Decyzja wykonawcza 2024/354 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/354
z dnia 19 stycznia 2024 r.
w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 2  domniemywa się, że podsystemy oraz elementy bezpieczeństwa urządzeń kolei linowych zgodne z normami zharmonizowanymi lub częściami tych norm, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.

(2) Decyzją wykonawczą C(2023) 5065 3  Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) z wnioskiem o dokonanie nowelizacji istniejących norm zharmonizowanych oraz o zakończenie prac nad projektami norm zharmonizowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424.

(3) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2023) 5065 CEN znowelizował następujące normy dotyczące wymagań bezpieczeństwa dla urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób: EN 12929-1, EN 12929-2, EN 13796-2 i EN 13796-3. Doprowadziło to do przyjęcia następujących norm zmieniających: EN 12929-1:2015+A1:2022, EN 12929-2:2015+A1:2022, EN 13796-2:2017+A1:2022 i EN 13796-3:2017 +A1:2022. CEN znowelizował również normę EN 13223:2015, do której odniesienie zamieszczono w komunikacie Komisji 2018/C 114/04 4 . Doprowadziło to do przyjęcia normy zmieniającej EN 13223:2015+A1:2022.

(4) Komisja wraz z CEN oceniła te normy pod kątem ich zgodności z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2023) 5065.

(5) Normy te spełniają wymagania, które mają obejmować swoim zakresem i które określono w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/424. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zważywszy, że norma EN 12929-2:2015+A1:2022 zawiera niedatowane odniesienia normatywne, powinna ona zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.

(6) Norma EN 13223:2015+A1:2022 ma zastąpić normę EN 13223:2015. Należy zatem wycofać odniesienie do normy EN 13223:2015 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

(7) Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do znowelizowanej wersji normy zharmonizowanej EN 13223:2015, należy odroczyć wycofanie odniesienia do tej normy.

(8) Odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424 opublikowano w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1923 5  i komunikacie 2018/C 114/04. W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości pełny wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424 i spełniających wymogi, które mają one obejmować swoim zakresem, należy opublikować w jednym akcie prawnym.

(9) W związku z tym odniesienia do norm zharmonizowanych opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1923 i komunikacie 2018/C 114/04 należy opublikować w załączniku do niniejszej decyzji oraz należy uchylić zarówno decyzję wykonawczą (UE) 2019/1923, jak i komunikat 2018/C 114/04.

(10) Komunikat 2018/C 114/04 powinien jednak nadal mieć zastosowanie do odniesienia do normy zharmonizowanej EN 13223:2015 do daty wycofania tego odniesienia.

(11) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji. Odniesienia wymienione w wierszach 1, 6, 8 i 16 tego załącznika publikuje się z zastrzeżeniem.

Artykuł  2

Komunikat 2018/C 114/04 traci moc.

Komunikat ten ma jednak nadal zastosowanie do odniesienia do normy zharmonizowanej wymienionego w załączniku II do niniejszej decyzji, do daty wycofania tego odniesienia określonej w tym załączniku.

Artykuł  3

Decyzja wykonawcza (UE) 2019/1923 traci moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Nr Odniesienie do normy
1. EN 1709:2019

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Badanie przed przekazaniem do eksploatacji i instrukcje dotyczące konserwacji i badań ruchowych oraz sprawdzeń

Zastrzeżenie: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 1709:2019, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12927:2019, EN 12929:2015 (wszystkie części), EN 12930:2015, EN 13107:2015, EN 13223:2015, EN 13243:2015 i EN 13796:2017 (wszystkie części)

2. EN 1908:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Urządzenia napinające

3. EN 1909:2017

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Sprowadzanie pojazdów i ewakuacja

4. EN 12385-8:2002

Liny stalowe - Bezpieczeństwo - Część 8: Liny splotkowe napędowe i nośno-napędowe dla kolei linowych zaprojektowanych do przewozu osób

5. EN 12385-9:2002

Liny stalowe - Bezpieczeństwo - Część 9: Liny nośne o konstrukcji zamkniętej dla kolei linowych zaprojektowanych do przewozu osób

6. EN 12927:2019

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny

Zastrzeżenie: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 12927:2019, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1559-2:2014, EN 1709:2019, EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 10228-1:2016, EN 12385-2:2002+A1:2008, EN 12385-4:2002+A1:2008, EN 12385-8:2002, EN 12385-9:2002, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12929-1:2015, EN 12929-2:2015, EN 12930:2015, EN 13107:2015, EN 13223:2015, EN 13243:2015, EN 13411-2:2001 +A1:2008, EN 13411-3:2004+A1:2008, EN 13411-4:2002+A1:2008, EN 13411-5:2003+A1:2008, EN 13411-6:2004+A1:2008, EN 13411-7:2006+A1:2008, EN 13796-1:2017, EN 13796-2:2017, EN 13796-3:2017, EN ISO 148-1:2016, EN ISO 5579:2013, EN ISO 9554:2019 i EN ISO 10547:2009

7. EN 12929-1:2015+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Wymagania ogólne - Część 1: Wymagania dotyczące wszystkich urządzeń

8. EN 12929-2:2015+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Wymagania ogólne - Część 2: Dodatkowe wymagania dotyczące dwulinowych napowietrznych kolei linowych wahadłowych bez hamulców w pojazdach

Zastrzeżenie: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 12929-2:2015 +A1:2022, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1709:2019, EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12927:2019, EN 12929-1:2015+A1:2022, EN 12930:2015, EN 13107:2015/AC:2016, EN 13223:2015+A1:2022, EN 13243:2015, EN 13796-1:2017, EN 13796-2:2017+A1:2022 i EN 13796-3:2017+A1:2022
9. EN 12930:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Obliczenia

10. EN 13107:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Budowle inżynierskie

EN 13107:2015/AC:2016

11. EN 13223:2015+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Układy napędowe i inne urządzenia mechaniczne

12. EN 13243:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Urządzenia elektryczne inne niż dla układów napędowych

13. EN 13796-1:2017

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Pojazdy - Część 1: Wprzęgła, wózki pojazdów, hamulce pojazdów, kabiny, krzesełka, wagony, pojazdy do konserwacji, urządzenia holujące

14. EN 13796-2:2017+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Pojazdy - Część 2: Badania odporności wprzęgieł na poślizg

15. EN 13796-3:2017+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Pojazdy - Część 3: Badania zmęczeniowe

16. EN 17064:2018

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Zapobieganie i walka z pożarem

Zastrzeżenie: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 17064:2018, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1021-1:2014, EN 1021-2:2014, EN 1838:2013, EN 1907:2017, EN 12929-1:2015, EN 13243:2015, EN 13501-1:2007+A1:2009, EN 50172:2004, EN 50272-1:2010, EN 50272-2:2001, EN 60204-1:2006, EN 60695-11-10:2013, EN 61730-1:2007, EN 61730-2:2007, EN ISO 7010:2012 i EN ISO 8528-13:2016

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy Data wycofania
1. EN 13223:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Układy napędowe i inne urządzenia mechaniczne

23 lipca 2025 r.
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/1025/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE (Dz.U. L 81 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/424/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji C(2023) 5065 final z dnia 2 sierpnia 2023 r. w sprawie wniosku o normalizację do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego w odniesieniu do urządzeń kolei linowych, na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424.
4 Komunikat Komisji w ramach wdrażania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE (Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii) (Dz.U. C 114 z 28.3.2018, s. 7).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1923 z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 (Dz.U. L 298 z 19.11.2019, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2019/1923/oj).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024