uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) W przypadku substancji czynnej fipronil najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") określono rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1792 2 na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, po wygaśnięciu zatwierdzenia tej substancji czynnej.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący tolerancji importowych w przypadku fipronilu stosowanego na powierzchni trzciny cukrowej w Brazylii oraz na powierzchni ziemniaków w Brazylii, Stanach Zjednoczonych i Ukrainie. Wnioskodawca stwierdził, że zastosowania fipronilu na powierzchni takich upraw, dozwolone w powyższych państwach, skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że należałoby wprowadzić wyższe NDP, aby zapobiec barierom handlowym w odniesieniu do przywozu tych upraw. Ponieważ trzciną cukrową i ziemniakami można karmić zwierzęta, wnioskodawca zaproponował również podwyższenie niektórych obecnych NDP fipronilu w towarach pochodzenia zwierzęcego.
(3) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku i przekazało Komisji sprawozdanie oceniające. W sprawozdaniu oceniającym państwo członkowskie oceniło narażenie z dietą u zwierząt gospodarskich, biorąc pod uwagę spożycie przez zwierzęta gospodarskie towarów wyprodukowanych z tych upraw, oraz zaproponowało podwyższenie niektórych istniejących NDP fipronilu w towarach pochodzenia zwierzęcego.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosku i sprawozdania oceniającego. Urząd zbadał w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt oraz wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP 3 . Urząd przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(5) W uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że dane przedłożone przez wnioskodawcę dotyczące fipronilu w ziemniakach są niewystarczające, aby ustalić nowy NDP. W odniesieniu do proponowanych przez wnioskodawcę zmian NDP fipronilu w trzcinie cukrowej, tłuszczu wołowym, tłuszczu owczym i tłuszczu kozim Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotową substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(6) Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.347 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/347 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fipronilu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 22/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/02/2024 |