uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 1 , w szczególności jej art. 30 ust. 4,
(1) W dniu 17 grudnia 2020 r. Komisji przedłożono wniosek o zatwierdzenie dobrowolnego systemu "International Sustainability & Carbon Certification - ISCC EU" (system ISCC) na podstawie art. 30 ust. 4 dyrektywy (UE) 2018/2001. Na podstawie wniosku Komisja oceniła przedmiotowy system i wskazała pewne kwestie wymagające modyfikacji. W systemie przedłożonym ponownie dnia 23 czerwca 2021 r. poprawnie odniesiono się do tych kwestii, a Komisja stwierdziła, że system ten odpowiednio uwzględnia kryteria zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do biomasy rolniczej określone w art. 29 ust. 2-5 dyrektywy (UE) 2018/2001, a jednocześnie zawiera dokładne dane dotyczące ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do celów art. 29 ust. 10 tej dyrektywy i stosuje metodykę bilansu masy zgodnie z wymogami art. 30 ust. 1 i 2 tej dyrektywy. W związku z tym w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/602 2 system ISCC został zatwierdzony w odniesieniu do wykazania zgodności z wymogami ustanowionymi w art. 29 ust. 2-5 i ust. 10 dyrektywy (UE) 2018/2001 dotyczącymi biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy produkowanych z biomasy rolniczej oraz z odpadów i pozostałości. W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy wyjaśnić, które przepisy decyzji wykonawczej (UE) 2022/602 mają zastosowanie do biomasy rolniczej, a które do biomasy leśnej.
(2) Ponieważ w decyzji wykonawczej (UE) 2022/602 stwierdzono, że system ISCC nie uwzględnia odpowiednio kryteriów zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do biomasy leśnej określonych w art. 29 ust. 6 i 7 dyrektywy (UE) 2018/2001, w systemie wprowadzono dalsze modyfikacje w celu zapewnienia, aby kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do biomasy leśnej określone w art. 29 ust. 6, 7 i 10 dyrektywy (UE) 2018/2001 również zostały odpowiednio uwzględnione. W systemie ponownie przedłożonym dnia 30 listopada 2023 r. poprawnie odniesiono się do wszystkich wcześniej zidentyfikowanych pozostałych kwestii, a Komisja stwierdziła, że system ISCC wykazuje obecnie, że partie biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy wyprodukowanych z biomasy leśnej spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju określone w art. 29 ust. 2-7 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do celów art. 29 ust. 10 tej dyrektywy. Stwierdzono również, że na potrzeby systemu ISCC stosuje się - w odniesieniu do biomasy leśnej - metodykę bilansu masy zgodnie z wymogami art. 30 ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001.
(3) Podobnie system ISCC nie uwzględniał wymogów dotyczących paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego określonych w art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1184 3 . System ISCC nie zapewniał również dokładnych danych na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, uzyskanego dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym do celów art. 29a ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 zgodnie z metodyką określoną w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1185 4 . W związku z tym dnia 12 września 2023 r. przedłożono Komisji kolejny wniosek o zatwierdzenie systemu ISCC w odniesieniu do produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych. Komisja oceniła system, ale stwierdziła, że konieczne są dalsze modyfikacje, aby można go było uznać za zgodny z odpowiednimi przepisami dotyczącymi paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych. Dnia 22 lipca 2024 r. ponownie przedłożono dokumentację dotyczącą systemu, w której wykazano, że poprawnie odniesiono się do tych kwestii. Komisja stwierdziła, że system ISCC odpowiednio uwzględnia obecnie przepisy określone w art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 i rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/1184 dotyczące produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, a także zapewnia dokładne dane na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, uzyskanego dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym do celów art. 29a ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz jest zgodny z metodyką określoną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185.
(4) Z uwagi na to, że system ISCC obejmuje obecnie również biomasę leśną, oprócz surowców, w odniesieniu do których został zatwierdzony decyzją wykonawczą (UE) 2022/602, obejmuje on wszystkie rodzaje paliw produkowanych z biomasy. Ponadto system obejmuje obecnie paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego i pochodzące z recyklingu paliwa węglowe. System ma globalny zasięg geograficzny i obejmuje cały łańcuch kontroli pochodzenia produktu.
(5) System ISCC wykazuje obecnie odpowiednią zgodność z przepisami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/996 5 również w odniesieniu do paliw produkowanych z biomasy leśnej.
(6) System ISCC wykazuje odpowiednią zgodność z przepisami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/2448 6 w odniesieniu do kryteriów zrównoważonego rozwoju określonych w art. 29 ust. 6 i 7 dyrektywy (UE) 2018/2001.
(7) W ocenie programu ISCC stwierdzono, że spełnia on stosowne normy wiarygodności, przejrzystości i niezależności audytu, a także spełnia wymogi metodologiczne określone w załącznikach V i VI do dyrektywy (UE) 2018/2001 w odniesieniu do paliw produkowanych z biomasy leśnej, a w odniesieniu do paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych - jest zgodny z przepisami rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/1184 i rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/1185.
(8) W odniesieniu do nowych elementów systemu ISCC, które zostały ocenione przez Komisję po jego ponownym przedłożeniu w dniach 30 listopada 2023 r. i 22 lipca 2024 r. i podlegają zatwierdzeniu w niniejszej decyzji, okres obowiązywania powinien wynosić pięć lat.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2022/602.
(10) Informacje o tym, że system ISCC został zatwierdzony również w odniesieniu do biomasy leśnej oraz paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych, zostaną udostępnione w sekcji poświęconej systemom dobrowolnym na stronie internetowej Komisji "Europa".
(11) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(12) Środki przewidziane w tej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zrównoważonego Charakteru Biopaliw i Biopłynów i Paliw z Biomasy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3176 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/3176 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/602 w sprawie zatwierdzenia dobrowolnego systemu International Sustainability & Carbon Certification - ISCC EU w odniesieniu do biomasy leśnej, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 21/12/2024 |