uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") substancji czynnych cyflumetofen, oksatiapiprolina i piraklostrobina określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W odniesieniu do cyflumetofenu złożono wniosek o zmianę obecnego NDP tej substancji w cukiniach i korniszonach na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W odniesieniu do tego wniosku państwo członkowskie wystąpiło o zastosowanie przyspieszonej procedury przewidzianej w wytycznych technicznych dotyczących procedury ustalania NDP 2 w celu ustalenia NDP na podstawie badań pozostałości na ogórkach.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny badań pozostałości na ogórkach w ramach przeglądu obecnych NDP cyflumetofenu i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 3 . Opinia ta opiera się na aktualnej wiedzy naukowej i technicznej w tej dziedzinie. Ponieważ należy ekstrapolować z badań pozostałości przeprowadzonych na ogórkach na cukinie, korniszony oraz "inne dyniowate z jadalną skórką", co potwierdzają wytyczne techniczne w sprawie ekstrapolacji NDP 4 , nie ma potrzeby zwracania się do Urzędu o przedstawienie osobnej uzasadnionej opinii dotyczącej tych upraw.
(5) Należy zatem ustalić NDP cyflumetofenu w cukinii, korniszonach i "innych dyniowatych z jadalną skórką" na poziomie 0,4 mg/kg na podstawie badań pozostałości przeprowadzonych na ogórkach.
(6) W odniesieniu do oksatiapiproliny złożono wniosek o zmianę obecnego NDP w liściach rzodkwi na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) W odniesieniu do piraklostrobiny złożono wniosek dotyczący tolerancji importowych w przypadku tej substancji stosowanej na powierzchni papai w Brazylii zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Wnioskodawca przedstawił dane wykazujące, że zastosowania piraklostrobiny na powierzchni tej uprawy, dozwolone w Brazylii, skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że należałoby wprowadzić wyższe NDP, aby zapobiec barierom handlowym w odniesieniu do przywozu tej uprawy.
(8) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny wniosków i przekazało Komisji sprawozdania oceniające.
(9) Urząd dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających. Urząd zbadał w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 5 . Urząd przekazał uzasadnione opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(10) W odniesieniu do oksatiapiproliny w liściach rzodkwi Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dodatkową analizę dotyczącą sposobu wdrożenia proponowanego NDP, ponieważ liście rzodkwi są włączone do części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i sklasyfikowane w podgrupie jarmużu, o której mowa w części A tego załącznika, ale pozostałości oksatiapiproliny w liściach rzodkwi są wynikiem stosowania tej substancji na rzodkwi zwyczajnej. Ponieważ w Unii nie zgłasza się obecnie stosowania oksatiapiproliny w jarmużu, zgodnie z decyzją podjętą przez Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz 6 należy ustalić nowy NDP wynoszący 1,5 mg/kg zaproponowany przez Urząd w przypadku oksatiapiproliny wyłącznie w liściach rzodkwi.
(11) W odniesieniu do pyraklostrobiny w papai Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dodatkową analizę, by rozstrzygnąć, czy nowy NDP należy ustalić na poziomie 0,6 mg/kg, jak stwierdził Urząd na podstawie oceny badań pozostałości dotyczących papai przedłożonych przez Brazylię, czy na poziomie 0,5 mg/kg, który obowiązuje w państwie wywozu, tj. Brazylii. Zgodnie z wytycznymi technicznymi dotyczącymi procedury ustalania NDP 7 NDP określony w ramach stosowania tolerancji importowej nie powinien przekraczać poziomu zatwierdzonego w państwie wywozu. Należy zatem ustalić NDP na poziomie określonym w Brazylii (0,5 mg/kg).
(12) W przypadku wszystkich wyżej wymienionych zmian NDP cyflumetofenu, oksatiapiproliny i piraklostrobiny, o które wystąpili wnioskodawcy, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że proponowane przez wnioskodawców zmiany NDP są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(13) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi tego artykułu.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.342 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/342 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cyflumetofenu, oksatiapiproliny i piraklostrobiny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 22/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/02/2024 |