uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 przewidziano środki techniczne dotyczące Morza Północnego. W części C pkt 4 tego załącznika określono ograniczenia w połowie szprota w celu ochrony śledzia atlantyckiego w rejonie ICES 4b ("ograniczony obszar połowu szprota").
(2) Ograniczenia te dotyczą zakazu stosowania niektórych narzędzi połowowych w pewnych okresach w obszarze wzdłuż duńskiego wybrzeża Morza Północnego, a także w dwóch obszarach w wodach Zjednoczonego Królestwa. Ograniczenia dotyczące obszaru wzdłuż wybrzeża Danii były objęte odstępstwem ustanowionym pierwotnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1393 2 , przedłużonym rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1160 3 , które wygasło w grudniu 2023 r.
(3) Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy i Szwecja ("grupa z Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w regionie Morza Północnego. W dniu 26 lutego 2024 r. grupa Scheveningen przedłożyła Komisji wspólną rekomendację zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 4 i art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, proponując zmianę załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 poprzez wprowadzenie odstępstwa od ograniczeń dotyczących połowów szprota w rejonie ICES 4b. Następnie dnia 1 lipca 2024 r. grupa Scheveningen przedłożyła Komisji zaktualizowaną wspólną rekomendację.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił dowody przedstawione przez zainteresowane państwa członkowskie. STECF stwierdził 5 , że nic nie wskazuje na to, by odstępstwo dotyczące ograniczonego obszaru połowu szprota od 2017 r. spowodowało jakiekolwiek możliwe do wykrycia szkody w stadzie śledzia atlantyckiego w Morzu Północnym i że jest mało prawdopodobne, aby takie odstępstwo doprowadziło do niższych poziomów ochrony stada śledzia niż te, które obecnie obowiązują na podstawie innych środków zarządzania.
https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/d/stecf/stecf-plen-24-01_20240405.
(5) STECF zachęcił jednak również do dalszego monitorowania składu przyłowów w połowach szprota i powtórzył, że nie jest w stanie ocenić, czy odstępstwo dotyczące ograniczonego obszaru połowu szprota może mieć jakikolwiek wykrywalny, bezpośredni lub szkodliwy wpływ na ekosystem morski. W związku z tym zainteresowane państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu monitorować skład przyłowów flot uczestniczących w tych połowach, aby umożliwić ponowną ocenę odstępstwa dotyczącego ograniczonego obszaru połowu szprota w przypadku wykrycia szkodliwego wpływu tego odstępstwa na ekosystem morski.
(6) Ponadto, jeżeli chodzi o zasięg geograficzny ograniczonego obszaru połowu szprota, oba obszary wód Zjednoczonego Królestwa obecnie wchodzące w skład ograniczonego obszaru połowu szprota nie powinny już wchodzić w jego skład, ponieważ nie podlegają już jurysdykcji Unii.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241.
(8) Ze względu na bezpośredni wpływ odstępstwa dotyczącego ograniczonego obszaru połowu szprota na działalność gospodarczą związaną z połowami szprota oraz na planowanie okresu połowu szprota przez statki unijne niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej, aby uniknąć zakłócenia okresu połowu szprota i wpływu na poziom wykorzystania unijnej kwoty dotyczącej szprota ustanowionej na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej 6 , z drugiej strony i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3000 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/3000 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do odstępstwa dotyczącego ograniczeń połowów szprota w rejonie ICES 4b |
| Data aktu: | 19/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 04/12/2024, 01/07/2024 |