uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Aby zapewnić wystarczające dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które są produkowane w Unii w niewystarczających ilościach, i tym samym uniknąć zakłóceń na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) 2021/2283 1 otwarto autonomiczne kontyngenty taryfowe Unii ("kontyngenty"). W ramach tych kontyngentów produkty mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem obniżonych lub zerowych stawek celnych.
(2) Ponieważ w interesie Unii leży zapewnienie odpowiednich dostaw niektórych produktów przemysłowych, a także mając na uwadze fakt, że produkty identyczne, porównywalne lub substytucyjne nie są produkowane w Unii w wystarczających ilościach, konieczne jest otwarcie nowych kontyngentów o numerach porządkowych 09.2540, 09.2541, 09.2542 i 09.2543 z zastosowaniem zerowych stawek celnych oraz o numerze porządkowym 09.2795 z zastosowaniem obniżonej stawki celnej dla odpowiednich ilości tych produktów.
(3) Zakres kontyngentów o numerach porządkowych 09.2652 i 09.2927 przestał zaspokajać potrzeby przedsiębiorców w Unii, dlatego należy zmienić opis produktów objętych tymi kontyngentami. Należy również zmienić określenie mającego zastosowanie kodu TARIC dla kontyngentu o numerze porządkowym 09.2652. W interesie Unii leży ponadto utrzymanie kontyngentu o numerze porządkowym 09.2652 wyłącznie w celu wykorzystania danych produktów do wytwarzania określonych towarów produkowanych w Unii. Warunkiem stosowania tego kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.2652 powinno być szczególne przeznaczenie danych produktów zgodnie z art. 254 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 .
(4) W przypadku kontyngentów o numerach porządkowych 09.2596, 09.2597 i 09.2685 zmieniono klasyfikację tych produktów w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 ("Nomenklatura scalona") 3 . W związku z tym należy zmienić mające zastosowanie kody Nomenklatury scalonej dla tych kontyngentów.
(5) W interesie Unii leży zapewnienie odpowiedniej podaży określonego produktu przemysłowego, dlatego należy zwiększyć wielkość kontyngentu o numerze porządkowym 09.2662.
(6) Z uwagi na to, że zwiększyła się unijna zdolność produkcyjna w zakresie określonego produktu przemysłowego, należy obniżyć wielkość kontyngentu o numerze porządkowym 09.2679.
(7) W odniesieniu do kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.2544, 09.2545, 09.2546, 09.2547, 09.2548, 09.2549, 09.2550, 09.2551, 09.2552, 09.2553, 09.2554, 09.2555, 09.2556, 09.2557, 09.2559 i 09.2560 okresy obowiązywania tych kontyngentów należy przedłużyć, a ich wielkość należy corocznie dostosowywać, ponieważ kontyngenty te zostały otwarte na okres 6 miesięcy, a ich utrzymanie wciąż leży w interesie Unii.
(8) W przypadku kontyngentu o numerze porządkowym 09.2808 kontyngent ten należy otworzyć jedynie na okres 6 miesięcy, aby uwzględnić ewentualny rozwój produkcji tych produktów w Unii.
(9) Kontyngenty o numerach porządkowych 09.2563 i 09.2925 należy otworzyć jedynie na okres 6 miesięcy, aby ich dalsze istnienie nie było sprzeczne z żadną inną polityką Unii. W interesie Unii leży ponadto zmniejszenie tych kontyngentów o połowę i utrzymanie ich wyłącznie w celu wykorzystania danych produktów do wytwarzania określonych towarów produkowanych w Unii. Warunkiem stosowania tych kontyngentów powinno być zatem szczególne przeznaczenie danych produktów zgodnie z art. 254 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(10) Utrzymanie kontyngentów o numerach porządkowych 09.2664, 09.2682 i 09.2926 nie leży już w interesie Unii, dlatego należy kontyngenty te zamknąć ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r.
(11) Biorąc pod uwagę zmiany, które mają zostać wprowadzone, a także w celu zapewnienia jasności, należy zastąpić załącznik do rozporządzenia (UE) 2021/2283.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/2283.
(13) Aby uniknąć ewentualnych zakłóceń w stosowaniu systemu kontyngentów i zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń taryfowych i autonomicznych kontyngentów, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczącym kontyngentów dla omawianych produktów powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3213 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/3213 zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/2283 otwierające i ustalające sposób zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe |
| Data aktu: | 16/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 20/12/2024, 01/01/2025 |