Pakiet CRD VI/CRR III obejmuje:

  • dyrektywę 2024/1619 w sprawie zmiany dyrektywy 2013/36/UE w odniesieniu do uprawnień nadzorczych, sankcji, oddziałów z państw trzecich i ryzyk środowiskowych, społecznych i z zakresu ładu korporacyjnego (dyrektywa CRD VI),
  • rozporządzenie 2024/1623 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących ryzyka kredytowego, ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej, ryzyka operacyjnego, ryzyka rynkowego oraz minimalnego progu kapitałowego (rozporządzenie CRR III).

Akty te są kontynuacją rozwiązań ostrożnościowych Bazylea III, wypracowanych na podstawie doświadczeń kryzysu finansowego z lat 2008–2009.

Czytaj także: ​Informacje w bankach mają być jasne i zrozumiałe

Główne zmiany zakładają:

  • Wzmocnienie niezależności Komisji Nadzoru Finansowego. Określony zostanie limit czasu pełnienia funkcji w organie nadzoru przez przewodniczącego KNF i jego zastępców. Przewodniczący, zastępcy i pracownicy Urzędu KNF nie będą mogli świadczyć pracy w określonych podmiotach, za co otrzymają rekompensaty. Wprowadzony zostanie także zakaz posiadania przez te osoby statusu inwestora w odniesieniu do instrumentów finansowych emitowanych przez podmioty nadzorowane;
  • Zobowiązanie banków do uwzględniania ryzyk ESG w wewnętrznych strategiach i procesach oceny potrzeb w zakresie kapitału wewnętrznego i zarządzania, a także opracowania planów przeciwdziałania tym ryzykom;
  • Zmiany w zakresie weryfikacji spełniania wymogów odpowiedniości przez członków zarządu i rady nadzorczej banku;
  • Nałożenie na KNF obowiązku oceny, czy w podmiotach będących dużymi instytucjami kierownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem, komórek ds. zgodności, komórek audytu wewnętrznego i dyrektorzy ds. finansowych spełniają wymogi określone w art. 22aa ustawy – Prawo bankowe;
  • Określenie zasad nadzoru nad istotnymi transakcjami przeprowadzanymi przez banki (nabycie lub zbycie istotnego pakietu akcji, przeniesienie aktywów lub pasywów o istotnej wartości, fuzje i podziały instytucji kredytowych);
  • Określenie zasad podejmowania i prowadzenia działalności przez oddziały banków zagranicznych;
  • Ujednolicenie systemu sankcji przewidzianych za naruszenie przez bank przepisów prawa krajowego lub unijnego.

Ponadto ustawa ma wdrożyć art. 2 i 3 dyrektywy 2024/2994 w odniesieniu do sposobu traktowania ryzyka koncentracji z tytułu ekspozycji wobec kontrahentów centralnych i ryzyka kontrahenta w przypadku rozliczanych centralnie transakcji na instrumentach pochodnych.