uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 46 ust. 7 lit. b) pkt (ii),
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1698 2 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli podmiotów i grup podmiotów w państwach trzecich, przeprowadzanych przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące uznane zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz ustanowiono przepisy dotyczące weryfikacji przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii, które mają być przeprowadzane przez te organy kontrolne i jednostki certyfikujące.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2306 3 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i punktach dopuszczenia do obrotu w odniesieniu do przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii.
(3) W rozporządzeniach delegowanych (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 określono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli przesyłek produktów wysokiego ryzyka przeznaczonych do przywozu do Unii jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 produkty wysokiego ryzyka pochodzące z państw trzecich należy wymienić w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 46 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848 na podstawie wyboru dokonanego po wystąpieniu poważnych, krytycznych lub powtarzających się przypadków niezgodności mających wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji lub ich produkcji.
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 w ramach innych wymogów kontroli należy przeprowadzać systematyczne kontrole bezpośrednie i pobrać co najmniej jedną reprezentatywną próbkę każdej z przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka, która mają zostać przywiezione do Unii.
(6) Dotychczasowe doświadczenie w zakresie kontroli przywozu do Unii produktów z państw trzecich, których w znacznym stopniu dotyczą powiadomienia otwarte przez państwa członkowskie w systemie informacyjnym rolnictwa ekologicznego (OFIS) w związku z podejrzeniami niezgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w tym powiadomienia o zanieczyszczeniach produktami i substancjami niedopuszczonymi do stosowania w produkcji ekologicznej, pokazuje, że zgodność z warunkami i środkami dotyczącymi przywozu produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji do Unii można zapewnić, poddając mniej niż 100 % przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek. Poddanie różnych odsetków przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące w państwach trzecich oraz przez właściwe organy państw członkowskich nie ma wpływu na skuteczność kontroli.
(7) Ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka przyczyniłoby się do obniżenia kosztów kontroli dla podmiotów, organów kontrolnych i jednostek certyfikujących działających w państwach trzecich oraz właściwych organów państw członkowskich ds. produktów ekologicznych, co mogłoby również obniżyć ostateczne ceny konsumpcyjne produktów ekologicznych w Unii w sytuacji, gdy ostateczne ceny produktów ekologicznych, postrzegane jako wysokie, są jedną z głównych przeszkód utrudniających wzrost popytu na produkty ekologiczne w Unii.
(8) Ponadto ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka pozwoliłoby uniknąć nadmiernego spadku wolumenu i wartości obrotu między Unią a państwem trzecim, z którego pochodzą produkty wysokiego ryzyka.
(9) Należy zatem skupić się na kontroli produktów wysokiego ryzyka pochodzących z niektórych państw trzecich oraz zapewnić, aby wykaz produktów wysokiego ryzyka informował o kraju pochodzenia tych produktów, jak również przewidywał niezbędną liczbę kontroli identyfikacyjnych, kontroli bezpośrednich i odsetek próbek w przypadku przesyłek tych produktów.
(10) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306 każda przesyłka produktów wysokiego ryzyka, która ma zostać przywieziona do Unii, podlega systematycznym kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz reprezentatywnemu pobieraniu próbek w punktach kontroli granicznej i w punktach dopuszczenia do obrotu. Aby zapewnić spójne podejście do częstotliwości kontroli przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji, wymóg ten należy dostosować do podejścia, które należy przyjąć na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2975 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2975 zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 w odniesieniu do przywozu do Unii produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji |
| Data aktu: | 25/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 29/11/2024 |
| Data wejścia w życie: | 02/12/2024 |