uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na podstawie decyzji Rady 2006/42/WE 2 Łotwa została upoważniona do stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 21 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 77/388/EWG 3 , aby w przypadku dostaw drewna lub świadczenia usług związanych z drewnem móc - do dnia 31 grudnia 2009 r. - wyznaczać odbiorcę jako osobę zobowiązaną do uiszczenia podatku od wartości dodanej (VAT). Decyzją wykonawczą Rady 2009/1008/UE 4 Łotwa została upoważniona, w drodze odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE, do dalszego wyznaczania - do dnia 31 grudnia 2012 r. - odbiorcy drewna lub usług związanych z drewnem jako osoby zobowiązanej do uiszczenia podatku VAT w przypadku transakcji związanych z drewnem (zwanego dalej "środkiem szczególnym"). Obowiązywanie środka szczególnego zostało następnie przedłużone decyzjami wykonawczymi Rady 2013/55/UE 5 , (UE) 2015/2396 6 , (UE) 2018/2006 7 oraz (UE) 2022/81 8 i ma wygasnąć z dniem 31 grudnia 2024 r.
(2) Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 2 maja 2024 r. (zwanym dalej "wnioskiem") Łotwa wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE, do dalszego stosowania środka szczególnego. Wnioskowi towarzyszyło sprawozdanie dotyczące stosowania środka szczególnego.
(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała wniosek 25 państwom członkowskim pismem z dnia 3 września 2024 r., a Włochom - pismem z dnia 4 września 2024 r. Pismem z dnia 5 września 2024 r. Komisja zawiadomiła Łotwę, że posiada wszystkie informacje niezbędne do oceny wniosku.
(4) Zdaniem Łotwy rynek drewna, który jest jednym z najważniejszych sektorów łotewskiej gospodarki, jest szczególnie podatny na oszustwa związane z VAT, ponieważ jest zdominowany przez dużą liczbę małych podmiotów lokalnych i indywidualnych dostawców. Charakter rynku oraz przedsiębiorstw na nim działających powoduje występowanie oszustw podatkowych, a organy podatkowe Łotwy mają trudności z ich kontrolowaniem. W celu zwalczania tych nadużyć łotewskie organy podatkowe wprowadziły mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do płatności VAT w transakcjach związanych z drewnem, który to mechanizm okazał się bardzo skuteczny i doprowadził do znacznego zmniejszenia liczby oszustw na tym rynku.
(5) Środki szczególne przyznaje się zazwyczaj na czas ograniczony, aby umożliwić ocenę ich stosowności i skuteczności. Środki szczególne dają państwom członkowskim czas na wprowadzenie na poziomie krajowym innych konwencjonalnych środków umożliwiających monitorowanie przemieszczania materiałów, płatności VAT i przestrzegania przepisów przez podatników, które to środki do czasu wygaśnięcia środka szczególnego powinny rozwiązać dany problem i sprawić, że nie będzie konieczne przedłużenie stosowania tego środka. Środek szczególny umożliwiający skorzystanie z mechanizmu odwrotnego obciążenia jest przyznawany tylko w wyjątkowych przypadkach, w odniesieniu do konkretnych obszarów podatnych na oszustwa, i stanowi środek stosowany w ostateczności.
(6) W związku z tym przed wygaśnięciem przedłużonego okresu obowiązywania środka szczególnego na podstawie niniejszej decyzji wykonawczej Łotwa powinna wdrożyć inne konwencjonalne środki w celu zwalczania oszustw związanych z VAT na rynku drewna i zapobiegania im, tak by dalsze przedłużenie tego okresu nie było już konieczne.
(7) Należy zatem upoważnić Łotwę do stosowania środka szczególnego tylko do dnia 31 grudnia 2026 r.
(8) Środek szczególny nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2009/1008/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3207 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/3207 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej 2009/1008/UE upoważniającej Republikę Łotewską do przedłużenia stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 12/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2024 |