Decyzja 2024/2951 w sprawie liczby uprawnień w całej Unii, które mają zostać wydane na 2027 r. w ramach EU ETS w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/2951
z dnia 29 listopada 2024 r.
w sprawie liczby uprawnień w całej Unii, które mają zostać wydane na 2027 r. w ramach EU ETS w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 30c ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Komisja ma opublikować do dnia 1 stycznia 2025 r. informacje na temat ogólnounijnej liczby uprawnień na 2027 r. wydanych na podstawie rozdziału IVa tej dyrektywy.

(2) Zgodnie z art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE ogólnounjną liczbę uprawnień określa się poprzez odniesienie do dopuszczalnych wartości emisji z 2024 r. obliczonych na podstawie emisji referencyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 2 , dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE oraz poprzez zastosowanie liniowej ścieżki redukcji w odniesieniu do wszystkich emisji objętych zakresem tego rozporządzenia.

(3) Dopuszczalne wartości emisji na 2024 r. zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/842 określa się na podstawie ścieżki liniowej od 2022 r. do 2030 r., począwszy od dopuszczalnych wartości emisji na 2022 r., które z kolei są zdefiniowane w tym rozporządzeniu za pomocą ścieżki liniowej opartej na średniej emisji gazów cieplarnianych każdego państwa członkowskiego w latach 2016, 2017 i 2018.

(4) Zgodnie z art. 4 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/842 roczne limity emisji zgodnie z limitami emisji na 2022 r. określa się na podstawie wszechstronnie zweryfikowanych danych z krajowego wykazu gazów cieplarnianych za lata 2016, 2017 i 2018, przedłożonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 525/2013 3 .

(5) Emisje referencyjne dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE ustalono na podstawie średniej arytmetycznej danych z wszechstronnie zweryfikowanych krajowych wykazów gazów cieplarnianych za lata 2016, 2017 i 2018.

(6) Emisje referencyjne dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE obejmują państwa EOG-EFTA, zgodnie z decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 335/2023 4 .

(7) Emisje dwutlenku węgla z działań wyraźnie wyłączonych na podstawie załącznika III do dyrektywy 2003/87/WE zostały odjęte od wszechstronnie zweryfikowanych wartości emisji dwutlenku węgla z wykazów krajowych. Ponadto załącznik III do dyrektywy 2003/87/WE przewiduje zmiany kategorii źródeł 1A1 i 1A3b, zgodnie z definicją zawartą w wytycznych IPCC z 2006 r. dotyczących krajowych wykazów gazów cieplarnianych 5 . Zmiany te uwzględniono przy obliczaniu wartości emisji referencyjnych dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE.

(8) Wartości dopuszczalne emisji na 2024 r. dla sektorów objętych rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE obliczono poprzez zastosowanie do emisji referencyjnych liniowej ścieżki redukcji opartej na wszystkich emisjach objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2018/842, począwszy od ich średniej w latach 2016, 2017 i 2018, a kończąc na limitach emisji na 2024 r. określonych w tym rozporządzeniu, na podstawie limitów emisji na 2024 r. opublikowanych w załączniku II do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1319 6 . Na tej podstawie dopuszczalne wielkości emisji na 2024 r., o których mowa w art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, powinny wynosić 1 223 481 445 ton dwutlenku węgla.

(9) Zgodnie z art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE ogólnounijna liczba uprawnień wydanych na 2027 r. na podstawie rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE ma być zmniejszana każdego roku po 2024 r. o współczynnik liniowy redukcji wynoszący 5,10 %. W związku z powyższym na 2027 r. ogólnounijna liczba uprawnień, o której mowa w art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, wynosi 1 036 288 784,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na 2027 r. ogólnounijna liczba uprawnień, o której mowa w art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, wynosi 1 036 288 784.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26, http://data.europa.eu/eli/reg/2018/842/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych oraz zgłaszania innych informacji na poziomie krajowym i unijnym, mających znaczenie dla zmiany klimatu, oraz uchylające decyzję nr 280/2004/WE (Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 13, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2013/525/oj).
4 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 335/2023 z dnia 8 grudnia 2023 r. zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG [2024/1420] (Dz.U. L, 2024/1420, 13.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1420/oj).
5 IPCC 2006 r. (Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu), wytyczne IPCC z 2006 r. dotyczące krajowych wykazów gazów cieplarnianych, przygotowane w ramach programu krajowych wykazów gazów cieplarnianych, Eggleston H.S., Buendia L., Miwa K., Ngara T. i Tanabe K. (eds).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1319 z dnia 28 czerwca 2023 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/2126 w celu przeglądu rocznych limitów emisji państw członkowskich na lata 2023-2030 (Dz.U. L 163 z 29.6.2023, s. 9, ELI: http://data.europa. eu/eli/dec_impl/2023/1319/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2951

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2951 w sprawie liczby uprawnień w całej Unii, które mają zostać wydane na 2027 r. w ramach EU ETS w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych
Data aktu: 29/11/2024
Data ogłoszenia: 03/12/2024
Data wejścia w życie: 23/12/2024