uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 1 (zwana dalej "Umową") została podpisana przez Unię w dniu 29 czerwca 2022 r., zgodnie z decyzją Rady (UE) 2022/1158 2 i weszła do tymczasowego stosowania w tym dniu. Umowa została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady (UE) 2022/2435 3 i weszła w życie w dniu 5 grudnia 2022 r.
(2) Umowa została zmieniona Umową między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającą Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. 4 , która została podpisana przez Unię w dniu 20 czerwca 2024 r. zgodnie z decyzją Rady (UE) 2024/1876 5 i jest tymczasowo stosowana od tego dnia.
(3) Zgodnie z art. 7 Umowy Wspólny Komitet ustanowiony ust. 1 tego artykułu prowadzi okresowe przeglądy funkcjonowania Umowy w świetle jej celów i może przyjmować w tym względzie decyzje.
(4) Na trzecim posiedzeniu Wspólny Komitet ma przyjąć decyzję w sprawie uznawania inteligentnych tachografów wykorzystywanych przez przewoźników obu stron Umowy wykonujących przewozy drogowe na podstawie Umowy zarówno w Unii, jak i w Ukrainie, oraz w sprawie świadczenia przez Komisję Europejską usług certyfikacji inteligentnych tachografów na rzecz Ukrainy.
(5) Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu, gdyż planowana decyzja Wspólnego Komitetu będzie wiążąca dla Unii.
(6) Od 2019 r. pojazdy zarejestrowane w Unii mają być wyposażane w inteligentne tachografy spełniające wymogi rozdziału II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 6 , natomiast od 2010 r. pojazdy wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe zarejestrowane w Ukrainie mają być wyposażane w tachografy cyfrowe spełniające wymogi Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe 7 ("AETR").
(7) W porównaniu z tachografem cyfrowym, inteligentny tachograf posiada kluczowe dodatkowe funkcje określone w art. 8, 9 i 10 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, które umożliwią lepsze egzekwowanie Umowy. Zapisywanie położenia pojazdu umożliwi lepsze egzekwowanie art. 4 Umowy, natomiast zdolność wczesnego zdalnego wykrywania możliwych przypadków manipulowania lub niewłaściwego użycia umożliwi lepsze egzekwowanie art. 5D ust. 2 lit. c) pkt (ii).
(8) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Umowy w świetle jej celów, powinna ona umożliwiać przewoźnikom drogowym towarów stosowanie bardziej skutecznych urządzeń kontroli niż tachografy cyfrowe przewidziane w AETR, ponieważ w przeciwnym razie ograniczona zostałaby skuteczność egzekwowania przepisów przez właściwe organy.
(9) Bardziej szczegółowe zapisy tachografu dostarczane przez inteligentne tachografy znacznie usprawniłyby zatem wdrażanie Umowy dzięki dopuszczeniu korzystania z takich zapisów na podstawie jej art. 5B ust. 4.
(10) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Umowy w świetle jej celów, należy zatem zezwolić na instalowanie i użytkowanie w Unii i na Ukrainie inteligentnych tachografów spełniających odpowiednie wymogi rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/799 8 w pojazdach wykonujących przewozy na podstawie Umowy. Nie uniemożliwia to jednak pojazdom wykonującym przewozy na podstawie Umowy dalszego korzystania z tachografów cyfrowych zgodnie z AETR.
(11) Komisja Europejska powinna być odpowiedzialna za zapewnienie Ukrainie niezbędnych certyfikatów i kluczy do rozwoju infrastruktury inteligentnych tachografów. Ukraina powinna zatem uznać rolę Komisji Europejskiej w funkcjonowaniu systemu inteligentnych tachografów.
(12) Stanowisko Unii, jakie ma być zajęte w ramach Wspólnego Komitetu, powinno zatem opierać się na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
PROJEKT
DECYZJA NR .../2024 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO NA MOCY UMOWY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A UKRAINĄ W SPRAWIE TRANSPORTU DROGOWEGO TOWARÓW
z dnia ...
w kwestii uznawania inteligentnych tachografów do celów egzekwowania Umowy oraz świadczenia przez Komisję Europejską usług certyfikacji inteligentnych tachografów na rzecz Ukrainy
WSPÓLNY KOMITET,
uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 9 w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją nr 1/2023 Wspólny Komitet przyjął swój regulamin wewnętrzny 10 .
(2) Zgodnie z art. 7 Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej
"Umową"), ustanowiony w ust. 1 tego artykułu Wspólny Komitet prowadzi okresowe przeglądy funkcjonowania Umowy w świetle jej celów i może przyjmować decyzje w tym względzie.
(3) Od 2019 r. pojazdy zarejestrowane w Unii mają być wyposażane w inteligentne tachografy spełniające wymogi rozdziału II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 11 , natomiast od 2010 r. pojazdy wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe zarejestrowane w Ukrainie mają być wyposażane w tachografy cyfrowe spełniające wymogi Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe 12 ("AETR").
(4) W porównaniu z tachografem cyfrowym, inteligentny tachograf posiada kluczowe dodatkowe funkcje określone w art. 8, 9 i 10 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, które umożliwią lepsze egzekwowanie Umowy. Zapisywanie położenia pojazdu umożliwi lepsze egzekwowanie art. 4 Umowy, natomiast zdolność wczesnego zdalnego wykrywania możliwych przypadków manipulowania lub niewłaściwego użycia umożliwi lepsze egzekwowanie art. 5D ust. 2 lit. c) pkt (ii) Umowy.
(5) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Umowy w świetle jej celów, powinna ona umożliwiać przewoźnikom drogowym towarów stosowanie bardziej skutecznych urządzeń kontroli niż tachografy cyfrowe przewidziane w AETR, ponieważ brak takiego zapisu mógłby ograniczyć skuteczność egzekwowania Umowy przez właściwe organy.
(6) Bardziej szczegółowe zapisy tachografu dostarczane przez inteligentne tachografy mogłyby zatem znacznie usprawnić wdrażanie Umowy dzięki dopuszczeniu korzystania z takich zapisów na podstawie jej art. 5B ust. 4.
(7) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Umowy w świetle jej celów, należy zatem zezwolić na instalowanie i użytkowanie w Unii i w Ukrainie inteligentnych tachografów spełniających odpowiednie wymogi rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/799 13 w pojazdach wykonujących przewozy na podstawie Umowy. Nie uniemożliwia to jednak pojazdom wykonującym przewozy na podstawie zmienionej Umowy dalszego korzystania z tachografów cyfrowych zgodnie z AETR przez.
(8) Komisja Europejska powinna być odpowiedzialna za zapewnienie Ukrainie niezbędnych certyfikatów i kluczy do rozwoju infrastruktury inteligentnych tachografów. Ukraina powinna zatem uznać rolę Komisji Europejskiej w funkcjonowaniu systemu inteligentnych tachografów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3246 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/3246 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów w kwestii uznawania inteligentnych tachografów do celów egzekwowania Umowy i świadczenia przez Komisję Europejską usług certyfikacji inteligentnych tachografów na rzecz Ukrainy |
| Data aktu: | 05/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/12/2024 |