprawdzają:

a)
kwalifikowalność wnioskodawcy składającego wniosek o przyznanie wsparcia;
b)
w odniesieniu do każdego kwalifikującego się wnioskodawcy: kwalifikowalność, ilość i wartość faktycznie poniesionych strat w produkcji;
c)
czy żaden z kwalifikujących się wnioskodawców nie otrzymał finansowania z innych źródeł w celu zrekompensowania strat, o których mowa w art. 2 niniejszego rozporządzenia.

W odniesieniu do kwalifikujących się wnioskodawców, w przypadku których kontrole administracyjne są zakończone, można wypłacić pomoc, nie czekając na przeprowadzenie wszystkich kontroli, zwłaszcza tych dotyczących wnioskodawców wybranych do kontroli na miejscu. Niemniej jednak wszystkie kontrole na miejscu przeprowadza się nie później niż 6 miesięcy po dokonaniu płatności.

W przypadkach, w których kwalifikowalność wnioskodawcy nie została potwierdzona, pomoc zostaje odzyskana i stosuje się sankcje zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz przepisów Unii, w których wymieniono obszary objęte ograniczeniami i okresy określone w art. 2

Części Włoch i okresy ustanowione zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/429 i rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, i zdefiniowane w:
decyzji wykonawczej (UE) 2022/53;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/106;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/145;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/198;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/257;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/349;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/417;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/454;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/522;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/623;
decyzji wykonawczej (UE) 2022/690.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt"), (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/687/oj).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/53 z dnia 11 stycznia 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 9 z 14.1.2022, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/53/oj).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/106 z dnia 21 stycznia 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 18 z 27.1.2022, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/106/oj).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/145 z dnia 31 stycznia 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 24 z 3.2.2022, s. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/145/oj).
7 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/198 z dnia 9 lutego 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 31 z 14.2.2022, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/198/oj).
8 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/257 z dnia 21 lutego 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 42 z 23.2.2022, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/257/oj).
9 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/349 z dnia 28 lutego 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 64 z 2.3.2022, s. 60, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/349/oj).
10 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/417 z dnia 8 marca 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 85 z 14.3.2022, s. 42, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/417/oj).
11 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/454 z dnia 16 marca 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 92 z 21.3.2022, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/454/oj).
12 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/522 z dnia 29 marca 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 104 z 1.4.2022, s. 74, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/522/oj).
13 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/623 z dnia 11 kwietnia 2022 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2021/641 dotyczącą środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 115 z 13.4.2022, s. 90, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/623/oj).
14 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/690 z dnia 26 kwietnia 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 dotyczącej środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 128 z 2.5.2022, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/690/oj).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program na rzecz rynku wewnętrznego, konkurencyjności przedsiębiorstw, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, dziedziny roślin, zwierząt, żywności i paszy, oraz statystyk europejskich (Program na rzecz jednolitego rynku) oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 99/2013, (UE) nr 1287/2013, (UE) nr 254/2014 i (UE) nr 652/2014 (Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2021/690/oj).
16 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/907/oj).
17 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/127 z dnia 7 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 o przepisy dotyczące agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 20 z 31.1.2022, s. 95, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/127/oj).
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2116/oj).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024