uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 30c ust. 1,
(1) Zgodnie z art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Komisja ma opublikować do dnia 1 stycznia 2025 r. informacje na temat ogólnounijnej liczby uprawnień na 2027 r. wydanych na podstawie rozdziału IVa tej dyrektywy.
(2) Zgodnie z art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE ogólnounjną liczbę uprawnień określa się poprzez odniesienie do dopuszczalnych wartości emisji z 2024 r. obliczonych na podstawie emisji referencyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 2 , dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE oraz poprzez zastosowanie liniowej ścieżki redukcji w odniesieniu do wszystkich emisji objętych zakresem tego rozporządzenia.
(3) Dopuszczalne wartości emisji na 2024 r. zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/842 określa się na podstawie ścieżki liniowej od 2022 r. do 2030 r., począwszy od dopuszczalnych wartości emisji na 2022 r., które z kolei są zdefiniowane w tym rozporządzeniu za pomocą ścieżki liniowej opartej na średniej emisji gazów cieplarnianych każdego państwa członkowskiego w latach 2016, 2017 i 2018.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/842 roczne limity emisji zgodnie z limitami emisji na 2022 r. określa się na podstawie wszechstronnie zweryfikowanych danych z krajowego wykazu gazów cieplarnianych za lata 2016, 2017 i 2018, przedłożonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 525/2013 3 .
(5) Emisje referencyjne dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE ustalono na podstawie średniej arytmetycznej danych z wszechstronnie zweryfikowanych krajowych wykazów gazów cieplarnianych za lata 2016, 2017 i 2018.
(6) Emisje referencyjne dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE obejmują państwa EOG-EFTA, zgodnie z decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 335/2023 4 .
(7) Emisje dwutlenku węgla z działań wyraźnie wyłączonych na podstawie załącznika III do dyrektywy 2003/87/WE zostały odjęte od wszechstronnie zweryfikowanych wartości emisji dwutlenku węgla z wykazów krajowych. Ponadto załącznik III do dyrektywy 2003/87/WE przewiduje zmiany kategorii źródeł 1A1 i 1A3b, zgodnie z definicją zawartą w wytycznych IPCC z 2006 r. dotyczących krajowych wykazów gazów cieplarnianych 5 . Zmiany te uwzględniono przy obliczaniu wartości emisji referencyjnych dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE.
(8) Wartości dopuszczalne emisji na 2024 r. dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE obliczono poprzez zastosowanie do emisji referencyjnych liniowej ścieżki redukcji opartej na wszystkich emisjach objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2018/842, począwszy od ich średniej w latach 2016, 2017 i 2018, a kończąc na limitach emisji na 2024 r. określonych w tym rozporządzeniu, na podstawie limitów emisji na 2024 r. opublikowanych w załączniku II do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1319 6 . Na tej podstawie dopuszczalne wielkości emisji na 2024 r., o których mowa w art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, powinny wynosić 1 223 481 445 ton dwutlenku węgla.
(9) Zgodnie z art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE ogólnounijna liczba uprawnień wydanych na 2027 r. na podstawie rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE ma być zmniejszana każdego roku po 2024 r. o współczynnik liniowy redukcji wynoszący 5,10 %. W związku z powyższym na 2027 r. ogólnounijna liczba uprawnień, o której mowa w art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, wynosi 1 036 288 784,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2951 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/2951 w sprawie liczby uprawnień w całej Unii, które mają zostać wydane na 2027 r. w ramach EU ETS w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych |
| Data aktu: | 29/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 23/12/2024 |