uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "konwencją chicagowską") regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie dnia 4 kwietnia 1947 r. Na jej mocy ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
(2) Wszystkie państwa członkowskie Unii są umawiającymi się państwami konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO. W latach 2022-2025 w Radzie ICAO reprezentowanych jest sześć państw członkowskich.
(3) Zgodnie z art. 37 lit. j) konwencji chicagowskiej Rada ICAO przyjmuje i zmienia co pewien czas, w miarę potrzeby, międzynarodowe normy oraz zalecane metody i zasady postępowania dotyczące procedur celnych i imigracyjnych. Zgodnie z art. 54 lit. l) konwencji chicagowskiej Rada ICAO może przyjmować międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania (SARP) i oznaczać je jako załączniki do tej konwencji.
(4) Podczas swojej 233. sesji Rada ICAO zamierza przyjąć poprawkę nr 30 do załącznika 9 do konwencji chicagowskiej (zwaną dalej "poprawką nr 30").
(5) Głównym celem poprawki nr 30, zawartej w piśmie ICAO skierowanym do państw EC 6/3 - 24/67, jest poprawa jasności, a w konsekwencji spójności i skuteczności załącznika 9 do konwencji chicagowskiej (zwanego dalej "załącznikiem 9").
(6) Poprawka nr 30 obejmuje zmiany w rozdziałach 2 ("Przylot i odlot statku powietrznego"), 3 ("Przylot i odlot osób oraz ich bagażu") i 6 ("Międzynarodowe porty lotnicze - ułatwienia i obsługa ruchu pasażerskiego") oraz rozdziale 8 ("Postanowienia dotyczące ułatwień") lit. C ("Ułatwienia w poszukiwaniu, ratowaniu, dochodzeniu powypadkowym i ocalaniu mienia"), E ("Ustalenie krajowych programów ułatwień"), F ("Ułatwienia w transporcie osób z niepełnosprawnością") i G ("Pomoc ofiarom wypadków lotniczych i ich rodzinom") załącznika 9. W szczególności propozycje mają na celu zmianę, przeniesienie lub usunięcie nieaktualnych SARP, a także zmianę SARP skierowanych do operatorów statków powietrznych lub operatorów portów lotniczych, tak aby właściwie kierować takie SARP do umawiających się państw. Zmiany normy 6.3 i zalecanej metody postępowania 6.4 w rozdziale 6 załącznika 9 dotyczą kwestii regulowanych w prawie unijnym dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE 1 . Jeżeli chodzi o rozdział 3 załącznika 9, poprawka 30 dodaje SARP związane z bezpieczeństwem procesu wydawania elektronicznych dokumentów podróży odczytywanych maszynowo (eMRTD) oraz aktualizuje protokół kontroli dostępu i normę techniczną w zakresie kodowania wizerunku twarzy w eMRTD. Poprawka nr 30 obejmuje również kwestie regulowane na mocy prawa unijnego dyrektywą Rady (UE) 2019/997 2 . Wreszcie w odniesieniu do zmian w rozdziale 8 załącznika 9, poprawka nr 30 jest związana z badaniem wypadków lotniczych objętym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 3 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im. Te zmiany do rozdziału 8 są już odzwierciedlone w prawie unijnym, a zatem nie wymagają żadnych zmian w nim.
(7) Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na forum Rady ICAO, ponieważ poprawka nr 30 będzie wiążąca na mocy prawa międzynarodowego zgodnie z art. 90 lit. a) konwencji chicagowskiej i ma znaczenie dla prawa unijnego, mianowicie: dyrektywy 2009/12/WE i rozporządzenia (UE) nr 996/2010. Zakres niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści poprawki nr 30, w zakresie, w jakim treść ta należy do dziedziny, która w znacznej części objęta jest wspólnymi zasadami UE. Niniejsza decyzja nie powinna mieć wpływu na podział kompetencji między Unią i państwami członkowskimi w dziedzinie lotnictwa.
(8) Zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej każde państwo, które uważa za niemożliwe w praktyce zastosowanie się pod każdym względem do którychkolwiek z międzynarodowych norm lub zasad postępowania przyjętych przez ICAO albo całkowite dostosowanie wprowadzonych przez siebie przepisów lub metod postępowania do międzynarodowych norm i zasad postępowania, albo które uważa za konieczne wprowadzenie przepisów lub metod postępowania różniących się pod jakimkolwiek względem od przepisów i metod postępowania ustalonych zgodnie z normami międzynarodowymi, powinno niezwłocznie zgłosić ICAO różnice między jego własną praktyką a praktyką ustaloną przez normy międzynarodowe.
(9) Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii podczas 233. sesji Rady ICAO lub dowolnej późniejszej sesji w odniesieniu do przyjęcia proponowanych zmian w rozdziałach 2, 3 i 6 oraz rozdziale 8 lit. C, E, F i G załącznika 9, objętych zakresem poprawki nr 30 do tego załącznika zawartych w piśmie ICAO skierowanym do państw EC 6/3 - 24/67, powinno polegać na poparciu tych poprawek. Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie UE będące członkami Rady ICAO.
(10) Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii po przyjęciu przez Radę ICAO poprawki nr 30, co ma zostać ogłoszone przez Sekretarza Generalnego ICAO w drodze procedury pisma ICAO skierowanego do państw, powinno polegać na niezgłaszaniu sprzeciwu wobec przedmiotowej zmiany i powiadomienia o zastosowaniu się do niej. W przypadku gdy prawo unijne odbiegałoby od nowo zmienionych SARP po przewidywanej dacie rozpoczęcia ich stosowania, należy zgłosić ICAO wszelkie różnice między prawem unijnym a konkretnymi SARP. Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w kwestii takich różnic powinno opierać się na pisemnym dokumencie przedłożonym przez Komisję Radzie do dyskusji i zatwierdzenia. Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez wszystkie państwa członkowskie Unii działające wspólnie w jej interesie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2820 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/2820 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 233. sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do przyjęcia poprawki 30 do załącznika 9 (Ułatwienia) do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym dotyczącej zmian w rozdziałach 2, 3 i 6 oraz rozdziale 8 lit. C, E, F i G tego załącznika |
| Data aktu: | 24/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 08/11/2024 |