Rozporządzenie delegowane 2024/3000 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do odstępstwa dotyczącego ograniczeń połowów szprota w rejonie ICES 4b

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/3000
z dnia 19 lipca 2024 r. r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do odstępstwa dotyczącego ograniczeń połowów szprota w rejonie ICES 4b

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 przewidziano środki techniczne dotyczące Morza Północnego. W części C pkt 4 tego załącznika określono ograniczenia w połowie szprota w celu ochrony śledzia atlantyckiego w rejonie ICES 4b ("ograniczony obszar połowu szprota").

(2) Ograniczenia te dotyczą zakazu stosowania niektórych narzędzi połowowych w pewnych okresach w obszarze wzdłuż duńskiego wybrzeża Morza Północnego, a także w dwóch obszarach w wodach Zjednoczonego Królestwa. Ograniczenia dotyczące obszaru wzdłuż wybrzeża Danii były objęte odstępstwem ustanowionym pierwotnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1393 2 , przedłużonym rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1160 3 , które wygasło w grudniu 2023 r.

(3) Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy i Szwecja ("grupa z Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w regionie Morza Północnego. W dniu 26 lutego 2024 r. grupa Scheveningen przedłożyła Komisji wspólną rekomendację zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 4  i art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, proponując zmianę załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 poprzez wprowadzenie odstępstwa od ograniczeń dotyczących połowów szprota w rejonie ICES 4b. Następnie dnia 1 lipca 2024 r. grupa Scheveningen przedłożyła Komisji zaktualizowaną wspólną rekomendację.

(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił dowody przedstawione przez zainteresowane państwa członkowskie. STECF stwierdził 5 , że nic nie wskazuje na to, by odstępstwo dotyczące ograniczonego obszaru połowu szprota od 2017 r. spowodowało jakiekolwiek możliwe do wykrycia szkody w stadzie śledzia atlantyckiego w Morzu Północnym i że jest mało prawdopodobne, aby takie odstępstwo doprowadziło do niższych poziomów ochrony stada śledzia niż te, które obecnie obowiązują na podstawie innych środków zarządzania.

https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/d/stecf/stecf-plen-24-01_20240405.

(5) STECF zachęcił jednak również do dalszego monitorowania składu przyłowów w połowach szprota i powtórzył, że nie jest w stanie ocenić, czy odstępstwo dotyczące ograniczonego obszaru połowu szprota może mieć jakikolwiek wykrywalny, bezpośredni lub szkodliwy wpływ na ekosystem morski. W związku z tym zainteresowane państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu monitorować skład przyłowów flot uczestniczących w tych połowach, aby umożliwić ponowną ocenę odstępstwa dotyczącego ograniczonego obszaru połowu szprota w przypadku wykrycia szkodliwego wpływu tego odstępstwa na ekosystem morski.

(6) Ponadto, jeżeli chodzi o zasięg geograficzny ograniczonego obszaru połowu szprota, oba obszary wód Zjednoczonego Królestwa obecnie wchodzące w skład ograniczonego obszaru połowu szprota nie powinny już wchodzić w jego skład, ponieważ nie podlegają już jurysdykcji Unii.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241.

(8) Ze względu na bezpośredni wpływ odstępstwa dotyczącego ograniczonego obszaru połowu szprota na działalność gospodarczą związaną z połowami szprota oraz na planowanie okresu połowu szprota przez statki unijne niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej, aby uniknąć zakłócenia okresu połowu szprota i wpływu na poziom wykorzystania unijnej kwoty dotyczącej szprota ustanowionej na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej 6 , z drugiej strony i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku V do rozporządzenia (EU) 2019/1241 część C pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Ograniczenia w połowie szprota w celu ochrony śledzia atlantyckiego w rejonie ICES 4b

Połowy przy użyciu ciągnionych narzędzi połowowych o rozmiarze oczek worka włoka mniejszym niż 32 mm lub sieci stawnych o rozmiarze oczek mniejszym niż 30 mm są zabronione w obszarze geograficznym wyznaczonym przez połączenie loksodromami kolejnych punktów o następujących współrzędnych geograficznych, mierzonych zgodnie z układem współrzędnych WGS84, od dnia 1 lipca do dnia 31 października w obszarze geograficznym ograniczonym następującymi współrzędnymi:

– zachodnie wybrzeże Danii na 55°30' N,

– 55°30' N, 7°00' E,

– 57°00' N, 7°00' E,

– zachodnie wybrzeże Danii na 57°00' N.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego akapit ten nie ma zastosowania do połowów przy użyciu następujących narzędzi:

a) narzędzie ciągnione, w którym rozmiar oczka jest mniejszy niż 32 mm;

b) okrężnice; lub

c) sieci skrzelowe, sieci oplątujące, drygawice i sieci dryfujące, w których rozmiar oczka jest mniejszy niż 30 mm.

Państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu przedkładają Komisji do dnia 30 kwietnia każdego roku dane z monitorowania uzasadniające odstępstwo w odniesieniu do przyłowów śledzia przez floty prowadzące połowy szprota. Dane takie mogą opierać się na gromadzeniu danych w ramach programów pobierania próbek dla rybołówstwa przemysłowego.".

1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105; ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1241/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1393 z dnia 24 maja 2017 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1395/2014 ustalające plan w zakresie odrzutów dla niektórych połowów małych gatunków pelagicznych i połowów do celów przemysłowych na Morzu Północnym (Dz.U. L 197 z 28.7.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/1393/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1160 z dnia 12 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota i ograniczonego obszaru połowu gładzicy w Morzu Północnym (Dz.U. L 250 z 15.7.2021, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1160/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2013/1380/oj).
5 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) - sprawozdanie z 75. posiedzenia plenarnego (STECF-PLEN- 24-01). Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2024 r.
6 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3000

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/3000 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do odstępstwa dotyczącego ograniczeń połowów szprota w rejonie ICES 4b
Data aktu: 19/07/2024
Data ogłoszenia: 03/12/2024
Data wejścia w życie: 04/12/2024, 01/07/2024