uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 2 akapit drugi,
(1) Rozporządzenie (UE) 2023/988 stanowi, że system wczesnego ostrzegania Safety Gate jest systemem wczesnego ostrzegania służącym wymianie informacji na temat środków naprawczych w zakresie produktów niebezpiecznych. Aby zapewnić skuteczny przepływ informacji i właściwe funkcjonowanie systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate, zgodnie z art. 25 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/988, każde państwo członkowskie jest zobowiązane wyznaczyć pojedynczy krajowy punkt kontaktowy dla systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate ("punkt kontaktowy Safety Gate"). Zgodnie z art. 25 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/988 punkt kontaktowy Safety Gate jest odpowiedzialny przynajmniej za sprawdzanie kompletności zgłoszeń przedłożonych do zatwierdzenia przez Komisję, a także za komunikację z Komisją w zakresie zadań przewidzianych w art. 26 ust. 1-6 tego rozporządzenia. Wyznaczenie krajowego punktu kontaktowego Safety Gate powinno pozostawać bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w zakresie organizacji ich systemów nadzoru rynku.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/417 2 ustanowiono wytyczne dotyczące zarządzania unijnym systemem szybkiej informacji ("RAPEX") utworzonym na mocy uchylonej dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . W tej decyzji wykonawczej określono zadania krajowych punktów kontaktowych RAPEX, w tym zadania polegające na organizowaniu pracy właściwych organów krajowych i kierowaniu nią, dopilnowaniu prawidłowego wykonywania wszystkich zadań, w szczególności aby wszystkie wymagane informacje były przekazywane Komisji bez opóźnień, oraz koordynowaniu wszystkich krajowych działań i inicjatyw związanych z systemem. Biorąc pod uwagę dobre doświadczenia związane z funkcjonowaniem krajowych punktów kontaktowych RAPEX, role i zadania punktów kontaktowych Safety Gate powinny w stosownych przypadkach obejmować role i zadania określone w decyzji wykonawczej (UE) 2019/417.
(3) Aby zapewnić skuteczny przepływ informacji między punktem kontaktowym Safety Gate a różnymi organami uczestniczącymi w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate w danym państwie członkowskim, punkt kontaktowy Safety Gate powinien organizować pracę sieci przyporządkowanych do niego organów krajowych zajmujących się systemem wczesnego ostrzegania Safety Gate ("krajowa sieć Safety Gate") oraz nią kierować.
(4) Zgodnie ze swoimi zadaniami wynikającymi z decyzji wykonawczej (UE) 2019/417 oraz w celu zapewnienia efektywnego wykorzystania systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate, a także spójności przekazywanych informacji punkty kontaktowe Safety Gate powinny szkolić organy krajowe i pomagać im w korzystaniu z tego systemu.
(5) Aby uniknąć powielania zgłoszeń w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate, punkty kontaktowe Safety Gate powinny przed dokonaniem zgłoszenia sprawdzać, w stosownych przypadkach z udziałem organów krajowych, czy środek dotyczący danego produktu został już zgłoszony w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate.
(6) Opracowany i zarządzany przez Komisję system informatyczny "eSurveillance Webcrawler - Bezpieczeństwo produktów" ma na celu wykrywanie produktów, które zostały zgłoszone w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate i są nadal sprzedawane lub ponownie wprowadzane do obrotu w sklepach internetowych i na internetowych platformach handlowych. Aby zwiększyć skuteczność nadzoru rynku online, jego stosowanie powinno być szeroko promowane, w stosownych przypadkach wraz z innymi podobnymi narzędziami stosowanymi przez organy.
(7) Komisja i organy krajowe działają jako współadministratorzy danych w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate zgodnie z art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 i art. 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 . Należy zatem określić role i obowiązki poszczególnych współadministratorów.
(8) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od tej samej daty co rozporządzenie (UE) 2023/988.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozporządzenia w sprawie Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów ustanowionego na mocy art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2639 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2639 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do ról i zadań pojedynczych krajowych punktów kontaktowych systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate |
| Data aktu: | 09/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 10/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 30/10/2024, 13/12/2024 |