uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2 i art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania i prawidłowego egzekwowania aktów prawnych Unii. Ważne jest jednak uproszczenie tych wymogów w celu zapewnienia, aby spełniały one cel, który został dla nich przewidziany, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.
(2) Uproszczanie obowiązków sprawozdawczych oraz zmniejszenie obciążenia administracyjnego stanowią zatem priorytet. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 3 , (UE) nr 167/2013 4 i (UE) nr 168/2013 5 zawierają szereg wymogów sprawozdawczych w dziedzinach norm handlowych i nadzoru rynku, które należy uprościć zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".
(3) Niniejsze rozporządzenie znosi i upraszcza wymogi sprawozdawcze, które nie są już uznawane za konieczne w obszarze wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury i które mają wpływ na sektor rybołówstwa, a także w obszarze homologacji typu i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych, pojazdów dwu- i trzykołowych oraz czterokołowców.
(4) Rozporządzenie (UE) nr 1379/2013 przewiduje, że nadal mają zastosowanie przepisy ustanawiające wspólne normy handlowe, w szczególności przepisy określone między innymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2406/96 6 .
(5) Art. 13 rozporządzenia (WE) nr 2406/96 zobowiązuje każde państwo członkowskie do dostarczenia pozostałym państwom członkowskim i Komisji listy zawierającej nazwiska i adresy ekspertów oraz nazwy i siedziby organizacji handlowych wyznaczonych do klasyfikacji produktów rybołówstwa pod względem świeżości i wielkości nie później niż na miesiąc przed wejściem w życie tego rozporządzenia, a następnie do informowania pozostałych państw członkowskich i Komisji o każdej zmianie wprowadzonej do listy. Ponieważ wymóg ten jest nieaktualny i nie jest już konieczny do osiągnięcia celów rozporządzenia (UE) nr 1379/2013, nie powinien on już mieć zastosowania.
(6) W rozporządzeniu (UE) nr 167/2013 określono zasady homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych.
(7) Art. 74 i 75 rozporządzenia (UE) nr 167/2013 zobowiązują państwa członkowskie do informowania Komisji o stosowaniu, odpowiednio, procedur dotyczących homologacji typu i homologacji indywidualnych pojazdów, a Komisję zobowiązują do składania sprawozdań Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. W 2022 r. Komisja przeprowadziła badanie dotyczące kwestii objętych tymi obowiązkami informacyjnymi i sprawozdawczymi. Ponieważ w badaniu tym stwierdzono, że procedury homologacji typu i homologacji indywidualnych pojazdów są zadowalające, te obowiązki informacyjne i sprawozdawcze nie powinny już mieć zastosowania.
(8) W rozporządzeniu (UE) nr 168/2013 określono zasady homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców.
(9) Art. 78 i 80 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 zobowiązują państwa członkowskie do informowania Komisji o stosowaniu, odpowiednio, procedur dotyczących homologacji typu i homologacji indywidualnych pojazdów, a Komisję zobowiązują do przedkładania sprawozdań Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. W 2022 r. Komisja przeprowadziła badanie dotyczące kwestii objętych tymi obowiązkami informacyjnymi i sprawozdawczymi. Ponieważ w badaniu tym stwierdzono, że procedury homologacji typu i homologacji indywidualnych pojazdów są zadowalające, te obowiązki informacyjne i sprawozdawcze nie powinny już mieć zastosowania.
(10) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie usprawnienie wymogów sprawozdawczych określonych w rozporządzeniach (UE) nr 1379/2013, (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 1379/2013, (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 23 października 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2838 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/2838 w sprawie zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013, (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych |
| Data aktu: | 23/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 07/11/2024 |
| Data wejścia w życie: | 27/11/2024 |