Rozporządzenie delegowane 2024/3214 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/3214
z dnia 16 października 2024 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2015/757 ustanawia przepisy mające na celu dokładne monitorowanie, raportowanie i weryfikację emisji gazów cieplarnianych oraz innych istotnych informacji ze statków przybywających do portów podlegających jurysdykcji państw członkowskich, przebywających w tych portach lub wypływających z tych portów, w celu przyczyniania się do redukcji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego w sposób efektywny pod względem kosztów.

(2) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2015/757 określono metody monitorowania emisji gazów cieplarnianych na podstawie zużycia paliwa. W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 ustanowiono przepisy dotyczące monitorowania innych istotnych informacji.

(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 2  zmieniono rozporządzenie (UE) 2015/757, w szczególności w celu włączenia emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore do zakresu stosowania tego rozporządzenia od dnia 1 stycznia 2025 r. Sprecyzowanie terminu "statki typu offshore" jest jednak konieczne, aby zapewnić jego jednolite stosowanie, jeśli chodzi o określanie emisji gazów cieplarnianych objętych rozporządzeniem poza tymi, które są już objęte jego zakresem, jeżeli są one związane z przemieszczaniem się statków i działalnością w zakresie transportu ładunków lub pasażerów w celach handlowych. Należy zatem ustanowić przepisy w celu zapewnienia jasności co do statków i emisji gazów cieplarnianych, które powinny być objęte takim włączeniem. W celu ustalenia, czy dany statek jest zaprojektowany lub certyfikowany do prowadzenia działalności usługowej na obszarach morskich lub w instalacjach przybrzeżnych, należy wziąć pod uwagę świadectwa ustawowe statku lub wszelkie inne stosowne dokumenty, w tym symbole klasy.

(4) Od dnia 1 stycznia 2027 r. statki typu offshore o pojemności brutto 5 000 jednostek i większej są włączone do działalności w zakresie transportu morskiego objętej załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Zgodnie z art. 3gg ust. 5 tej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 2026 r. Komisja powinna przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, w którym powinna przeanalizować wykonalność oraz skutki gospodarcze, środowiskowe i społeczne włączenia do tej dyrektywy emisji ze statków, w tym statków typu offshore, o pojemności brutto poniżej 5 000, ale nie mniejszej niż 400 jednostek. W sprawozdaniu tym należy również uwzględnić wzajemne powiązania między dyrektywą 2003/87/WE a rozporządzeniem (UE) 2015/757 i wykorzystać doświadczenia zebrane przy stosowaniu tego rozporządzenia. W stosownych przypadkach sprawozdaniu temu mogą towarzyszyć wnioski ustawodawcze oparte na doświadczeniach zdobytych w pierwszych latach włączenia emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore w zakres rozporządzenia (UE) 2015/757.

(5) Przepisy zawarte w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 należy zaktualizować w celu dalszego dostosowania ich do przepisów mających zastosowanie do innych sektorów objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS) w odniesieniu do paliw kwalifikujących się do stosowania współczynnika zero na podstawie dyrektywy 2003/87/WE, w szczególności w celu uwzględnienia możliwości stosowania współczynnika zero do syntetycznych paliw niskoemisyjnych.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/757.

(7) Ponieważ emisje gazów cieplarnianych ze statków typu offshore są objęte rozporządzeniem (UE) 2015/757 od dnia 1 stycznia 2025 r., odpowiednie przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie analogicznie od dnia 1 stycznia 2025 r.

(8) Emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego są objęte EU ETS od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się dnia 1 stycznia 2024 r. Przepisy mające zastosowanie do innych sektorów objętych ETS w odniesieniu do paliw kwalifikujących się do stosowania współczynnika zero na podstawie dyrektywy 2003/87/WE na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 4  zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2493 5  stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. W związku z tym, aby zapewnić spójność, jasność i równe warunki, ustanowione w niniejszym rozporządzeniu przepisy dotyczące monitorowania i raportowania emisji z mających zerowy współczynnik emisji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, pochodzących z recyklingu paliw węglowych i syntetycznych paliw niskoemisyjnych powinny mieć również zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2015/757 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I po części A dodaje się część AA w brzmieniu:

"AA. EMISJE GAZÓW CIEPLARNIANYCH ZE STATKÓW TYPU OFFSHORE

Emisje gazów cieplarnianych ze statków typu offshore obejmują emisje gazów cieplarnianych uwalniane podczas rejsów z ostatniego portu zawinięcia do portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego oraz z portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego do następnego portu zawinięcia, a także w obrębie portów zawinięcia podlegających jurysdykcji państwa członkowskiego przez następujące statki, inne niż lodołamacze, zaprojektowane lub certyfikowane do prowadzenia działalności usługowej na obszarach morskich lub w instalacjach przybrzeżnych:

a) holownik do obsługi kotwic (AHTS);

b) statek zaopatrzeniowy offshore;

c) statek dowozowy personelu/zaopatrzenia;

d) statek do przewozu rur;

e) statek zaopatrzeniowy platform morskich (PSV)

f) statek wiertniczy;

g) pływająca jednostka produkcyjno-magazynowo-przeładunkowa (FPSO), ropa naftowa;

h) statek do przetwarzania gazu

i) pływająca jednostka magazynowo-wyładunkowa (FSO), gaz;

j) FSO, ropa naftowa;

k) statek mieszkalny;

l) statek wsparcia prac nurkowych;

m) statek do budowy instalacji offshore;

n) statek wsparcia offshore;

o) statek do zakopywania rur;

p) statek do układania rurociągów;

q) dźwig pływający do układania rurociągów;

r) statek do testowania produkcji;

s) dozorowiec ratowniczy;

t) statek wsparcia kopania rowów;

u) statek do stymulacji odwiertów;

v) kablowiec;

w) statek do naprawy kabli;

x) statek wydobywczy;

y) statek do instalacji turbin wiatrowych (WTIV);

z) statek do uruchamiania i obsługi morskich farm wiatrowych (CSOV);

aa) statek do obsługi morskich farm wiatrowych (SOV);

ab) statek roboczy/naprawczy;

ac) statek badawczy;

ad) pogłębiarka;

ae) pogłębiarka nasiębierna.";

2)
w załączniku II część C pkt 1.2. akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Na zasadzie odstępstwa od pkt 1.1 przedsiębiorstwa nie stosują zasad określonych w części A załącznika I do niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do określania współczynników emisji CO2, w przypadku gdy przedsiębiorstwo stosuje odnawialne paliwa transportowe pochodzenia niebiologicznego (RFNBO), pochodzące z recyklingu paliwo węglowe (RCF) lub syntetyczne paliwo niskoemisyjne. W takich przypadkach współczynnik emisji CO2 określa się zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Jednakże art. 1 pkt 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2024 r.

1 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/757/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/957/oj).
3 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data. europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2493 z dnia 23 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 w odniesieniu do aktualizacji monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L, 2024/2493, 27.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/ 2024/2493/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3214

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/3214 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw
Data aktu: 16/10/2024
Data ogłoszenia: 27/12/2024
Data wejścia w życie: 30/12/2024, 01/01/2024, 01/01/2025