uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 20 lipca 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/1532 1 .
(2) W dniu 14 października 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/2698 2 zmieniającą decyzję (WPZiB) 2023/1532 i umieszczającą w wykazie niektóre irańskie linie lotnicze.
(3) W konkluzjach z dnia 21 i 22 marca 2024 r. Rada Europejska stwierdziła, że gdyby Iran przekazał Rosji rakietowe pociski balistyczne i powiązane z nimi technologie do wykorzystania przeciwko Ukrainie po zaopatrzeniu rosyjskiego reżimu w bezzałogowe statki powietrzne (UAV), które są wykorzystywane do nieustających ataków na ludność cywilną w Ukrainie, Unia będzie gotowa reagować szybko i w koordynacji z partnerami międzynarodowymi, w tym za pomocą nowych i znaczących środków ograniczających przeciwko Iranowi. Ponadto Rada Europejska stwierdziła, że dostęp Rosji do produktów i technologii wrażliwych mających znaczenie dla pola walki musi zostać ograniczony w największym możliwym zakresie, w tym poprzez ukierunkowanie działań na podmioty w państwach trzecich, które umożliwiają Rosji obchodzenie sankcji. Rada Europejska wezwała Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") oraz Komisję do przygotowania dalszych sankcji wobec Białorusi, Korei Północnej i Iranu.
(4) W dniu 13 września 2024 r., w oświadczeniu Wysokiego Przedstawiciela wydanym w imieniu Unii, Unia zdecydowanie potępiła niedawne przekazanie Rosji rakietowych pocisków balistycznych wyprodukowanych w Iranie, uznane za bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa europejskiego oraz istotną eskalację dostaw irańskich bezzałogowych statków powietrznych i amunicji, które Rosja wykorzystała w nielegalnej wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie. Unia miała zareagować szybko i w koordynacji z partnerami międzynarodowymi, w tym za pomocą nowych i znaczących środków ograniczających przeciwko Iranowi, w tym wskazując osoby i podmioty uczestniczące w irańskich programach z zakresu rakietowych pocisków balistycznych i dronów, i w tym kontekście rozważała również możliwość nałożenia środków ograniczających na irański sektor lotnictwa.
(5) Rosja wykorzystuje wyprodukowane w Iranie bezzałogowe statki powietrzne do wspierania swojej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie naruszającej suwerenność, niezależność i integralność terytorialną Ukrainy, w tym przeciwko ludności cywilnej i infrastrukturze cywilnej. Finansowany przez państwo irański program rozwoju i produkcji bezzałogowych statków powietrznych przyczynia się zatem do naruszania Karty Narodów Zjednoczonych oraz podstawowych zasad prawa międzynarodowego.
(6) Irański program pocisków rakietowych, opierający się na przedsiębiorstwach państwowych i prywatnych i korzystający z krajowych zdolności badawczych, jest prowadzony przez irańskie Ministerstwo Obrony i Logistyki Sił Zbrojnych oraz Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej, które podlegają unijnym środkom ograniczającym.
(7) Główną kwestią budzącą zaniepokojenie jest przekazywanie wyprodukowanych w Iranie bezzałogowych statków powietrznych i pocisków rakietowych oraz powiązanych z nimi technologii i komponentów do Rosji oraz uzbrojonych podmiotów niepaństwowych na Bliskim Wschodzie i poza nim. Iran przekazał Rosji wyprodukowane przez siebie bezzałogowe statki powietrzne i pociski rakietowe oraz powiązane z nimi technologie i komponenty, w tym wykorzystując do tego celu jednostki pływające i porty.
(8) Ze względu na powagę sytuacji oraz w reakcji na wsparcie wojskowe Iranu dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, w szczególności dostawy przez Iran do Rosji bezzałogowych statków powietrznych i pocisków rakietowych, co zagraża pokojowi i bezpieczeństwu oraz stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa europejskiego, należy wprowadzić dalsze środki ograniczające. Środki te będą poddawane przeglądowi i mogą zostać zawieszone lub uchylone, lub zostać uzupełnione o inne środki ograniczające, w zależności od rozwoju sytuacji na miejscu.
(9) W związku z tym do wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów objętych środkami ograniczającymi zamieszczonego w załączniku do decyzji (WPZiB) 2023/1532 należy dodać jedną osobę i cztery podmioty.
(10) Należy również zmienić kryteria umieszczania w wykazie oraz przewidzieć pewne ukierunkowane wyjątki od zamrożenia aktywów.
(11) Ponadto należy zakazać wywozu, przekazywania, dostawy lub sprzedaży z Unii do Iranu komponentów wykorzystywanych do opracowywania i produkcji pocisków rakietowych.
(12) Należy również zakazać wywozu, przekazywania dostawy lub sprzedaży z Unii do Iranu dalszych komponentów wykorzystywanych do opracowywania i produkcji bezzałogowych statków powietrznych.
(13) Należy zakazać przeprowadzania jakichkolwiek transakcji bezpośrednio lub pośrednio z portami i śluzami, które są własnością umieszczonych w wykazie osób fizycznych lub prawnych, podmiotów i organów, są przez nie obsługiwane lub kontrolowane lub są wykorzystywane do przekazywania do Rosji irańskich bezzałogowych statków powietrznych lub pocisków rakietowych lub powiązanych z nimi technologii lub komponentów do nich w celu wsparcia rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; zakazem należy objąć także dostęp do obiektów tych portów i śluz lub świadczenie wszelkich usług. Ponadto należy doprecyzować zakres zakazu dostępu do portu dla jednostek pływających oraz wprowadzić zwolnienie.
(14) W związku z tym do wykazu portów i śluz zamieszczonego w załączniku II do decyzji (WPZiB) 2023/1532 należy dodać dwa porty.
(15) Unia powinna podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (WPZiB) 2023/1532,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2894 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/2894 w sprawie zmiany decyzji (WPZiB) 2023/1532 dotyczącej środków ograniczających w związku ze wsparciem wojskowym Iranu dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie oraz dla ugrupowań zbrojnych i uzbrojonych podmiotów na Bliskim Wschodzie i w rejonie Morza Czerwonego |
| Data aktu: | 18/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 18/11/2024 |
| Data wejścia w życie: | 18/11/2024 |