Decyzja wykonawcza 2024/3150 dotycząca zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/593 upoważniającej Republikę Włoską do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2024/3150
z dnia 10 grudnia 2024 r.
dotycząca zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/593 upoważniającej Republikę Włoską do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/593 2  Włochy zostały upoważnione na okres do dnia 31 grudnia 2021 r. do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem szczególnym") w celu wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego dla wszystkich podatników mających siedzibę na terytorium Włoch, z wyjątkiem podatników korzystających ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 tej dyrektywy.

(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2021/2251 3  Włochy zostały upoważnione do dalszego stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r., a zakres środka szczególnego rozszerzono o podatników korzystających ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 dyrektywy 2006/112/WE.

(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 11 kwietnia 2024 r., Włochy wystąpiły, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE, z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego (zwanym dalej "wnioskiem").

(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała wniosek pozostałym państwom członkowskim pismem z dnia 12 września 2024 r. Pismem z dnia 13 września 2024 r. Komisja powiadomiła Włochy, że posiada wszelkie informacje potrzebne do rozpatrzenia wniosku.

(5) Zdaniem Włoch wdrożony obowiązkowy system fakturowania elektronicznego, który przekazuje wszystkie wystawione faktury za pośrednictwem systemu "Sistema di Interscambio" zarządzanego przez włoski urząd skarbowy, w pełni osiągnął swoje cele, a mianowicie zwalczanie oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania, uproszczenie przestrzegania przepisów podatkowych oraz zwiększenie skuteczności poboru podatków, ograniczając tym samym koszty administracyjne ponoszone przez przedsiębiorstwa.

(6) Należy zatem upoważnić Włochy do dalszego stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2027 r. W przypadku gdy Włochy uznają, że konieczne jest przedłużenie środka szczególnego po 2027 r., powinny przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie. Do wniosku o przedłużenie należy dołączyć sprawozdanie dotyczące stosowania środka szczególnego pod kątem jego skuteczności w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od opodatkowania oraz uproszczenia poboru podatku. Ponadto sprawozdanie to powinno zawierać ocenę wpływu środka na podatników, w szczególności tych, którzy korzystają ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 dyrektywy 2006/112/WE.

(7) Środek szczególny powinien jednak przestać mieć zastosowanie od dnia rozpoczęcia stosowania jakiegokolwiek ogólnego systemu fakturowania elektronicznego przyjętego przez Radę na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub na podstawie jakiegokolwiek innego odpowiedniego postanowienia tego Traktatu, jeżeli taki ogólny system zacznie być stosowany przed dniem 31 grudnia 2027 r.

(8) Środek szczególny nie powinien mieć wpływu na prawo klienta do otrzymywania faktur w formie papierowej w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

(9) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Włochy środek szczególny będzie miał jedynie znikomy wpływ na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych przez Włochy na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/593,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Art. 4. decyzji wykonawczej (UE) 2018/593 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2027 r.

Ewentualny wniosek o przedłużenie upoważnienia przewidzianego w niniejszej decyzji przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2027 r. wraz ze sprawozdaniem zawierającym ocenę stopnia skuteczności środków krajowych, o których mowa w art. 3, w zwalczaniu oszustw związanych z VAT i uchylania się od opodatkowania oraz w uproszczeniu poboru podatku. Ponadto sprawozdanie to musi zawierać ocenę wpływu tych środków na podatników, w szczególności tych, którzy korzystają ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 dyrektywy 2006/112/WE, a zwłaszcza ocenę w odniesieniu do kwestii, czy środki te zwiększają obciążenie administracyjne oraz koszty tych podatników.

W przypadku gdy Rada, stanowiąc na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub na podstawie jakiegokolwiek innego odpowiedniego postanowienia tego traktatu, wprowadzi ogólny system fakturowania elektronicznego, niniejsza decyzja przestaje mieć zastosowanie w dniu rozpoczęcia stosowania tego systemu.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2024 r.
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/593 z dnia 16 kwietnia 2018 r. upoważniająca Republikę Włoską do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 99 z 19.4.2018, s. 14).
3 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2021/2251 z dnia 13 grudnia 2021 r. dotycząca zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/593 upoważniającej Republikę Włoską do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 454 z 17.12.2021, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3150

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/3150 dotycząca zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/593 upoważniającej Republikę Włoską do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 10/12/2024
Data ogłoszenia: 19/12/2024