uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 5a ust. 23,
(1) Europejskie ramy tożsamości cyfrowej ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 910/2014 stanowią kluczowy element budowy bezpiecznego i interoperacyjnego ekosystemu tożsamości cyfrowej w całejUnii. Ramy te - których podstawę stanowią europejskie portfele tożsamości cyfrowej ("portfele") - mają na celu ułatwienie dostępu do usług we wszystkich państwach członkowskich, jednocześnie zapewniając ochronę danych osobowych i prywatności.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 lub rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 mają zastosowanie do wszystkich czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(3) W art. 5a ust. 23 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 upoważniono Komisję, w razie potrzeby, do ustanowienia odpowiednich specyfikacji i procedur. Ustanawia się je za pomocą czterech rozporządzeń wykonawczych dotyczących: protokołów i interfejsów: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2982 5 , integralności i podstawowych funkcji: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2979 6 , danych identyfikujących osobę i elektronicznego poświadczenia atrybutów: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2977 7 , a także notyfikowania Komisji: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2980 8 . W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się odpowiednie wymogi dotyczące notyfikowania przez państwa członkowskie zaufanych podmiotów, które określają wiarygodność europejskich ram tożsamości cyfrowej.
(4) Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych. Aby zapewnić maksymalną harmonizację działań państw członkowskich w zakresie opracowywania i certyfikacji portfeli, specyfikacje techniczne określone w niniejszym rozporządzeniu opierają się na pracach przeprowadzonych na podstawie zalecenia Komisji (UE) 2021/946 z dnia 3 czerwca 2021 r. w sprawie wspólnego unijnego zestawu narzędzi na potrzeby skoordynowanego podejścia do europejskich ram tożsamości cyfrowej 9 , w szczególności na podstawie architektury i ram odniesienia. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 10 Komisja powinna, w razie potrzeby, poddawać niniejsze rozporządzenie wykonawcze przeglądowi i aktualizacji, aby zachować aktualność względem globalnych zmian, architektury i ram odniesienia oraz przestrzegać najlepszych praktyk na rynku wewnętrznym.
(5) Aby osiągnąć cel, jakim jest ustanowienie przejrzystego i wiarygodnego źródła informacji na potrzeby uwierzytelniania podmiotów w ekosystemie europejskiego portfela tożsamości cyfrowej, takich jak dostawcy portfela, dostawcy danych identyfikujących osobę i strony ufające portfela, państwa członkowskie powinny notyfikować wymagane informacje za pośrednictwem systemu elektronicznego dostarczonego przez Komisję. Zgodnie z podejściem przyjętym w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1984 11 w sprawie określenia okoliczności, formatów i procedur notyfikacji systemów identyfikacji elektronicznej mających zastosowanie do środków identyfikacji elektronicznej, państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji informacje w języku angielskim. W ten sposób opisy systemów identyfikacji elektronicznej są dostępne w języku angielskim w przypadku wszystkich takich systemów, niezależnie od tego, czy dotyczą one środków identyfikacji elektronicznej, czy portfeli.
(6) Aby osiągnąć ten sam cel, jakim jest ustanowienie źródeł informacji umożliwiających uwierzytelnianie podmiotów w ekosystemie europejskiego portfela tożsamości cyfrowej, Komisja powinna ustanowić infrastrukturę umożliwiającą publiczne udostępnianie informacji w sposób bezpieczny, czytelny dla człowieka, jasny i łatwo dostępny, a także w formie elektronicznie podpisanej lub opatrzonej pieczęcią elektroniczną nadającej się do automatycznego przetwarzania, w tym poprzez oferowanie interfejsu programowania aplikacji.
(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 30 września 2024 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2980 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2980 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do notyfikowania Komisji w związku z ekosystemem europejskiego portfela tożsamości cyfrowej |
| Data aktu: | 28/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 24/12/2024 |