Decyzja 2024/2906 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2026 r., roczną kwotę na 2025 r., kwotę pierwszej raty na 2025 r., orientacyjną niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2027 i 2028

DECYZJA RADY (UE) 2024/2906
z dnia 14 listopada 2024 r.
w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2026 r., roczną kwotę na 2025 r., kwotę pierwszej raty na 2025 r., orientacyjną niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2027 i 2028

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylającego rozporządzenie (UE) 2015/323 2 , w szczególności jego art. 19 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) ma przesłać Komisji swoje uaktualnione szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza.

(2) Zgodnie z procedurą określoną w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja ma przedstawić przed dniem 15 października 2024 r. wniosek określający pułap kwoty wkładu na 2026 r., roczną kwotę wkładu na 2025 r., kwotę pierwszej raty wkładu na 2025 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2027 i 2028.

(3) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone w stosunku do poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju ("EFR"). Należy zatem wezwać do przekazania Komisji i EBI wkładów na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1877.

(4) Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3  (zwanej dalej "umową o wystąpieniu") stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej "Zjednoczonym Królestwem") pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR (w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r.) lub w ramach poprzednich EFR.

(5) W decyzji Rady (UE) 2023/2586 4  ustalono pułap rocznej kwoty wkładu na 2025 r. wpłacanego przez strony EFR do Komisji Europejskiej na 800 000 000 EUR i do EBI na 9 000 000 EUR.

(6) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków, które przewiduje niniejsza decyzja, powinna ona wejść w życie w dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pułap rocznej kwoty wkładów na 2026 r. wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) do Komisji ustala się niniejszym na 700 000 000 EUR.

Artykuł  2

Roczną kwotę wkładów na 2025 r. wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) ustala się niniejszym na 809 000 000 EUR. Kwota ta zostanie wpłacona jak następuje:

a)
do Komisji - 800 000 000 EUR; oraz
b)
do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) - 9 000 000 EUR.
Artykuł  3

Kwotę wkładów wpłacanych przez strony EFR na rzecz tego funduszu w ramach pierwszej raty za 2025 r. ustala się niniejszym na 359 000 000 EUR. Kwota ta zostanie wpłacona jak następuje:

a)
do Komisji - 350 000 000 EUR; oraz
b)
do EBI - 9 000 000 EUR.
Artykuł  4

Kwota 6 300 000 EUR pochodząca z niewykorzystanych lub umorzonych środków z projektów w ramach 9. EFR zostaje zwrócona poprzez zmniejszenie płatności w ramach pierwszej raty na 2025 r. określonej w art. 3.

Artykuł  5

Orientacyjną niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na 2027 r. ustala się niniejszym w wysokości 500 000 000 EUR dla Komisji i 0 EUR dla EBI. Orientacyjną niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na 2028 r. ustala się niniejszym w wysokości 400 000 000 EUR dla Komisji i 0 EUR dla EBI.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Pierwsza rata za 2025 r. (EUR), płatna na rzecz Komisji i EBI

PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO Klucz dot. 9. EFR (%) Klucz dot. 11. EFR (%) Komisja EBI Komisja +EBI
11. EFR Zwrot z 9. EFR 11. EFR minus zwrot z 9. EFR 11. EFR Łączna kwota pierwszej raty za 2025 r.
BELGIA 3,92 3,24927 11 372 445 246 960 11 125 485 292 434 11 417919
BUŁGARIA 0,21853 764855 0 764855 19 668 784 523
CZECHY 0,79745 2 791 075 0 2 791 075 71 771 2 862 846
DANIA 2,14 1,98045 6 931 575 134820 6 796 755 178241 6 974996
NIEMCY 23,36 20,57980 72 029 300 1 471 680 70 557 620 1 852 182 72 409 802
ESTONIA 0,08635 302 225 0 302225 7 772 309 997
IRLANDIA 0,62 0,94006 3 290 210 39 060 3251150 84 605 3 335 755
GRECJA 1,25 1,50735 5 275 725 78 750 5 196 975 135 662 5 332 637
HISZPANIA 5,84 7,93248 27 763 680 367920 27 395 760 713 923 28 109 683
FRANCJA 24,30 17,81269 62 344 415 1 530 900 60 813 515 1 603 142 62 416 657
CHORWACJA 0,22518 788130 0 788130 20 266 808 396
WŁOCHY 12,54 12,53009 43 855 315 790020 43 065 295 1 127 708 44 193 003
CYPR 0,11162 390 670 0 390670 10 046 400 716
ŁOTWA 0,11612 406 420 0 406 420 10 451 416 871
ŁITWA 0,18077 632695 0 632695 16 269 648 964
LUKSEMBURG 0,29 0,25509 892815 18 270 874545 22 958 897 503
WĘGRY 0,61456 2150960 0 2150960 55 310 2 206 270
MALTA 0,03801 133035 0 133035 3 421 136456
NIDERLANDY 5,22 4,77678 16 718 730 328 860 16 389 870 429 910 16 819 780
AUSTRIA 2,65 2,39757 8 391 495 166 950 8224545 215 781 8 440 326
POLSKA 2,00734 7025 690 0 7025 690 180 661 7 206 351
PORTUGALIA 0,97 1,19679 4 188 765 61 110 4127655 107711 4235 366
RUMUNIA 0,71815 2 513 525 0 2 513 525 64 634 2 578 159
SŁOWENIA 0,22452 785 820 0 785 820 20 207 806027
SŁOWACJA 0,37616 1 316 560 0 1 316 560 33 854 1 350 414
FINLANDIA 1,48 1,50909 5281815 93 240 5 188 575 135 818 5 324 393
SZWECJA 2,73 2,93911 10 286 885 171990 10 114 895 264520 10 379 415
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO (*) 12,69 14,67862 51 375 170 799 470 50 575 700 1 321 076 51 896 776
OGÓŁEM UE-27 i ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO 100,00 100,00 350 000 000 6 300000 343 700 000 9 000 000 352 700 000
(*) Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu Zjednoczone Królestwo w marcu 2023 r. złożyło formalny wniosek do Komisji, aby zwróciła jego pozostającą część rezerw 10. i 11. EFR przez potrącenie tej części z pozostającego do wpłaty wkładu na rzecz EFR. To potrącenie zostanie uwzględnione w odpowiednich instrukcjach płatniczych.
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylającego rozporządzenie (UE) 2015/323 (Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1).
3 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
4 Decyzja Rady (UE) 2023/2586 z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2025 r., roczną kwotę na 2024 r., kwotę pierwszej raty na 2024 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2026 i 2027.(Dz.U. L, 2023/ 2586, 15.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/2586/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2906

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2906 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2026 r., roczną kwotę na 2025 r., kwotę pierwszej raty na 2025 r., orientacyjną niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2027 i 2028
Data aktu: 14/11/2024
Data ogłoszenia: 19/11/2024
Data wejścia w życie: 19/11/2024