Rozporządzenie delegowane 2024/2786 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 w odniesieniu do Enterococcaceae i założenia zgodności produktów nawozowych UE bez przeprowadzania weryfikacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2786
z dnia 23 lipca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 w odniesieniu do Enterococcaceae i założenia zgodności produktów nawozowych UE bez przeprowadzania weryfikacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2019/1009 ustanowiono przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE. W związku z rozwojem sytuacji pod względem wdrażania rozporządzenia i odpowiednimi pracami normalizacyjnymi konieczne jest wprowadzenie dostosowań technicznych do załączników I, II i III do rozporządzenia (UE) 2019/1009, aby ułatwić swobodny przepływ bezpiecznych i efektywnych agronomicznie produktów nawozowych UE na rynku wewnętrznym.

(2) Po pierwsze, w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1009 ustanowiono maksymalne wartości dopuszczalne dla Enterococcaceae dla różnych kategorii funkcji produktów, a w załączniku II do tego rozporządzenia określono wartości dopuszczalne dla tego samego patogenu dla produktów nawozowych UE zawierających niektóre materiały składowe. Enterococcaceae to rodzina bakterii często obecnych w środowiskach bogatych w składniki odżywcze. Z różnych bakterii należących do tej rodziny enterokoki są najbardziej niebezpieczne z punktu widzenia zdrowia, ponieważ często wiążą się z infekcjami u ludzi i zwierząt. Podczas prac przeprowadzonych przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) w celu opracowania norm zharmonizowanych na potrzeby tych wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2019/1009 CEN poinformował Komisję, że nie ma metod badawczych służących określeniu zawartości Enterococcaceae ze względu na dużą różnorodność tych bakterii. Istniejące metody badawcze określają zawartość enterokoków. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1009, aby ustanowić wymogi, których spełnianie można badać w praktyce. Ułatwiłoby to ocenę zgodności produktów i zapewniłoby jasność zarówno co do obowiązków producentów, jak i sposobu przeprowadzania weryfikacji w ramach nadzoru rynku.

(3) Po drugie, zgodnie z częścią II pkt 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1009 jeżeli zgodność z danym wymogiem w załączniku I (np. brak określonego zanieczyszczenia) wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (np. badania), na odpowiedzialność producenta. Podobny przepis określono w odniesieniu do dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w sekcji CMC 15 pkt 6 w odniesieniu do odzyskanych materiałów o wysokiej czystości. W celu zapewnienia spójności i uniknięcia zbędnych obciążeń administracyjnych podobne przepisy należy wprowadzić w części II sekcje CMC 3, CMC 5, CMC 12, CMC 13 i CMC 14 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1009. Przepisy te ułatwiłyby ocenę zgodności produktów nawozowych UE zawierających takie materiały, a ostatecznie ich swobodny przepływ na rynku wewnętrznym.

(4) Po trzecie, w części III załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/1009 określono przepisy dotyczące tolerancji dla różnych parametrów, które należy podać na etykiecie produktów nawozowych UE. Wartość podana na etykiecie może odbiegać od wartości rzeczywistej jedynie w granicach wartości dopuszczalnych określonych w tym rozporządzeniu. W odniesieniu do ilości nawozów nieorganicznych określono dwie tolerancje (1 % i 5 %). Należy określić sytuacje, w których zastosowanie mają te poszczególne wartości. W związku z tym deklarowana ilość nieorganicznych nawozów makroskładnikowych powinna odbiegać jedynie o maksymalnie 1 %, biorąc pod uwagę, że takie produkty są zwykle sprzedawane w większych opakowaniach lub kupowane w większych ilościach. Nieorganiczne nawozy mikroskładnikowe są zazwyczaj sprzedawane w mniejszych opakowaniach, w związku z czym należy zachować tolerancję 5 %.

(5) Po czwarte, w części III załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/1009 określono tolerancję wynoszącą 0,3 punktu procentowego w wartościach bezwzględnych w odniesieniu do zawartości związków będących inhibitorami przekraczającej 2 % stężenia w inhibitorach, taką samą jak w przypadku nawozów zawierających związki będące inhibitorami. Według grupy koordynacyjnej jednostek notyfikowanych ustanowionej na mocy art. 36 rozporządzenia (UE) 2019/1009 tolerancja ta jest bardzo restrykcyjna w odniesieniu do inhibitorów, ponieważ związki będące inhibitorami są zazwyczaj obecne w dużych stężeniach w takich produktach, a nie tylko w małych stężeniach, jak w przypadku nawozów. Aby uwzględnić odchylenia produkcji i dokładność dostępnych metod badawczych, a tym samym ułatwić ocenę zgodności inhibitorów, należy zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1009, aby wprowadzić bardziej liberalną tolerancję w odniesieniu do zawartości związków będących inhibitorami w inhibitorach.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1009,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
2)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
3)
w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części II załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w sekcji "PFC 1(A): NAWÓZ ORGANICZNY" pkt 4, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
2)
w sekcji "PFC 1(B): NAWÓZ ORGANICZNO-MINERALNY" pkt 5, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
3)
w sekcji "PFC 1(C): NAWÓZ NIEORGANICZNY" pkt 2, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
4)
w sekcji "PFC 3(A): ORGANICZNY POLEPSZACZ GLEBY" pkt 4, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
5)
w sekcji "PFC 3(B): NIEORGANICZNY POLEPSZACZ GLEBY" pkt 4, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
6)
w sekcji "PFC 4: PODŁOŻE DO UPRAW" pkt 4, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
7)
w sekcji "PFC 6(A): BIOSTYMULATOR MIKROBIOLOGICZNY" pkt 2, w tabeli, słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki";
8)
w sekcji "PFC 6(B): BIOSTYMULATOR NIEMIKROBIOLOGICZNY" pkt 2, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki".

ZAŁĄCZNIK  II

W części II załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w sekcji "CMC 3: KOMPOST" dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6. Jeżeli zgodność z wymogiem określonym w pkt 4 lit. a) wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku kompostu lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

2)
w sekcji "CMC 5: PRODUKT POFERMENTACYJNY INNY NIŻ PRODUKT POFERMENTACYJNY ŚWIEŻYCH ROŚLIN" dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7. Jeżeli zgodność z wymogiem określonym w pkt 4 wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku produktu pofermentacyjnego lub jego frakcji lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

3)
w sekcji "CMC 12: WYTRĄCONE SOLE FOSFORANOWE I PRODUKTY POCHODNE" wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 8 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w części wprowadzającej słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki";
(ii)
w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
b)
w pkt 10 słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki";
c)
dodaje się pkt 15 w brzmieniu:

"15. Jeżeli zgodność z jednym z wymogów określonych w pkt 11 i 12 wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku wytrąconej soli fosforanowej lub produktu pochodnego lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

4)
w sekcji "CMC 13: MATERIAŁY UTLENIANE TERMICZNIE LUB PRODUKTY POCHODNE" dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

"9. Jeżeli zgodność z jednym z wymogów określonych w pkt 5 i 7 wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku materiału utlenianego termicznie lub produktu pochodnego lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

5)
w sekcji "CMC 14: MATERIAŁY UZYSKANE W WYNIKU PIROLIZY I ZGAZOWANIA" dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8. Jeżeli zgodność z jednym z wymogów określonych w pkt 3 i 6 wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku materiału uzyskanego w wyniku pirolizy lub zgazowania lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

6)
w sekcji "CMC 15: ODZYSKANE MATERIAŁY O WYSOKIEJ CZYSTOŚCI" wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 7 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w części wprowadzającej słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki";
(ii)
w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
b)
w pkt 8 akapity pierwszy, drugi i trzeci słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki".

ZAŁĄCZNIK  III

W części III załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w sekcja "PFC 1(C): NAWÓZ NIEORGANICZNY" wprowadza się następujące zmiany:
a)
pozycja "ilość" otrzymuje brzmienie:
"ilość odchylenie względne ± 1 % deklarowanej wartości w odniesieniu do produktów

należących do pFc 1(C)(I)

odchylenie względne ± 5 % deklarowanej wartości w odniesieniu do produktów

należących do pFc 1(C)(II)"

b)
skreśla się ostatnie zdanie "ilość: odchylenie względne ± 5 % deklarowanej wartości";
2)
w sekcji "PFC 5: INHIBITOR" pozycja "zawartość powyżej 2 %" otrzymuje brzmienie:
"zawartość powyżej 2 % ± 10 % deklarowanej wartości do maksymalnie ± 2 % w wartościach bezwzględnych"
1 Dz.U. L 170 z 25.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1009/oj.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2786

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2786 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 w odniesieniu do Enterococcaceae i założenia zgodności produktów nawozowych UE bez przeprowadzania weryfikacji
Data aktu: 23/07/2024
Data ogłoszenia: 31/10/2024
Data wejścia w życie: 20/11/2024