uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3 i art. 259 ust. 1,
(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową występującą u świń utrzymywanych i dzikich, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność chowu, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w ich wywozie do państw trzecich.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 63-66 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano pewne środki, które należy wprowadzić w przypadku urzędowego potwierdzenia wystąpienia ogniska choroby kategorii A u dzikich zwierząt, w tym afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń. W szczególności przepisy te przewidują ustanowienie strefy objętej zakażeniem i zakazy przemieszczania zwierząt dzikich należących do gatunków umieszczonych w wykazie i pozyskanych od nich lub z nich produktów pochodzenia zwierzęcego.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/594 4 ustanowiono środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, które mają być stosowane przez pewien okres przez państwa członkowskie, które są wymienione lub których obszary są wymienione w załącznikach I i II do tego rozporządzenia ("zainteresowane państwa członkowskie"). W tym rozporządzeniu wykonawczym ustanowiono przepisy dotyczące umieszczenia na poziomie Unii w załączniku I do tego rozporządzenia obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w następstwie wystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń oraz przepisy dotyczące umieszczenia na poziomie Unii w załączniku II do tego rozporządzenia w następstwie wystąpienia ogniska tej choroby w państwie członkowskim lub strefie uprzednio uznawanych za wolne od choroby.
(4) Ponadto w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w państwie członkowskim w art. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 przewidziano ustanowienie strefy objętej zakażeniem przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 63 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687.
(5) Niemcy poinformowały Komisję o sytuacji w zakresie afrykańskiego pomoru świń na swoim terytorium w następstwie potwierdzenia wystąpienia ogniska tej choroby u dzikiej świni w kraju związkowym Brandenburgia w dniu 22 listopada 2024 r. na obszarze uprzednio uznawanym za wolny od choroby. Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2023/594 Niemcy ustanowiły strefę objętą zakażeniem, w której stosuje się ogólne środki w zakresie zwalczania chorób określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się tej choroby.
(6) W następstwie otrzymania od Niemiec informacji dotyczących tego ogniska u dzikiej świni w kraju związkowym Brandenburgia tego państwa członkowskiego przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2024/2976 5 . Określono w niej, między innymi, że oprócz środków zwalczania chorób określonych w art. 63-66 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 Niemcy stosują środki szczególne w zakresie zwalczania chorób mające zastosowanie do obszarów objętych ograniczeniami II, o których mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, oraz środki przewidziane w art. 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wykonawczego na obszarach wymienionych jako strefa objęta zakażeniem w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2024/2976. Decyzja wykonawcza (UE) 2024/2976 ma zastosowanie do dnia 21 lutego 2025 r.
(7) W przypadku wystąpienia pierwszego ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w państwie członkowskim lub strefie uprzednio uznawanych za wolne od choroby w art. 6 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 przewidziano umieszczenie tego obszaru jako strefy objętej zakażeniem w wykazie w części A załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego. W związku z tym strefę objętą zakażeniem ustanowioną przez właściwy organ Niemiec w kraju związkowym Brandenburgia w Niemczech należy wymienić w części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, a decyzję wykonawczą (UE) 2024/2976 należy uchylić.
(8) Załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 został ostatnio zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2928 6 w następstwie zmian sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Chorwacji, na Litwie, w Niemczech, Polsce i we Włoszech. Od czasu przyjęcia tego rozporządzenia wykonawczego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do tej choroby w niektórych państwach członkowskich uległa zmianie.
(9) Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/2928 zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/594 odnotowano nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w Niemczech, we Włoszech, w Polsce i Słowacji. Ponadto na niektórych obszarach Łotwy i Polski poprawiła się sytuacja epidemiologiczna świń utrzymywanych, a także dzikich świń.
(10) W następstwie tych niedawnych ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w Niemczech, we Włoszech, w Polsce i Słowacji oraz biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Unii, podział na obszary w tych państwach członkowskich został ponownie oceniony i zaktualizowany zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanowiono przepisy szczególne dotyczące umieszczania w wykazie obszarów objętych ograniczeniami I w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych lub dzikich świń na obszarze państwa członkowskiego graniczącym z obszarem, na którym oficjalnie nie potwierdzono ogniska afrykańskiego pomoru świń. Art. 6 tego rozporządzenia ustanawia przepisy szczególne dotyczące umieszczania w wykazie obszarów objętych ograniczeniami II lub stref objętych zakażeniem w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w państwie członkowskim. Ponadto ponownie oceniono i zaktualizowano środki zarządzania ryzykiem wprowadzone we wspomnianych państwach członkowskich. Zmiany te należy również odzwierciedlić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(11) Wszelkie zmiany obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 powinny również opierać się na sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń na obszarach występowania tej choroby oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w zainteresowanym państwie członkowskim, poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby, a także naukowych zasadach i kryteriach określania podziału geograficznego na obszary ze względu na afrykański pomór świń, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi afrykańskiego pomoru świń opracowanymi przez Komisję i państwa członkowskie 7 . Zmiany takie należy również wprowadzać z uwzględnieniem norm międzynarodowych, takich jak Kodeks zdrowia zwierząt lądowych 8 Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH), oraz uzasadnień podziału na obszary podanych przez właściwe organy zainteresowanych państw członkowskich.
(12) W grudniu 2024 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w kraju związkowym Hesja w Niemczech, na obszarze wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego wspomniany obszar Niemiec, który jest obecnie wymieniony w wykazie jako obszar objęty ograniczeniami I i na którym wystąpiło niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, powinien obecnie być wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić w celu uwzględnienia tego ogniska.
(13) Także w listopadzie 2024 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w regionie Liguria we Włoszech na obszarze wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, położonym w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego obecnie jako obszar objęty ograniczeniami I w tym załączniku. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. Wspomniany obszar Włoch wymieniony obecnie w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego jako obszar objęty ograniczeniami I należy obecnie wymienić w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami II i I również należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(14) Ponadto w listopadzie 2024 r. odnotowano wystąpienie ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwie opolskim w Polsce, na obszarach wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego wspomniane obszary Polski, które są obecnie wymienione w wykazie jako obszary objęte ograniczeniami I i na których wystąpiły niedawne ogniska afrykańskiego pomoru świń, powinny obecnie być wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić w celu uwzględnienia tych ognisk.
(15) Ponadto w listopadzie 2024 r. w Polsce odnotowano dwa ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwach pomorskim i świętokrzyskim w Polsce, na obszarach wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, lecz w bliskim sąsiedztwie obszarów obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami I w tym załączniku. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. Wspomniane obszary Polski wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami I należy wymienić w tym załączniku jako obszary objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(16) W grudniu 2024 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w kraju nitrzańskim na Słowacji, na obszarze wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego wspomniany obszar Słowacji, który jest obecnie wymieniony w wykazie jako obszar objęty ograniczeniami I i na którym wystąpiło niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, powinien obecnie być wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić w celu uwzględnienia tego ogniska.
(17) Wreszcie w grudniu 2024 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni kraju nitrzańskim na Słowacji na obszarze wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, położonym w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego obecnie jako obszar objęty ograniczeniami I w tym załączniku. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. Ten obszar Słowacji wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami I należy wymienić w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(18) Na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Łotwę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami III wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych na Łotwie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, obszar w okręgu Valkas na Łotwie wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II ze względu na niewystąpienie przez ostatnie trzy miesiące ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na tym obszarze objętym ograniczeniami III, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń.
(19) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Polskę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na obszarach objętych ograniczeniami III wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych w Polsce zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, obszary w województwie pomorskim i kujawsko- pomorskim w Polsce wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami III powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami II ze względu na niewystąpienie przez ostatnie trzy miesiące ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na tych obszarach objętych ograniczeniami III, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń.
(20) Dodatkowo na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Polskę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarach objętych ograniczeniami II wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych w Polsce zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami ograniczającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, obszary w województwach podkarpackim i mazowieckim w Polsce wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami I z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami II przez ostatnie dwanaście miesięcy oraz dlatego, że te obszary nadal graniczą z obszarami objętymi ograniczeniami II.
(21) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Polskę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarze objętym ograniczeniami I wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych w Polsce zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, niektóre obszary w województwach mazowieckim i podkarpackim w Polsce, wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami I powinny teraz zostać usunięte z tego załącznika z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami I przez ostatnie dwanaście miesięcy.
(22) Aby uwzględnić niedawne zmiany sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii oraz proaktywnie zwalczać ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się tej choroby, w Niemczech, we Włoszech, na Łotwie, w Polsce i na Słowacji należy wyznaczyć nowe obszary objęte ograniczeniami o odpowiedniej wielkości oraz wymienić je jako obszary objęte ograniczeniami I i II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, a w przypadku Polski niektóre obszary objęte ograniczeniami I należy usunąć z wykazu w tym załączniku.
(23) Ponadto strefę objętą zakażeniem w kraju związkowym Brandenburgia w Niemczech należy wymienić w części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(24) Ponieważ sytuacja w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń jest w Unii bardzo dynamiczna, przy wyznaczaniu tych nowych obszarów objętych ograniczeniami wzięto pod uwagę sytuację epidemiologiczną na otaczających je obszarach.
(25) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń ważne jest, aby zmiany, które mają zostać wprowadzone niniejszym rozporządzeniem w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stały się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(26) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3245 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/3245 zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanawiającego szczególne środki zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz uchylające decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2024/2976 dotyczącą niektórych tymczasowych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń we Niemczech |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025 |