uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 461a ust. 2,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 2 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 575/2013, między innymi po to, aby wprowadzić do tego rozporządzenia jako wymóg sprawozdawczy standardy gruntownego przeglądu portfela handlowego ("FRTB"), które stanowią kompleksowy zestaw wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ekspozycji na ryzyko rynkowe, opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego ("komitet bazylejski"). Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1623 3 ponownie zmieniono rozporządzenie (UE) nr 575/2013, między innymi w celu przekształcenia standardów FRTB w wiążące wymogi dotyczące obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego.
(2) Z uwagi na wysoce konkurencyjny charakter międzynarodowej działalności handlowej standardy FRTB zostały przyjęte przy założeniu, że ich wdrożenie we wszystkich jurysdykcjach, zarówno pod względem treści, jak i harmonogramu, zapewniłoby równe warunki działania na poziomie międzynarodowym dla działalności handlowej instytucji. Monitorowanie wdrażania standardów FRTB w innych jurysdykcjach będących członkami komitetu bazylejskiego, a w szczególności w jurysdykcjach, w których istnieje duża liczba banków działających na skalę międzynarodową, wykazało, że ze względu na opóźnienia we wdrażaniu standardów FRTB w tych jurysdykcjach istnieje znaczne ryzyko zakłóceń równych warunków działania na poziomie międzynarodowym. Należy zatem odroczyć o jeden rok stosowanie w Unii standardów FRTB do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego.
(3) Właściwe organy potrzebują informacji, aby monitorować wpływ FRTB, identyfikować potencjalne problemy i ułatwiać wymianę informacji związanych z wdrażaniem między nimi a instytucjami. W związku z tym aż do dnia rozpoczęcia stosowania w Unii FRTB do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego instytucje powinny być nadal zobowiązane do przekazywania informacji związanych z obliczaniem przez nie wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego na zasadach obowiązujących przed wprowadzeniem FRTB jako wiążącej metody. Jednocześnie instytucje powinny również nadal zgłaszać właściwym dla nich organom swoje wymogi w zakresie funduszy własnych zgodnie z art. 430b rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w wersji obowiązującej na dzień 8 lipca 2024 r.
(4) Rozporządzeniem (UE) 2024/1623 wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 szczegółowe wymogi dotyczące ujawniania informacji w odniesieniu do ryzyka rynkowego, dostosowane do wymogów określonych w FRTB na potrzeby obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego. Datę rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2024/1623 dotyczących obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego należy jednak odroczyć o jeden rok. Ze względu na spójność rozpoczęcie stosowania powiązanych szczegółowych wymogów dotyczących ujawniania informacji należy również odroczyć o jeden rok. Z uwagi na znaczenie ujawniania wymogów w zakresie funduszy własnych dla utrzymania solidnej dyscypliny rynkowej i dla umożliwienia uczestnikom rynku podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych instytucje powinny natomiast być nadal zobowiązane, w tym okresie odroczenia, do ujawniania informacji istotnych dla ich ekspozycji na ryzyko rynkowe i dla powiązanych wymogów w zakresie funduszy własnych w oparciu o metody obliczeniowe stosowane przed wprowadzeniem FRTB jako wiążącego podejścia.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 575/2013.
(6) Rozporządzenie (UE) 2024/1623 zacznie być stosowane z dniem 1 stycznia 2025 r. Należy zatem dostosować datę wejścia w życie i datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia do tejże daty, aby uniknąć sprzecznych wymogów wobec instytucji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2795 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2795 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego |
| Data aktu: | 24/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025, 01/11/2024 |